Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Ronald69
Vandaag om 12:23:42
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700  (gelezen 11512 keer)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Gepost op: 01 juni 2010, 18:08:40 »
Beste mensen,

Al tijden ben ik aan het kijken naar een NL stoomlocje, stom dat ik niet aan het makkelijkste (meest voor de hand liggende dacht). Namelijk het ombouwen van mijn Märklin Baureihe 89 70-75 (pr. T3) articel nummer 37140 naar de wel bekende NS 7700 serie.

Als ik zo de onderdelen tekening bekijk, dan zou ik met niet super veel aanpassingen er een 7700 van kunnen maken. Wat ik zou moeten aanpassen zijn onderandere:
- wielen en frame van rood naar zwart maken.
- Delen van buffers en alles onder de voetplaat zwart maken.
- verbouwen van machinisten huis voor de geschikte raam en de schuine vorm naar achteren.
- Ketel iets verbouwen door verwijderen van stoom en zand dom en dan de wel bekende koperen terug plaatsen.
- toevoegen van Bel.
- de delen van de ketel en machinistenhuis groen maken.
- Nummerplaten toevoegen en overige opschirften.
- De vul kleppen van de water ketel toevoegen.

Mijn vraag is, of dit wel te doen is voor een beginner. en of ik aan de benodigde onderdelen kan komen zoals de stoomdom, NS lantaarns en nummerplaten.

Ik hoor graag wat de kenners hier van denken en hun visie hier over kunnen uitspreken.

Groeten,
Rutger

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #1 Gepost op: 01 juni 2010, 18:21:32 »
Rutger,

Het lijkt me wel te doen en de onderdelen die je noemt zijn vast wel verkrijgbaar. Ik neem aan dat je weet dat er een ombouwset van Philotrain om een Fleischmann T3 om te bouwen naar een 8600. (geen 7700 dus)

Ik weet (even uit mijn hoofd) dat daar de volgende onderdelen bij zaten:

loklantaarns,
andere cylinders
beplating tussen cylinders en rookkast
andere dakventilator
kolenbak tegen de achterwand
nummerplaten
handrailhouders, omdat de handrails anders zijn gemonteerd

Nu ken ik de Maerklin T3 niet goed, maar ik weet dat er nog een grote afwijking is tussen de Fleischmann T3 en de 8600. De T3 heeft net als de 7700 een dubbele excentriek in de schuifbeweging en de 7800 maar een enkele.

Ik denk dat met een beetje speuren je de lantaarns bij Philotrain kunt krijgen, de nummerplaten misschien bij Ger Knijf kunt bestellen en de rest als scratchbuild. Lijkt me als eerste project best te doen.

mvg,
Ivo

Foutje hersteld dankzij Floris: ik schreef 7800, maar ik bedoelde 8600.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2010, 00:00:09 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2010, 18:52:10 »
Ivo, bedankt voor het antwoord. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar 7700 omdat daar toch minder anders aan moet. Denk je dat ik de stoomdom ook bij philotrain kan krijgen? En wat bedoel je eigenlijk met het begrip scratchbuild?

Ik zal z.s.m. een scan maken van de onderdelen tekening.

Groeten,
Rutger

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2010, 18:54:41 »
de 8600 lijkt nog het meest op de T3, de 7700 is echt een heel andere loc, het lijkt er wat op omdat het een lokaalspoorlocje met 3 assen en grofweg dezelfde opbouw is, maar eigenlijk is precies alles anders... De wielen van een 7700 zijn bijvoorbeeld een stuk groter en staan verder uit elkaar dan bij een T3, daardoor ligt de voetplaat hoger, de ketel ligt ook hoger, kortom, als je van een T3 een aardig ogende 7700 wilt maken kun je ongeveer alles wegmikken behalve de schuifbeweging.

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2010, 19:42:28 »
Daar heb je een punt Floris. Ik ben tot dit idee gekomen omdat ze bij de modelspoorclub van Alkmaar Fl T3 locjes hebben omgebouwd naar NS 7700'en voor hun alkmaar-bergen. mijn interesse ligt meer bij de 7700, ik denk dat in het model bijna het verschil niet te zien is. En tja ik ben nog niet bij vermogen om een philotrain te kopen. Hier de tekening van de onderdelen:


http://img63.imageshack.us/img63/8742/img2239rd.jpg
Zo te zien veel delen, de ketel is appart van het machinistenhuis, maar stoom en zanddom zijn één met de ketel. Die zal ik moeten weg zagen en veilen, maar de nieuwe stoomdom zit niet over die plekken heen. Ook moet ik nog zien of de kolenbakken bewaard kunnen blijven om er het schuine deel er achter te doen. de kolenbak wil ik in eerste instantie behouden voor de goede montage.

Ik hoor graag meer advisen.

Groeten,
Rutger

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2010, 00:03:23 »
Ivo, bedankt voor het antwoord. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar 7700 omdat daar toch minder anders aan moet. Denk je dat ik de stoomdom ook bij philotrain kan krijgen? En wat bedoel je eigenlijk met het begrip scratchbuild?

Ik zal z.s.m. een scan maken van de onderdelen tekening.

Groeten,
Rutger
Voor de stoomdom heb je maar een kleine kans bij Philotrain. Die is er wel geweest, maar ik verwacht dat die niet meer op voorraad is. Ik zou het navragen bij GM&S of Paul Bellon, of een van hen een enigzins passende dom heeft.

