Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:36:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
Mijn geweatherde modellen door wob
Vandaag om 16:30:02
Loc omnummeren tijdperk I door puntenglijder
Vandaag om 16:23:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL  (gelezen 3309 keer)

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Gepost op: 18 May 2010, 20:59:58 »
Hoera, ze denken de oplossing gevonden te hebben tegen de geluidsoverlast van de HSL treinen in de tunnelbak bij Lansingerland. Het verwijderen van de remblokken   (y) toppie (y).
Maarre, waar dienen de dingen eigelijk voor ??? waarom zitten die rammelende dingen erop wanneer je ze toch niet nodig heb  :P  ::) ;D

Zie onderstaand artikel

Treinen HSL worden snel omgebouwd
18 mei 2010

Alle HSL-treinen worden de komende drie weken omgebouwd, zodat zij minder geluidsoverlast veroorzaken. Dat heeft minister Eurlings van verkeer dinsdagmiddag gezegd tijdens het kamerdebat over de kwestie.

Uit onderzoek van de Milieudienst Rijnmond bleek onlangs dat de huidige treinen de geluidsnormen overschrijden.  Volgens Eurlings worden er nu remblokken verwijderd, zodat de wielen gladder worden. Hij gaat er vanuit dat de treinen dan aanzienlijk minder lawaai maken. Half juni volgt een nieuwe meting.

Eurlings zegt met eigen oren te hebben waargenomen dat de HSL voor geluidsoverlast zorgt. "Het klinkt als een trein die door een bak grind rijdt. Maar dat komt door de remblokken. We hebben het afmonteren van de blokken eerst uitgebreid moeten onderzoeken, want de veiligheid staat uiteraard voorop".

De minister plaatste ook kritische kanttekeningen bij de bevindingen van de Milieudienst. "Ik zie veel aannames in het rapport staan en ik wil zekerheid. Meten is weten en dat gaan we dus ook doen".

De gemeente Lansingerland heeft al gedreigd met een kort geding tegen de Staat, als de minister niet op korte termijn maatregelen neemt tegen de geluidsoverlast van de HSL. De gemeente wacht eerst het kamerdebat af en besluit dan of zij naar de rechter stapt.

Bron: www.Rijnmond.nl
Groetjes Ronald

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2010, 21:08:52 »
remmen is voor mietjes ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2010, 21:09:24 »
Ik ken de HSL niet, maar ik kan me voorstellen dat de trein zowel kan remmen via recuperatie in het net, met schijfremmen, blokkenremmen, magnetische(parkeer)rem. Dussss. Het verwijderen van de blokkenrem is wellicht niet meteen een drama.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2010, 21:22:02 »
de blokkenrem op icr was sowieso maar een "hulprem" om de wielbanden schoon te houden, de echte remkracht komt bij die bakken al van de schijfremmen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2010, 21:30:50 »
Inmiddels hebben de Belgen laten weten dat Fyra pas mag doorrijden naar Brussel als de echte treinstellen er zijn. Voorlopig blijven die treinen dus vrijwel leeg pendelen tussen Amsterdam en Rotterdam en misschien Breda. De geluidsoverlast is dus ook nog eens zinloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2010, 21:33:08 »
Dan kun je ze beter tot die tijd terughalen naar de gewone lijn lijkt me.
En dan alleen maar met de Thalys op de HSL kachelen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #6 Gepost op: 18 May 2010, 21:39:47 »
Dat is wat die mensen die in de buurt van de HSL wonen ook al een tijdje roepen, maar daarvoor is natuurlijk teveel prestige in Fyra geïnvesteerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #7 Gepost op: 18 May 2010, 21:40:36 »
Dat is nogal veel prestige als die bakken zo rammelen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #8 Gepost op: 18 May 2010, 21:59:28 »
De toegevoegde blokkenrem zorgt voor ongeveer een kwart van het remvermogen. Als je die weghaalt, zou dat een snelheidsbeperking kunnen betekenen, tenzij er bijvoorbeeld een magneetrem wordt aangebracht.

Ik verwacht overigens niet dat het probleem hiermee is opgelost. Reizend met de Thalys heb ik een paar maanden zelf waargenomen dat ook van deze zeer stille trein het geluidsniveau op het Nederlandse hogesnelheidsspoor veel hoger is dan in België en Frankrijk....

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #9 Gepost op: 18 May 2010, 23:31:27 »
Misschien is er met remproeven aangetoond dat ICR in de combinatie 186+6xICR ook zonder blokkenrem nog (net) binnen de marges valt, zoiets moet het haast wel zijn. Want een snelheidsbeperking op de HSL is natuurlijk helemaal om in je broek te z**ken van het lachen :P
Recuperatief remmen en magneetremmen kunnen de rijtuigen niet, dat kan (mogelijk) alleen de TRAXX.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #10 Gepost op: 18 May 2010, 23:46:48 »
Oh, ging het over rijtuigen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #11 Gepost op: 18 May 2010, 23:56:52 »
Ik denk dat het een combinatie is. Allereerst ligt het spoor in het beton en ik denk dat daar weinig demping is. Tweede punt is dat men het spoor in een betonnen tunnelbak heeft gelegd wat als een klankkast werkt. Daarbij is er ook nog een tunnel (dicht en wederom van beton), en zodra de trein daar door heen rijdt komt er helemaal een hoge geluidsgolf uit, en die tunnel ligt dichtbij de kern. Ik weet overigens niet of er in de tunnel geluidwerend materiaal is aangebracht.

100% zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet, maar ik vergelijk het met de oude Hofpleinlijn. Naast het spoor is het geluid beduidend minder dan als die over de stalen bruggen met betonnen fundering reed. Die vergelijking is dan wel niet helemaal eerlijk, want het was ander materieel en ik denk dat ze daar max 100 km (120?) reden terwijl op de HSl 140?160? gereden wordt. Maar t brug vs tunnel effect is enigszins vergelijkbaar.

Als laatste punt, zijn wij dan het enige land waar een hogesnelheidsspoor in een tunnelbak ligt? Anders zou je toch oko in het buitenland kunnen kijken naar oplossingen. Iemand hierboven haalde al de Thalys die hier meer herrie maakt, lijkt me dat dat dezelfde treinstellen zijn als in Frankrijk? Wat is daar dan anders, zal toch niet dat 'we' hier het wiel opnieuw hebben willen uitvinden?


Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #12 Gepost op: 19 May 2010, 10:18:20 »
Ok en dan nu de echte oplossing: die bak waar de rails in ligt volstorten met grind en dan het spoor opnieuw aanleggen. Kost een paar knaken maar dan is het ook gewoon opgelost!

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #13 Gepost op: 19 May 2010, 11:01:06 »
Geen oplossing wel constatering.

Dat hele gedoe rond de HSL komt voort uit een soort misplaatste haantjes gedrag van de hoge heren. Zij moesten wederom het wiel opnieuw uitvinden. Dus dat deden ze ook een nieuw wiel vele male duurder en vol met gebreken. Waarom vraag ik mij steeds af waarom hebben ze gewoon niet de technieken gebruikt van de Fransen, Duitsers of voor mijn part de Japanners. Nu wordt heel het project vele malen duurder dan het had hoeven kosten als ze meer geld hadden uitgetrokken. Uit eindelijk betalen wij het gelach.

Trouwens hoge snelheid 160 noem ik niet hoge snelheid....... Rijd de Thalys nu al op de beloofde snelheid?

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #14 Gepost op: 19 May 2010, 11:22:29 »
Nee dat doet ie nog niet omdat die Fyra >:( >:( er nog rijdt zonder overdruk in de wagons.

Maar je hebt volledig gelijk, je kan beter verlies lijden als dat zij hun imago verliezen en niet in e.en goed boekje bij de Minister komt. Die op zijn beurt weer allerlei manieren bedenkt doet om de operator onder druk te houden. En zo blijven we in het zelfde kringetje rijden.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>