Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04

Auteur Topic: Buitenlust  (gelezen 493099 keer)

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
Re: Buitenlust
« Reactie #1035 Gepost op: 30 January 2017, 19:48:25 »
Heel mooie film, laat echt de details van je werk goed zien.  (y)
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #1036 Gepost op: 28 April 2017, 09:12:56 »
Hoewel Buitenlust zo'n beetje af is, wil dat niet zeggen dat er niet meer gebouwd wordt...

Een van de nieuwe projectjes is dit seinhuisje wat ooit bij Baarn stond. Van hieruit werden ook de inrij- en uitrijseinen van Baarn Buurtstation bediend. Hoewel het gebouwtje strikt genomen buiten het diorama valt, wil ik het toch een plaatsje geven. Ten opzichte van de werkelijkheid wordt het een kleine 100 meter verschoven; het staat dan niet meer langs de lijn Baarn - Amersfoort, maar langs het lijntje Baarn - Soest. De basis van het gebouwtje wordt gemaakt van lasercut MDF, de onderdeeltjes op het dak worden 3D geprint.

Vraagje: in het seinhuis moet een kleine handelinrichting komen voor twee seinen en een overweg. Heeft iemand van zoiets toevallig al een 3D model wat ik zou kunnen aanpassen?

Een ander plan wat al in de steigers staat, is het maken van een nieuwe versie van de twee modules van de limonadefabriek. Destijds waren dit de eerste modules en later ben ik de rails net iets anders gaan leggen waardoor ze niet 100% aansluiten bij de rest. De basis staat al. Dit keer heb ik exact op maat gelaserde kopschotten gebruikt.

De oude modules... die zijn dus binnenkort overbodig. Als iemand ze wil overnemen, kan hij contact met me opnemen. Anders gaan ze t.z.t. naar de stort.

Op de nieuwe modules worden de rails weer volledig zelf gebouwd. Waar ik eerder nog bouwpakketten voor de wissels gebruikte, ga ik ze nu helemaal zelf samenstellen uit losse onderdelen van Peco en Wenz.

Net als op de oude modules komt er een brug over een watergang. De landhoofden worden uit 2 mm MDF gemaakt.

En zo zitten ze in elkaar. Nog even door de spuiterij en de voegerij. Komt helemaal goed.

O ja... voor wie het gemist heeft. Er staan uitgebreide reportages over Buitenlust in Modelspoormagazine 166 en Railhobby 388.

Groeten!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #1037 Gepost op: 28 April 2017, 10:41:39 »
Hoi Huib,

Leuk om weer iets van je te lezen dat je wederom weer lekker bezig ben met jou spoor nul baan. Tja net als jij ben ik ook druk bezig met uitbreiding van module bakken die van mij zien er simple uit aangezien ik module systeem van Ernst.  Ik moet nu nog drie boog bakken maken en dan kan ik de boel op zetten voor een U form.

Met spoorse groeten,

bernard

gr bernard
« Laatst bewerkt op: 28 April 2017, 10:51:46 door bernhard67 »

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #1038 Gepost op: 28 April 2017, 10:58:59 »
Hoi Huib,

Bij Firma Stangel kan je ook leuk  goedkoop setje krijgen voor kleine seinhuis. Firma Hauser heeft nog een figuur die handmatig de overweg bedient.  Studio 95 heeft ook nog mooie set voor inrichting van seinhuis.

Misschien heb ik nog iets liggen krijg eind mei een nieuw seinhuis op mijn spoor nul baan ik zal eens even vandaag kijken of ik nog iets heb liggen.

gr bernard

Nullem

• Offline Offline
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
« Reactie #1039 Gepost op: 28 April 2017, 15:37:24 »
Ha Huib,

N.a.v. je vraag: "in het seinhuis moet een kleine handelinrichting komen voor twee seinen en een overweg. Heeft iemand van zoiets toevallig al een 3D model wat ik zou kunnen aanpassen?" heb ik twee linkjes:
Voor de klassieke handbediening (helaas zonder plaatje): http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de/epages/Store_Shop00671.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop00671/Products/WM0110/SubProducts/WM0110_1,
En mocht je toch wat moderner voor elektromechanisch gaan: https://www.hofmanns-modellbau.de/elektromechanisches-stellwerk-bausatz.html.

