Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 00:08:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 August 2025, 23:13:29
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
19 August 2025, 22:53:06
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
19 August 2025, 22:19:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
19 August 2025, 22:09:22
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
RhB H0m, Albulisch door Boertje
19 August 2025, 21:56:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
19 August 2025, 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
19 August 2025, 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
19 August 2025, 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
19 August 2025, 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
19 August 2025, 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
19 August 2025, 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
19 August 2025, 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
19 August 2025, 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 August 2025, 16:40:43

Auteur Topic: loc reageert traag op digitaal comando.  (gelezen 6426 keer)

Dirkske

• Offline Offline
loc reageert traag op digitaal comando.
« Gepost op: 30 December 2006, 20:26:12 »
Hoi digitalers,

Ik ben mijn loc's aan het voorzien van "ESU V3.0" decoders. :D
Mijn roco loc(nmbs6218) doet het prima maar mijn fleischmann loc's reageren meestal met vertraging(soms wel 30sec.) of ze reageren totaal niet. >:(
Ik werk met piko digi-1.
Kan iemand mij vertellen wat hier gaande is, ik heb al geprobeerd een ander loc-adres te programeren maar dat help niet. :'(

Help me if you can i'm feeling down.

Groetjes Dirk
« Laatst bewerkt op: 01 January 2007, 11:07:05 door dirk »
Je eigen baan, je eigen wereldje.

lokmuis

• Offline Offline
Re: loc reageerd traag op digitaal comando.
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2006, 21:11:27 »
Dirk,
In de beschrijving van de lokpilot staat bij tips en tricks aanpassingen voor oa Fleischmann Rundmotoren:
CV 2 = 5
CV 51= 25
CV 52= 20
CV 53= 10
Mischien helpt het, anders een mailtje naar support@loksound.de met het euvel.
Verder heb ik de handleiding doorgespit maar kon niets verder tegen komen.
gr Frits
n spoor

Dirkske

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2006, 21:21:30 »
hoi lokmuis,

Had ik ook iets van zien staan maar met mijn digi-fern kan ik de cv's van de decoder niet veranderen dacht ik???

lokmuis

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2006, 21:25:09 »
Geen idee want ik heb de Multimuis en weet niet wat Piko kan.
gr Frits
n spoor

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2006, 22:07:37 »
Hoi digitalers,

Ik ben mijn loc's aan het voorzien van "ESU V3.0" decoders. :D
Mijn roco loc(nmbs6218) doet het prima maar mijn fleischmann loc's reageren meestal met vertraging(soms wel 30sec.) of ze reageren totaal niet. >:(
Ik werk met piko digi-1.
Kan iemand mij vertellen wat hier gaande is, ik heb al geprobeerd een ander loc-adres te programeren maar dat help niet. :'(

Dirk, lijkt me niet het makkelijkste probleem om te tackelen. Ik heb zelf Roco digitaal (LM-2) maar ik heb hetzelfde probleem gehad met een gedigitaliseerde Hippel. Niet of sterk vertraagd reageren. Uiteindelijk bleek dat in slecht contact te liggen. Helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt en probleem was over.... Nou rijst de vraag: hoe oud is je NMBS lok en hoe oud zijn je Flm modellen? Kan daar een verband liggen? Als je ene lok wel spontaan reageert is mijn conclusie dat je centrale dus snel genoeg ververst. Het lijkt me trouwens dat je uiteraard de nodige CV's kunt herprogrammeren met dat ding, lees de manual svp. Ik geloof echter niet dat het daaraan ligt. Ik heb ook een jaren 60 Flm model omgebouwd en met de standaard settings loopt ie prima. Bovendien, de Flm "rundmotor" wordt in nieuwere modellen allang niet meer gebruikt dacht ik.
Ik ga hierbij overigens er wel van uit dat in alle exemplaren je niet extreem hoge waarden voor CV's 3 en 4 hebt geprogrammeerd maar dat ze nog op default-waarden staan (af fabriek). Je zou eens kunnen testen met F4 te schakelen (waarmee je de ingestelde vertraging uitschakelt) en kijken wat ze dan doen op snelheidscommando's.
Meer zinnigs kan ik op dit moment niet bedenken  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2006, 22:31:50 »
Met name slechte stroomafname, en soms eventueel de aanwezigheid van condensatoren op onverwachte plekken, is de hoek waarin je het het eerst zoeken moet.

