Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc?
door
HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
04 August 2025, 16:12:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix (gelezen 2051 keer)
Gert1
Gast
Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
«
Gepost op:
04 January 2007, 19:36:03 »
Het is al een tijdje bekend: Märklin/Trix komt met enkele sets Inox-rijtuigen. Nu heeft LS Models hiervan ook al modellen gemaakt, maar dan gaat het specifiek over de Mistral-versie. Die reden niet door naar Amsterdam.
Omdat het mij leuk lijkt om zo'n echte 'ouderwetse' Etoile du Nord-trein samen te stellen, vraag ik me nu af of de sets die Märklin/Trix dit jaar uitbrengt wél modellen zijn naar het voorbeeld van de trein die daadwerkelijk ook in Nederland kwam.
Natuurlijk heb ik hier gekeken:
http://www.marklin.nl/nieuws/transeuropexpress50.html
(stukje naar beneden scrollen), maar ik word een beetje op het verkeerde been gezet doordat er wordt gesproken over de wensen van Franse en Belgische modelspoorders.
Dus heel concreet de vraag: Als ik de sets koop met daarin de SNCF- en NMBS-rijtuigen, inclusief het barrijtuig en de generatorwagen, heb ik dan een natuurgetrouwe trein samengesteld?
En dan een tweede vraag: Wat locs betreft: Kan er een NS 1100 of 1200 voor?
mvg,
Gert
Gelogd
arjen
Gast
Re: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
«
Reactie #1 Gepost op:
04 January 2007, 20:02:46 »
Dat de 'Mistral'-rijtuigen niet naar Nederland kwamen is een misverstand. Het speciale Mistral-barrijtuig (met extra lange bar en kapsalon) reed alleen in de Mistral en het restauratierijtuig reed in principe alleen tussen Parijs en Brussel, maar de rest (zitrijtuigen + 'normaal' barrijtuig + lange generatorwagen) was vanaf begin jaren '70 regelmatig in de treinen naar Amsterdam te zien.
Wat Mätrix heeft beloofd is de originele Etoile du Nord/Ile de France die reed vanaf 1964. Die treinen bestonden tussen Amsterdam en Brussel meestal maar uit 3 rijtuigen: twee zitrijtuigen waarvan een met keuken en een korte generatorwagen. De loc was in principe een Belgische 150 (later reeks 15) en in sommige perioden een Belgische diesel reeks 204 of (later) een reeks 51. Bij uitzondering zal er wel eens een 1100 of 1200 voor hebben gestaan, maar echt alleen in noodgevallen omdat de dienstregeling te krap was om in Roosendaal van loc te kunnen wisselen.
Vanaf begin jaren '70 druppelden de rijtuigen van het type Mistral langzaam binnen en reden beide rijtuigtypen gemengd. Op foto's is dat gemakkelijk te zien omdat bij de oudere rijtuigen de rode TEE-band iets lager zit. Op een gegeven moment zijn de korte generatorwagens er helemaal uit gegaan, net als de zitrijtuigen met keuken (ik geloof dat die zijn verbouwd tot tentoonstellingstrein), en gingen in plaats daarvan de barrijtuigen doorrijden naar Amsterdam. Wanneer dat precies gebeurde, weet ik ook niet, maar het zal rond 1980 zijn geweest. De zitplaatsen in de lange generatorwagens werden normaal niet gebruikt, en ik heb wel eens via de glazen tussendeuren kunnen aanschouwen hoe de marechaussee die ruimte gebruikte om verdachte personen te fouilleren.
Toen de TEE's in EuroCity's veranderden, werden vooral de oude zitrijtuigen verbouwd tot 2e klasse. Ik hoop dat Mätrix die versie ook een keer uitbrengt.
Arjen.
Gelogd
Gert1
Gast
Re: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
«
Reactie #2 Gepost op:
03 January 2008, 16:35:20 »
Met flink wat zoeken kwam ik grappig genoeg een jaar na dato dit draadje tegen dat ik nota bene zelf gestart had.
Trix heeft de rijtuigen nu dan eindelijk uitgeleverd.
De liefhebbers kunnen dankzij Olearts (model van de loc Reeks 15) en Trix, nu eindelijk een getrouwe Etoile du Nord samenstellen.
mvg,
Gert
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix