Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Dennis1984
Vandaag om 16:29:31
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 16:19:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 16:14:25
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door Gerrit H
Vandaag om 15:25:49
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 15:25:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 15:21:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:17:14
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 15:10:44
Bf Kibronn door Erik_omBC
Vandaag om 15:09:13
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:39:00
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
  

Auteur Topic: Baanplan Gauwpeerland  (gelezen 4942 keer)

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Baanplan Gauwpeerland
« Gepost op: 30 December 2006, 01:02:32 »
Beste spoorders,

Ben al vanaf dag 1 passief (lezen) en actief (vragen en antwoorden) op dit grandioze forum. Na 2 jaar van denken, ontwerpen (met winrail) en nog meer denken, ben ik eindelijk aan de bouw van mijn baan begonnen.

Gezien de andere draadjes op dit deel van het forum, vind ik het ook leuk om het ontwerp en bouw van mijn baan aan jullie te tonen en commentaar te krijgen.

De gegevens:
  • Kamer van 5,6 x 2,7 meter
  • Nederlandse baan, tijdperk 4 en 5, rondom groot 6-sporig station
  • Personen en goederen vervoer met treinen van 2 meter lengte maximaal
  • Lange zichtbare baanvakken en verschillende niet zichtbare schaduw stations
  • De rondgaande hoofdbaan is volledig geautomatiseerd
  • Rangeren en rijden naar diverse thema's als haven/overslag met de hand
  • H0 2 rail, voornamelijk Fleischmann profi rails
  • DCC digitaal, bestuurt met Intellibox en Koploper
Zichtbare deel (80-90 cm):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Nieuwe%20baan/Zichtbaar.jpg
Linker omloop en spiraal (70-90 cm):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Nieuwe%20baan/SpiraalenOmlooplinks.jpg
Schaduwstation en spiraal (60-90 cm):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Nieuwe%20baan/SchaduwenSpiraal.jpg

Het laatste was de naam van mijn baanplan: een mix van mijn woonplaats (Delfgauw), delen van mijn naam en een verborgen "nickname" (gouwe peer omdat ik me gelukkig acht met o.a. mijn hobby en zo genoemd wordt door mensen die me kennen).

Wacht jullie reactie af, binnenkort foto's van de bouw.

Groeten, Peter

IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2006, 03:10:17 »
Als elk hokje 50 cm is dan heb je dus de ruimte van de gehele kamer gebruikt.
komt er in het midden van de baan een gat of een luik of vanaf waar ga je al dit moois straks bekijken en besturen?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2006, 11:11:52 »
 Hallo Peter, hoe kom je binnen bij de deur?
Uitneembaar deel? Bukken?
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2006, 13:54:57 »
Peter

Het is een leuk plan, alleen mis ik de loop/werk/bedieningsruimte.

Misschien is het verstandiger de baan langs de wand te situeren op een tafel van ca 90 cm diepte.
Laat de deur dan naar buiten draaien of maak er een schuifdeur van.

Uit egen ervaring weet ik dat constant ergens onderdoor kruipen op den duur erg frustrerend gaat werken.

Veel succes

Frans

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2006, 00:37:05 »
Heren,

Bedankt voor jullie reacties t.a.v. de bereikbaarheid en zo.

Ik ga er van uit dat ik tot 70-80 cm afstand met details kan werken.

Daarom heb ik op verschillende plaatsen toegang tot het zichtbare gedeelte d.m.v. luiken gedacht.
Alleen de hoger gelegen omloop achter het station is moeilijker. Hier denk ik aan een "steigertje" die ik afsteun op de er achter gelegen vensterbank (ramen over gehele breedte van de kamer).

De niet zichtbare delen van de baan kan ik van onder af benaderen.

Om het mezelf makkelijker te maken bouw ik van buiten naar binnen, eerst de hoofdbaan en later het rangeer/industrie gedeelte. Dit laatste zal in de loop der tijd waarschijnlijk nog wel veranderen.

De deur draait naar buiten en de 3-sporige brug wordt uitneembaar of beweegbaar.

De bediening is in het midden (rode rechthoek), gericht naar het rangeer/industrie gedeelte. Dit is immers het "hand-bediende" deel van de baan.

Om het 1 en ander duidelijk te maken heb ik een totaal overzicht toegevoegd:

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Totaal.jpg

Groeten, Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2006, 11:10:36 »
Hallo Peter,

Hierbij wat opbouwende kritiek:
  • Ik zou het rechterspoor vanaf het station naar de brug niet eerst het dubbelspoor laten kruisen om vervolgens deze gelijkvloers aan te sluiten. Beter is om dit spoor aan de stationszijde van het dubbelspoor te houden en daar rechtstreeks aan te sluiten. Het andere spoor zou ik wel laten liggen, zodoende krijg je een flyover.
  • Het is niet echt logisch om het uithaalspoor van het goederenstation over de brug te leiden. In werkelijkheid zal men geprobeerd hebben dit zoveel mogelijk te voorkomen
  • De aansluiting vanuit richting C naar het station komt niet uit op het meest logische perron (namelijk het bovenste perron). Misschien is het het handigst om een van de drie sporen tussen het station en het eerste perron te laten vervallen en alles een spoor op te schuiven.
  • Het goederenstation doet mij iets te statisch aan. Ook de aansluiting met de hoofdlijn komt rommelig over.
Hopelijk kan je iets met deze opmerkingen.

Werner

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Baanplan Gauwpeerland
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2006, 11:42:45 »
Werner,

Bedankt voor je commentaar

  • Ik zou het rechterspoor vanaf het station naar de brug niet eerst het dubbelspoor laten kruisen om vervolgens deze gelijkvloers aan te sluiten. Beter is om dit spoor aan de stationszijde van het dubbelspoor te houden en daar rechtstreeks aan te sluiten. Het andere spoor zou ik wel laten liggen, zodoende krijg je een flyover.
De kruising is ongelijkvloers.
De sporen vanaf het station gaan onder de hoofdbaan door en sluiten met een helling van iets meer dan 3% aan op de hoofdbaan, vlak voor de brug. Als ik het binnenste spoor aan de stationzijde zou houden wordt de helling veel steiler.

  • Het is niet echt logisch om het uithaalspoor van het goederenstation over de brug te leiden. In werkelijkheid zal men geprobeerd hebben dit zoveel mogelijk te voorkomen
Je hebt volkomen gelijk, echter ik heb een uithaalspoor nodig. Ook gelet op je laatste commentaar over het statische goederenstation, ga ik het ontwerp en de plaats hiervan opnieuw bekijken. De bouw van de hoofdbaan gaat nog steeds door!!

  • De aansluiting vanuit richting C naar het station komt niet uit op het meest logische perron (namelijk het bovenste perron). Misschien is het het handigst om een van de drie sporen tussen het station en het eerste perron te laten vervallen en alles een spoor op te schuiven
Begrijp ik niet: volgens mij kunnen treinen vanaf C naar de bovenste 2 sporen. Het middelste spoor van de onderste 3 sporen is bedoeld als 2-richting spoor voor doorgaande goederentreinen. Hiervoor is de polariteit van het station voor alle sporen hetzelfde. Ik heb keerlussen in het schaduwstation en in de omloop (ander draadje).

Bedankt,
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier