Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Dat overkomt mij niet. door Gert Arkema
Vandaag om 17:23:36
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
  

Auteur Topic: Zolder deel 14125 (Baanplan N)  (gelezen 13001 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #15 Gepost op: 27 June 2010, 18:46:37 »
Links en/of rechts met dubbelspoor. (maar links zeker)
Je zult wel meer treinen hebben dan vijf.
Dan rijdt er nog wat, anders wachten ze (lang) op elkaar!

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #16 Gepost op: 27 June 2010, 19:14:19 »
Heb ik ook erg lang over getwijfeld, maar vanwege nogal wat kruisende bewegingen niet gedaan.
Nu heb ik 't alsnog ingepast in het plan en ik moet zeggen, het valt me niet tegen :)


Aan de linkerkant ligt een half Engels wissel zodat op beide sporen ingereden kan worden. Aan de rechterkant is ruimte voor een overloopwissel, dus ligt er in het hoofdspoor alleen een kruising.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #17 Gepost op: 27 June 2010, 19:37:13 »
Peter,

ik weet niet hoe veel vrije tijd je hebt, en hoe begaan je bent met koploper.
Maar teken het Baanplan eens en laat in de testfase eens alles rijden.
je ziet waar de knel punten gaan zitten die voor verbetering vatbaar zijn.

En het baan plan is toch voor 80% rond dus veel veranderingen (verbeteringen) hoef je dan niet toe te passen.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #18 Gepost op: 27 June 2010, 20:32:46 »
Ik ga een poging wagen, dank voor de tip!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #19 Gepost op: 27 June 2010, 20:38:08 »
Je blijft ook veranderen he Peter  ;D
Bij mijn vorige baan had ik ook een groot rangeerterrein/opstelsporen. Dat gaat op mijn nieuwe baan ook wel komen, maar dan wel met een bestemming.
In het echt liggen dergelijke terreinen vaak bij industrieterreinen als verzamelplaats tot er voldoende te transporteren is. Of het is een overslagpunt.
Naar mijn mening gaat het meer leven als je bedenkt waarvoor het terrein dient en het vervolgens aan dat doel aanpast v.w.b. scenery, wegen etc.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #20 Gepost op: 27 June 2010, 20:48:47 »
Ik ben nog nooit op een baan aan scenery toegekomen. Het is leuk om daar over na te denken, maar ik wil eerst eens kunnen rijden ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #21 Gepost op: 27 June 2010, 21:05:05 »
Dat snap ik Peter, maar voor je baanplan is het slim om een doel van het rangeerterrein te bepalen, dan weet je wat voor aan- en afvoerende sporen je nodig hebt. Bijvoorbeeld aanpalend industrieterrein waar wagons beladen worden.
Anders gaat het rijden je snel vervelen denk ik. Dan zet je een bonte verzameling wagons op je rangeerterrein en rijd je zo maar willekeurig wat rond.
Dat is tenminste mijn ervaring. Dus wat staat er op je rangeerterrein met welk doel, hoe komt het daar en hoe wordt het afgevoerd.

Maar het is natuurlijk jouw baan  :)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #22 Gepost op: 02 July 2010, 20:29:21 »
Weer eens een emplacement wat wat serieuzer is. Daardoor meng ik me ook even in de discussie. Op basis van de laatste tekening heb ik nog wat veranderd. Als eerste zal ik je eigen tekening globaal bespreken:



Links:
- In paars een mogelijke aansluiting naar een bedrijf. Voorbeeld Chemie.
- In rood t uithaalspoortje laten afbuigen: meer nuttige lengte

Midden (emplacement): zie volgend bericht

Rechts:
- aansluiting naar loods voor bijvoorbeeld papierfirma
- lokspoortje
- bij werkplaats magazijn spoortje en opstelspoortje

