Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 21:08:06
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Auto vervoer per trein  (gelezen 10277 keer)

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Auto vervoer per trein
« Gepost op: 15 July 2010, 23:54:58 »
In de Alpenlanden zijn er op diverse plaatsen mogelijkheden voor de automobilsten om de auto op de trein te zetten en je vervolgens met de trein te laten vervoeren door de Alpen.
Voordeel je hoeft niet zelf door lange tunnels te rijden of over passen te rijden
De spoorweg maatschappijen hebben hiervoor een efficient systheem bedacht voor snel op en afladen
Waar om mijn verhaal
Wij hebben in Nederland geen Alpen maar wel file's
Verkeer en Waterstaat is druk bezig om ons wegennet uit te breiden en te vervolmaken. Maar hoe lang moet dit doorgaan.
Word het niet tijd om naar alternatieven te gaan zoeken. Gelukkig zijn er heel veel mensen die de trein kiezen om van A naar B te reizen. Ik wil nog wel een stap verder gaan.Waarom gaan we in Nederland niet autovervoer per trein in voeren. Veel mensen zullen hier om lachen of mij vragen of het wel goed met mij gaat, maar daar lig ik niet wakker van. De groei van het autopark blijft doorgaan.Mijn idee zal veel studie vragen naar de haalbaarheid in technische en financiele zin.Als er onder de forumleden beleidsmedewerkers van Verkeer en waterstaat en 2e kamerleden zitten hoop ik hen aan het denken te kunnen zetten
Met vriendelijke groet van een autobezitter maar ook een treinreiziger met abbonement

Bart

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #1 Gepost op: 16 July 2010, 00:03:08 »
Waarom gaan we in Nederland niet autovervoer per trein in voeren.

Dat gebeurt al op beperkte schaal, het moet alleen nog wat verder uitgekristaliseerd worden:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2010, 11:00:40 »
Heb je een idee op welke route dit zou werken?
De probleemstelling in Zwitserland is toch anders dan in Nederland. Daar bestaat autotransport door de tunnels omdat de route over de berg veel langer is of, met name in de winter, slecht begaanbaar.
Ik geloof niet in het idee.
No dress rehearsel, this is our life.

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2010, 12:25:35 »
Hooguit een Rola over de Betuweroute?
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

manuelspot

  • Gast
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2010, 12:52:07 »
sh*t man bestel je een prachtige nieuwe Audi A6 Avant brand die uit kan ik weer drie maand gaan zitten wachten :(

Manuel

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2010, 13:02:49 »
Het grootste probleem is altijd.

Mensen willen niet afhankelijk zijn van treintijden.
Ga je met de trein? Dan moet je hem ook halen!
Als je met de auto bent beslis je zelf wanneer je gaat, en geen wachttijd (mits file's)

Dat is toch de drempel voor vele.
Zo ook  voor ons.

Mvg. waylon

René Visscher

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2010, 14:19:36 »
Ik denk dat het nog wel aantrekkelijk te maken moet zijn, er zijn echter wel een aantal belangrijke factoren:
 - Frequentie, mensen zijn niet graag afhankelijk van vaste tijden, door vaak te rijden zit je hier zo min mogelijk aan vast.
 - Bereikbaarheid opstap plaatsen
 - Doorstroming overige wegen op de route

Wegen waar het in mijn ogen zou kunnen werken is op een aantal trajecten langs de file knelpunten in Nederland:
A2 (Op/Afrijden bij Breukelen, Utrecht CS, Geldermalsen, Den Bosch)
A1/6 (Op/Afrijden bij Amsterdam Zuid, Almere en Amersfoort)
A12 (Oprijden bij Rotterdam Noord, Den Haag CS, Gouda, Utrecht CS, Arnhem)
A13/16 (Oprijden bij Den Haag CS, Schiedam, Rotterdam Zuid, Dordrecht, Breda)

Het mooist werkt het denk ik als je met koerswagens gaat werken, welke je op hun bestemming kan af/aan koppelen bij de doorgaande trein, hierdoor hebben de overige reizigers de minste oponthoud door op/afrijden van anderen.

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #7 Gepost op: 16 July 2010, 14:53:13 »
Een file is geen bergpas maar je kunt er wel heel lang in rijden (stapvoets)
De Gotthard auto tunnel is naar mijn idee ook achterhaald
Door file's ontstaan er ook wachttijden voordat je er in mag.
Ik ben benieuwd wat de toekomst is van dergelijke tunnels zeker nu met de in aanbouwzijnde Gotthardbasistunnel

Wachttijden zullen wel blijven bestaan.Alleen wat is wachttijd.NS is al van plan op bepaalde trajecten het spoorboekje af te schaffen en er voor te zorgen dat er elke 10 minuten een trein rijd

Ik begrijp best wel dat men bedenkingen heeft tegen mijn idee. Maar dan heb ik een vraag aan die mensen.
Doe eens een voorspelling hoe het vervoer er over 100 jaar in Nederland er uit ziet
Groet Bart

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #8 Gepost op: 16 July 2010, 15:03:14 »
Niet aan denken en de revolutie laten bepalen.
Zozo er is geen toekomst na 2012  ::)

Mvg, Waylon. (y)

