Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:33
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 15:11:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 13:53:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
  

Auteur Topic: Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)  (gelezen 3538 keer)

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Gepost op: 12 July 2010, 16:44:53 »
Geen tijd, geen ruimte en eigenlijk ook geen geld. Problemen waar de meeste mee te maken hebben. Ik ben al eens begonnen met een module. Kon er alleen niet mee rijden en laten staan kon eigenlijk ook niet. De ijfelbaan staat daarom al weer een tijdje in de ijskast. Aangezien ik toch af en toe eens inspiratie krijg (als ik op internet surf bijvoorbeeld) begint het weer te kriebelen. Vandaar dat ik maar eens ben gaan kijken naar de optie van de boekenplankbaan, eventueel later uit te breiden met een ovaaltje en schaduwstation.
Nu heb ik uit de bovenstaande link een plan gejat en ‘iets’ aangepast.



Dit plan zou dan gebouwd moeten worden met peco code 55 rail en de op een na langste/kortste wissels.  Het gele spoortje zou uit moeten komen op een graan silo, zorgt wellicht voor leuke doorkijkjes. Mocht dit te krap worden dan moet ik daar wat anders bedenken. Op het zwarte spoor wilde ik een elektriciteitscentrale oid aansluiten welke een warmte koppeling heeft op de papier fabriek op het bruine spoor.  Het groene spoortje is voor bijvoorbeeld een rangeerlokje. In het blauw is dan het doorgaande spoor met inhaalspoor getekend zijn.


Of is het volgende met de Fleischmann rails die ik al heb een beter idee?

There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2010, 16:49:50 »
Hoi Snader goede ideeen, maar let wel op de lengte van treinen. De opstelsporen onder in het plan van FLM kunnen niet gevuld worden met een lange trein want je doorhaal spoor links onderin bepaald je max lengte! :o

Verder natuurlijk een heel goed idee, en idereen begeint klein (y)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2010, 16:58:59 »
http://barchester.webs.com/layoutdesign.htm

Even helemaal naar beneden scrollen voor de links.

Het werkt prima, zo een plank lay-out. Zelf ben ik voor h0 gegaan.

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2010, 17:19:53 »
@ Overlord, beide plannen zijn gemaakt met de gedachte er ooit eens een ovaal met schaduwstation omheen te leggen. In het Fleischmann plan had ik de onderste opstelsporen in gedachten al een klein kopstation welke dan gevoed zou worden vanuit het schaduwstation. Ik geef toe dat het allemaal wat krap is, de maximale lengte die op dit plan binnen kan rijden is ongeveer 50 cm. Standalone zal het meer neerkomen op een rangeerpuzel met lok + wagen <= 25 cm.

@lucy, bedankt voor de link, heb ik weer een paar sites om inspiratie vandaan te halen!


Ik ga er nog maar even over nadenken...
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2010, 17:48:41 »
Herkenbaar,
Ben ool vorig jaar ergens mee begonnen. Dit jaar ben ik er niet meer aan toe gekomen.
Klik maar op rangeerbaantje hieronder

Groeten,
Patrick

kevinhhw

  • Gast
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2010, 18:37:22 »
leuk plannetje,zeker om mee te beginnen (y)

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2010, 19:04:20 »
Als ik 5 cm dieper ga, 1 wissel eruit haal en 1 eentje vervang door een hele engelsman zou ik het doorhaalspoor met ongeveer 10 cm langer kunnen maken. Nadeel is dat ik dan m'n station over afbuigende wissels binnen moet rijden.

There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2010, 20:56:42 »
Deze moet het maar worden denk ik.



Of heeft er nog iemand een verbeterpuntje?
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2010, 21:25:52 »
Het ontwerp van 19.04 uur is beter. Hier zit een overbodige verbinding in die je nooit goed zal kunnen benutten. Van links onder het 2e spoor loopt vast op de engelsman rechts boven. Bij het andere ontwerp zou je met 2 rangeerdelen langs elkaar kunnen rijden en is de mogelijkheid van uithalen beter aanwezig.

gr Hans

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2010, 22:54:02 »
Vraagje: begrijp je in je plannen waarom er in het midden een dubbelspoor inzit?

heb het even omlijnd.

Jeroen

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #10 Gepost op: 12 July 2010, 23:05:47 »
Ik had dat dubbelspoor zelf in gedachte om bijvoorbeeld de locomotief om te kunnen laten lopen of om een wagon zowel voor als achter de trein te kunnen plaatsen. Ook is het hierbij mogelijk om 'in te halen'.

Dit is overigens mijn laatste uitwerking voor vandaag:
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #11 Gepost op: 12 July 2010, 23:15:58 »
Ik had dat dubbelspoor zelf in gedachte om bijvoorbeeld de locomotief om te kunnen laten lopen of om een wagon zowel voor als achter de trein te kunnen plaatsen. Ook is het hierbij mogelijk om 'in te halen'.

Dit is overigens mijn laatste uitwerking voor vandaag:


OK omlopen, ja dat is goed.

Het laatste plan is een beetje stijf.
Omdat je in je allereerste plan al enkele industrieën had beschreven, komen die in het laatste plan terug en passen ze dan hier in dit plan?
Het leuke van het eerste plan vind ik persoonlijk de "speelsheid" , het losse  i.t.t. jouw laatste plan.

Misschien kun je een plan maken als je een bepaald soort goederen vervoer in gedachten hebt
soorten goederen (gewoon een lijstje):

containers
chemicaliën, olie, gassen, kolen, zuren, zout, kalk, zand, grind.
auto's
sigaretten,
vis,
post,
bier, frisdranken, wijn
witgoed,
pijpen ( voor gas transport ofzo)
Ijzer, staal, schroot
militair materieel
enz.


 
« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 23:27:10 door ClarksonBlues »
Jeroen

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Boekenplank van Sander (N - 150 bij 30 cm)
« Reactie #12 Gepost op: 12 July 2010, 23:35:03 »
Bij het eerste plan ging ik uit van peco rails. Daarbij moet je alles met flexrails aanleggen en kun je dus speelser bouwen. Bij het huidige plan ben ik maar uitgegaan van de standaard fleischmann geometrie aangezien ik hier nog redelijk wat van heb liggen van een baan die ik een jaar of 8 geleden nog had staan. Daarbij komt dat de peco wissels een hoek van 10 graden maken en de fleischmannetjes 15 graden.

In het laatste plan is de kolencentrale blijven bestaan, de graansilo is vervangen door een station en de papierfabriek is door ruimtegebrek gesneuveld. Ik zou voor de speelsheid het kolenopstelspoor links boven 5-10 graden naar beneden kunnen laten buiken
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.