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Exploitatie vs Seinen
« Reactie #23 Gepost op: 02 July 2010, 21:10:59 »
En nu het serieuzere werk: exploitatie, seinen, sporen e.d. (alles op basis van NS/ProRail)

Zie volgende tekening:
http://www.sporenplan.nl/divers/ohih/tek_bnl2.gif
(wil m wel direct plaatsen maar wordt bij mij meteen verkleind)

Hoofdexploitatie:

In jou tekening heeft oost-west maar één spoor ter beschikking om binnen te komen zonder een 'standaard' rijweg west-oost te kruisen: 104b is bij jou direct verbonden met 122, vanaf 123 is alleen 105b te bereiken als er vanaf 101-104 een rijweg ligt naar 122. Vandaar het opschuiven van de engelsman naar 103 (bij s170).
Voor de linkerzijde is dit reeds al gescheiden. Echter om een lok om te rijden via west naar 101-103 is wat lastig: vandaar overloop west tussen 103-104.
De pijlen geven de richting aan die in normale dienst wordt gereden.

101 wordt gebruikt om om te lopen. Hier zou aan dit spoor een spasl. (spooraansluiting) kunnen worden aangesloten. Een voorbeeld is een papierhandel aan de oostkant.

Rangeren:

8-10 lijkt me niet gebruikt worden om direct treinen binnen te nemen. Deze sporen zijn ongeïsoleerd (geen seinen/detectie in dit gebied en alleen handwissels).
Rijwegen naar dit gebied worden ingesteld met seinbeeld glfl (geel knipper) officieel heet dit nog steeds geel fl*kker, maar dit wordt veranderd door het forum!!!).

Op de seinen staan soms kruisjes: deze seinen "doen mee" met VR (Vrijgave Rangeren)
 door toestemming van de treindienstleider zijn alle wissels binnen het VR gebied vrij bedienbaar door de rangeerder en tonen de seinen een wit licht. Toeleidende rijwegen
naar dit gebied kunnen dan niet worden ingesteld.

Voor de oostkant leek het me zinnig om 106-108 <-> 107b/131 te voorzien van VR. Hier kan dan onafhankelijk van de normale exploitatie gerangeerd worden. Wil je
nog goedkoper uit zijn? Voorzie dan het kruiswissel van grendels (zijn vergrendelde handwissels) en laat s160 en s190 weg. Je kunt dan niet meer direct een rijweg van 106/107 naar
131 instellen, maar 131-108 is dan onbeveiligd gebied. Wil je van bijv. 108 naar 131 dan moet zowiezo eerst VR worden gegeven. Pas dan kunnen de
handwissels worden ontgrendeld en worden omgelegd.

Voor 120-101 kan het soms handig zijn om een VR te hebben: dit is echter alleen handig als hier veel wordt gerangeerd. Deze zou evt ook tussen s140 en s174 kunnen worden aangesloten met een handwissel met grendel (is ook weer goedkoper). Het is maar net wat in de exploitatie gewenst is!


Westzijde:
Meteen de vraag: hoe vaak komt het voor dat van 106/107 een rangeerbeweging naar 111 wordt ingesteld? Vergeet niet dat deze situ in werkelijkheid > een miljoen kost (spoorsecties, seinen, wisselmotoren en electronica).
Ingetekend rood spoor is dan een stuk goedkoper!

PS: toeleidende seinen op 111, 112, 122 en 123 zijn indicatief en zeer afhankelijk van o.a.  aansluitende baanvakbeveiliging.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2010, 21:32:18 door SporenplanOnline »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #24 Gepost op: 03 July 2010, 10:46:40 »
Wow, jij hebt er echt werk van gemaakt. Helemaal top!
Ik ga dit even rustig op me laten inwerken en kom er op terug.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

kevinhhw

  • Gast
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #25 Gepost op: 03 July 2010, 20:05:41 »
het was bedoeld als compliment,peter (y)
ik zou het links
Heb ik ook erg lang over getwijfeld, maar vanwege nogal wat kruisende bewegingen niet gedaan.
Nu heb ik 't alsnog ingepast in het plan en ik moet zeggen, het valt me niet tegen :)


