Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Bahnstrecke 5867
door
saskia
Vandaag
om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet.
door
hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
20 July 2025, 11:49:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Hobbytrain BR 189 en Lenz Sliver mini+
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hobbytrain BR 189 en Lenz Sliver mini+ (gelezen 1994 keer)
yos
Nieuwe gebruiker
Hobbytrain BR 189 en Lenz Sliver mini+
«
Gepost op:
27 June 2010, 15:13:20 »
Beste forumleden,
Ik weet dat de (mogelijke) problemen met Lenz Silver mini al talloze keren besproken zijn, maar toch: ik heb veel onderwerpen bestudeerd en omdat sommige mensen geen problemen hebben met deze decoder leg ik mijn situatie voor.
Ik ben pas begonnen met N, een kleine maand geleden een Minitrix startset gekocht met BR 185 (Rail4chem). Alles werkt prima, behalve dat als de loc tot stilstand met verlichting aan komt te staan, dan wil ie soms niet meer rijden (maar dat is een ander verhaal). Deze loc wordt bestuurd via Selectrix middels de bijgeleverde Mobile station.
Gisteren heb ik een uitbreiding aangeschaft: een Hobbytrain BR 189 (Railion) en meteen een Lenz Silver mini+. Volgens de verkoper is dat hun "standaard" decoder. In de winkel is de loc analoog getest op hun baan: die reed goed zowel op lage als hoge snelheid.
Thuis aangekomen, decoder zonder problemen ingebouwd. Daarna alleen maar een hoop problemen. Hier zijn de waarnemingen (in willekeurige volgorde):
- niet lineair / onverwacht zonder commando versnellen
- helemaal niet stoppen na het behalen van hoge snelheid of stoppen met een hele lange vertraging
- niet veranderen van rijrichting of dit op een hele vreemde manier doen (dus draaiknop indrukken: niets, rijstap 1 instellen: afremmen, stoppen, andere kant op rijden. andere loc doet het heel anders, dus "gewoon")
- zonder commando stoppen
- schokkerig rijden of even stoppen dan weer rijden
- niet rijden na een stop
- hele kleine bewegingen zonder commando maken als de eerste loc op de rails aanwezig is
Ik heb heel veel zitten spelen met motorinstellingen enz. In het bijzonder is de decoder op alleen digitaal ingesteld. Verschillende instellingen helpen niet veel om bovenstaande problemen op te lossen. Als experiment heb ik de met de eerste loc geleverde decoder (Trix?) in de nieuwe ingebouwd. Rijgedrag was iets beter, maar alsnog niet acceptabel:
- soms wordt de maximale snelheid niet bereikt
- even stoppen op bepaalde delen van de rails (deze keer wel vaste stukken)
- niet stoppen op commando
De rails zijn overigens schoon. Deze tweede experiment doet me een beetje vermoeden dat stroomafname niet goed is. Maar analoog heeft ie goed gereden. Oke, het was maar 1 rondje in de winkel, maar wel een grote.
Uiteindelijk wil ik de loc samen met de decoder naar de winkel terugnemen en daar op hun baan experimenteren. Maar het probleem is, dat ik alleen 's weekends met mijn modelbaan bezig kan zijn en ook alleen dan naar de winkel gaan. Jullie begrijpen wel, dat ik voor die tijd iets zou willen horen, zeker omdat ik pas begonnen ben, heel erg uitkeek naar mijn tweede trein en omdat degene die een review van deze loc met dezelfde decoder maakte geen problemen meldde
yos
Nieuwe gebruiker
Re:Hobbytrain BR 189 en Lenz Sliver mini+
«
Reactie #1 Gepost op:
27 June 2010, 19:53:33 »
Update:
Ik heb ongeveer een uur geleden alles op DCC gezet (dus 185, en Mobile station) om mogelijk problemen met DCC/Selectrix bedrijf te vermijden. Dat heeft niet geholpen: de eerste loc 185 (die eerst op Selectrix reed) begint ook keuren te vertonen (schokkerig rijden), maar het vreemdste is nog steeds spontaan rijden van de 189, terwijl alles op 0 staat: in een uur tijd heeft ie brommend 50 cm afgelegd.
Remco.
«
Reactie #2 Gepost op:
27 June 2010, 19:57:22 »
De minitrix decoder voetjes zijn niet ideaal. Veel mensen solderen hun decoder erin omdat de decoders anders niet goed vast zitten.
Gr. Remco.
Robert_N-Nm
Fan van Zwitsers Spoor N(m)
«
Reactie #3 Gepost op:
27 June 2010, 21:32:26 »
Dat weten ze bij trix zelf ook. De R4C startset van minitrix heeft een 185 met ingebouwde/gesoldeerde decoder. Het probleem zou dus ergens anders vandaan moeten komen. Misschien een probleem met rijstappen of met niet uitgebouwde ontstoringselementen?
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)
yos
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #4 Gepost op:
28 June 2010, 00:08:28 »
Bedankt voor de reacties, maar het probleem speelt zich af niet bij de minitrix loc, maar bij de tweede, van hobbytrain met lenz decoder.