Scratchbuild is een term voor helemaal zelf bouwen, from scratch dus.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2010, 08:37:34 »
Oke Ivo. Ik heb even gezocht en op de site van philotrain staat nog wel een stoomdom. onderdelen die ik nodig zou hebben:

870/40120 *  Stoomlocnummers wit voor bufferbalk (24 verschillende nrs.)    5,25
870/50204    Dombekleding open voor o.a. NS 7700                                   8,25
870/50501    Bel met klepel, twee stuks                                                   3,85
870/50603    Loclantaarns NS t.b.v. stoomloc's en ouder dieselmaterieel        8,25

Ik zit nog een beetje te kijken of ik gewoon de "oude" ketel kan laten voor wat het is en een nieuwe maken waar alles netjes op komt, maar het zou wel tegen de hitte moeten kunnen die misschien van het motortje afkomt.

Groeten,
Rutger

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #7 Gepost op: 02 juni 2010, 10:54:46 »
ah, die modelspoorclub heft als ik het me goed herinner van een oud RM-artikel geen T3 gesloopt maar een liliput tigerli, dan is het type schuifbeweging wel niet kloppend maar in algehele verhoudingen heeft een tigerli meer van een bello, zo zitten de wielen niet allemaal op een kluitje in het midden. Een kloppend model was het dus absoluut niet, maar het sfeertje zat er leuk in. Ben je helemaal enthousiast dan koop je ook nog een T3 en zet je de schuifbeweging van de T3 op de tigerli en andersom, dan kun je van de T3 een rdelijk kloppende 8600 maken, mot er nog een kolenbak op en allerlei details aangepast.

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #8 Gepost op: 02 juni 2010, 17:36:14 »
Leuk om te weten. Dan hadden ze mij op een beurs een keer het verkeerde verteld. Als ik echt veel geld zou hebben zou ik natuurlijk een philotrain kopen! ,maar ik denk dat die ook bijna niet te krijgen zijn, ik zag de NS 7742 "Bello" uitvoering voor 650 euro op Mp, en die staat er al het hele jaar.

Groeten,Rutger

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2011, 09:52:00 »
Ik kwam toevallig dit oude draadje tegen over de Tigerli: ik heb er net één als schroot op de kop getikt voor bijna niks, en omdat ik hem over een langere periode dan '45-'47 wil inzetten even een NS jas aangedaan. Klopt natuurlijk niks van, maar als je Piko coupé rijtuigen hebt kan dit er ook wel bij ;D
Dus voor een sfeerimpressie:

Er was trouwens bij deze versie veel weggelaten: diverse ketelappendages, simpel drijfwerk, geen lichtgeleiders etc... Maar goed, dus meteen smd-leds in de lantaarns geprutst, stroomafname op de middelste as erbij gemaakt etc.
Nu volgende week in Houten nog even wat messing voor op- en rond de ketel zien te vinden.
RETROBAHN A.G.

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2011, 15:49:21 »
Dat ziet er wel netjes uit, wil je ons op de hoogte houden?

Ik had in iedergeval besloten mijn redelijk dure loc hier niet voor op te geven, misschien als ik een keertje een Fleischmann ergens op de kop kan tikken, dat ik wat ga klooien.

Groeten,
Rutger

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2011, 16:54:41 »
Dat zal ik doen: Ik heb in vergelijkbaar verwoeste staat ook nog een Rowa of Trix T3 in stukken liggen, dat moet wel een redelijk correcte 8600 gaan worden. Die zal ik tzt ook posten.
RETROBAHN A.G.

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2011, 21:43:54 »
Beste mensen,

De kans is groot dat dit draadje een vervolg gaat krijgen! Mede aangestoken door het grote project van de lijn Gouda-Schoonhoven.

Voor de 7742 wil ik een apparte, niet al te dure loc aanschaffen. Meerdere malen wordt vooral een tigerli genoemd vanwege de as indeling. Maar ik denk dat ik vooral ga voor de algemene look van de loc.

Stof tot na denken welke loc het zou kunnen zijn om te gebruiken (Fl T3 of tigerli) is deze foto van de baan van de Modelspoorclub Alkmaar:



De loc in het midden op de foto, is een 7700. Floris zei in dit draadje dat zij daar een tigerli voor hebben gebruikt, maar het drijfwerk doet mij anders voordoen.

Floris, heb jij misschien dat artikel nog?

Groeten,
Rutger

P.S. Op de site van de modelbouwclub zelf vond ik deze foto: http://www.modelspoorclubalkmaar.nl/fotos/bergenschoorlbaan/bello.html
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2011, 21:50:02 door RutgerSHM »

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2011, 14:50:13 »
Ik heb inmiddels geinformeerd bij de Modelspoor club Alkmaar en vroeg daar bij om foto's.

Ik kreeg min of meer de bevestiging dat het een Fleischmann T3 is gebouwd door de inmiddels overleden Jaap Altena.

Mijn plannen worden er in ieder geval niet minder om!

Groeten,
Rutger

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Märklin T3 Baureihe 89 naar NS 7700
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2011, 22:32:16 »
uhm, dat artikel waar ik t eerder over had ging niet over die baan hoor...
EDIT: gevonden, RM 207
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2011, 22:40:52 door Floris Dilz »