Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 12:02:22
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 11:39:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:37:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:26:31
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 11:23:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 11:18:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30

Auteur Topic: Ombouw/Pimpen Bolle neuzen  (gelezen 798639 keer)

Gert1

• Gast
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #960 Gepost op: 11 August 2012, 19:13:43 »
Tenzij je mij voor zeer verlegen houdt, kun je bedenken dat ik dát allang gevraagd heb en het antwoord dus is dat Eric alleen voor zichzelf bouwt. Wat uiteraard zijn goed recht is en ik dan ook volkomen respecteer. 

mvg,
Gert

jakop

• Gast
« Reactie #961 Gepost op: 11 August 2012, 19:41:09 »
Een verlegen Gert.....neeaaah  ::)
Maar het leek net of je om de hete brei heen draaide  ;D

Groot gelijk Eric, niet doen! Gaat jij er nog een nieuw avatar van maken ook...en daar raak ik dan weer van in de war...

Hoeveel uitvoeringen zijn er überhaubt nog die je zou kunnen maken?
Volgens mij is dat aantal niet oneindig

Jakop

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #962 Gepost op: 11 August 2012, 20:18:25 »
@ Basilicum, Bas, graag gedaan, probeer iedereen en het liefste op alle vragen een antwoord te vinden. :) Ook via PM als het moet.

@Jakob de Bruyn, ik versta wel dat er eventueel belangstelling is voor een extra tweede model bij te maken maar het is verdomd moeilijk als "liefhebber" om daar dan een prijs op te kunnen plakken, wat met de aankoopprijs en de verzendkost voor het donormodel? Hoe wilt de eventuele koper zijn model?  Ook voor de vervuiling, hoe sterk of in welke tint wilt men dit? Beschadigingen aan deuren of blutsen in de neuzen?Heeft die er oren naar om de rekening te betalen voor decals,verf en dergelijke en wat met de uren werk? Ik moet er ook niet van leven maar ik heb op dit gebied echter geen ervaring mee. En hoeveel modellen er nog kunnen gemaakt worden ? Een kleine 240 stuks  ;D ;D ;D En daar sta je misschien van versteld ? DSB,NSB,SJ, DB,NMBS, CFL,MAV,KOSOVO, Sicilie en CFL zijn de landen waar deze locomotieven vertoefden of nog steeds rijden. De modellen MX en TMX heb ik nog niet kunnen maken, enkel MY en TMY waren nog maar aan de beurt............ ;) (wegens geen goede donors van Roco zelf, en deels niet genoeg begaafd om zo een model te kunnen maken)

@Gert, Ik weet dat je deze vraag hebt gesteld op 5 juli 2010 om voor "derden" te willen werken. Ik was in die tijd nog minder bekent dan nu, er is veel aanvraag om bepaalde modellen die ik reeds heb gemaakt over te kopen , Denemarken, Zweden,Noorwegen, Duitsland en Hongarije zijn landen die met echt goede voorstellen komen maar bij mij zit nog steeds de vraag of ik mezelf hierin kan vinden en later (ik weet sowiezo dat  ik nog verder aftakel door de rugpijn) er geen spijt van ga krijgen. Het is niet dat ik niet andere mensen zo een loc niet gun, verre van . Maar als hobbyist steekt er in elk model een passie en charisma in, je moet het anders maar eens vragen aan de mensen die hier al een bezoek hebben gebracht en de modellen hebben vastgenomen hoe het "voelt" . Ik zou iedereen zo eentje willen geven maar dat is echt onmogelijk zoals jezelf ook wel zal weten.

Ik ben wel echt verrast dat er veel reactie is gekomen op deze zeer korte tijdsspanne.Ik probeer ook zoveel mogelijk openlijk te zijn zelfs als er persoonlijke gevallen zijn geweest zoals een sterfgeval of eventuele problemen met de rug, misschien zullen er altijd wel een paar mensen zijn die het nooit gaan begrijpen hoe een hobby in elkaar zitten maar dat neem ik deze dan ook niet kwalijk.
Zo ik hoop dat ik hiermee niemand echt tegen de borst heb gestoot.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #963 Gepost op: 11 August 2012, 21:08:08 »

Nummers verwijdert op de neuzen, ook op de deuren op zijkanten.

En verandert naar de MY1106.

jakop

• Gast
« Reactie #964 Gepost op: 11 August 2012, 21:46:14 »
Zo! dat zijn er nog al wat Eric....dan ben je nog wel even bezig.
Je hebt gelijk hoor, plezier in de hobby is het belangrijkste.
Als het het voor een ander bouwen wordt, gaat het op werken lijken en daar is een hobby niet voor  ;D

Ik blijf je vorderingen volgen, altijd leuk  (y)

Jakop

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #965 Gepost op: 12 August 2012, 20:45:56 »
Na wat opzoekwerk gedaan te hebben zijn er echter niet veel foto's te vinden van de rijtuigen uit deze tijd 1956/60, wel van iets later en dan had deze locomotief dus wel al een nummer op de neuzen geplakt dus zal ik een keuze moeten maken ofwel enkel een loc uit dit jaar ofwel loc + sleep uit iets latere tijd. Als ik enkel de locomotief zou hebben ga ik deze zonder koppeling maken achteraan dus met 2 gesloten voorplaten. Ik moet er wel nog LED verlichting in maken.
Ook is er nog een verschil tussen jaren '60 en '70, dan was de bufferbalk al volledig zwart bij sommige en ook het dak reeds zwart dat uitliep tot aan de zijroosters.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #966 Gepost op: 13 August 2012, 20:50:48 »
Knoop is doorgehakt, nummers gezet op de neuzen MY1106.

