Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:01
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:06:26
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 10:58:51
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30

Auteur Topic: Ruzie met mijn nieuwe LokProgrammer  (gelezen 5815 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re:Ruzie met mijn nieuwe LokProgrammer
« Reactie #15 Gepost op: 10 July 2010, 16:50:22 »
System restore doen  van voor die driver installatie ?

( En anders even de *.inf opzoeken en verwijderen in normaliter C:\windows\inf )

Gr. Remco.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #16 Gepost op: 11 July 2010, 13:04:34 »
Beste Remco, schrijf er dan voor het gemak ook even bij welke inf file Gerard moet verwijderen want als je (als je bijvoorbeeld digibeet bent) een del commando geeft op *.inf in de betreffende directory gaat het echt fout. Op de eerste plaats had je gewoon terug moeten gaan met de programmer en software naar de winkel waar je het hebt gekocht als het niet werkt. Ook ik had de nodige problemen na de aankoop van mijn Lokprogrammer. Nu heb ik het ongeluk dat ik ook nog dik 320 km heen en weer moest rijden naar A&W in Medemblik (ik woon in Hoogeveen)  maar uiteindelijk heeft Ad het als een goed verkoper opgelost voor mij. Op de tweede plaats moet je de gebruiksaanwijzing volgen (dat schrijf je immers zelf) en dat geldt altijd. Het klink misschien als een verwijt van mij maar ook ik ben diverse keren in dit forum door meestal Wim Ros op de feiten gewezen en terecht. daar komt nog bij dat Vista net zo'n wanproduct is als Windows Millenium (weten we nog) dus als het even kan XP of Windows 7 als besturingssysteem gebruiken maar dat is achteraf makkelijker gezegd dan gedaan maar het is wel zo!

Goed, hoe los je dit nu op. Verwijder je alle software die met Esu te maken heeft op de gebruikelijke manier via het configuratiescherm. Als dat is gedaan, start je de register-editor van Windows op: In het vak: programmas en bestanden zoeken (Startknop indrukken) type je regedit. Hierna opent zich de register-editor. Nu moet je voorzichtig zijn want het zou handig zijn om eerst eeb schone backup van het systeem te hebben maar dat kan alsnog. Goed het is wel een goede manier om het systeem te schonen van welke "digitale vuiligheid" ook. Als de editor geopend is zet je de cursor op "computer", helemaal bovenin de editor. Daarna kies je "bewerken" en daar zie je "zoeken" staan. Klik daarop en in dat lege vakje schrijf je Esu. Nu moet je wel goed opletten want nu gaat de editor dus op zoek naar alle "tekenwaarden" waar Esu in voor komt. Let op dat je de juiste bij de Esu behorende software-sleutels opzoekt en. Verwijder elke verwijzing/sleutel die met de betreffende software te maken heeft maar nogmaals, kijk wat je weghaalt. Dit proces kan even duren. Ik heb het ook geprobeerd en er waren twee of drie sleutels, de rest verwijst gewoon daar zaken waar toevallig de lettercombinatie "esu" in te vinden is en dat kunnen vele regels zijn. Haal die ook niet weg want dan loop je de kans dat je PC niet meer start. Als dit allemaal is gedaan, volg je de gebruiksaanwijzing van de programmer en dan zou het goed moeten gaan en gaat het de tweede keer mis, dan gelijk terug naar de dealer, op dat moment kan jou niets meer verweten worden.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2010, 14:17:34 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 11 July 2010, 14:20:09 »
Rob,

Ik weet globaal welk kennisniveau Gerard heeft en ik durf er op te vertrouwen dat Gerard niet alles weg zal gooien.

Gr. Remco.

GW

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 11 July 2010, 18:34:39 »
Rob,

Ik weet globaal welk kennisniveau Gerard heeft en ik durf er op te vertrouwen dat Gerard niet alles weg zal gooien.

Gr. Remco.

