Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door VictorPM
Vandaag om 15:00:03
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door Dino64
Vandaag om 14:41:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18

Auteur Topic: Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?  (gelezen 6234 keer)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2010, 11:06:44 »
Jake , je bent welkom op de NZH hobbyclub in Haarlem om eens te kijken naar het verschil tussen 3 en 2 rail, we rijden met beide producten in een grote ruimte
Onze rijdag is doorgaans de eerste woensdag van de maand.
Baan ruimte is 26 x 6 dus groot zat.
Kun je een goede indruk krijgen van de mogelijkheden en onmogelijkheden.

http://www.nzhhobbyclub.nl/

grt han
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2010, 11:31:35 »
Ik ben al jaren een 3-railer. Komt puur omdat mijn vader een Marklin-baantje kocht oten ik 5 werd en we zo zijn gaan opbouwen. Mijn vader rijdt nog op oude M-rail, ik ben overgestapt op de K-rail. Wisselaandrijvingen in de K-rail zijn een hel. Dus niet gebruiken, maar servo's plaatsen. Dan lopen de wissels ook nog een mooier om!

Even een nuance over het materieel: Veel mensen (ik las oo zo'n reactie op pagina 1), gaan er van uit als je Marklin rails hebt, je ook met Marklin treinen moet rijden. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Biojna alle modellen van gelijkstroom, zijn ook in wisselstroom te koop, maar dan wel voor wisselstroom DIGITAAL. Deze treinen rijden weliswaar vaak ook op een naaloge baan, maar dat raad ik je zeker af! Digitale wisselstroomoocs zijn op analoge banen toch wat storingsgevoeliger dan digitale locs op een digitale baan.

Na, het is waar dat de middenrailcontacten er niet fraai uitzien en natuurlijk ook niet realistisch zijn. Ik vind echter een schoonmaakwagen of een stofzuiger op spoorwielen ook niet realistisch. Dan nog liever de middenrail....

Ik heb nooit een schoonmaakwagen nodig. Zorg er wel voor dat je je tractievoertuigen goed onderhoud. Verzuip ze niet met olie, want dat komt ook op je anti-slipbandjes en dan krijg je inderdaad een zwarte aanslag onder je wielen en op het spoor.

Heel veel succes met je keuze en straks heel veel plezier met het bouwen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2010, 12:23:21 »
Ja Jeffrey, je slaat de spijker op z'n kop. Alleen hetgeen je zegt is waar maar als je eenmaal de scenery ook gereed hebt wordt het moeilijker de baan schoon te houden. Daarom kunnen poetswagens en Noch schoonmaakmiddeltjes een hoop helpen. Ik heb zelf een schoonmaakwagon van Roco en een digitale schoonmaakset van Lux. Maar ook de hulpmiddeltjes van Noch (60157) kunnen eeen goede dienst bewijzen. Je plaatst de slepers onder een wagon en tijdens het rijden hoedt die wagon de baan mooi schoon van los stof. Dit neemt niet weg dat je uiteraard af en toe met een doekje met wasbenzine over de rails moet maar ook bij mij is dat al een hele tijd geleden en alles rijdt nog steeds goed rond.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Jopie

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 22 July 2010, 23:29:18 »
Degene die zeggen dat Marklin duurder is dan de rest. Ik zou zeggen kijk eens naar de advies prijslijsten van de merken en dan zie je dat een digitale loc met geluid van Roco duurder is dan dezelfde loc van Marklin. Marklin is tegenwoordig ten opzichte van 20 jaar geleden goedkoper dan veel tweerail merken. 20 jaar geleden was het verschil qua prijs veel groter hoor.

De prijsstijging bij tweerail is veel groter de laatste jaren ondanks productie in lage lonen landen.
Waarom omdat de oplages in de 2 rail sector veel lager zijn dan bij Marklin en hoe groter de oplage des te lager je de prijs kan houden.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 22 July 2010, 23:32:19 »
Waarom omdat de oplages in de 2 rail sector veel lager zijn dan bij Marklin en hoe groter de oplage des te lager je de prijs kan houden.

Jopie, ik weet niet waar je deze info vandaan haalt, maar ik durf te stellen dat dat niet echt correct is.

Als je alleen al kijkt naar de Rivarossi 1310/12. Daar was de verhouding 300 gelijkstroom, 200 wisselstroom per nummer. En waar
de Roco 1100 in gelijkstroom ( Geel/grijs sowieso ) compleet is uitverkocht, kun je nog wel zonder al te veel moeite de wisselstroom variant krijgen.

Gr. Remco.

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #20 Gepost op: 23 July 2010, 00:02:00 »
Jopie,

Kun je artikelnummers geven welke loc dan goedkoper is?

Johan

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #21 Gepost op: 23 July 2010, 00:07:50 »
Ik lees dat Jake de baan in een vitrine wil bouwen. Mocht dit een afgesloten vitrine zijn dan is stof ed, na een inrij periode, niet zo'n groot probleem als bij een baan op zolder. Bedrijfszekerheid is dan met tweerail ook heel goed te realiseren.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #22 Gepost op: 23 July 2010, 08:46:41 »
Jopie je blaast uit je nek om het maar eens voorzichtig te zeggen. Kijk de Roco catalogus van 2010 er maar eens op na. Wisselstroomloc zijn duurder dan gelijkstroomlocs. Marklin goedkoper dat is zowiezo een woordcombinatie die niet waar is. Zoals iemand al aangaf, noem eens een paar locs van Marklin die goedkoper zijn dan die van Roco, Fleischmann, Rivarossi enz...
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

KoploperMau

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 23 July 2010, 11:50:36 »
Hoi Jake,

Ik heb jaren geleden ook Marklin gehad. Het was een oud baantje dat ik van mijn vader kreeg voor m'n verjaardag. Alles Marklin M rails, met één locomotief. En ondanks dat ik alles goed vastmaakte, geen knikken had of andere oorzaken had waardoor mijn locje vast kon lopen, bleef hij toch steeds hangen. (waaronder ook vaak met z'n sleper op wissels).

Daarna ben ik, mede omdat ik graag nederlands wilde rijden en omdat het verschil in die tijd nog wat groter was, profirails gaan rijden. Na een tijdje begon ik me vreselijk te ergeren aan deze rails. Sommige rijtuigen reden met hun wielen tegen de ballast, waardoor het continu leek of er een ontspoorde trein reed. Ook een grote ergenis was het bekende gehobbel over de wissels.

Toen viel mijn oog op Roco Geoline. Niet omdat de rails zo mooi is, maar omdat ik zolderrijder ben en graag over wilde naar digitaal, heb ik deze genomen. En inmiddels beschik ik over een behoorlijke baan, een behoorlijk station, en behoorlijk wat treinen. Mijn baan ligt nu zo'n 2 jaar op zolder, en ik heb hem nog nooit schoongemaakt. Ondanks dat rijden al m'n treinen als een tierelier. Nooit contactproblemen, nergens.

Daarover hoef je je dus naar mijn idee geen zorgen te maken. Als je gewone Roco gebruikt met de gewone overgangen, moet je een prima baan zonder problemen kunnen bouwen. (y)

Groetjes, Treintje