Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
borotof
Vandaag
om 21:03:52
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:03:20
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november
door
CKLX
Vandaag
om 20:31:52
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:52:21
Roco model 63138
door
Casmir
Vandaag
om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
MOVisser
Vandaag
om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 18:53:01
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Paulus
Vandaag
om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG
door
Edgar
Vandaag
om 17:46:02
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
Vandaag
om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Herb73
Vandaag
om 13:46:25
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 11:22:21
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Eric B
Vandaag
om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 00:00:29
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N
door
RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen (gelezen 7745 keer)
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2113
MSc Micro-Electronics
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #15 Gepost op:
13 July 2010, 14:12:51 »
Sugestie :
Een beperking wat betreft het gebruik maar .. waarom betrek je het spoor tussen 28 en 29 niet bij de keerlus ?
Als je
1. Altijd na het keren via dat spoor rijdt
2. Altijd maar 1 trein door 1 van de keerlussen gaat
dan kun je met 1 keerlusautomaat wegkomen samen met 2 relais.
De keerlusautomaat is altijd met het spoor tussen 28 en 29 verbonden en afhankelijk van de rijweg die je instelt is de automaat ook met de die lus (42 of 43) verbonden.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
piksov
Offline
Berichten: 872
OpenDCC fan
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #16 Gepost op:
13 July 2010, 14:28:00 »
@Sander,
dat zie ik niet,
hoe zou ik dan moeten rijden volgens jou, om te keren?
Misschien kun je eens een lijntje in de tekening laten zien?
Dat zal ik trouwens zelf ook even doen ....
Guus
Gelogd
OpenDCC fan
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #17 Gepost op:
13 July 2010, 14:55:33 »
Als we even buiten de doos denken zou je ook 'alles onder spoor 18' als keerlus kunnen gaan beschouwen, dus sporen 42, 43 en 25 t/m 33 als een geheel achter een enkele keerlusmodule te hangen?
Dat betekent dan wel dat er slechts 1 trein tegelijk via een van de 4 toegangswissels w18, w20, w29 of w26 naar binnen mag rijden!
Zo kom je van het treinlengte probleem af... Gaat dat werken?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2113
MSc Micro-Electronics
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #18 Gepost op:
13 July 2010, 14:56:28 »
Tuurlijk
Het rode spoor is altijd met de keerlusautomaat verbonden. De groene en blauwe secties gaan via een relais. Afhankelijk van welke lus wordt bereden wordt het groene of blauwe deel ook op de keerlusautomaat aangesloten. De andere sectie zit aan de normale baanspanning. Dit werkt als de keerlusautomaat gebruik maakt van kortsluitdetectie.
Als je dit niet wilt (zorgt voor vonken en andere vervelende dingen), dan moeten er extra detectiespoortjes bij. Dit wordt dan ook ingewikkeld omdat ze dan ook moeten worden geschakeld.
Voorbeeld, je gaat van blok 33 naar blok 21. De keerlusautomaat is dan aangesloten op de rode en groene spoorsecties. Als hij het groene deel betreedt zal er waarschijnlijk niks gebeuren. Wanneer hij echter het rode deel verlaat (richting blauw en blok 21), dan ziet de keerlusautomaat een kortsluiting en schakelt om.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2113
MSc Micro-Electronics
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #19 Gepost op:
13 July 2010, 14:57:25 »
Citaat
dus sporen 42, 43 en 25 t/m 33 als een geheel achter een enkele keerlusmodule te hangen?
Eh,
een keerlusautomaat kan vaak maar 1 Ampère leveren. Dit is bij lange na niet genoeg voor al die sporen.
EDIT :
Bovendien. Als je van blok 18 naar blok 20 zou gaan via 43, dan heb je een kortsluiting BINNEN de keerlussectie, dus dan heb je niks aan je automaat.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #20 Gepost op:
13 July 2010, 15:06:17 »
Tja, dan zie ik persoonlijk als enige practische oplossing een vaste rijrichting in het schaduwstation zodat je altijd weet in welke richting spoor 42 en 43 worden bereden en dan ook meteen dat er maar 1 trein tegelijk naar buiten of naar binnen rijdt via die sporen...
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2113
MSc Micro-Electronics
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #21 Gepost op:
13 July 2010, 15:16:35 »
eh, bij digitaal is dat geen oplossing.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #22 Gepost op:
13 July 2010, 18:02:08 »
Hoezo? Ik bedoel natuurlijk wel met gebruik van 1 of 2 keerlusmodules...
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
piksov
Offline
Berichten: 872
OpenDCC fan
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #23 Gepost op:
13 July 2010, 20:47:54 »
Ik heb e.e.a. even uitgetekend:
Keerlus linksom: (klik!)
Keerlus rechtsom (klik!)
«
Laatst bewerkt op: 13 July 2010, 22:03:41 door piksov
»
Gelogd
OpenDCC fan
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #24 Gepost op:
13 July 2010, 21:55:19 »
In de tekening hierboven het gele spoor weg laten (of eigen maken aan 1 van de schaduwstations. Je ene schaduwstation (blok 29 tm 33) + de blokken 42 en 43 kan je dan opnemen als zijnde 1 keerlus...problem solved....
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
piksov
Offline
Berichten: 872
OpenDCC fan
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #25 Gepost op:
13 July 2010, 22:01:36 »
Hi Sander, maar dan kan ik toch niet meer keren?
Gelogd
OpenDCC fan
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #26 Gepost op:
13 July 2010, 22:05:18 »
hmpf....dat klopt....haha....
Iets met warmte en moeheid denk ik.....sorry!
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Theo L.
Offline
Berichten: 120
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #27 Gepost op:
13 July 2010, 22:45:23 »
Hi,
Van 42-33-43 een blok maken?
Je moet dan wel de wissels tussen 42-33 en 33-43 verwijderen.
Kost je een opstelblok.
Theo
Gelogd
N-spoor, IB II, Koploper, HSI88
R Fongers
Heb je al gelachuhh
Offline
Berichten: 486
Mooi Man
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #28 Gepost op:
13 July 2010, 23:50:48 »
Guus,
Dit niet gaat lukken onder de genoemde omstandigheden.
Grtzz Rob
Gelogd
Grtzz Rob
------------
N <- IB II + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN - Tijdperk VI>
Overlord
Offline
Berichten: 1583
Re:dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen
«
Reactie #29 Gepost op:
14 July 2010, 00:23:40 »
Guus,
Als basis in deze discussie mis ik even hoe jij de baan gedigitalisserd hebt
Mocht je toevallig Dinamo als hardware onder de baan hebben dan hoef je je nergens zorgen over te maken omdat het vorige, huidige en gereserveerde blok onder spanning worden gezet en de rest zonder spanning blijft, tenzij er een trein instaat! Alle blokken zijn dubbel geisoleerd van elkaar vandaar dat je dan geen kortsluiting kan krijgen.
In alle andere gevallen zal je dus op de een of andere manier met relais de rijspanning van het voorgaande blok moeten pakken en zo de kortsluiting omzeilen omdat de blokken die vanuit de keerlus de kortsluiting veroorzaken geen stroom voeren
Groet, Paul
Gelogd
*
Bouw Osteckingen
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Dubbel keerlus probleem - hoe op te lossen