Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Kopstation N-spoor met Peco55  (gelezen 8071 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Kopstation N-spoor met Peco55
« Gepost op: 30 December 2006, 18:13:36 »
Ik ben momenteel bezig met een rechte module voor N-spoor met Peco 55. Het kan volgens mij geen kwaad om alvast plannen te maken voor het vervolg, namelijk een middelgroot kopstation.
De rechte module heeft 2 hoofdsporen in het midden en 2 verborgen sporen op 5 cm van de rand.
Voor dit kopstation komt een overgangsmodule waarbij de verborgen sporen omhoog komen en parallel aan de hoofdsporen komen te lopen.


De bovenste 3 sporen zijn geschikt voor treinstellen, de onderste 2 perronsporen zijn met name voor getrokken treinen. Het kopspoortje links is dus voornamelijk bedoeld voor het omlopen c.q. opstellen van de lok.
Opstelsporen zijn er nog niet, die komen nog wel een keer op een andere module.

Kom maar op met de ongezouten kritiek :D
« Laatst bewerkt op: 30 December 2006, 18:15:28 door Peter van der Leek »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2006, 18:18:10 »
Peter

Er liggen wat teveel railverbindingen. De hoeveelheid kruiswissels is hoog en er zijn ook nog veel andere verbindingen. Volgens mij moet je kiezen tussen of veel kruiswissels of normale verbindingen.

Veel kruiswissels is denk ik het mooist

Bert

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2006, 18:20:26 »
Bert, alleen maar zeggen dat er wissels weg moeten vind ik iets te makkelijk. :P
Welke verbindingen zijn volgens jou overbodig?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2006, 18:35:27 »
Met dank aan Julius het plaatje wat verduidelijkt met nummers en er is bovendien al 1 wisselverbinding weg :)

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8492
  • Spoor N
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2006, 18:42:36 »
Ga je er vier Peco wisselkruizen voor gebruiken? Zo ja, duur grapje wordt dat dan :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2006, 18:55:48 »
Ik heb er al 2 liggen en via EBay zijn ze niet zo heel erg duur ;) Nog altijd duurder dan 4 losse wissels :)

Die Julius blijft me maar stalken op MSN, nu is de Engelse wissel een halve geworden:
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2006, 19:00:24 »
Even een kleine tip ik zou mijn station in een lichte boog leggen dat oogt speelser, realistischer, mooier en dus beter  ;)  ;D


En even concreet over de wissels,

Bij spoor 25 kan je kruiswissel vervangen worden door wissels ( van rechts boven naar links onder) de verbinding van links boven naar rechts onder, ligt namelijk iets verderop naar rechts al.
Dat zelfde kan je uithalen tussen spoor 2 en 3. Daar kan je de kruiswissel weghalen en wissels leggen van Links boven naar rechts onder, iets verderop ligt al de verbinding van links onder naar rechts boven. Als je die wat naar links verplaatst heb je er ook voor spoor 1 wat aan. (dan komt er wel automatisch een engelse wissel bij.)

Kom je er niet uit, wil ik wel proberen wat in paint te kliederen. ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8492
  • Spoor N
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2006, 19:06:03 »
Bij spoor 25 kan je kruiswissel vervangen worden door wissels ( van rechts boven naar links onder) de verbinding van links boven naar rechts onder, ligt namelijk iets verderop naar rechts al.
Nee niet meer, die heeft Julius al weg laten halen ;) wat je zegt kan wel maar dan slingert een trein echt over de sporen heen (ook leuk, daar niet van). Voor de rest ben ik het wel met Mark eens.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2006, 19:20:21 »
Toch maar even een kladje gemaakt. Er zit een klein foutje isn mijn kladje  :-[ Op spoor 2 moet een engelse wissel en geen kruis zoals er nu ligt.

En tevens gebruik gamaakt van de nieuwe plaatjes upload.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2006, 20:13:21 »
Mark,
bij jouw wijzigingen rondom de sporen 2 en 3 gaan een hoop speelmogelijkheden verloren wat ik zonde vind.
De wijzigingen rondom spoor 6 zijn op zich heel erg goed, maar het probleem is dat ze me extra ruimte kosten. Spoor 6 wordt korter en bovendien past de wisselstraat door de wijziging nu niet meer op 1 module (van 120cm).

Het station in een flauwe bocht is sowieso een heel goed plan, met flexrails van Peco gelukkig makkelijk te realiseren :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2006, 20:35:24 »
Hallo Peter,

Je kan het ook zo uitvoeren scheelt heel wat kruiswissels maar wel meer Engelse wissels, maar je kan van elk hoofdspoor elk ander spoor bereiken in je station


http://i126.photobucket.com/albums/p83/IPIOer/stationN.jpg


Groet Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Anoniem

  • Gast
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2006, 20:46:54 »
Peter,

Met een dergelijk ontwerp kunnen we dus aannemen dat normaal gesproken alleen van de "onderste" spoorlijn getrokken treinen komen en dat op de bovenste alleen treinstellen rijden? Vertrekken vanaf spoor 4 naar het bovenste spoor is een actie die alle sporen blokkeert en daar zijn ze in Nederland niet zo gek op ;). Mochten ook op de bovenste lijn getrokken treinen rijden (en helemaal als ze niet hun begin- of eindpunt in het station hebben en dus beide lijnen berijden) dan zou ik aanraden het gebeuren met de drie parallelle sporen (huidig 4, 5 en 6) meer in het midden te leggen.
Spoor 25 zou dan ook tussen de beide spoorlijnen in komen te liggen. Bijkomend voordeel wanneer het huidige spoor 25 vanaf alle perronsporen bereikbaar zou zijn: dan kun je getrokken treinen op alle sporen behandelen, met locwissel i.p.v. omlopen.

Overigens: dubbele rijwegen zijn geen schande, komen vaak genoeg voor in het grootbedrijf. Als je dat echter doet ishet verstandig je te bedenken dat de dubbele rijwegen in het grootbedrijf dienen om meer gelijktijdige bewegingen op het emplacement mogelijk te maken. Dat is in jouw plan nog niet het geval.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2006, 20:48:55 door Wesley »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2006, 13:56:45 »
@Marc, dat kost me wel een heleboel mogelijkheden qua wisselstraat. Het is een stuk practischer, maar helaas ook wat mij betreft een stuk minder realistisch.

@Wesley, je hebt me zekers op een idee gebracht. Ik had je bericht gisteravond al gelezen en ben er inmiddels een flink aantal uren mee aan het puzzelen geweest. Dit is het resultaat:


Belangrijkste wijziging is dat ik de overgangsmodule nu ook gebruik voor wat wissels en bovendien voor 3 opstelsporen.

De sporen 1, 2, 6 en 7 zijn voor treinstellen. De sporen 3 en 5 worden gebruikt voor getrokken treinen. Via de sporen 4 en 24 kan een lok omlopen en aan de andere kant van de trein weer aankoppelen.

Spoor 24 is een klein spoortje en de aanloop naar de opstelsporen, het is daarom vanaf alle perronsporen bereikbaar. Het wordt tevens gebruikt om naar het zuiden te vertrekken vanaf de sporen 1, 2 en 3.

Spoor 25 is een klein tussenspoortje, het heeft verder niet een specifiek doel.

De sporen 50, 51 en 52 zijn de opstelsporen. Ik heb het geheel ook al met WinRail getekend. De opstelsporen worden respectievelijk 80, 70 en 60 cm lang. Dit is voorlopig voldoende om wat treintjes/wagens weg te zetten.

Er zit eigenlijk nog maar 1 dubbele rijweg in, namelijk van noord naar spoor 1 of 2. Dat heb ik om 2 redenen gedaan: er kan dan gelijktijdig binnengereden worden op spoor 1 of 2 en gerangeerd worden met spoor 3 én ik heb 2 kruiswissels liggen die ik graag allebei wil gebruiken :)


(opbouwende) Kritiek is wederom welkom :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2006, 14:07:45 »
Heb je misschien ook een groter plaatje voor handen?
Zelfs als ik er op geklikt heb kan ik de nummers net wel/ net niet lezen.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2006, 14:21:57 »
Het is inderdaad wel verschrikkelijk klein doordat ie afgekapt is op 500pixels in de breedte ;) maar je kunt van onderuit nu de sporen 1-4 allemaal niet bereiken. Weet niet hoe erg dat is, spoor 4 kan ivm die LM-ritjes wellicht lastig zijn.

groet, Julius
« Laatst bewerkt op: 31 December 2006, 14:25:10 door Julius »