Groet (en succes)!  Frans
Groet!  Frans

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #1040 Gepost op: 28 April 2017, 15:53:28 »
Bernard, Frans,

Dank voor de suggesties, maar aan dat Duitse spul heb ik niets. Ik zoek een 3D model van een Nederlandse handelinrichting en bloktoestel. Het zou lekker zijn om een beginnetje te hebben ook al is het in een andere schaal.

Groeten!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #1041 Gepost op: 28 April 2017, 16:08:34 »
Huib, Mitchell heeft er een getekend in h0 en die staat bij Shapeways.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #1042 Gepost op: 06 May 2017, 21:09:31 »
Het blokpostje begint al vorm te krijgen:

Nog de ramen poetsen, regenpijpen buigen en het interieur bij elkaar fantaseren. En een bloktoestel maken natuurlijk.

We komen er wel ;-)

Grtz,

Huib

RobK

• Offline Offline
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
« Reactie #1043 Gepost op: 06 May 2017, 21:20:25 »
Een fraai model, Huib. En een bijzondere combinatie van houtskeletbouw, vakwerkconstructie en baksteen. Dat zie je niet vaak.

P.S. Ga je nog een sleutel laten etsen die past in het sleutelgat van de deur? Man, wat een details!

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #1044 Gepost op: 06 May 2017, 22:07:17 »
mooi Huib!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #1045 Gepost op: 06 May 2017, 22:11:08 »
Prachtig Huib!
Jouw baan is één van de inspiratiebronnen geweest om ook in 0 te beginnen.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #1046 Gepost op: 07 May 2017, 00:34:42 »
Leuk dingetje hoor!

Die landhoofden worden ook fraai.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #1047 Gepost op: 07 May 2017, 07:11:39 »
Prachtig!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #1048 Gepost op: 07 May 2017, 09:40:16 »
Hoi Huib,

Wederom zie jou kleine blokpost er weer heel erg mooi Uit  (y)

Gr bernard

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #1049 Gepost op: 03 October 2018, 21:07:59 »
Zo... waar was ik ook alweer gebleven?

Begin 2017 ben ik aan de slag gegaan om de twee oudste modules - de fabriek Vrolic - te vervangen door nieuwe exemplaren. Bij alle later gebouwde modules zitten de rails toch net iets anders in elkaar. Bovendien hebben ze een andere soort ballast. Verder zijn ook de gebouwen van de fabriek net te klein uitgevallen. Dus aan de slag met nieuwe bakken, nieuwe rails en nieuw alles.

En toen kwamen er bruggenhoofden bij, in elkaar geprutst uit MDF.

Tot nu toe had ik Hassler bouwsets gebruikt voor de wissels en die verder opgeleukt met onderdelen van Wenz. Door de koers van de CHF zijn de prijzen van Hassler aardig ontploft en Wenz is evenmin de voordeligste. Daarom ging ik op zoek naar een andere oplossing. Het kon toch wel weer een stapje slimmer, vond ik.

Op basis van een setje PECO wisseltongen en puntstukken heb ik de wissels maar echt helemaal zelf gebouwd. De railstoelen voor puntstuk en strijkregels heb ik in de stijl van Wenz zelf ontworpen en laten etsen. Hetzelfde geldt voor een zwik montagemallen.

Alles bij elkaar zijn de wissels heel aardig gelukt. De biels onder de wisseltongen liggen iets verdiept, zoals in het echie. De modules zijn vervolgens verder afgewerkt met ballast en eerste laag basisgras.

En toen... kwam de hobby knarsend tot stilstand in juni. Een echtscheiding, het opnieuw inrichten van een onttakeld huis, het tegelijk overlijden van mijn moeder, het verkopen van haar huis, het opruimen van de inboedel en alle financiële afhandeling die erbij hoort hebben me ongeveer een jaar uit de hobbykamer gehouden. 2017 gaan we maar snel vergeten...

Afgelopen zomer stond eindelijk het dagelijks leven weer zo'n beetje op de rails. Ik ben nu druk bezig om Buitenlust weer aan de praat te krijgen. Rails schoonmaken, locs smeren, aansluitingen testen, ga zo maar door. Er komt opnieuw leven in de zaak. De nieuwe fabriek staat ook in de steigers. De plot files zijn naar Snijlab gestuurd. Over twee weken kan ik de bouwdoos in elkaar gaan zetten.

Wordt (weer) vervolgd!

Grtz! Huib
« Laatst bewerkt op: 03 October 2018, 21:12:57 door Huib »