Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Vroeger
Vandaag om 20:37:04
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 20:14:36
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 216577 keer)

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #570 Gepost op: 02 October 2011, 14:05:53 »
Vind jij, ik wordt niet zo vrolijk van al die camera-"bewaking".
Ik begrijp je punt, ik wordt ook niet vrolijk van camera's. Maar als het helpt om ingekraste ruiten, beschilderingen in het interieur en geweld tegen conducteurs te voorkomen dan mag het wel van mij.
Mvgr Jan Wiebrand
« Laatst bewerkt op: 02 October 2011, 14:14:33 door Koploper4240 »

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #571 Gepost op: 02 October 2011, 14:52:48 »
Hallo jongens [en meisjes],

om te bevestigen dat ie er [nog] staat een paar picturen,

https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_kop_IMG_1954.jpg
dit is ze kop

https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_3_IMG_1956.jpg
zolang als mogelijk, tussen de bomen

https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_kop_IMG_1957.jpg
precies er tussen pieping tom ;D

nou geniet ervan zou ik zo zeggen,
ANDREUS

NB er was nog iemand aan het fotgraveren, vergeten naar zijn naam te vragen, wellicht post hij hier ook nog wat. Hij had/heeft namelijk een veel betere kamera.

hé nu zie ik alleen een link, morgen maar effe uitzoeken wat ik verkeerd doe, k moe nu weg, doei!
« Laatst bewerkt op: 02 October 2011, 14:54:19 door ANDREUS. Reden: laatste regel »

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #572 Gepost op: 02 October 2011, 15:16:06 »
Als je [IMG] voor de link van het plaatje zet en [/IMG] erachter kan je de plaatjes op het forum zien.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2011, 16:17:37 door Sneeuwtrein »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #573 Gepost op: 02 October 2011, 15:23:55 »
Om terug te komen op de DDZ, ik heb mijn twijfels bij het energiebesparende karakter van de modernisering, ik bedoel je voorziet de stellen van airco en dat neemt nogal wat energie. Weliswaar installeert men ook LED-verlichting maar dat weegt denk ik niet op tegen de airco. Bovendien snap ik niet dat men ze ombouwd naar IC-diensten want NS barst geloof ik van het IC-materieel terwijl het in de stoptreindiensten af en toe behelpen is. Wat zal er dan straks gaan gebeuren met alle overgebleven rijtuigen die niet voor revisie in aanmerking komen? Die gaan aan de kant. Zonde! Dat materieel kan met een revisie nog lang mee en kan voor de nodige capaciteit zorgen die in de stoptreindiensten zeker nodig zijn. In ieder geval ben ik heel benieuwd naar het comfort van de DDZ. Dan zien we wel verder. Dat er camerabewaking is geinstalleerd is in ieder geval wel een goed gegeven. Ik baal nu af en toen van die ingekraste ruiten of beschilderingen bij veel treinen.
Mvgr Jan Wiebrand
Je doet nou net alsof NS helemaal niet nagedacht heeft over hun besluiten.
Denk je serieus nou dat NS denkt van "Oeeeeeew, laten we DDAR maareens reviseren en laten we er nu eens intercity treinen van maken"?
Natuurlijk niet, daar heeft NS écht wel over nagedacht en da's gewoon een bewuste keuze met een blik op de toekomst...

En dat er nu misschien een paar bakken niet gereviseerd worden omdat ze in deze opzet niet nodig zijn, so be it...
Rijtuigen reviseren die je niet nodig hebt slaat ook nergens op, en da's pas geld over de balk gooien en een sentimeltele gedachte om dat dan te doen...

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #574 Gepost op: 02 October 2011, 16:48:58 »
andreus ga eens 1 pagina terug zie je foto's én link naar site met foto's zonder bomen erop.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #575 Gepost op: 02 October 2011, 17:09:54 »
dat ding is echt veeeel zuiniger, op het verhaal airco, dit zijn geen gewone airco's.
 Zoek eens via google naar het fenomeen WARMTE POMP dan weet je genoeg. En bij elke trein waar de raampjes dicht gemaakt zijn is een bezuiniging  ::) voor al er daarna geen hobby figuren meer uit het raam hangen  ::).