Dirkske

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2006, 10:07:17 »
hoi,

Wat slechte stroomafname betreft, daar twijfel ik een beetje aan want analoog rijden ze prima.
Mijn oudste loc is van het jaar 2000(dus vrij nieuw).
Ik vrees dat het een beetje aan de instellingen van de decoder ligt(cv's), en als dat zo is zit ik in de rats want met mijn piko-1 kan ik daar zelf niet veel aan veranderen denk ik.

Dirk

Hans van de Swaluw

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 December 2006, 10:18:07 »
Ik vrees dat het een beetje aan de instellingen van de decoder ligt(cv's)

Ik kan me geen CV instellingen bedenken die veroorzaken dat een loc dermate trager op commando's reageert anders dan een erg hoge op- en afremvertraging doch bij dat laatste zou het probleem zich dan permanent op dezelfde wijze manifesteren.

Als je de verlichting aan of uitzet reageert dit dan ook zo traag?

Nu ben ik dan wel geen doorgewinterde digitaal digineut doch neigt dit toch wel naar een mogelijk defect in de aansturing.

Ben je in de gelegenheid je loc('s) met dit probleem eens ergens anders op een digitale baan te zetten?

Mvg,

Hans
« Laatst bewerkt op: 31 December 2006, 12:59:12 door Hans van de Swaluw »
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #8 Gepost op: 31 December 2006, 10:38:48 »
hoi,

Wat slechte stroomafname betreft, daar twijfel ik een beetje aan want analoog rijden ze prima.
Mijn oudste loc is van het jaar 2000(dus vrij nieuw).
Ik vrees dat het een beetje aan de instellingen van de decoder ligt(cv's), en als dat zo is zit ik in de rats want met mijn piko-1 kan ik daar zelf niet veel aan veranderen denk ik.

Vlak het niet uit: ik had een Hippeltje gekocht, die heeft misschien wel een tijd ergens in de vitrine gestaan, maar hij was nieuw. Analoog: not one problem. Ombouw naar digitaal en het was hopeloos. Recentelijk uit elkaar gehaald en ja hoor, lekker zwarte sleepcontacten. Na schoonmaak weer prima, maar hij blijft wat gevoelig.
Ten 2e: ik heb zelf 2 LP-1's en 4 LP-2's, en met name de 2's zijn gevoeliger voor vuil dan de anderen. Ook mijn Viessmannen/Kühn's zijn minder gevoelig voor dit soort zaken.
Ook de suggestie van Hans het eens op een andere centrale te proberen is niet verkeerd. Aan je CV's kan het niet liggen. Als jij al niks veranderd hebt (wat simpelweg niet KAN, want je hebt ze dus wel andere adressen kunnen geven) kan je aanloop/afremvertraging niet uit zichzelf op maximaal zijn komen te staan, en daar lijkt het nu wel op.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 31 December 2006, 11:53:54 »
.....
Ik vrees dat het een beetje aan de instellingen van de decoder ligt(cv's),....

Het gaat niet om wel of geen stroomafname, maar om slechte stroomafname. Oftewel: er komt nog genoeg door om de lok goed te laten rijden, alleen wordt daarbij wel het digitale signaal verminkt. Die verminking is niet heel groot, want de decoder ziet nog steeds dat er een digitaal signaal is en blijft dus rijden. De verminking is wel zo groot dat de centrale het commando voor de nieuwe snelheid al een aantal keren heeft verstuurd voordat de decoder het herkent. Herkent de decoder het commando de eerste keer, dan reageert hij meteen. Herkent de decoder het pas later, dan reageert hij ook later.

Er is geen CV "niet reageren op eerste commando" of "vertraagd reageren". Je moet echt zorgen voor een goede stroomafname.