(y) (y)

Verder nog @Rob:
- mijn reisafstand (enkele reis) is ook 134 km (Ulrum).
- handleiding van de CD had ik geprint en gevolgd
- vandaar mijn uitgesproken verbazing dat het aansluiten van de hardware als eerste werd beschreven (ik ben namelijk ook gewend dat eerst de software geinstalleerd moet worden)
- mensen lezen niet goed (dat is geen verwijt hoor  ;D ) maar ik heb nu een en andermaal geschreven dat ik het heb uitgeprobeerd met Win XP en Win7...
- De suggestie van regedit had ik nog niet bedacht, deze ga ik (morgen, als de finale is geweest) uitvoeren, bedankt daarvoor

Gerard

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #19 Gepost op: 12 July 2010, 09:02:06 »
Als je de programmer aan de gang krijgt zonder in het register te struinen is het natuurlijk ook goed, nooit iets doen waar je later spijt van krijgt. Ik mag graag in het register zoeken naar niet verwijderde sporen van gedeinstalleerde programma's. Ook ik verbaasde mij over het feit dat er een "andere" volgorde werd gevolgd bij de installatie maar ook de installatie van mijn printer ging op deze wijze. Als je gaat kijken in het register, zoek vooral in de volgende mappen: HKEY_CURRENT_USER en HKEY_LOCAL_MACHINE en daarin de submappen software. Zoek dan op iets wat met Esu te maken kan hebben.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #20 Gepost op: 12 July 2010, 11:41:20 »
Misschien heb je iets daan deze suggestie.
(windows Vista/ esu programmer vista driver geinstalleerd)
Menig PC met USB poorten kijkt naar de activiteit van de USB poort. Als er enige tijd geen activiteit is op de USB poort ( en dat kan al binnen een minuut zijn) besluit de pc voorlopig even de USB poort te negeren. Dit resulteert in het ESU programma dat er weer een vraag gesteld word op welke poort de Programmer is aangesloten... ( Terwijl je toch zeker weet dat je die al ingesteld hebt). Wat ik in dat geval doe is even de usb stekker uit de pc trekken en weer terugzetten. PC "ziet"dat er weer wat gebeurd. Ik meld direct aan Lokprogrammer welke poort er geselecteerd is en gaan met het programmeren.  Eens dat het een lucky guess and try oplossing is maar wel een die werkt.

De basis fout is dat het software van ESU lokporgrammer niet om de zoveel sec. meldt dat de USB poort zich gereed moet houden voor instructies.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #21 Gepost op: 12 July 2010, 11:48:02 »
Citaat van: han zijlstra
...De basis fout is dat het software van ESU lokporgrammer niet om de zoveel sec. meldt dat de USB poort zich gereed moet houden voor instructies...

Sorry Han,

Dit is een klinkklaar broodje aap...

De einige reden voor de problemen zal een brakke driver zijn

Grtzz,

Karst

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #22 Gepost op: 12 July 2010, 14:29:47 »
Hoi Karst, Kan best broodje aap zijn maar het is wel de enige logische verklaring voor het (bij mijn config) optredende verschijnsel en oplossing. En ja dat d drivers door ESU geleverd niet al te best zijn is bekend.

You may check it!

Even de USB wiki geraadpleegd: Dit is wat er gebeurd zodra je de usb stekker even verwijdert en opnieuw inplugt.
When a USB device is first connected to a USB host, the USB device enumeration process is started. The enumeration starts by sending a reset signal to the USB device. The data rate of the USB device is determined during the reset signaling. After reset, the USB device's information is read by the host and the device is assigned a unique 7-bit address. If the device is supported by the host, the device drivers needed for communicating with the device are loaded and the device is set to a configured state. If the USB host is restarted, the enumeration process is repeated for all connected devices.

Zo te lezen is het inderdaad een driver probleem die niet vaak(snel) genoeg antwoord/controleert of het USB apparaat er nog is.

« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 14:41:29 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #23 Gepost op: 12 July 2010, 15:08:22 »
Han,

ik bedoelde niet dat jouw oplossing ( uit en in van de adapter ) broodje aap is ( die geloof ik wel ), maar de inhoud van de opmerking over vermeende foute ESU software ;)

Citaat van: han zijlstra
Zo te lezen is het inderdaad een driver probleem die niet vaak(snel) genoeg antwoord/controleert of het USB apparaat er nog is.

Aangezien de ESU adapter ( althans bij mij ) een standaard Prolific chip heeft, zou deze driver het wel eens heel goed kunnen doen ;)

Grtzz en suc6,

Karst

Ekklesia

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 12 July 2010, 15:19:56 »
In de handleiding die ik heb gedownload en uitgeprint (vanaf software V2.6.2) staat bij systeemeisen: Windows 98, 2000 of XP en ook Vista vanaf versie 2.6.3; geen windows NT.

