Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 19:10:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 19:09:08
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:52:14
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
  

Auteur Topic: Zolder deel 14125 (Baanplan N)  (gelezen 13315 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Gepost op: 27 June 2010, 14:55:40 »
Ik heb de plannen (station Zaandam) weer eens omgegooid en de baan een flink stuk verkleind.

Ik wil nu een werkplaats/opstelterrein/wachtplaats voor goederentreinen/rangeerterrein maken. Dus een stuk minder (geautomatiseerd) passagiersvervoer en flink meer goederenspul.
Hierbij het plan, het enige wat vastligt zijn de opgangen vanuit het schaduwstation omdat ik die al gebouwd heb. Opbouwende kritiek is welkom :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

m de deugd

  • Gast
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2010, 16:07:35 »
Hoi Peter.

Dat is leuk, weer een mooie N spoorbaan in wording.
Goederen vervoer is inderdaad een heel belangrijke aanvulling.
Daar de variatie daarin zo enorm groot is, en nog steets toeneemt.
Van lokaal tot internationaal komt zeker op het NL spoor heel veel voor.
Ben benieuwt hoe het geheel gaat vorm krijgen.
Heel veel sucses en plezier met de uitwerking ervan.
Als mede N spoorder ga ik dit ook lekker volgen.

Groeten Martin.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2010, 16:46:38 »
Hoi Peter,

Kijk, dat ziet er goed uit. Er is een dingetje dat ik mij afvraag. Links is er maar 1 toegang naar het terrein. Ik vraag mij dus af hoe de omloop is?

groet Jeroen
Jeroen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 27 June 2010, 16:51:08 »
Ik twijfel nog sterk of ik links uitrijden ook mogelijk zal maken, het kost slechts 1 half Engels wissel extra.

Het emplacement is wel gericht op links inrijden en dan rechts uitrijden. Op de onderste 5 sporen komt een goederentrein binnen. Lok kan met een deel van de wagens naar het uithaalspoor naast de werkplaats en vervolgens rangeren naar links. Daarna weer wagens ophalen, enz.

Ik heb geprobeerd een beetje te kijken naar bestaande terreinen, met name Onnen was een inspiratiebron voor dit plan.
Het presentatiespoor heb ik er zelf bij bedacht, daar worden nieuwe treinen gepresenteerd aan het publiek :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 27 June 2010, 16:57:45 »
Wat denk je van een doodlopend spoortje aan de linkerzijde, naast het spoor naar het rangeerterrein? Een mooi stukje om een loc te laten wachten op een volgende trein of waar een rangeerloc wacht op een volgende klus.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2010, 17:00:28 »
Waar bedoel je precies Rick? Kan je het eventueel aangeven door het baanplan (met Paint) te bewerken?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2010, 17:03:31 »


Zoiets bedoel ik, ik vind dat altijd wel aardig staan. Misschien dat je de wisselstraat iets moet aanpassen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2010, 17:19:39 »
Ik twijfel nog sterk of ik links uitrijden ook mogelijk zal maken, het kost slechts 1 half Engels wissel extra.

Het emplacement is wel gericht op links inrijden en dan rechts uitrijden. Op de onderste 5 sporen komt een goederentrein binnen. Lok kan met een deel van de wagens naar het uithaalspoor naast de werkplaats en vervolgens rangeren naar links. Daarna weer wagens ophalen, enz.

Ik heb geprobeerd een beetje te kijken naar bestaande terreinen, met name Onnen was een inspiratiebron voor dit plan.
Het presentatiespoor heb ik er zelf bij bedacht, daar worden nieuwe treinen gepresenteerd aan het publiek :)

Dank voor deze uitleg.  (y)

misschien nog een kleine aanvulling. Hoe denk je hier over:



beleangrijkste verandering ook weer aan de linkerkant

« Laatst bewerkt op: 27 June 2010, 17:21:51 door ClarksonBlues »
Jeroen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2010, 17:32:16 »
@Rick: daar heb ik over nagedacht, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik er vlak boven ook al een uithaalspoortje heb. Daarvoor moet weliswaar het 'hoofdspoor' gekruist worden, maar dat geeft juist wat vertragings-charme ('even' wachten op de binnenkomst van een goederentrein met 15km/h ;)) vind ik.

@ClarksonBlues: is wel een goede optie, ik ga eens kijken of ik het plan op dat punt een beetje kan wijzigen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

kevinhhw

  • Gast
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 27 June 2010, 17:44:48 »
leuk plan peter,je kan er eindeloos rondjes mee rijden.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 27 June 2010, 17:51:24 »
Hmmm, dat zijn volgens mij een compliment en het tegenovergestelde van een compliment in 1 zin ;)

Ik heb het plan aan de linkerkant een beetje aangepast, maar ik ben er nog niet echt gelukkig mee:

(de G's bij sommige wissels staat voor Groot, dat zijn de langere wissels van Peco, het hele plan is afgestemd op wat ik op voorraad heb qua wissels ;))
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #11 Gepost op: 27 June 2010, 18:01:20 »
 De gedachte achter mijn verandering was om de trein een tijdje parallel over een 3de spoor te laten rijden om zeg maar een gevoel te creeren dat er iets groots aan zit te komen.  ;D Persoonlijk vind ik het nu te druk links.
Jeroen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #12 Gepost op: 27 June 2010, 18:02:54 »
Dat is exact mijn probleem. Dat 3e spoor gaat helaas niet passen, het langste wachtspoor (en derhalve mijn langste goederentrein) is ongeveer 2 meter. Voor het 3e spoor kom ik op maximaal 120cm.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #13 Gepost op: 27 June 2010, 18:11:55 »
Hmmm, dus denk denk denk.


Nu gaan we naar rechts. Klopt het dat ik daar water zie? en het traject rechts dus verborgen is? want als het niet zo was dan zou een brug over het water misschien wel mooi zijn.
Jeroen

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
« Reactie #14 Gepost op: 27 June 2010, 18:17:41 »
Het spoor wat met stippellijnen is getekend is in principe niet zichtbaar, maar daar kan natuurlijk nog aan gesleuteld worden ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek