Om zelf straatlampen in H0 te gaan bouwen ben ik op zoek naar lichtgeleiders..........................
Beste Jan,Als je handig bent met het maken van kleine mallen met behulp van verkrijgbare siliconenrubbers, kun je overwegen om SMD ledjes te gebruiken in je straatlantaarns.Met behulp van de siliconen rubbers kun je dan namelijk je eigen doorzichtige 'lensjes' gieten (van kristal heldere polyester hars bijvoorbeeld)waar-achter je de led plaatst.Het heeft als groot voordeel dat je het licht gespreidt kunt projecteren, zeker omdat SMD leds een grotere lichtspreidingshoek hebben dan gewone 3mm leds.Een ander groot voordeel wat je dan hebt is dat je geen lichtgeleider nodig hebt, afgezien van het feit dat de lichtspreidingshoek veel kleiner is, doorgaans 10-20 graden maximaal, tenzij je op de lichtgeleider zelf een bolletje smelt waardor het licht ietsje meer spreidt.Echter je zal nooit een 120 graden spreiding kunnen halen met een lichtgeleider tenzij je een prisma toepast aan het eind van de lichtgeleider.Het maken van lensjes waar je dan de led achter plaatst is een goede oplossing als je een leuke lichtspreiding wilt hebben.Voor een voorbeeldje, zie de foto's van N-schaal lantaarns op een door mij gebouwde modulebaan voor een van mijn klanten.De foto's zijn bij avond genomen voor het beste resultaat.Alle verlichting is door middel van SMD 0603 leds.Met vriendelijke groet,Peter