Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:43:58
Gewoon wat busfoto's door Ronald69
Vandaag om 15:38:03
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Jerome
Vandaag om 15:36:17
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 15:31:15
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:21:54
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
  

Auteur Topic: Buitenlust  (gelezen 461622 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Buitenlust
« Reactie #165 Gepost op: 14 april 2012, 21:59:23 »


Het interieur wordt de komende weken nog verder aangekleed, maar het begin is er.

Hoi Huib,

Mooi interieur, een basic sfeertje hangt er al goed in deze keet. zijn de stoeltjes eigenbouw? daarnaast, zie ik dat ze grijs verweert zijn. Hoe heb je de stoeltjes en het tafeltje behandeld? drybrush, twee kleuren, meerdere kleuren? En welke?
Het gaat er bij mij om dat ze het grijze dode hout (zeker de tafel) goed weergeven, en daar naar ben ik benieuwd.

Groet,
Michel

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Buitenlust
« Reactie #166 Gepost op: 14 april 2012, 22:02:41 »
Hi Michel,

De tafel en stoelen zijn van Paulo Miniaturen. Hebben ook leuk spul in H0 (www.paulo.de). Ze waren al gelakt en daarom heb ik ze met licht beige verf gedrybrushed. De werkbank heb ik even zelf gemaakt. Ik gebruik de grijze beits van Wenz (www.wenz-modellbau.de) om het hout te verouderen. Dat werkt erg aardig.

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re:Buitenlust
« Reactie #167 Gepost op: 14 april 2012, 22:20:10 »
Wat een prachtige baan wordt dit zeg, wat een details! Het lijkt zo echt dat ik kon het niet laten en in Photoshop de randjes wat heb proberen weg te poetsen:



En in sepia


Bijna niet meer van echt te onderscheiden :P

Het nadeel is alleen dat dit moois me elke keer weer doet twijfelen om het h0 spul weg te doen en in 0 te beginnen... (wat ik toch nog maar niet doe, niet door de modellen, maar door het feit dat dit soort hogeschool scenerybouw waarschijnlijk toch nooit zal lukken).

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re:Buitenlust
« Reactie #168 Gepost op: 14 april 2012, 22:28:37 »
Als je het niet probeerd weet je het niet.

Gr Arnout.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Buitenlust
« Reactie #169 Gepost op: 15 april 2012, 00:06:34 »
Erg mooi gedaan. Misschien mag ik in het koor van bewonderaars nog wel even een kanttekening maken. De hoogte van het onkruid, direct na het eerste spoor, vind ik bij twee 'planten' iets te veel. Ook is iets meer variatie in de kleur van dat onkruid waarschijnlijk realistischer. Verder niets dan lof (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Buitenlust
« Reactie #170 Gepost op: 15 april 2012, 08:42:35 »
Hallo Huib,

Ik zit ook in dat koor ...   Prachtig !  (y)

Het nadeel is alleen dat dit moois me elke keer weer doet twijfelen om het h0 spul weg te doen en in 0 te beginnen... (wat ik toch nog maar niet doe, niet door de modellen, maar door het feit dat dit soort hogeschool scenerybouw waarschijnlijk toch nooit zal lukken).

Scenery bouwen kan je leren, en wat de overstap naar 0 aangaat :  DOEN ! al is het maar gedeeltelijk.
Heb ik ook gedaan en spoor 0 is echt leuk.

Gr.

Ferry

Peter S

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:Buitenlust
« Reactie #171 Gepost op: 15 april 2012, 09:28:03 »
Een overstap naar een grotere schaal is altijd een verademing. Zo heb ik jarenlang zitten "pielen" in schaal N en ben ik recent overgestapt naar h0, wat is dat leuk zeg! Wat komt er trouwens na schaal 0.... 1:1?  ;D
Eerlijk is eerlijk, wat Huib maakt is wonderschoon!  (y)

Groet, Peter

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Buitenlust
« Reactie #172 Gepost op: 15 april 2012, 09:43:00 »
Bedankt voor alle reacties!

Wat een prachtige baan wordt dit zeg, wat een details! Het lijkt zo echt dat ik kon het niet laten en in Photoshop de randjes wat heb proberen weg te poetsen:

@Sixkiller: heel fraai gelukt. Ik zal het eens met het origineel proberen. Voor de naad links komt nog een hoge boom te staan om hem te camoufleren. Misschien is het een idee om een blauw schotje te maken om bij het fotograferen voor het gat in de achtergrond te zetten. Ik ga er eens op studeren.

Modelbouw in 0 is overigens niet moeilijker dan in H0. Gewoon een kwestie van doen & proberen. Als ik terugkijk op de eerste 0 modules die ik drie jaar terug maakte, dan is het resultaat nu een stuk beter. Je moet ook een beetje aan de schaal wennen.

Groeten!