Groenten Rob

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #25 Gepost op: 12 July 2010, 15:30:52 »
@Rob Manenschijn.... ?? Wat bedoel je met je post?

Gerard heeft de nieuwste software namelijk 2.7.6 dus dat is het probleem niet. Het is meer dat de drivers van de serieel-naar-USB-kabel niet helemaal goed functioneren met Windows Vista.... Het kan wel leuk in de handleiding staan maar de ervaring leert dat niet alle windows Vista's (van de gebruikers) hetzelfde zijn als de Windows Vista's van de ontwikkelaars (bv Esu) en dan problemen geeft. En ja ik heb ervaring met de Esu Programmer...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GW

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 12 July 2010, 15:32:45 »
Hallo,

Ik werk met Windows 7 (WINDOWS ZEVEN).

De meegeleverde driver is een Prolific driver versie 1.1.0.

Desondanks de volgende acties ondernomen:
- LokProgrammer software afgesloten
- de met de LokProgrammer meegeleverde PL2303 Prolific driver versie 1.1.0 verwijderd
- de USB kabel verwijderd
- Windows 7 (ZEVEN ;-) ) gereboot (het blijft Windows heh?)
- netwerk afgeschakeld om zeker te zijn dat er niet automatisch drivers worden geinstalleerd
- Karst's driver ge-installeerd (blijkt Vista driver installer versie 3.2.0.0 te zijn)
- USB 2 Serial kabel weer aangesloten
- Windows Apparaatbeheer geeft COM11 aan
- LokProgrammer weer gestart
- bij vraag naar COM poort weer 11 ingegeven.

Geen verschil.

Nog even voor de zekerheid het verschijnsel:

Het groene LEDje brandt constant. Zodra ik COM poort 11 aanduidt en bevestig, dimt het LED-je heel kost, drie maal, alvorens het programma weer opnieuw komt vragen om de COM poort.

Mijn volgende actie wordt een bezoekje aan de Prolific site.

Gerard

GW

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 12 July 2010, 16:06:04 »
FF een update

Okay, een bezoek aan Prolific leverde een driver op met versie 1.2.10.

Acties:

- USB kabel er uit
- Driver verwijderd
- netwerk weer afgeschakeld
- System uitgeschakeld
- En weer opgestart (netwerk nog steeds uit)
- Driver 1.2.10 geinstalleerd
- Check: nog steeds op COM 11 (2400,8,n,1)
- LokProgrammer weer gestart
- zelfde verschijnsel

Ben er nog even dieper in gedoken. In Apparaatbeheer gekeken en als driver stond er nog steeds die vermaledijde M$ driver aangegeven. Nu gekozen voor stuurprogramma bijwerken en de nieuwste Prolific driver aangegeven als gewenste driver.

Reboot nodig om driver echt te activeren.

- Check in Apparaatbeheer: driver 3.3.11.152 geeft een fout: "apparaat start niet"
- Andere Prolific driver geselecteerd (3.3.10.140)
- geeft een fout: "apparaat start niet"
- Andere Prolific driver geselecteerd (3.2.0.0)
- geeft een fout: "apparaat start niet"

- In apparaatbeheer "Installatie ongedaan maken" voor dit device gekozen.
- kabel eruit en weer aangesloten

Default wordt weer de M$ "USB Serial port" als driver geselecteerd.

Nu apparaat verwijderd en het vinkje aan gezet dat de drivers (M$) ook verwijderd moeten worden.

- Kabel er uit
- En weer aangesloten
- "Er is geen stuurprogramma gevonden"

Ik ga weer even in de nadenk modus

Gerard

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #28 Gepost op: 12 July 2010, 16:48:32 »
Gerard,

Toevallig afgelopen weekend ook problemen gehad op mijn windows xp installatie met de lokprogrammer.

Ik heb toen een driver gevonden de wel werkte. Bij interesse graag even je email laten weten, dan zet ik eea daar wel op.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

GW

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 12 July 2010, 17:11:57 »
Dag Bart,

zie PM

Gerard