Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 22:20:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Quinzeedied
Vandaag om 21:49:03
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: IB-Com  (gelezen 5762 keer)

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
IB-Com
« Gepost op: 12 May 2010, 16:56:48 »
Hallo,

Ik wil graag alleen digitaal gaan rijden met de PC. Is het een verstandige keuze om dan te kiezen voor de IB-Com van Uhlenbrock of heeft iemand een betere suggestie. Software zoals koploper heeft toch ook alle funkties aan boord of mis ik iets.

Graag hoor ik jullie reaktie en suggesties.

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:IB-Com
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2010, 18:18:26 »
Heb je hier gekeken naar de specs en het plaatje?

Je wilt soms ook eens een lok met de hand laten rijden, al is het maar een stukkie. Dat gaat makkelijker met de knoppen van een gewone IB dan vanuit Koploper, is mijn ervaring. Bovendien kun je met een gewone IB ook rijden zonder dat de PC aan staat, dat kan handig zijn. Voor wissels schakelen geldt hetzelfde.

Verder weet ik niet of er bij de IB-com ook een omzetter USB-RS 232 wordt geleverd, zoals die kennelijk wel bij de IB-Basic zit (kijk ook ff hier en hier ).
Ik kan bij Uh* trouwens nix vinden over die USB-RS232 omzetter waar Karst het over heeft.

En dan heb je nog het pogrammeren van decoders ik denk niet dat je dat met de IB-com kunt doen, ook niet vanuit Koploper. Dus daarvoor heb je dan ook weer minstens een IB-Basic nodig. denk ik  :-\

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Ben

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2010, 18:44:51 »
denk ik  :-\

Mvg,

Henk

Blijf denken Henk. Maar je brengt de vraagsteller wel erg in verwarring. Kijk even op de site van Uh*. ;)

De IB-Com wordt geleverd met een software utility. Kijk even in de manual. Je kunt een lok laten rijden, wissels bedienen, bezetmeldingen laten zien, decoders programmeren enz. enz. Net als bij een echte IB dus, alleen op een PC scherm. :D

Gr, Ben.

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2010, 18:50:10 »
wat ik begrepen heb is dat je bij de IB com een stukje software krijgt om bijvoorbeeld op je computer hem als IB basic te bedienen.

Naar mijn idee is het een prima apparaat om met koploper te rijden, maaaarrrr en dat is mijn mening ik zou dan iets bijleggen en een basic nemen, als je dan bijvoorbeeld het begin adres van een wissel decoder wilt instellen kan dat dan direct.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #4 Gepost op: 12 May 2010, 19:41:32 »
Leuke reakties allemaal. Maar nu begin ik te twijfelen. Is de IB-Com hetzelfde als de IB-Basic maar zonder bediening? En kun je met de IB-Com (net zoals de IB-Basic) maximaal 32 decoder adressen besturen? Zo ja, is het dan niet gelijk beter om een IB-IR of IB-II aan te schaffen? Ik heb ook een multimaus en is deze te combineren met een IB? Ik heb veel vragen want op de site van Uh* wordt ik niet veel wijzer van alles. Alvast bedankt.
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2010, 20:11:28 »
Met de IB-com zijn 32 decoderadressen gelijktijdig aan te sturen.
Om de multimuis aan te sluiten heb je een Maus Adapter nr.63840 nodig http://www.uhlenbrock.de/germany/index.htm kijk dan bij produkte en dan adapter.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #6 Gepost op: 12 May 2010, 21:39:01 »
De IB-Com wordt geleverd met een software utility. Kijk even in de manual. Je kunt een lok laten rijden, wissels bedienen, bezetmeldingen laten zien, decoders programmeren enz. enz. Net als bij een echte IB dus, alleen op een PC scherm. :D

Dank je, weer wat geleerd.
Ik heb het gelezen in de manual, maar het was wel een heel gezoek eer ik die op de site had gevonden.
't Zou handiger zijn als dit hier stond.

Mvg,

Henk

GW

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 May 2010, 21:46:03 »
Met de IB-com zijn 32 decoderadressen gelijktijdig aan te sturen.
Om de multimuis aan te sluiten heb je een Maus Adapter nr.63840 nodig http://www.uhlenbrock.de/germany/index.htm kijk dan bij produkte en dan adapter.

Koos Jabaaij.

Preciezer gezegd, je kunt maximaal 32 decoders tegelijkertijd aan de IB-Basic hangen, los van het feit of je ze tegelijk aanstuurt of niet. Het is een beperking in het aantal 'slots' dat beschikbaar is. Zodra je aantal adressen voor treinen en functie-decoders dus boven dat aantal uitkomt ben je in de aap gelogeerd.

Voor mij reden om over te stappen naar de IB-II.

Gerard

EDIT: aantal fout, verbeterd
« Laatst bewerkt op: 12 May 2010, 21:49:39 door Gerard Wassink »

GW

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 May 2010, 21:47:52 »
Dank je, weer wat geleerd.
Ik heb het gelezen in de manual, maar het was wel een heel gezoek eer ik die op de site had gevonden.
't Zou handiger zijn als dit hier stond.

Mvg,

Henk

Dag Henk,

Citaat van je linkje: "Sie steuert bis zu 32 Lokomotiven gleichzeitig.".

Gerard

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #9 Gepost op: 12 May 2010, 21:49:49 »
Een suggestie...
Een heel prettig alternatief voor de Lokmuis is de Profi-Boss van Fleischmann. Op de Duitse eBay kun je die voor iets meer dan 100 euro krijgen. De PB heeft een veel groter display, biedt meer mogelijkheden en kun je direct op Loconet aansluiten. Je hebt er in combinatie met je IB-Com dus geen aparte adapter voor nodig. Ik heb er zelf twee aan mijn gewone Intelibox hangen als losse handregelaar en het werkt perfect.

Groeten,

Huib
« Laatst bewerkt op: 12 May 2010, 22:06:34 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 May 2010, 21:56:05 »
Preciezer gezegd, je kunt maximaal 32 decoders tegelijkertijd aan de IB-Basic hangen, los van het feit of je ze tegelijk aanstuurt of niet. Het is een beperking in het aantal 'slots' dat beschikbaar is. Zodra je aantal adressen voor treinen en functie-decoders dus boven dat aantal uitkomt ben je in de aap gelogeerd.

Volgens mij klopt dit niet helemaal Gerard. De beperking is maximaal 32 decoders gelijkertijd aansturen, er kunnen wel meer op de baan staan, maar die kunnen niet gebruikt worden. Zodra je 1 loc stopt en een andere neemt kan die rijden naast de 31 die al gebruikt worden.

Gr. Remco.

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #11 Gepost op: 12 May 2010, 21:59:09 »
@Gerard:
Tja, en dat heb ik geïnterpreteerd als sturen m.b.v. een pgm. als bijv. WinDigipet of Koploper.
Kwam niet op het idee dat het via een pgm zou gaan als in de manual beschreven. Wel leuk trouwens, dat het zo kan.

@Huib:
Nou, dat zou een gevoelige beperking zijn op mijn baan, althans op de baan waar ik van droom...  ;D
Maar inderdaad, met een flink aantal loks en nog wat aparte stuurstanden, kan dit wel eens een beperking zijn.

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 12 May 2010, 22:06:35 door Eenerspoor »

GW

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 May 2010, 22:11:40 »
Volgens mij klopt dit niet helemaal Gerard. De beperking is maximaal 32 decoders gelijkertijd aansturen, er kunnen wel meer op de baan staan, maar die kunnen niet gebruikt worden. Zodra je 1 loc stopt en een andere neemt kan die rijden naast de 31 die al gebruikt worden.

Gr. Remco.

Als ik lieg, lieg ik in commisie. Ik heb dit zo van Wim (Ros) begrepen en ik acht hem een kenner van IB's te zijn.

Het klinkt ook wel zeer aannemelijk vind ik, die decoders moeten immers alijd in contact met de software staan (standby als het ware) om  te kunnen worden aangestuurd.

Gerard

EDIT: Maar wellicht dat er iemand is met een grote baan (met meer dan 32 decoders die TEGELIJK worden bediend) en een IB-com of IB-Basic, die ons het verlossende antwoord kan geven uit de praktijk?
« Laatst bewerkt op: 12 May 2010, 22:14:16 door Gerard Wassink »

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #13 Gepost op: 12 May 2010, 22:33:16 »
Hallo Allemaal,

Ja dat zou ik dus ook wel graag willen weten. Zoals het er nu uitziet denk ik er dus over om maar een IB-IR of IB-II aan te schaffen om meer decoders aan te kunnen spreken. Beter iets ruimer in het jasje zitten dan straks te krap.

Alvast bedankt voor de reacties.

gr,

Harrie

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 May 2010, 22:33:46 »
@Gerard:

Citaat
Gleichzeitig steuerbare Adressen 32

Dat staat hier: http://www.uhlenbrock.de/germany/index.htm

Voor de IB IR is dat 119.

Dat interpreteer ik dus als zijnde het aantal tegelijkertijd aan te sturen decoders.
Als je dus een ander adres in een slot plaatst kun je daarmee rijden lijkt me.

Het klinkt ook wel zeer aannemelijk vind ik, die decoders moeten immers alijd in contact met de software staan (standby als het ware) om  te kunnen worden aangestuurd.

Dan zou het evt een software issue zijn van de besturingssoftware en niet de centrale an sich.

Die kan bijhouden welke decoders er op de baan zijn en welke daarvan actief zijn.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2010, 22:52:48 door Remco Poppen »