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #9 Gepost op: 16 July 2010, 18:05:10 »
Bart, het idee is leuk. Alleen:
-We leven in een individualistische maatschappij waarbij we zelf onze eigen reisstijl willen bepalen op een zo makkelijk mogelijke manier. Ik denk dat vele mensen liever in de file staan, dan naar een station gaan, daar de auto op de trein zetten en vervolgens wachten op vertrek. Toeristisch gezien zou het kunnen, maar voor woon- werkverkeer denk ik niet. De meeste mensen willen niet afhankelijk zijn en geen gedoe met overstappen. We zijn te zeer gehecht geraakt aan onze heilige koe en laten te veel het ijzeren paard links liggen.
-Nederland kent een zeer druk bezet spoorwegnet. Zou dit idee uitgevoerd worden, zou er eerst fors aan capaciteitsuitbreiding gewerkt moeten worden. Dit gaat dus de nodige centjes kosten, wat iedereen mag betalen.
-Er zal materieel besteld en gebouwd moeten worden. Prijs gaat dan aardig oplopen. En zo zijn wij Nederlanders dan ook weer, we vragen ons eerst af:,, wa kost dat?" zonder de vraag te stellen:,, Wat levert het uiteindelijk op?"
Uitgaande van de laatste vraag, valt er zekere iets moois van te maken, maar ik denk, dat het voordat het zover is, er erg veel water door het Damsterdiep gaat. ;) ( Ik ga echt niet meten hoeveel water trouwens!)

Groetjes, Gert

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1995
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #10 Gepost op: 16 July 2010, 18:33:22 »
In oostenrijk is er over de Tauern een pendeldienst voor al het verkeer op relatief korte afstand . Dit heeft te maken met de wegen over de pas en in de winter de sneeuw (pas dichtgesneeuwd).
Op de lange afstand heeft de ÖBB ook treinen rijden oa vanaf Wien west en Wien sud naar oa Klagenfurt  , Innsbruck en Feldkirch . (Er zijn meer plaatsen hiervoor beschikbaar , weet ze zo niet te herinneren .)  Dit is meer voor personenauto's . Men komt dan uitgerust aan op de plaats van bestemming . Roco heeft op enkele van zijn 4 assige autotransporters de slogans afgedrukt . ( Één ervan is : Graz-Feldkirch-Graz Null liter Benzin . Een ander : 365 ohne Stau , Neu Salzburg-Feldkirch )

gr Jos

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2010, 23:22:35 »
Hoi Allemaal
Idereen denkt er het zijne van
Mijn vraag blijft hoe ziet het vervoer er over 100 jaar uit.
Wie heeft zoveel toekomstvisie dat hij of zij het aandurft om een voorspelling te doen. AUB geen auto's die ook kunnen vliegen
In mijn idee gaan er auto treinen vlak naast de snelwegen rijden
De schaufeurs kunnen lekker een krantje lezen of ze zijn met hun laptop al druk aan het werk
Tussendoor kunnen ze even vriendelijk zwaaien naar de mensen in de stilstaande file op de snelweg.
De reizigers met alleen een laptop als bagage kunnen natuurlijk met de reguliere trein reizen (Internet verbinding in de trein word al ingevoerd)
MVG Bart

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #12 Gepost op: 17 July 2010, 07:45:09 »
Wat wil je nu eigenlijk van ons?  ::)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #13 Gepost op: 17 July 2010, 08:22:42 »
Met de hoeveelheid autos in de randstad in de spits zul je de wagons van de autotrein achter elkaar moeten zetten en wel zoveel dat er voor passagiersvervoer geen ruimte meer is. Je rijdt dan bijvoorbeeld in Utrecht de achterste wagon op, rijdt door de hele trein heen en je rijdt er op Amsterdam CS weer vanaf...

Volgens mij verplaats je dan het file probleem.

Spoorverdubbeling, hoor ik je zeggen? Da's geld op een andere manier besteden, in plaats van wegen dan maar spoor aanleggen?

Bijna alle "oplossingen" zijn geen oplossingen maar gevallen van symptoombestrijding. Je moet niet de gevolgen (vervoersproblemen) aanpakken, maar de onderliggende oorzaken (te veel vervoersbehoefte).

Ik zeg THUISWERKEN, GESPREIDE WERKTIJDEN, vergaderen via SKYPE o.i.d. Niet die belachelijke samengeknepen billen mentaliteit van "ik wil dat je op kantoor bent zodat ik je in de gaten kan houden", maar vertrouwen in je medewerkers. Reken ze maar af op resultaat, niet op inspanning.

Ik heb jarenlang file gereden toen ik nog in loondienst bij een detacheringsbureau werkte, mede omdat men vond dat je veertig uur per week bij de klant op de werkvloer moest doorbrengen. Belachelijk gewoon, je bent echt veel effectiever wanneer je thuis kunt werken. Iedereen die ik spreek zegt hetzelfde: thuis verzet ik anderhalf tot twee maal zoveel werk als op de zaak.


Je vroeg om een toekomst visie op vervoer, ik zeg: geen (interlokaal) vervoer. Werk thuis! Of op zijn hoogst in je eigen dorp of stad!


Gerard
« Laatst bewerkt op: 17 July 2010, 08:25:16 door Gerard Wassink »

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Auto vervoer per trein
« Reactie #14 Gepost op: 18 July 2010, 00:03:07 »
Hoi allemaal
Prachtige en goede reactie van Gerard
Mijn vraag blijft open staan
Hoe ziet het vervoer er over 100 jaar uit.

Hier nog even een paar cijfers uit het nieuws van vandaag
Wachttijd voor de Tauern auto tunnel in Oostenrijk 6 uur
Wachttijd voor de Gotthard auto tunnel 4 uur
In Frankrijk 450 km file op de routes naar het Zuiden
En in Duitsland liep de temperatuur in de ICE op naar 50ºc
Groet
Bart