Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46

Auteur Topic: Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?  (gelezen 6240 keer)

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Gepost op: 18 June 2010, 20:08:16 »
Beste Forummers,

Ik ben een herstarter. na 15 jaar gelden mijn analoge minitrix 15 locs verkocht te hebben wilo ik nu weer beginnen met een nieuwe grote vitrine H0 baan. Nu zit ik met een dilemma, aangezien de bedrijfszekerheid van minitrix en mijn eerste Lima setje uit de jaren 70 vel storingen had, met moeite reed het vlekkeloos (de trein haperde vrijwel altijd, ook al hield ik zoveel mogelijk de rails schoon) en bij de vader van mijn jeugdvriend die Marklin had, reed alles altijd feilloos, echter was dit voor mij in die tijd onbetaalbaar. Nu ik het budget heb om eindelijk eens een goede solide mooie grote baan te gaan bouwen sta ik voor de keuze: Marklin 3 rail of Roco, Fleischmann etc in 2 rail. Aangezien ik zelf wil ballasten vind ik de rails van Tillig veruit het mooist maar lees en zie dat daar vaak ontsporingsproblemen optreden met knikken in de flexrails etc. Ik vind de bedrijfszekerheid erg belangrijk aangezien ik de modelbaan in een vitrine wil bouwen als sfeervolle blikvanger in een grote horeca zaak. Ik vind Marklin K rails het mooiste van Marklin maar daar is niet zoveel keuze qua rails, en er ontbreekt een radius en er zijn geen slanke Boogwissels. Ik wil verder een echte Diorama baan bouwen met grote hoge bruggen en bergen in tijdperk III -IV, dus Nederlands materiaal rijden is voor mij geen must. De Peco en Tillig wissels t.o.v. Roco, Fleischmann en Marklin zijn erg slank en natuurgetrouw. In alle gevallen lijkt mij het meest veilig om de wissels aan te gaan drijven met Servo's, aangezien ik genoeg gelezen heb over haperende K rails wissels etc.

Nu we in het heden digitaal en met hoogvermogen motoren kunnen rijden en er constant veel spanning op de baan staat ten opzichte van vroeger is het veel bedrijfszekerder geworden allemaal. Heeft iemand ervaringen met Tillig / Peco rails en de bedrijfszekerheid van gelijkstroom rijden t.o.v. met wisselstroom rijden? Ik weet het is afwegen waarmee ik start. Of zal ik bij elke rail een nieuwe voeding moeten aanbrengen om 100% zeker te zijn van een altijd goed lopende trein? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen / ervaringen!

Alvast bedankt!

Groeten, Jake

Gert1

• Gast
Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2010, 20:24:59 »
Ik vind de bedrijfszekerheid erg belangrijk aangezien ik de modelbaan in een vitrine wil bouwen als sfeervolle blikvanger in een grote horeca zaak.

In de eerste plaats: Welkom bij Beneluxspoor!

In de tweede plaats: Wat een leuk idee! ik kom t.z.t. graag een keer langs voor een hapje/drankje! Stuur je me per prive-bericht het adres en de naam van je zaak?

En dan waar het jou om begonnen is: Ik adviseer je om eens goed rond te kijken op beurzen als Eurospoor (Utrecht 2010), Modelspoor Expo (Mechelen 2010), Rail (Houten 2011) en natuurlijk OnTraxs (Utrecht 2011). Dan krijg je vanzelf een indruk van de bedrijfszekerheid van de verschillende systemen.

mvg,
Gert

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2010, 20:53:56 »
Gert,

Marklin heeft destijds 3 rail ontwikkeling mede voor de betrouwbaarheid. 2 railstaven voor de massa en een sleper voor een betrouwbaar middenkontakt. Meestal hebben marklin loks meerdere antislipbandjes dus het massa kontakt voordeel wordt deels teniet gedaan.
Of je je ergert aan de marklin rails is natuurlijk een kwestie van smaak. Zeker is dat 2rail natuurlijk 'echter' is. Zeker de rails van Peco en Tillig.
Je kan ze ook mooier 'roesten'
De stroomafname is in theorie wat minder maar in de praktijk niet slechter dan 3rail. Bovendien kan je dit doormiddel van vliegwielen en elco's bij digitale loks dit nog verbeteren (geldt ook voor 3rail) Zimo brengt bv. een MX631 uit waarbij ze standaard al een kleine capaciteit meeleveren.
Gezien de toepassing en het feit dat je ermeer wilt "pronken" zou ik zeker voor een mooie 2rail gaan. Als je het zorgvuldig aanlegt krijg een een prachtige natuurgetrouwe en betrouwbare baan.

Trouwens ook in N-spoor is betrouwbaar gedrag ook mogelijk aleen moet je nog zorgvuldiger zijn met je loks en baan.

Succes
Peter Kramer
« Laatst bewerkt op: 18 June 2010, 21:04:46 door P.Kramer »
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2010, 21:03:20 »
Hallo Jake,

Allereerst welkom hier op het forum.

Ik ben zelf Roco digitaal rijder en bij mij is de betrouwbaarheid van de baan prima. Ik heb de sporen aangesloten op de voeding van de digitaal unit en zonder doorverbindingen onder het spoor met draden rijdt het meteen en zonder haperen als ik een loc op het spoor zet.

Behalve het punt van bedrijfzekerheid is er ook het optische aspect van een baan en Marklin levert nog steeds verkorte rijtuigen. Ook vind ik het minder mooi om puntcontacten tussen de rails te zien. Als je een foto ziet van sommige modelspoorbanen moet je twee keer goed kijken om te zien of het echt of miniatuur is, bij Marklin is het effect van het echte er af door deze puntcontacten ( mijn persoonlijke mening, ik zal wel veel wisselstroomrijders tegen de schenen schoppen )

Verder vind ik dat bij Marklin en Trix de prijzen de pan uit rijzen. Met gelijkstroom heb je keuze uit meerdere aanbieders van bepaalde loctype's, daarmee bedoel ik dat de meeste locs van meerdere merken te koop zijn. Als je wisselstroom gaat rijden zit je altijd vast aan Marklin, of wisselstroom locomotieven die normaal gesproken een paar tientjes duurder zijn dan hun gelijkstroom broertjes.

Zelf vind ik de afwerking van Roco erg mooi en zijn de rijtuigen exact op schaal echt geweldig om te zien. Dit merk levert ook betaalbare digitale startsets. Kortom ik ben en blijf een echte tweerailrailfan.

In elk geval succes met de bouw van je baan ( waar je ook voor kiest)

Met vriendelijke groet,

Ruud Broekhuizen.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2010, 21:05:22 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2010, 21:11:13 »
Goedenavond Jake,

Dat maakt tegenwoordig bijna niets meer uit... De rails van vroeger, jaren 70 en 80 is niet meer te vergelijken met de rails van tegenwoordig. Het materiaal is zowiezo anders waardoor het minder vuil wordt. Het is meer van hoe netjes je de rails gaat neerleggen. Je moet dan ook gaan denken aan betrouwbare wisselaandrijvingen e.d. dan alleen aan rails... Eventueel besturing die robust moet zijn.

Lees ook de ervaringen van karst drenth met zijn digitale pendelbaan en kijk eens op de website van Ronald Halma. Ronald heeft al ruime ervaring met banen op een beurs staan. Hier op het forum zijn wel meer mensen die ruime ervaringen hebben met banen die langdurig moeten werken.

Bezoek eens de websites van Railz en andere grotere tentoonstellingsbanen, daar vermelden ze meestal wel wat voor rails ze gebruiken bij hun banen en wat de ervaringen zijn.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2010, 21:13:36 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2010, 21:18:55 »
Ik heb mijn marklin baan gesloopt omdat ik gek werd van de rubber sporen op de rails en de herrie die marklin maakt.

een brawa/life like GP38 gekocht en besloten nooit meer met rubber banden op mijn rails te rijden.
Ik ben onder de indruk van de rij kwaliteiten, het uiterlijk en het geluid wat die trein niet maakt.

ik rij op peco rails, gewoon omdat het kan. Stroom storingen zijn geen issue

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
« Reactie #6 Gepost op: 19 June 2010, 10:41:00 »
Jongens, heel erg bedankt voor jullie antwoord!

Wachten voor de beurzen dat duurt nog zo lang  :(

Ik zou wel graag een gelijkstroombaan willen zien rijden om te kijken naar de ervaringen. Het blijft een moeilijke keuze. In Wintrack heb ik na flink puzzelen enkele banen ontworpen met Marklin K rails, maar daar ben je flink aan het passen en meten met de korte stukjes, en met Tillig of Peco een baan ontwerpen in Wintrack is me tot nu tot nog niet gelukt, omdat ik het niet voor elkaar krijg Flexrail te buigen/snijden/passend te maken. In het schaduwstation en in de klimspiralen zou ik natuurlijk roco of fleischmann rails kunnen gebruiken. Ik heb in een winkel wel Roco locomotieven zien staan waarbij ik inderdaad verbaasd was over de afwerking en kwaliteit ervan! Ik ga nog eens in Wintrack het e.e.a. proberen met een combi van Roco en Tillig Rails!

groeten Jake 

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 June 2010, 11:53:26 »
Hallo,

De flexrails zijn bij wintrack te vinden in het menu rechts. Daar kun je flex aanklikken en kun je hem zo verbinden naar waar je maar wilt.

Wat betreft het wissel-/gelijkstroom verhaal, sluit ik me aan bij de vorige sprekers. Qua materieel maakt het niet meer zoveel uit, omdat alles tegenwoordig in zowel 2-rail als 3-rail te verkrijgen is. Bij het 2-rail systeem ben je niet afhankelijk van één merk, zowel in railsoort als besturingssystemen. Ik heb ook 3-rail gereden en ben uiteindelijk overgestapt, maar ik merk weinig verschil in bedrijfszekerheid. 

Gert1

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2010, 12:54:56 »
Wachten voor de beurzen dat duurt nog zo lang  :(

Als je zou willen kijken naar een gelijkstroombaan, dan is RailZ in Rotterdam natuurlijk een prima plaats.
Vrijwel het hele jaar open, dus dan hoef je niet te wachten op een beurs.

mvg,
Gert

Gert1

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2010, 12:56:54 »
Gert,

Marklin heeft destijds 3 rail ontwikkeling mede voor de betrouwbaarheid. 2 railstaven voor de massa en een sleper voor een betrouwbaar middenkontakt. Meestal hebben marklin loks meerdere antislipbandjes dus het massa kontakt voordeel wordt deels teniet gedaan. Of je je ergert aan de marklin rails is natuurlijk een kwestie van smaak.

Beste Peter, ik ben niet de vraagsteller, maar Jake. (zelf heb ik zowat dertig jaar geleden de switch gemaakt van drie-rail naar twee-rail).

mvg,
Gert

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2010, 12:59:11 »
..en daar ligt rocoline. Veel treinen hebben extra stroomafname gekregen door de eerste of eerste twee wagens achter de loc van stroomafnemertjes te voorzien en door te verbinden via electrisch geleidende koppelingen. Ook met de erg smerige rails van zo'n drukbereden baan en de soms behoorlijk opgereden locs rijdt het dan nog behoorlijk betrouwbaar.

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2010, 15:56:30 »
Bij mijn club rijden we al jaren 2 rail en we hebben problemen door
vieze railzen en locomotiefwielen kunnen voorkomen door op
elke baan minimaal 1 goederentrein met een poetswagen te laten rijden.

Bij ons geen gedoe met stroomvoerende koppelingen tussen alle wagens.

De treinen rijden ook pakweg 7 a 8 uur op een dag continu met
minimaal onderhoud.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #12 Gepost op: 21 June 2010, 09:29:35 »
Zelf rijdt ik DCC (tweerailsysteem) en ben daar zeer tevreden over. Continue loopt bij mij een aantal wagentjes met een Noch (60157) reinigingssleper rond. Ook heb ik nog een Roco reinigingswagon. Ik heb kennissen die met Marklin C en K rails rijden en ook treinen op deze rails hebben hun nukken. Storingen vaak over de wissels (K-rails) en wat te denken van de bedenkelijke wisselaandrijvingen van Marklin. Gaan nogal eens stuk (forums staan er vol mee) en als je net je baan met C-rails vast hebt gezet en een wisselaandrijving brandt door dan kun je de halva baan afbreken. Ik heb het gezien, dus ik verzin het niet. Ik weet zeker dat beide systemen hun voor- en nadelen hebben maar je kunt al veel geld besparen door tweerail te gaan rijden. Een Marklin trein met veel verlichte rijtuigen is bijna niet vooruit te branden met al die slepers er onder (heb ik horen zeggen). Roco maakt enorme mooie locs en natuurgetrouwe rijtuigen (1:87) en daar kan Marklin echt niet tegenop. Roco rails zonder bedding, Tillig enz..maken enorme mooie rails. Ik ben er zeker van dat tweerail rijden evenveel plezier geeft en je veel geld kan besparen. Als je voor Marklin kiest, zit je voor veel dingen aan het merk of Marklin-achtige dure zaken vast en dat is bij tweerail systemen ook niet het geval. Praat ik nog niet eens over die belachelijke puko's. Deze discussie is vaker gevoerd en vaak voel ik me niet geroepen om hierin mee te doen maar ik heb deze zaken gezien bij Marklin rijders en ook zij zijn toch niet altijd tevreden met hun baan.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

eip

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 July 2010, 10:39:03 »
Bij mijn club rijden we al jaren 2 rail en we hebben problemen door
vieze railzen en locomotiefwielen kunnen voorkomen door op
elke baan minimaal 1 goederentrein met een poetswagen te laten rijden.

Bij ons geen gedoe met stroomvoerende koppelingen tussen alle wagens.

De treinen rijden ook pakweg 7 a 8 uur op een dag continu met
minimaal onderhoud.

Gr.

Robbert Jan.

Welke poetswagen gebruiken jullie.

Gr Eip.

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #14 Gepost op: 22 July 2010, 10:45:04 »
Heeft de bedrijfszekerheid niet alles te maken met het nauwkeurig aanleggen en schoon houden van de rails. En natuurlijk ook het onderhouden en vooral schoonhouden van de locomotief en niet zo zeer (meer) met het gekozen systeem ?!

Jeffrey