Huib

Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Buitenlust
« Reactie #173 Gepost op: 15 april 2012, 09:57:37 »
 (y)

Net ook weer eens even uitgebreid je site zitten bekijken. Ook  (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Jussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Transport in vroeger dagen in en vanuit Soest en Soesterberg
Re:Buitenlust
« Reactie #174 Gepost op: 06 mei 2012, 10:32:40 »
Hallo,

Ik ben even door dit geweldig leuke topic gelopen, heel herkenbaar voor mij als Soester.
Naast de welkoop aan de kant van de veldweg zat carrosserriebouwer van den Brink, de werkplaats van toen staat er nog steeds en is nu wit en tot woonhuis verbouwd. Op mijn site heb ik daar een foto album aan gewijd http://vervoerinoudsoest.webs.com/apps/photos/album?albumid=9929698

Aan de veldweg zat ook de O.B.My. Olie, Benzine, Import, Maatschappij.
Oude amerikaanse legerwagens uit Duitsland kwamen per trein aan en werden gelost op de losweg en waren bestemd voor autosloperij Luyben die aan de Eigendomsweg zat.


Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Buitenlust
« Reactie #175 Gepost op: 06 mei 2012, 12:04:11 »
Hi Jussie,

Dank je wel voor je reactie. Leuk om door je site te klikken.

Groeten,

Huib Maaskant
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Jussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Transport in vroeger dagen in en vanuit Soest en Soesterberg
Re:Buitenlust
« Reactie #176 Gepost op: 06 mei 2012, 12:45:38 »
 (y) Hallo Huib,

Misschien kan je er wat uithalen voor een leuk model op de baan.

Groet Jos.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Buitenlust
« Reactie #177 Gepost op: 03 juni 2012, 21:50:13 »
Ondanks het sporadisch mooie weer staat de bouw van Buitenlust niet stil. Aangezien de infrastructuur wel zo'n beetje af is, komt de nadruk nu op de scenery te liggen.


De Zanderij krijgt een wachthuisje. Het raampje staat nog wat bol, dat wordt nog gefikst. De dakgoten moeten nog in kleur en de regenpijpen komen er nog op. Komt allemaal goed.


In deze schaal kunnen de deurtjes open (niet bij elk gebouw, want dan word je gek). Betekent wel dat er ook een interieur met een dronken portier in moet. Ga ik op studeren.


Een ander project: de schuur/werkplaats van de Zanderij. Eigenlijk wil ooit nog eens zo'n schuur in 1:1 bouwen, maar dan heb ik wel een grotere achtertuin nodig. Het hout wordt nog een paar keer gebeitst en dan gaat er een buitenkant van overnaadse planken tegenaan.


Zo'n transformatorhuisje is leuk voor erbij. Even tekenen, laseren en plakken maar. Het gebouwtje moet nog wel in baksteenkleur gespoten worden. De deur wordt dan nog wat verder aangekleed met scharnieren en een klink/handvat. Ook dit gebouwtje komt op de Zanderij te staan.


De modules met station Soest naderen langzaam hun eindstadium. De laatste grote uitdaging hier is het stationsgebouw met de bijbehorende retirade. Inmiddels heb ik het gebouw grofweg in elkaar zitten. Het is onvermijdelijk dat je sommige details moet weglaten, maar het gebouw komt qua vorm al aardig over. Er moeten nog twee rijen sierstenen op de gevel komen. Dat is met laseren niet te doen en daarom ga ik die laten etsen.


De hele gevel is gemaakt van 3 mm MDF. Ik had alleen een fragment van een bouwtekening van het gebouw. De tekening zijn vooral het resultaat van het maken van foto's en opmetingen ter plaatse. Ik zal er hier en daar wel een paar centimeter naast zitten, maar dat valt toch niemand op.


De basis van het dak is gemaakt van foamboard. Op het dak komen nog dakpannen. Aangezien kruispannen niet bestaan in 1:43,5 overweeg ik om dakplaten in 3D te laten printen. Hetzelfde geldt voor de palen van de perronoverkapping. Daarom wil ik graag nog even vermelden....

!3D hulp gezocht!
Wie kan mij helpen met het in 3D modellen van een plaatje kruispannen en de steunpilaren van het perrondak? Hoeft niet gratis, maar graag wel op korte termijn. Voor beide objecten kan ik maatschetsen en foto's aanleveren. Als je interesse hebt graag even een e-mailtje of een PB sturen.

Groeten,

Huib

Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Buitenlust
« Reactie #178 Gepost op: 03 juni 2012, 21:54:49 »

Zeer fraai Huib! (y)

Ik kan je helaas niet helpen met 3D-en van de pannen of overkapping
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re:Buitenlust
« Reactie #179 Gepost op: 03 juni 2012, 21:54:53 »
Gewoon weer gaaf.

Gr Arnout.