Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Kopstation N-spoor met Peco55  (gelezen 8024 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #15 Gepost op: 31 December 2006, 14:43:44 »
Upload-functie aangepast, nu max 800 in de breedte :)


Wat betreft die bereikbaarheid van spoor 4, een extra wisselverbinding past er nog wel bij :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2006, 14:59:41 »
Peter,

Ik kon het niet laten om toch even een variantje te maken op je tekening.



Sporen 50 51 en 52 zijn wat langer geworden doordat ze eerder bij het station begonnen zijn
De wissel verbinding tussen spoor 24 en 25 is verder naar links verhuist zodat je ook vanaf je onderste in en uitrit naar spoor 1 2 3 4 en 5 kan.
Op spoor 25 kan nu ook een korte trein wacten tot zijn vervolgspoor vrij is. Terweil een trein die zijn spoor vrijmaakt via spoor 24 weg rijdt.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2006, 15:23:54 »
Peter,

Hij wordt steeds natuurlijker, die wisselstraat ;D. Je hebt mijn suggestie mijns inziens prima uitgewerkt. Dan ga ik verder nog even iets aan de suggestie van Mark tegenwerpen ;): door de wisselverbinding zo aan te leggen als Mark voorstelt heb je idd wel het voordeel dat je overal kunt komen, maar in mijn ogen ziet het er dan wel weer erg steriel uit en verval je terug in het vaak geziene "grote wisselkruis":
____________
____\__/_____
_____X______
____/__\_____

Zo puur (zonder opsmuk als onderbrekingen of andere wissels die dubbele rijwegen genereren) vind je ze zelden. Ik vind het juist wel mooi dat NIET alle perronsporen vanaf alle inkomende sporen bereikbaar zijn ;). In je eigen plan heb je een mooie scheiding: sp. 1-3 voor de Noordlijn, sp. 5-7 voor de Zuidlijn. Treinen Noord-Zuid en v.v. moeten kopmaken op spoor 5, 6 of 7.

Overigens: met nog slechts 2 kruiswissels is het een stuk netter dan met de 723 die je in je eerste plan had zitten ;D.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2006, 15:55:36 »
Ik kan me erg in het verhaal van Wesley vinden. Bovendien stoort die vrij ruime wisselstraat het natuurlijk verloop van de zuidelijke sporen op de overgangsmodule.
Variantjes blijven natuurlijk heel erg welkom, maar deze is afgekeurd, sorry Mark ;)

Het verlengen van die opstelsporen kan natuurlijk wel door die wissels wat op te schuiven. Alleen heb ik dan een vrij moeilijke overgang tussen de 2 modules. Die heb ik nu eenvoudig en recht gehouden...
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2006, 18:02:11 »
Op het ontwerp zoals dat staat helemaal bovenaan deze pagina een tweetal opmerkingen:

*Je neemt er genoegen mee vanuit onderen alleen de sporen 5-7 te kunnen bereiken. Geen verkeerde keuze vind ik inderdaad, maar als je dat de ene kant op weglaat hoeft 'ie er de andere kant op niet ineens te zijn natuurlijk. Wisselverbinding tussen de onderkant uitgaand en dat stuk bij 50/51/52 kan dus weg.
*Spoor 24 als loccenspoortje is raar, zeker met de wisselverbinding waarover ik hierboven spreek, maar ook zonder die blijf ik het apart vinden. Je gebruikt zo een doorgaand spoor om met een loc op kop te maken en blokkeert daarmee de hele meuk. Doorrijden naar 50 is mogelijk, maar zo'n los spoortje voor de loc is best leuk. Ook geeft zo'n spoortje je de mogelijkheid een "reserveloc" daar te laten staan.

Dit heb ik even uitgewerkt in een tweetal mogelijkheden.