Aan de linkerkant ligt een half Engels wissel zodat op beide sporen ingereden kan worden. Aan de rechterkant is ruimte voor een overloopwissel, dus ligt er in het hoofdspoor alleen een kruising.
dat plan vind ik wel het beste!


mvg. kevin

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #26 Gepost op: 04 July 2010, 12:18:37 »
Thanks Kevin :)

Daar gaan we dan met een wat uitgebreider antwoord:
- Allereerst dank voor het meedenken!  (y)
- Ik heb de meeste van je wijzigingen overgenomen in het plan hier onder.
- Van papier heb ik VAM gemaakt aangezien ik al een aantal VAM wagens heb.
- Qua chemie moet ik nog even denken wat ik daar kan doen, suggesties zijn welkom :) Svennergy zal ik er in houden als dank voor het meedenken :)
- In jouw 'sporenplan' tekening mist een belangrijke verbinding, namelijk van 101-105 naar 107b. Die laatste moet gewoon in de beveiliging, mijn idee is om goederentreinen op 101-105 op te breken en via 107b te vervoeren naar 8, 9, 10a en 10b.
- Wat is precies het nut van sporen 36 en 37?
- Spoor 104a is bedoeld als lokspoortje, ik heb de nuttige lengte groter gemaakt zodat er 2 loks op passen. Ik wil dat spoor echter wel in de beveiliging hebben.
- Ik zal sowieso geen handwissels gebruiken, maar alles met Tortoises, dus echt goedkoper ga ik niet uit zijn met dat kruiswissel. Ik kan het wel alsnog doen volgens jouw voorstel, maar dan tijdens rangeren gewoon elektrisch bedienen.
- Wat betreft het rode spoortje: is het een idee om het VR sein te verplaatsen naar de overloop tussen 111 en 112? Dan hoort 112 gewoon bij het rangeer gedeelte.

Dit is mijn gewijzigde plan:
« Laatst bewerkt op: 04 July 2010, 12:21:30 door Peter van der Leek »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #27 Gepost op: 04 July 2010, 13:26:49 »
Het houd me bezig, dus ben weer ff gaan meten en tekenen. Door wat creativiteit kan ik aan de linkerkant 50cm aan de baan plakken wat alsnog ruimte creëert voor 2 wachtsporen. Verder heb ik de sporenloop aan de linkerkant bij sporen 106-107-108 en 111-112 aangepast waardoor er nu ruimte is voor begin en einde van het rangeer-gedeelte.



Edit: nog even het sporenplan aangepast aan mijn wijzigingen:
« Laatst bewerkt op: 04 July 2010, 13:48:17 door Peter van der Leek »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #28 Gepost op: 04 July 2010, 20:07:27 »
Na wat verder nadenken een aantal stevige wijzigingen aan de rechterzijde:
- De verbinding van 106-107-108-9-10 naar 122 is niet nodig aangezien daar geen treinen van vertrekken.
- De kruiswissel heb ik weggehaald waardoor nu alleen nog van 106, 107 en 108 rechtstreeks naar de werkplaats gereden kan worden.
- Naast de werkplaats heb ik een extra lokspoor gemaakt omdat 121 vanaf 106-107-108-9-10 niet meer bereikbaar is.
- Splitsing van het hoofdspoor is verplaatst waardoor ook aan deze zijde nu wachtsporen zijn.

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #29 Gepost op: 04 July 2010, 20:48:39 »
Ik vind het echt super baanplan, mag ik een keer bij je komen rijden? :P
Enige wat ik zou aanpassen, ik weet dat het niet heel belangrijk is, is het water. Ik zou het zeg maar van rechts boven naar links onder laten lopen, dus net anders om. dat is net iets realistischer.

Groet Ivo.
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."