Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 22:17:03
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 22:13:18
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:12:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
  

Auteur Topic: Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1  (gelezen 5312 keer)

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Gepost op: 13 May 2010, 15:03:49 »
Hallo Beneluxspoorders,

Ik heb thuis een Lima DDM-1 Panda set Liggen waarvan ik de raamlijsten zwart wil maken. Daarvoor wil ik de wagons openen zodat ik goed bij de raamlijsten kan komen. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik die wagons kan openen. Weet iemand misschien hoe ik deze wagons kan openen?

Alvast bedankt

Gr. Iven

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #1 Gepost op: 13 May 2010, 16:13:53 »
De wanden wat uitbuigen en aan de achterkant/voorkant een lipje proberen weg te duwen.

Zo krijg ik de mijne open.

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #2 Gepost op: 13 May 2010, 16:38:46 »
Ja, dat ontdekte ik net maar nu stuit ik op het volgende probleem. Ik krijg de ruiten er niet uit. Ik moet de ruiten eruit halen anders kan ik de raamlijsten niet zwart maken.

Gr. Iven

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #3 Gepost op: 13 May 2010, 16:56:23 »
Dat glaswerk is een klein rampje bij Lima's DDM-1. Het bestaat namelijk uit één geheel per rijtuig (m.u.v. de cabineruiten in het stuurstandrijtuig, dat is een apart onderdeel).

Het dak van de rijtuigen is ook een apart los onderdeel (naad loopt precies tussen het geel en grijs). Dat dak kun je loswippen door aan de binennkant van de kap de lipjes van het dak los de drukken en naar buiten te drukken. Als het dak er dan af is, hou je de gele kap met glas over. Nu kun je het glas aan één zijwand naar beneden trekken. Dat gaat best zwaar, maar het glas is taai spul, dus wees niet bang dat het direct gaat breken. Blijf aan die ene zijkant trekken, zodat het glas er uiteindelijk uit komt. Het is even een rotwerkje waar je wat geweld bij moet gebruiken. Vergeet bij het naar beneden trekken van de ruiten niet om het glaswerk van de balkons mee te nemen. Wat ik al schreef, het glaswerk voor het hele rijtuig bestaat uit één onderdeel!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 13 May 2010, 17:00:20 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2010, 20:25:25 »
Het lukt niet, De ruiten zitten muurvast. het lijkt wel of ze vast zijn gelijmd

Gr. Iven

EDIT: Net nadat ik dit bericht had geplaatst kwam de ruit los.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2010, 20:30:55 door NS 1855 »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #5 Gepost op: 14 May 2010, 17:21:47 »
Hallo Iven en anderen,

Het loshalen van de ruitpartijen uit de oude Lima treinen (geldt ook voor de IRM, de Koploper en de Benelux-set) gaat het gemakkelijkste met een flink pak kaasprikkers. Ik steek aan beide zijden op regelmatige, korte afstand de kaasprikkkers tussen de wand van het rijtuig en het transparante gietstuk van de ruiten. Dat doe je tussen de ramen in. Als je dat netjes doet heb je op een gegeven moment de ruiten zover los zitten dat ze binnen de bak liggen. Het werkt een beetje als een bandenafnemer bij een fietsband. Je kunt dan voorzichtig de raampartij langs de kaasprikkers naar buiten schuiven. Succes ermee. De gezwarte raamlijsten in de DDM scheelt overigens een stuk. Het ziet er meteen een stuk beter uit.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #6 Gepost op: 14 May 2010, 19:50:12 »
Toen ik de ramen loskreeg deed ik dat op de manier zoals jij dat zei. Dat werkt prima (y)
Nu volgt er nòg een probleem :-\ Ik wou de raamlijsten zwart maken met een watervaste stift maar het zwart van de stift blijft niet goed zitten. Is er misschien een andere manier om de lijsten zwart te maken?

Gr. Iven

Tomasso

  • Online Online
  • Berichten: 6050
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #7 Gepost op: 14 May 2010, 19:52:22 »


 ;D
Spoor 0 adept

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #8 Gepost op: 14 May 2010, 19:56:16 »
Verf?
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #9 Gepost op: 14 May 2010, 20:20:07 »
Ik heb een watervaste Edding gebruikt, werkt perfect.
Eerst even schoonmaken met wasbenzine en oorstokjens?
Dan kort drogen en de Edding erlangs.
Groetjes en succes, Hans

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #10 Gepost op: 14 May 2010, 20:27:16 »
Hallo Iven en anderen,

Het loshalen van de ruitpartijen uit de oude Lima treinen (geldt ook voor de IRM, ...) ...

@ Dirk: wat jij zegt, geldt niet voor de IRM hoor, die is uit één stuk doorzichtig plastic gemaakt  ;). Verder klopt je verhaal wel.

@ Iven: Voor het zwarten van de raamlijsten heb ik net als Hans gebruik gemaakt van een (Edding 8400) CD marker. Werkte ook bij mij perfect (zonder van te voren iets schoon te maken overigens, maar kan geen kwaad het wel te doen denk ik).

Succes hoor,

Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Hoe open ik de wagons van de Lima DDM-1
« Reactie #11 Gepost op: 14 May 2010, 21:33:43 »
Foto's ?? ;D ;D ;D

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 119