Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Contact gegevens Roco NL door Sikko
18 December 2025, 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
18 December 2025, 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
18 December 2025, 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
18 December 2025, 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
18 December 2025, 12:53:27
  

Auteur Topic: Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL  (gelezen 3533 keer)

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Gepost op: 18 May 2010, 20:59:58 »
Hoera, ze denken de oplossing gevonden te hebben tegen de geluidsoverlast van de HSL treinen in de tunnelbak bij Lansingerland. Het verwijderen van de remblokken   (y) toppie (y).
Maarre, waar dienen de dingen eigelijk voor ??? waarom zitten die rammelende dingen erop wanneer je ze toch niet nodig heb  :P  ::) ;D

Zie onderstaand artikel

Treinen HSL worden snel omgebouwd
18 mei 2010

Alle HSL-treinen worden de komende drie weken omgebouwd, zodat zij minder geluidsoverlast veroorzaken. Dat heeft minister Eurlings van verkeer dinsdagmiddag gezegd tijdens het kamerdebat over de kwestie.

Uit onderzoek van de Milieudienst Rijnmond bleek onlangs dat de huidige treinen de geluidsnormen overschrijden.  Volgens Eurlings worden er nu remblokken verwijderd, zodat de wielen gladder worden. Hij gaat er vanuit dat de treinen dan aanzienlijk minder lawaai maken. Half juni volgt een nieuwe meting.

Eurlings zegt met eigen oren te hebben waargenomen dat de HSL voor geluidsoverlast zorgt. "Het klinkt als een trein die door een bak grind rijdt. Maar dat komt door de remblokken. We hebben het afmonteren van de blokken eerst uitgebreid moeten onderzoeken, want de veiligheid staat uiteraard voorop".

De minister plaatste ook kritische kanttekeningen bij de bevindingen van de Milieudienst. "Ik zie veel aannames in het rapport staan en ik wil zekerheid. Meten is weten en dat gaan we dus ook doen".

De gemeente Lansingerland heeft al gedreigd met een kort geding tegen de Staat, als de minister niet op korte termijn maatregelen neemt tegen de geluidsoverlast van de HSL. De gemeente wacht eerst het kamerdebat af en besluit dan of zij naar de rechter stapt.

Bron: www.Rijnmond.nl
Groetjes Ronald

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2010, 21:08:52 »
remmen is voor mietjes ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2010, 21:09:24 »
Ik ken de HSL niet, maar ik kan me voorstellen dat de trein zowel kan remmen via recuperatie in het net, met schijfremmen, blokkenremmen, magnetische(parkeer)rem. Dussss. Het verwijderen van de blokkenrem is wellicht niet meteen een drama.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2010, 21:22:02 »
de blokkenrem op icr was sowieso maar een "hulprem" om de wielbanden schoon te houden, de echte remkracht komt bij die bakken al van de schijfremmen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2010, 21:30:50 »
Inmiddels hebben de Belgen laten weten dat Fyra pas mag doorrijden naar Brussel als de echte treinstellen er zijn. Voorlopig blijven die treinen dus vrijwel leeg pendelen tussen Amsterdam en Rotterdam en misschien Breda. De geluidsoverlast is dus ook nog eens zinloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2010, 21:33:08 »
Dan kun je ze beter tot die tijd terughalen naar de gewone lijn lijkt me.
En dan alleen maar met de Thalys op de HSL kachelen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #6 Gepost op: 18 May 2010, 21:39:47 »
Dat is wat die mensen die in de buurt van de HSL wonen ook al een tijdje roepen, maar daarvoor is natuurlijk teveel prestige in Fyra geïnvesteerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #7 Gepost op: 18 May 2010, 21:40:36 »
Dat is nogal veel prestige als die bakken zo rammelen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #8 Gepost op: 18 May 2010, 21:59:28 »
De toegevoegde blokkenrem zorgt voor ongeveer een kwart van het remvermogen. Als je die weghaalt, zou dat een snelheidsbeperking kunnen betekenen, tenzij er bijvoorbeeld een magneetrem wordt aangebracht.

