Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 23:56:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:26:16
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
Vandaag om 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: Lima Hondekop kortkoppeling  (gelezen 5127 keer)

Piet van Dorssen

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Lima Hondekop kortkoppeling
« Gepost op: 01 January 2007, 16:11:15 »
Wie heeft ervaring met het inbouwen van een kortkoppeling in de motorbak van een Lima Hondekop? De overige rijtuigen zijn af en werken prima met een Symoba kortkoppeling.
NS tijdperk 3; Lenz Digital Plus; station Meppel; Koploper in voorbereiding

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2007, 14:23:16 »
Kijk eens op de site van Chris. Hij heeft ook een koploper kort gekoppeld (koppelloper?  ;)  )
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2007, 15:37:50 »
Wat ik ooit hiervoor heb gedaan bij een Lima hondekop is de motor naar de neus verplaatsen.
Werkwijze: motor eruit halen en sjabloontje maken ter groote van het gat. Sjabloon op plaats waar kopdraaistel zit plakken en gat uitzagen. Uitgezaagde stuk in originele gat plakken m.b.v. enkele reepjes styreen. Hier ontstaat dan dezelfde ruimte voor de kortkoppeling als bij de andere rijtuigen. De motor kan dan in het nieuwe gat, dit past net bij de frontruiten, alleen in sommige uitvoeringen moet in de doorzichtige binnenkap een gat bovenin gemaakt worden (zit origineel ook boven motor). En als ik mij goed herinner nog 2 smalle reepjes styreen plakken aan de zijkanten van het nieuwe gat (het kan zijn dat ik in de war ben met Mat '46 ombouw), hier steunt het draaistel tegen. Even goed vergelijken met de originele plaats van de motor dus of dit nodig is.

Helaas geen foto's mogelijk, ik heb de Lima hondekoppen niet meer.

Albert
« Laatst bewerkt op: 08 January 2007, 15:44:42 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2007, 16:23:48 »
Ik heb hetzelfde gedaan als Albert, alleen heb ik de Lima motor vervangen door een spud. Scheelt weer pas en  zaagwerk ;)

Remco

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re:Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2010, 10:16:09 »
Dag Remco,

Heb je ook foto's van de geplaatste spud in de Lima Hondekop.
Hoe is de trekkracht van die spud?Kan het een 4 delig tre1nstel trekken.

mvg Henk

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2010, 10:20:16 »
Met 1 spud trek je geen 4-delige hondekop, een 2-tje gaat nog net, maar in de bochten wordt 't al lastig.
Dit is ook een optie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14756.0.html
Dan kun je vervolgens met Symoba's de bakken kortkoppelen.

Groet, Bessel
« Laatst bewerkt op: 05 March 2010, 10:22:53 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

rpammeraal

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 29 April 2017, 19:54:56 »
Heeft iemand fotos hoe een symoba op lima hondekop motorbak geïnstalleerd is?
Ben er (ook) mee bezig, maar zie absoluut geen ruimte, ook niet als het motordraaistel naar voren verplaatst is.
Het loopdraaistel (met stroomafname) neemt zoveel ruimte in dat t mij onmogelijk lijkt om symobas te installeren.
Maar, een plaatje zegt meer dan 80.000 woorden...