De kleur van de cijfers zijn iets lichtere tint van geel maar het zal niet echt storen.
Deze decals had ik nog liggen van NMBS modellen te vernummeren.

« Laatst bewerkt op: 13 August 2012, 20:55:18 door bollen neus. Reden: spellingsfout »

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #967 Gepost op: 14 August 2012, 21:15:58 »
Naar het schijnt gaat er in september nog een model uitgebracht worden door ROCO namelijk de MY1148 in wijnrode kleur, grepen op de zijkanten en de 5 kleine handgrepen op de neuzen, kroon motief op de neuzen, lange uitlaat op het dak en de 2 antennes.
Dit geef ik jullie graag mee als info.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #968 Gepost op: 17 August 2012, 20:30:25 »
De zilvere ruitenwissers vervangen door de zwarte zoals het hoort volgens de foto die ik heb gevonden anno 1972, ook de schoorsteen doorboord zodat de rook er gemakkelijker uit kan.

Het zicht is dus ook beter met een open schoorsteen. meestal vergeten de producenten dat maar het is echter een kleine moeite om deze te openen.
Zelf vind ik het "met" een gaatje mooier en natureller. ;)
Ook begonnen aan een andere sleep te voorzien van LED strips die ik zelf maak.

Zal nog niet voor de komende weken zijn van afwerking, er zijn nu mooiere en betere momenten in het vooruitzicht ;D ::) (y)

Buiten de NOHAB met kroon  MY1148 komt er ook nog een DSB MY1147 rood/zwarte schildering, wat wel opvalt dat de decals op de zijkant op de middelste deuren anders zijn en ook van een later tijdperk. Dus 2 nieuwe modellen te samen met alle andere die de laatste tijd op korte tijdsspanne zijn uitgekomen wil toch zeggen dat er belangstelling genoeg is en afname van deze knappe modellen.

« Laatst bewerkt op: 17 August 2012, 21:18:59 door bollen neus. Reden: Extra tekst en foto bijgeplaatst »

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #969 Gepost op: 31 August 2012, 20:00:51 »
Na een prettige zonnige reis gehad te hebben de post gaan afhalen van de bestelde loc, de ROCO GM-Nohab versie NSB 72865. Deze bezit dus een decoder en sound, geluid functioneerd ook bij gewone transfo en daar stond ik versteld van, natuurlijk niet hetzelfde resultaat dan bij een digitaal multimaus of dergelijke maar toch aangenaam verrast van het resultaat. Dit zet me aan het denken voor de toekomst, wat ik nog niet weet of wist kan ik nog steeds bijleren is het motto ;D

Ik vind hem /haar mooi zonder twijfel, verdere afwerking is voor later...........

Speciaal is deze schildering wel.

Erwin Lamens

• Offline Offline
  • treintje rijden klein en groot o zo fijn
« Reactie #970 Gepost op: 31 August 2012, 22:51:03 »
dag Eric,

Mooie machine staat ook nog op mijn verlanglijstje als eerstvolgende Nohab

Erwin

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #971 Gepost op: 01 September 2012, 13:42:52 »
Hallo Erwin, (y) je een PM verstuurd.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #972 Gepost op: 05 September 2012, 19:10:15 »
Batterij van fototoestel is aan het opladen, deze namiddag de LED verlichtingen gemaakt in dit model, foto's volgen morgen. Daarna is het de rest van model ontdoen van de onderdelen en ga deze in de lak vernis spuiten (body) ook cabines worden geschilderd en voorzien van een machinist. Model zou (normaal) al lang af moeten zijn maar de vakantie kriebels zitten nog steeds in de "brains" en het is ook normaal dat de zomer het bouwers virus dan wat op een kleiner pitje staan.

En nu de beloofde foto's eentje van de voorkant en de achterkant. MY1106. (anno '70)

Ook een foto's opgestuurd gekregen met oude modellen AFB NMBS anno 1970, een dubbel tractie die ik nog ga maken, enkele streep en nummers eerste als "oude" vorm en de tweede als nieuwe computercijfers. Weer iets speciaals ook al te weten dat de 203014 niet is uitgebracht in model ook de 202002 niet.
Wordt ongetwijfeld vervolgd denk ik.

« Laatst bewerkt op: 06 September 2012, 13:11:02 door bollen neus. Reden: beloofde foto\'s bijgeplaatst 6 september 2012. »

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #973 Gepost op: 06 September 2012, 19:59:51 »
Nu alle overtollige onderdelen verwijdert aan de body zodat deze klaarstaat om morgen in de vernis gespoten te worden, ook de voorstukjes gaan vernist worden zodat later als er een vervuiling op gaat komen deze nog sterker gaat (hopelijk) uitkomen. Is één van die puntjes waar de vroegere modellen in uitblonken, dat deze steeds een "glans" hadden zoals "spic en span"  ;D ;D. Maar zo is het ook eens iets anders.Aan de voorkant is er twee gaatjes extra voorzien eentje voor een "korte" slang en dan aan de linkse kant komt er een soort van baanruimer op te staan, de achterzijde heeft enkel de 2 korte slangetjes wel met de verschillende kleuren van de koppelingen.
Het dak gaat geen glans krijgen omdat dit toch vervuild gaat zijn in samenstelling met matte vernis en hier en daar wat poeder op om een relief te verkrijgen.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #974 Gepost op: 07 September 2012, 14:23:07 »
Laagje vernis opgezet en staat nu te drogen in het nazomerzonnetje. ;)

Ondertussen ga ik de cabines onderhanden nemen en machinist schilderen zodat deze loc in de loop van volgende week kan vervuild worden en volledig klaar is.