Hier zien we dat de wisselverbinding weg is en ongeveer op die plek het locspoortje is gekomen. Het rijden over een klein stukje hoofdspoor komt wellicht wat raar over, maar in Venlo (soortgelijke situatie, ook omlopen met middenspoor) rijdt de loc ook door naar een spoortje via de hoofdbaan. Vind je dat toch niks, kan het ook op deze manier natuurlijk:

Groet, Julius
« Laatst bewerkt op: 31 December 2006, 18:03:42 door Julius »

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2006, 18:05:16 »
Beste julius,

Kan je je plaatjes misschien vergroten door een URL om je IMG code te zetten?

b.v.d.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #21 Gepost op: 31 December 2006, 18:06:55 »
Had ik al gezien en gedaan Mark :)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #22 Gepost op: 31 December 2006, 18:23:48 »
Andere optie:


N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2006, 20:14:11 »
Even een kleine tip ik zou mijn station in een lichte boog leggen dat oogt speelser, realistischer, mooier en dus beter  ;)  ;D
Mooier: jazeker, maar dat is persoonlijk.
Realistisch: ja, maar recht bestaat ook.

Door de boog kun je langere perronsporen maken. Alleen kleven er twee nadelen aan rails in een boog in model, namelijk: een te grote boog en je ziet lelijke gaten tussen de rijtijgen en bovendien gaat het aaneenkoppelen van wagons erg lastig of zelfs niet.

Verder is de wisselstraat al veel beter dan in begin!
Hoe breed wordt het station eigenlijk?
« Laatst bewerkt op: 01 January 2007, 16:55:48 door RJ »

Anoniem

  • Gast
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #24 Gepost op: 31 December 2006, 21:22:37 »
een te grote boog en je ziet lelijke gaten tussen de rijtijgen en bovendien gaat het aaneenkoppelen van wagons erg lastig of zelfs niet.

??? Dat begrijp ik niet...hoe groter de boog hoe meer het spoor de karakteristieken van een rechte lijn krijgt. De afstanden tussen de rijtuigen zijn bij een hele grote boog (straal van een meter of 2 minimaal) vrijwel gelijk aan op een recht spoor, en koppelen moet in dergelijke flauwe bogen geen enkel probleem opleveren.

Het grote voordeel van de flauwe boog is de optische illusie: omdat een recht spoor nooit perfect recht is zullen je rijtuigen schots en scheef op het spoor staan, met een flauwe boog valt dit effect ineens totaal niet meer op.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #25 Gepost op: 31 December 2006, 21:28:53 »
Foutje...

grote=scherpe

Nu snap je hem wel he? ;)

Anoniem

  • Gast
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #26 Gepost op: 31 December 2006, 22:05:32 »
Ja dan wel, maar wie bouwt er dan ook een station in een scherpe boog? Dat ziet er natuurlijk niet uit ;D ;D.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #27 Gepost op: 31 December 2006, 22:27:44 »
'te scherp' hoeft nog niet scherp te zijn  ::)
Maar laten we weer on-topic gaan, hier heeft Peter zo weinig aan vrees ik.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #28 Gepost op: 01 January 2007, 11:39:49 »
Dank voor alle reacties.

De functie van een locspoortje kan ik me wel in vinden. Uit de schematische tekening wordt niet duidelijk dat daar nog ruimte voor is onder spoor 52. Ik heb daar in de nieuwe tekening een spoortje 53 gemaakt.
Alle schetsen tot nu toe heb ik ook telkens in WinRail gemaakt om de haalbaarheid te checken en ook deze wijziging gaat nog best goed :)

Wat betreft de scherpte, het komt wel in een flauwe boog te liggen, maar niet al te overdreven. Dus dat optische effect en het koppelen komt wel goed.

De breedte van de module wordt gewoon 60cm. Op dit moment heb ik in WinRail een totale breedte (sporen + perrons) van 25cm. Ik zal de sporen nog wel iets ruimer leggen voor bredere perrons, maar verder dan 35cm gaat het echt niet komen. Voldoende ruimte voor wat scenery lijkt me :) Lang leve N :P


Ik hoop dat deze leesbaar is:
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Kopstation N-spoor met Peco55
« Reactie #29 Gepost op: 01 January 2007, 11:58:04 »
Netjes :) zoals ik eerder al schreef mis ik nu alleen nog even het idee achter de wisselverbinding tussen 24 en de onderkant, verder is het kaaigoaf zo ;)

Groet, Julius