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #576 Gepost op: 02 October 2011, 17:19:33 »
De meeste airco's werken volgens het principe van de warmtepomp, dat zegt dus niets over hoe zuinig déze airco is.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #577 Gepost op: 02 October 2011, 17:50:31 »
[quo
Konden ze niet nieuwe raamstijlen lassen? Dan had dat er een stuk beter uitgezien. De duitse dubbeldek DABbuzf van de DB AG (oorspronkelijk van de DR) heeft een geheel nieuwe front gekregen. En ook de Ge 4/4 I 601-610 van de Rhätische Bahn heeft in de 80er jaren andere raamstijlen gekregen.
Ook dan hadden er botsproeven gedaan moeten worden omdat de kooi constructie aangepast zou zijn/worden.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #578 Gepost op: 02 October 2011, 18:12:14 »
Ik kan er geen foto's van vinden maar heeft de eerste klas nu net zulke korte ramen als de 2e klas of zijn deze nog steeds langer?

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #579 Gepost op: 02 October 2011, 18:47:07 »
Natuurlijk niet, daar heeft NS écht wel over nagedacht en da's gewoon een bewuste keuze met een blik op de toekomst...
Ik zeg ook niet dat men er niet over na heeft gedacht. Alleen vraag ik me dan af bij dit antwoord wat de toekomstvisie dan is. Ik bedoel op sommige trajecten heb je dubbeldekkers nodig om aan de benodigde (spits-)capaciteit te komen. Wat wil men daar dan in de toekomst voor inzetten? Het lijkt me geen optie om daar dan van die SLT's in de zetten.
Mvgr Jan Wiebrand

Dosto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #580 Gepost op: 02 October 2011, 18:51:53 »
Ik zeg ook niet dat men er niet over na heeft gedacht. Alleen vraag ik me dan af bij dit antwoord wat de toekomstvisie dan is. Ik bedoel op sommige trajecten heb je dubbeldekkers nodig om aan de benodigde (spits-)capaciteit te komen. Wat wil men daar dan in de toekomst voor inzetten? Het lijkt me geen optie om daar dan van die SLT's in de zetten.
Mvgr Jan Wiebrand

KISS-dosto van Stadler? Is dat wat? (snelle levering, ik heb de Westbahn al in het echt gezien) Of TAF/TSR van pinafarina? Of bij bombardier een stel dosto's bestellen?  ;D mijn handen beginnen te jeuken om met fotobewerking een NS-stadler-dosto te maken.

het is ook een idee om tussen de oude bakken van de DDZ nog wat nieuwe bombardier-dosto's te koppelen.  ;D

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #581 Gepost op: 02 October 2011, 19:02:54 »
Ik bedoel op sommige trajecten heb je dubbeldekkers nodig om aan de benodigde (spits-)capaciteit te komen. Wat wil men daar dan in de toekomst voor inzetten? Het lijkt me geen optie om daar dan van die SLT's in de zetten.

DD-AR valt niet eens zoveel beter uit hoor... een SLT-zesje (ongeveer 100 meter lang) heeft 322 zitplaatsen en 288 staanplaatsen, totale capaciteit 610 reizigers. Een DD-AR-stammetje met mDDM heeft 495 zitplaatsen (inclusief de klapzitjes) en ongeveer 185 staanplaatsen*, da's 680.

*info is niet te vinden, maar er wordt >hier< over de staanplaatsen in DD-AR een educated guess gemaakt.

KISS-dosto van Stadler? Is dat wat? (snelle levering, ik heb de Westbahn al in het echt gezien)

Verkeerde jus in de bovenleiding, dan moet je een 1500V-versie gaan ontwikkelen: weg snelle levering.

Of TAF/TSR van pinafarina?
In beginsel de juiste jus, maar dan twee keer zoveel (3000V voor de meeste versies, al zijn er ook bicourante en 25kV-versies leverbaar). Die dingen zijn overigens niet van Pininfarina (de beste man heeft slechts het ontwerp getekend), ze worden gebouwd door... AnsaldoBreda. En ik kan mij zo voorstellen dat NSR dáár niet om staat te springen ;D. Daarbij is het ontwerp al rond de 20 jaar oud...
« Laatst bewerkt op: 02 October 2011, 19:05:38 door Wesley­­ »

Dosto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #582 Gepost op: 02 October 2011, 19:22:51 »
Ik heb al een ontwerp klaar (snel met paint), maar helaas: De NSR staat er toch niet op te wachten :(



orgineel: http://www.nose.ch/clientprojects.php?id=216

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #583 Gepost op: 02 October 2011, 20:13:08 »
Zodat je het weet, de DDZ is een Intercity geen sprinter
« Laatst bewerkt op: 02 October 2011, 20:17:10 door Sneeuwtrein. Reden: Sneltrein aangepast naar Intercity »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
  • Spoor N
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #584 Gepost op: 02 October 2011, 20:14:59 »
Zoals je weet heeft de NS geen sneltreinen meer. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.