Wat Louis zegt is ook waar: sommige types decoder zijn er gevoeliger voor dan andere.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2006, 11:55:44 door Dirk Timmer »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #10 Gepost op: 31 December 2006, 12:57:15 »

Er is geen CV "niet reageren op eerste commando" of "vertraagd reageren". Je moet echt zorgen voor een goede stroomafname.

Ik heb 's ff zitten spitten op de Piko-site. Als ik het goed begrijp rijdt Dirk met een Digi-1....  gebruik je daar zo'n IR Digifern bij? Check voor de gein 's de led op je kastje, die moet knipperen of zoiets op het moment dat jij een commando stuurt (ten teken dat ie het ontvangt). Ik begin nl. te twijfelen aan de overdracht daarvan, die ook nog eens over 4 verschillende kanalen zou lopen? Batterijen checken, heb je een redelijk vrij veld van je regelaar naar dat kassie of loopt er nog meer IR signaal door je ruimte?
Kun je een trein op een ander kanaal wel goed sturen? Dat zou in te stellen moeten zijn. In het ergste geval is gewoon je Digifern of Digi-1 niet goed en val je uiteraard terug op fabrieksgarantie.
Wat ook opvalt is dat de Roco het goed doet en de Flm's niet. Zitten er nog smoorspoelen/condensatoren in die dingen? Spoelen kun je kortsluiten, van de C kun je 1 draad doorknippen. Ik weet het, Roco heeft die krengen ook nog op hun "platine" zitten maar misschien moeten ze bij Flm wel gewoon uitgeschakeld worden.... Wat Dirk T. al zei: je signaal wordt blijkbaar vernaggeld of het komt niet goed over in de IR verbinding.
Iemand zei het al eerder: kijk eens hoe de lichten reageren van de diverse loks op aan/uitschakelen. Als dat ook zo slecht is moet je het echt in de overdracht zoeken en dan is het ofwel de principiele overdracht van Digifern naar Digi-1 OF vuil OF C-tjes en L-letjes die de hap verzieken.

PS: je kunt het e.e.a. uitsluiten door een lok stil te zetten en als de overdracht dan wel goed is, is het dus vuil. Proberen met je lampen een aantal malen te schakelen, dan wel rijrichting veranderen zonder dat ie gaat lopen. Gaat het zo goed en rijdend niet, dan is het simpelweg vuil.
Succes en vast een goede jaarwisseling  ;)
« Laatst bewerkt op: 31 December 2006, 13:07:41 door Louis Holleman »

Dirkske

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2006, 13:04:20 »
mag ik jullie al van harte bedanken voor de goede respons.

Ik blijf het raar vinden dat alleen de fleischmann loc's dit probleem vertonen, en niet de roco-loc. ???
Het op een andere digitale baan testen is wel een goed idee maar ik zou echt niet weten waar. :-|
Is er iemand bij wie ik dit zou mogen testen, ik woon in het noorden van Belgie.
Misschien een medemodelspoorder in zuid Nederland ;)

PS:De verlichting reageerd wel goed.

Groetjes Dirk

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2006, 13:15:25 »
Gezien je PS: maak de lok open, kijk of alles wat op losse condensatoren en spoelen lijkt eruit is.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2006, 14:52:10 »
mag ik jullie al van harte bedanken voor de goede respons.

Nog wat verder zitten spitten. Met de Digifern kun je wel degelijk CV's programmeren. Lees de gebruiksaanwijzing.

Als de LP-3 niet wezenlijk verschilt van de 2 en de 1, staat CV29 standaard op 4. Oftewel 14 rijstappen, analoog gebruik toegestaan. De Digifern kent echter alleen maar 28 stappen modus. Zet je CV29 eens naar 6 (of 7). Dat zou je in 1 keer voor alle loks kunnen doen door ze gewoon op de baan te laten staan.
Ik verwacht niet dat dit de oplossing is, maar principieel is er dus al een foute configuratie-instelling.

Dirkske

• Offline Offline
Re: loc reageert traag op digitaal comando.
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2006, 19:15:10 »
Ik heb gezien dat er op de fleischmann motoren een piep klein zwart staafje zit met een heel fijn spoeltje er om heen gewikkeld.
Misschien moet ik dat er nog ff af solderen ???

Het moet en  het zal lukken >:(

Thanks.