Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Tomasso
Vandaag om 09:03:32
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:38:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:31:29
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Raadplaatje door henk
Vandaag om 07:02:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26

Auteur Topic: Reisverslag: Dieseldagen in het Zweedse Spoorwegmuseum in Angelholm  (gelezen 3980 keer)

Gert1

• Gast
Zweden een uitgestrekt land noemen is een open deur intrappen. Toch beseffen niet veel mensen dat de afstand van de grens in het Noorden van dit land tot aan het Zuidelijkste puntje aan de Oostzee vrijwel even groot is als de afstand tussen Amsterdam en Moskou. Het is dan ook eigenlijk niet zo vreemd dat Zweden niet één, maar twee spoorwegmusea kent.

Gävle en Angelholm
Het bekendste is het spoorwegmusum in Gävle. Dit museum heb ik jaren geleden al eens bezocht en nog niet zo lang geleden heeft Geoffrey (en_voyage) een fraai reisverlag van zijn reis naar dit museum op dit forum geplaatst.
(Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25923.0.html).
Vorige week echter, heb ik samen met mijn vrouw een bezoek gebracht aan Angelholm,in het Zuiden van Zweden. Daar werden de ‘Dieseldager 2010’ georganiseerd.
Aangezien het al weer bijna zes jaar geleden was dat ik de door mij zo geliefde Bolle Neuzen in werkelijkheid had gezien, werd het weer eens tijd voor een bedevaartsreis. Extra cachet aan dit evenement was natuurlijk dat het georganiseerd werd in het land van de Nohab-fabrieken.

Merkwaardige geschiedenis
De geschiedenis van de Bolle Neuzen blijft sowieso een beetje merkwaardig. Je zou met een kwinkslag kunnen zeggen dat een stoere Amerikaanse vader met een mooie Zweedse moeder een heleboel leuke kinderen heeft gekregen en dat die kinderen vervolgens over grote delen van Europa zijn uitgezwermd. Pas nu die kinderen flink op leeftijd beginnen te komen hebben ze hun moederland herontdekt, want pakweg de laatste tien jaar zijn vele in andere landen afgedankte Bolle Neuzen bij Zweedse goederenvervoerders terecht gekomen.

Familiereünie
Het Zweedse spoorwegmuseum had dan ook een echte familiereünie georganiseerd, want naast de teruggekeerde Zweedse Bolle Neuzen waren er ook vertegenwoordigers van de Deense en Noorse Spoorwegen. Helaas lieten de Belgische en Luxemburgse neefjes verstek gaan en ook de verre neef uit Hongarije was er deze keer niet bij.
Dat gemis werd gelukkig gecompenseerd door andere Nohab-familieleden, zoals de Deense MZ-loc en de Zweedse tegenhanger daarvan van Stene Recycling. Ook de Zweedse locs van de series T 41, 42 en 43 waren beslist de moeite waard.

Luid toeterende locs
De locs waren overigens niet alleen als statische objecten aanwezig. Er werd ook mee gereden. Niet alleen kleine stukjes op het terrein van het museum, maar ook op trajecten in de omgeving van Angelholm. Af en toe kwam luid toeterend een dieselloc met een flinke sleep rijtuigen of wagons langs het museum gereden. Op You Tube staan inmiddels talloze filmpjes. Als je deze link volgt, vind je er vanzelf veel meer: http://www.youtube.com/watch?v=l2JtkQ_Cu2E

Great Northern
Persoonlijk vond ik het weerzien met de ‘Great Northern’ Bolle Neus (bekend van de film ‘Dancer in the Dark’) erg leuk. Helemaal mooi werd het toen ik op de modelspoormarkt in het museum van mijn vrouw een model van deze loc cadeau kreeg. Dat maakt het soms wat wisselvallige weer tijdens deze dieseldagen echt helemaal goed!

Gemoedelijke sfeer
De gemoedelijke sfeer, de omgeving en ook de stad Angelholm, maakten een bezoek aan dit spoorwegmuseum beslist de moeite waard. Mocht je deze zomer toevallig op vakantie gaan naar Zweden, dan is een tussenstop in Angelholm echt het overwegen waard.

Informatie over beide spoorwegmusea in Zweden vind je hier: http://www.banverket.se/en/Swedish-Railway-Museum.aspx

Gert van den Heuvel

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Reisverslag: Dieseldagen in het Zweedse Spoorwegmuseum in Angelholm
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2010, 16:04:36 »
Mooi verslag Gert, met veel plezier gelezen. (y)
groetjes Dion

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2010, 17:25:13 »
Leuk verslag maar hoezo maar 2 museas? Ik ben een paar jaar terug in een museum (Järnvägs-sällskapet) in åmål-årjäng geweest. Hoewel dat misschien meer een vereniging was die materieel opknapt want je kon overal aanzitten en opklimmen ;D maar enkele zeer fraaie stoomloks daar  (y)
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Gert1

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2010, 17:32:11 »
Hoi Bob,

Die kende ik nog niet, maar inmiddels wel gevonden: http://www.jaaj.tk/

mvg,
Gert

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2010, 17:36:40 »
Mooi verslag! Leuk om te lezen.... Blijven mooie loks! Ook de diesels van de DSB :) van de treinstellen vind ik nog steeds de gummi-koppen mooie treinstellen :)

Alleen wel een breedbeeld nodig.... Op een of andere manier moet ik aan het schuiven in je bericht...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert1

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2010, 17:41:01 »
Alleen wel een breedbeeld nodig.... Op een of andere manier moet ik aan het schuiven in je bericht...

Oeps... Tsja, ik zit hier achter een 24 inch scherm.   ;)

mvg,
Gert

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #6 Gepost op: 18 May 2010, 18:01:45 »
Hoi Bob,

Die kende ik nog niet, maar inmiddels wel gevonden: http://www.jaaj.tk/

mvg,
Gert
Beslist de moeite om eens te gaan kijken Gert (y)
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 May 2010, 18:50:38 »
Mooie foto's Gert! Wij zitten daar altijd vrij dicht in de buurt. Ik heb door mijn lidmaatschap bij SJK ook nog wel wat tips voor je van arrangementen. 3 of 4 dagen met diesel/stoom incluis hotel. Maar dan vanuit Gälve.
Er zijn 2 nationale musea en 87 kleinere verspreid door heel Zweden. Varieërend van dieselsmalspoor, trams, stoomdepots volledig in werking tot elec-museummaterieel waarmee treinreizen kunnen worden gemaakt naar de mooiste spoorwegplaatsen in Zweden.
Ben nu zelf bezig om de oudste stations met emplancementen van Småland te fotograferen en filmen.
Vanuit Hässleholm is nu mijn gebied richting noorden.

Als je weer in zuid Zweden bent, ga dan ook eens naar Nässjö. Dat is maar een 45 min van Helsingör, en goed te bereiken via de E4.
De T43 die je gefotografeerd hebt, heb je toevallig nog detail opnamen van de loc gemaakt? Zo ja, de mijne dient zwaar aangepast te worden en zoek details. Heb al het één en ander. Maar de honger blijft.

Steef
Mvh Steef

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #8 Gepost op: 18 May 2010, 19:01:08 »
Mooi Gert! Zeker deze:

Prachtig! (y)