Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren door Eric v C
Vandaag om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
  

Auteur Topic: Lima Hondekop kortkoppeling  (gelezen 5147 keer)

Piet van Dorssen

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Lima Hondekop kortkoppeling
« Gepost op: 01 January 2007, 16:11:15 »
Wie heeft ervaring met het inbouwen van een kortkoppeling in de motorbak van een Lima Hondekop? De overige rijtuigen zijn af en werken prima met een Symoba kortkoppeling.
NS tijdperk 3; Lenz Digital Plus; station Meppel; Koploper in voorbereiding

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2007, 14:23:16 »
Kijk eens op de site van Chris. Hij heeft ook een koploper kort gekoppeld (koppelloper?  ;)  )
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2007, 15:37:50 »
Wat ik ooit hiervoor heb gedaan bij een Lima hondekop is de motor naar de neus verplaatsen.
Werkwijze: motor eruit halen en sjabloontje maken ter groote van het gat. Sjabloon op plaats waar kopdraaistel zit plakken en gat uitzagen. Uitgezaagde stuk in originele gat plakken m.b.v. enkele reepjes styreen. Hier ontstaat dan dezelfde ruimte voor de kortkoppeling als bij de andere rijtuigen. De motor kan dan in het nieuwe gat, dit past net bij de frontruiten, alleen in sommige uitvoeringen moet in de doorzichtige binnenkap een gat bovenin gemaakt worden (zit origineel ook boven motor). En als ik mij goed herinner nog 2 smalle reepjes styreen plakken aan de zijkanten van het nieuwe gat (het kan zijn dat ik in de war ben met Mat '46 ombouw), hier steunt het draaistel tegen. Even goed vergelijken met de originele plaats van de motor dus of dit nodig is.

Helaas geen foto's mogelijk, ik heb de Lima hondekoppen niet meer.

Albert
« Laatst bewerkt op: 08 January 2007, 15:44:42 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2007, 16:23:48 »
Ik heb hetzelfde gedaan als Albert, alleen heb ik de Lima motor vervangen door een spud. Scheelt weer pas en  zaagwerk ;)

Remco

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re:Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2010, 10:16:09 »
Dag Remco,

Heb je ook foto's van de geplaatste spud in de Lima Hondekop.
Hoe is de trekkracht van die spud?Kan het een 4 delig tre1nstel trekken.

mvg Henk

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2010, 10:20:16 »
Met 1 spud trek je geen 4-delige hondekop, een 2-tje gaat nog net, maar in de bochten wordt 't al lastig.
Dit is ook een optie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14756.0.html
Dan kun je vervolgens met Symoba's de bakken kortkoppelen.

Groet, Bessel
« Laatst bewerkt op: 05 March 2010, 10:22:53 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

rpammeraal

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Lima Hondekop kortkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 29 April 2017, 19:54:56 »
Heeft iemand fotos hoe een symoba op lima hondekop motorbak geïnstalleerd is?
Ben er (ook) mee bezig, maar zie absoluut geen ruimte, ook niet als het motordraaistel naar voren verplaatst is.
Het loopdraaistel (met stroomafname) neemt zoveel ruimte in dat t mij onmogelijk lijkt om symobas te installeren.
Maar, een plaatje zegt meer dan 80.000 woorden...