Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 21:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spelfaut
Vandaag om 21:15:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
  

Auteur Topic: Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?  (gelezen 6389 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2010, 11:06:44 »
Jake , je bent welkom op de NZH hobbyclub in Haarlem om eens te kijken naar het verschil tussen 3 en 2 rail, we rijden met beide producten in een grote ruimte
Onze rijdag is doorgaans de eerste woensdag van de maand.
Baan ruimte is 26 x 6 dus groot zat.
Kun je een goede indruk krijgen van de mogelijkheden en onmogelijkheden.

http://www.nzhhobbyclub.nl/

grt han
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2010, 11:31:35 »
Ik ben al jaren een 3-railer. Komt puur omdat mijn vader een Marklin-baantje kocht oten ik 5 werd en we zo zijn gaan opbouwen. Mijn vader rijdt nog op oude M-rail, ik ben overgestapt op de K-rail. Wisselaandrijvingen in de K-rail zijn een hel. Dus niet gebruiken, maar servo's plaatsen. Dan lopen de wissels ook nog een mooier om!

Even een nuance over het materieel: Veel mensen (ik las oo zo'n reactie op pagina 1), gaan er van uit als je Marklin rails hebt, je ook met Marklin treinen moet rijden. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Biojna alle modellen van gelijkstroom, zijn ook in wisselstroom te koop, maar dan wel voor wisselstroom DIGITAAL. Deze treinen rijden weliswaar vaak ook op een naaloge baan, maar dat raad ik je zeker af! Digitale wisselstroomoocs zijn op analoge banen toch wat storingsgevoeliger dan digitale locs op een digitale baan.

Na, het is waar dat de middenrailcontacten er niet fraai uitzien en natuurlijk ook niet realistisch zijn. Ik vind echter een schoonmaakwagen of een stofzuiger op spoorwielen ook niet realistisch. Dan nog liever de middenrail....

Ik heb nooit een schoonmaakwagen nodig. Zorg er wel voor dat je je tractievoertuigen goed onderhoud. Verzuip ze niet met olie, want dat komt ook op je anti-slipbandjes en dan krijg je inderdaad een zwarte aanslag onder je wielen en op het spoor.

Heel veel succes met je keuze en straks heel veel plezier met het bouwen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2010, 12:23:21 »
Ja Jeffrey, je slaat de spijker op z'n kop. Alleen hetgeen je zegt is waar maar als je eenmaal de scenery ook gereed hebt wordt het moeilijker de baan schoon te houden. Daarom kunnen poetswagens en Noch schoonmaakmiddeltjes een hoop helpen. Ik heb zelf een schoonmaakwagon van Roco en een digitale schoonmaakset van Lux. Maar ook de hulpmiddeltjes van Noch (60157) kunnen eeen goede dienst bewijzen. Je plaatst de slepers onder een wagon en tijdens het rijden hoedt die wagon de baan mooi schoon van los stof. Dit neemt niet weg dat je uiteraard af en toe met een doekje met wasbenzine over de rails moet maar ook bij mij is dat al een hele tijd geleden en alles rijdt nog steeds goed rond.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #18 Gepost op: 22 July 2010, 23:29:18 »
Degene die zeggen dat Marklin duurder is dan de rest. Ik zou zeggen kijk eens naar de advies prijslijsten van de merken en dan zie je dat een digitale loc met geluid van Roco duurder is dan dezelfde loc van Marklin. Marklin is tegenwoordig ten opzichte van 20 jaar geleden goedkoper dan veel tweerail merken. 20 jaar geleden was het verschil qua prijs veel groter hoor.

De prijsstijging bij tweerail is veel groter de laatste jaren ondanks productie in lage lonen landen.
Waarom omdat de oplages in de 2 rail sector veel lager zijn dan bij Marklin en hoe groter de oplage des te lager je de prijs kan houden.




Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #19 Gepost op: 22 July 2010, 23:32:19 »
Waarom omdat de oplages in de 2 rail sector veel lager zijn dan bij Marklin en hoe groter de oplage des te lager je de prijs kan houden.

Jopie, ik weet niet waar je deze info vandaan haalt, maar ik durf te stellen dat dat niet echt correct is.

Als je alleen al kijkt naar de Rivarossi 1310/12. Daar was de verhouding 300 gelijkstroom, 200 wisselstroom per nummer. En waar
de Roco 1100 in gelijkstroom ( Geel/grijs sowieso ) compleet is uitverkocht, kun je nog wel zonder al te veel moeite de wisselstroom variant krijgen.

Gr. Remco.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #20 Gepost op: 23 July 2010, 00:02:00 »
Jopie,

Kun je artikelnummers geven welke loc dan goedkoper is?

Johan

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #21 Gepost op: 23 July 2010, 00:07:50 »
Ik lees dat Jake de baan in een vitrine wil bouwen. Mocht dit een afgesloten vitrine zijn dan is stof ed, na een inrij periode, niet zo'n groot probleem als bij een baan op zolder. Bedrijfszekerheid is dan met tweerail ook heel goed te realiseren.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #22 Gepost op: 23 July 2010, 08:46:41 »
Jopie je blaast uit je nek om het maar eens voorzichtig te zeggen. Kijk de Roco catalogus van 2010 er maar eens op na. Wisselstroomloc zijn duurder dan gelijkstroomlocs. Marklin goedkoper dat is zowiezo een woordcombinatie die niet waar is. Zoals iemand al aangaf, noem eens een paar locs van Marklin die goedkoper zijn dan die van Roco, Fleischmann, Rivarossi enz...
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

KoploperMau

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #23 Gepost op: 23 July 2010, 11:50:36 »
Hoi Jake,

Ik heb jaren geleden ook Marklin gehad. Het was een oud baantje dat ik van mijn vader kreeg voor m'n verjaardag. Alles Marklin M rails, met één locomotief. En ondanks dat ik alles goed vastmaakte, geen knikken had of andere oorzaken had waardoor mijn locje vast kon lopen, bleef hij toch steeds hangen. (waaronder ook vaak met z'n sleper op wissels).

Daarna ben ik, mede omdat ik graag nederlands wilde rijden en omdat het verschil in die tijd nog wat groter was, profirails gaan rijden. Na een tijdje begon ik me vreselijk te ergeren aan deze rails. Sommige rijtuigen reden met hun wielen tegen de ballast, waardoor het continu leek of er een ontspoorde trein reed. Ook een grote ergenis was het bekende gehobbel over de wissels.

Toen viel mijn oog op Roco Geoline. Niet omdat de rails zo mooi is, maar omdat ik zolderrijder ben en graag over wilde naar digitaal, heb ik deze genomen. En inmiddels beschik ik over een behoorlijke baan, een behoorlijk station, en behoorlijk wat treinen. Mijn baan ligt nu zo'n 2 jaar op zolder, en ik heb hem nog nooit schoongemaakt. Ondanks dat rijden al m'n treinen als een tierelier. Nooit contactproblemen, nergens.

Daarover hoef je je dus naar mijn idee geen zorgen te maken. Als je gewone Roco gebruikt met de gewone overgangen, moet je een prima baan zonder problemen kunnen bouwen. (y)

Groetjes, Treintje