Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door borotof
Vandaag om 21:03:52
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
  

Auteur Topic: Dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen  (gelezen 7745 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #15 Gepost op: 13 July 2010, 14:12:51 »
Sugestie :

Een beperking wat betreft het gebruik maar .. waarom betrek je het spoor tussen 28 en 29 niet bij de keerlus ?

Als je

1. Altijd na het keren via dat spoor rijdt
2. Altijd maar 1 trein door 1 van de keerlussen gaat

dan kun je met 1 keerlusautomaat wegkomen samen met 2 relais.
De keerlusautomaat is altijd met het spoor tussen 28 en 29 verbonden en afhankelijk van de rijweg die je instelt is de automaat ook met de die lus (42 of 43) verbonden.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2010, 14:28:00 »

@Sander,

dat zie ik niet,

hoe zou ik dan moeten rijden volgens jou, om te keren?

Misschien kun je eens een lijntje in de tekening laten zien?

Dat zal ik trouwens zelf ook even doen ....

Guus
OpenDCC fan

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2010, 14:55:33 »
Als we even buiten de doos denken zou je ook 'alles onder spoor 18' als keerlus kunnen gaan beschouwen, dus sporen 42, 43 en 25 t/m 33 als een geheel achter een enkele keerlusmodule te hangen?
Dat betekent dan wel dat er slechts 1 trein tegelijk via een van de 4 toegangswissels w18, w20, w29 of w26 naar binnen mag rijden!
Zo kom je van het treinlengte probleem af... Gaat dat werken?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #18 Gepost op: 13 July 2010, 14:56:28 »
Tuurlijk  ;)


Het rode spoor is altijd met de keerlusautomaat verbonden. De groene en blauwe secties gaan via een relais. Afhankelijk van welke lus wordt bereden wordt het groene of blauwe deel ook op de keerlusautomaat aangesloten. De andere sectie zit aan de normale baanspanning. Dit werkt als de keerlusautomaat gebruik maakt van kortsluitdetectie.

Als je dit niet wilt (zorgt voor vonken en andere vervelende dingen), dan moeten er extra detectiespoortjes bij. Dit wordt dan ook ingewikkeld omdat ze dan ook moeten worden geschakeld.

Voorbeeld, je gaat van blok 33 naar blok 21. De keerlusautomaat is dan aangesloten op de rode en groene spoorsecties. Als hij het groene deel betreedt zal er waarschijnlijk niks gebeuren. Wanneer hij echter het rode deel verlaat (richting blauw en blok 21), dan ziet de keerlusautomaat een kortsluiting en schakelt om.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #19 Gepost op: 13 July 2010, 14:57:25 »
Citaat
dus sporen 42, 43 en 25 t/m 33 als een geheel achter een enkele keerlusmodule te hangen?
Eh,

een keerlusautomaat kan vaak maar 1 Ampère leveren. Dit is bij lange na niet genoeg voor al die sporen.

EDIT :

Bovendien. Als je van blok 18 naar blok 20 zou gaan via 43, dan heb je een kortsluiting BINNEN de keerlussectie, dus dan heb je niks aan je automaat.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #20 Gepost op: 13 July 2010, 15:06:17 »
Tja, dan zie ik persoonlijk als enige practische oplossing een vaste rijrichting in het schaduwstation zodat je altijd weet in welke richting spoor 42 en 43 worden bereden en dan ook meteen dat er maar 1 trein tegelijk naar buiten of naar binnen rijdt via die sporen...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #21 Gepost op: 13 July 2010, 15:16:35 »
eh, bij digitaal is dat geen oplossing.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #22 Gepost op: 13 July 2010, 18:02:08 »
Hoezo? Ik bedoel natuurlijk wel met gebruik van 1 of 2 keerlusmodules...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #23 Gepost op: 13 July 2010, 20:47:54 »
Ik heb e.e.a. even uitgetekend:

Keerlus linksom: (klik!)


Keerlus rechtsom  (klik!)


« Laatst bewerkt op: 13 July 2010, 22:03:41 door piksov »
OpenDCC fan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #24 Gepost op: 13 July 2010, 21:55:19 »
In de tekening hierboven het gele spoor weg laten (of eigen maken aan 1 van de schaduwstations. Je ene schaduwstation (blok 29 tm 33) + de blokken 42 en 43 kan je dan opnemen als zijnde 1 keerlus...problem solved....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #25 Gepost op: 13 July 2010, 22:01:36 »

Hi Sander, maar dan kan ik toch niet meer keren?

OpenDCC fan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #26 Gepost op: 13 July 2010, 22:05:18 »
hmpf....dat klopt....haha....

Iets met warmte en moeheid denk ik.....sorry!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Theo L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #27 Gepost op: 13 July 2010, 22:45:23 »
Hi,

Van 42-33-43 een blok maken?
Je moet dan wel de wissels tussen 42-33 en 33-43 verwijderen.

Kost je een opstelblok.

Theo
N-spoor, IB II, Koploper, HSI88

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #28 Gepost op: 13 July 2010, 23:50:48 »
Guus,

Dit niet gaat lukken onder de genoemde omstandigheden.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« Reactie #29 Gepost op: 14 July 2010, 00:23:40 »
Guus,

Als basis in deze discussie mis ik even hoe jij de baan gedigitalisserd hebt :o

Mocht je toevallig Dinamo als hardware onder de baan hebben dan hoef je je nergens zorgen over te maken omdat het vorige, huidige en gereserveerde blok onder spanning worden gezet en de rest zonder spanning blijft, tenzij er een trein instaat! Alle blokken zijn dubbel geisoleerd van elkaar vandaar dat je dan geen kortsluiting kan krijgen.

In alle andere gevallen zal je dus op de een of andere manier met relais de rijspanning van het voorgaande blok moeten pakken en zo de kortsluiting omzeilen omdat de blokken die vanuit de keerlus de kortsluiting veroorzaken geen stroom voeren

Groet, Paul