De Boosters van www.stayathome.ch leveren ook maximaal 6A en moeten op deze voeding worden aangesloten. Ik vraag me af wat er dan wel niet gebeurt bij een kortsluiting. Worden de wielen van een loc dan vastgelast aan de rails?
Hallo,Ik heb voor de baan een grote voeding in elkaar gezet om zo alle baandelen en alle andere zaken van energie te voorzien. De voeding heeft 8 uitgangen van 16V wissel met een maximale stroom van 6 A. Met automatische zekeringen uitgerust. De testen van de voeding verliepen zonder problemen, maar bij een kortsluiting(test) toch aardige vonken (de 2,5 mm2 draden kan je bijna aan elkaar lassen). De Boosters van www.stayathome.ch leveren ook maximaal 6A en moeten op deze voeding worden aangesloten. Ik vraag me af wat er dan wel niet gebeurt bij een kortsluiting. Worden de wielen van een loc dan vastgelast aan de rails? Als andere locs of energieverbruikers op dezelfde bron zijn aangesloten zal de zekering er natuurlijk ook al uitklappen en is de stroom door het kortgesloten onderdeel wat lager en de kans op "vast lassen" kleiner.Is bovenstaande (kortsluit)verwachting juist of niet? Zo ja, kan ik dan maatregelen nemen om het e.e.a. te voorkomen?Gr Paul
Beste Willem,Nee, ik heb nog geen boosters gekocht, dus die "fout" is nog te herstellen. Wellicht dat ik het vermogen van de voeding wel kan gebruiken bij andere toepassingen, zoals verlichting, wissels, enz. Of twee boosters aansluiten op EEN uitgang.Resteert nog de vraag hoe de indeling van de secties dan geschiedt. Met 3A en het vaker genoemde vermogensverbruik van een trein met wagons met verlichting leidt dan toch tot problemen in een station? Uiteraard kan je een station indelen in meerdere secties, maar dan moet je voor de gehele baan gebruik maken van 2 keer zoveel secties als bij 6A (makkelijke rekensom).In veel voorbeelden zie je toch vaak maar een beperkt aantal secties (dus boosters) en geen twee splitsingen in een (schaduw)station.Wat zie ik verkeerd?Gr Paul