Ik verwacht overigens niet dat het probleem hiermee is opgelost. Reizend met de Thalys heb ik een paar maanden zelf waargenomen dat ook van deze zeer stille trein het geluidsniveau op het Nederlandse hogesnelheidsspoor veel hoger is dan in België en Frankrijk....

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #9 Gepost op: 18 May 2010, 23:31:27 »
Misschien is er met remproeven aangetoond dat ICR in de combinatie 186+6xICR ook zonder blokkenrem nog (net) binnen de marges valt, zoiets moet het haast wel zijn. Want een snelheidsbeperking op de HSL is natuurlijk helemaal om in je broek te z**ken van het lachen :P
Recuperatief remmen en magneetremmen kunnen de rijtuigen niet, dat kan (mogelijk) alleen de TRAXX.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #10 Gepost op: 18 May 2010, 23:46:48 »
Oh, ging het over rijtuigen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #11 Gepost op: 18 May 2010, 23:56:52 »
Ik denk dat het een combinatie is. Allereerst ligt het spoor in het beton en ik denk dat daar weinig demping is. Tweede punt is dat men het spoor in een betonnen tunnelbak heeft gelegd wat als een klankkast werkt. Daarbij is er ook nog een tunnel (dicht en wederom van beton), en zodra de trein daar door heen rijdt komt er helemaal een hoge geluidsgolf uit, en die tunnel ligt dichtbij de kern. Ik weet overigens niet of er in de tunnel geluidwerend materiaal is aangebracht.

100% zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet, maar ik vergelijk het met de oude Hofpleinlijn. Naast het spoor is het geluid beduidend minder dan als die over de stalen bruggen met betonnen fundering reed. Die vergelijking is dan wel niet helemaal eerlijk, want het was ander materieel en ik denk dat ze daar max 100 km (120?) reden terwijl op de HSl 140?160? gereden wordt. Maar t brug vs tunnel effect is enigszins vergelijkbaar.

Als laatste punt, zijn wij dan het enige land waar een hogesnelheidsspoor in een tunnelbak ligt? Anders zou je toch oko in het buitenland kunnen kijken naar oplossingen. Iemand hierboven haalde al de Thalys die hier meer herrie maakt, lijkt me dat dat dezelfde treinstellen zijn als in Frankrijk? Wat is daar dan anders, zal toch niet dat 'we' hier het wiel opnieuw hebben willen uitvinden?


Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #12 Gepost op: 19 May 2010, 10:18:20 »
Ok en dan nu de echte oplossing: die bak waar de rails in ligt volstorten met grind en dan het spoor opnieuw aanleggen. Kost een paar knaken maar dan is het ook gewoon opgelost!

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #13 Gepost op: 19 May 2010, 11:01:06 »
Geen oplossing wel constatering.

Dat hele gedoe rond de HSL komt voort uit een soort misplaatste haantjes gedrag van de hoge heren. Zij moesten wederom het wiel opnieuw uitvinden. Dus dat deden ze ook een nieuw wiel vele male duurder en vol met gebreken. Waarom vraag ik mij steeds af waarom hebben ze gewoon niet de technieken gebruikt van de Fransen, Duitsers of voor mijn part de Japanners. Nu wordt heel het project vele malen duurder dan het had hoeven kosten als ze meer geld hadden uitgetrokken. Uit eindelijk betalen wij het gelach.

Trouwens hoge snelheid 160 noem ik niet hoge snelheid....... Rijd de Thalys nu al op de beloofde snelheid?

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
« Reactie #14 Gepost op: 19 May 2010, 11:22:29 »
Nee dat doet ie nog niet omdat die Fyra >:( >:( er nog rijdt zonder overdruk in de wagons.

Maar je hebt volledig gelijk, je kan beter verlies lijden als dat zij hun imago verliezen en niet in e.en goed boekje bij de Minister komt. Die op zijn beurt weer allerlei manieren bedenkt doet om de operator onder druk te houden. En zo blijven we in het zelfde kringetje rijden.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>