Met de rijstappen is alles in orde, dat is allemaal dubbel gecontroleerd. Naar aanleiding van de eerste "update" nog het volgende: bij het verlagen van de "stuurfrequentie" in CV 50 van Lenz, gaat de loc spontaan zonder commando met grotere "sprongen" vooruit, dus de decoder is in ieder geval vreemd. Of ik moet verder spelen met motorinstellingen en -types.
Jeroni
BAM!
Créateur du corridor
«
Reactie #5 Gepost op:
28 June 2010, 12:13:27 »
Ind'rnaad, dat laatste. Ik zou zelf even moeten kijken naar mijn 2 HT 189-loks met Lenz decoder, maar je kan een 'motortype' aangeven. Daar valt wat aan te sleutelen. Bij mij rijden ze perfect. Je hebt ook niet per ongeluk de lok hetzelfde adres gegeven als een andere lok?
Vwb de Minitrix zou ik daar geen genoegen mee nemen. Terug met die rommel! Echter denk ik dat je gewoon even de PTC eruit moet slopen. Ik weet dat de 'C' staat voor 'coëfficient', maar dat is allemaal niet belangrijk. Ik sloop hem bij
elke
Minitrix lok eruit, want ik heb er slechts ellende van gehad. Het is overigens het element op de print waar 3x3 of 4x4 op staat. Gewoon eruit solderen en verbinden met een draadje.
Sander Fondse
MSc Micro-Electronics
«
Reactie #6 Gepost op:
28 June 2010, 13:49:59 »
PTC
hmm, 'Positieve Temperatuur Coëfficiënt'. Dit is een temperatuurafhankelijke weerstand. Die wordt waarschijnlijk in een beveiliging gebruikt. Maar blijkbaar geeft dat bij digitaal dus alleen maar problemen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
yos
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #7 Gepost op:
28 June 2010, 18:41:37 »
Jeroni, ik heb al van alles geprobeerd met motortype. Sommige instellingen maken het erger, sommige beter maar het is nooit acceptabel. Zou je de juiste instellingen kunnen opsommen, zeker als dezelfde setjes loc+decoder het wel goed doet? De adressen zijn verschillend: 9 en 3. Ze rijden in principe, alleen wil de HT 189 bij de "beste" motorintsellingen niet stoppen of starten af en toe. Ik heb al zo veel observaties gemaakt van wat en bij welke motoinstelling fout gaat, dat ik ze niet meer kan bijhouden. Het is elke keer anders
Wat minitrix loc betreft, daar ben ik eigenlijk tevreden mee. Slechts heel zelden en moeilijk reproduceerbaar wil ie niet meer rijden na een stop met verlichting aan. Maar vergeleken met mijn lang verwachte, gedroomde, gekoesterde maar opeens zo problematische tweede loc is dat veel minder storend
Dus ik ga eerst de 189 afzonderlijk goed laten rijden en dan kijken of de minitrix 185 bij DCC het minder goed doet dan op Selectrix.
«
Laatst bewerkt op: 28 June 2010, 18:44:58 door yos
»
Jeroni
BAM!
Créateur du corridor
«
Reactie #8 Gepost op:
29 June 2010, 12:12:11 »
Ik zou 'm nooit adres 3 geven...dat is het standaard adres voor elke nieuwe decoder, af fabriek erin gezet bij een DCC decoder.
yos
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #9 Gepost op:
29 June 2010, 23:50:03 »
Inderdaad stond de decoder op 3 en ik heb dat gewoon zo laten staan. Aangezien er niets anders op 3 staat lijkt me dat geen probleem... Maar heb je nog concrete tips over de motor instellingen?
yos
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #10 Gepost op:
03 July 2010, 19:36:11 »
Een update.
Vandaag was ik weer de hele dag bezig met mijn problemen. Na alle motortypes voor BR 189 in Lenz geprobeerd te hebben (CV 50) heb ik geconstateerd dat de volgende problemen zich altijd voordoen: niet stoppen en slecht van riching veranderen.
En toen heb ik de Trix decoder uit de BR 185 (herinnering: deze zat in mijn startset, BR 185 en Lenz decoder heb ik bijgekocht) in de BR 189 ingebouwd en de Lenz in de 185 (dus omgewisseld). Wonderbaarlijk genoeg reed alles bijna uitstekend: op tijd stoppen (Lenz) en goed van rijrichting veranderen, versnellen en vertragen, geen schokkerige bewegingen. Schijnbaar kan Lenz decoder niet zo goed met HT BR 189 samen, wellicht heeft het met het printplaatje te maken.
In ieder geval, tijdens mijn test met 2 locs tegelijk viel op een gegeven moment de 189 met Trix decoder helemaal stil en de verlichting ging uit. CV's uitlezen met Mobile Station geeft een foutmelding, ook in de 185. Ook is het typische voor deze decoder motorgeluidje bij het onder stroom zetten van rails niet meer te horen. Ik concludeer dat mijn Trix decoder na 1 maand 1 dag per week rijden kapot is.
Ik ben dus al verder en de avonturen gaan door...
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen