Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Combinant wil toegang tot Nederlands spoor  (gelezen 869 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Combinant wil toegang tot Nederlands spoor
« Gepost op: 11 May 2010, 15:24:16 »
De onlangs geopende spoor/wegterminal Combinant in Antwerpen moet worden aangesloten op het Nederlandse spoornet. Dat althans, bepleit Combinant, de joint venture van chemiereus BASF (45 procent), de Zwitserse operator Hupac (35 procent) en de Belgische NMBS-dochter IFB (20 procent).
De Combinant-terminal ligt op het terrein van BASF, in het noorden van de Antwerpse haven, en is voor iedereen toegankelijk. De terminal beslaat een oppervlakte van 12,5 hectare, beschikt over vijf treinsporen van 680 meter, vijf rangeersporen en drie protaalkranen. Er kunnen 10 tot 12 treinen per dag worden behandeld, waardoor tot 150.000 ITU's (intermodal transportunits) van de weg worden gehaald. Dit levert een CO2-reductie op van 30.000 ton en een besparing van het aantal vrachtwagens van totaal zo'n 10 kilometer lengte. De investering bedroeg 29 miljoen euro. Vlaanderen subsidieerde 5 miljoen, de EU 4,3 miljoen. Inmiddels rijden er diverse treinen tussen de Combinant-terminal en de Franse steden Hendaye en Perpignan en het Luxemburgse Bettembourg. De komende maanden komen daar Verona, Novara, Duisburg, Ludwigshafen en Wenen bij. In de tweede jaarhelft wordt het netwerk uitgebreid naar Schwarzheide in Duitsland en Busto in Italië.
Tijdens de officiële openingsceremonie pleitten Wouter De Geest, voorzitter van Combinant NV, en Ben Beirnaert, general manager, voor de aanleg van het ontbrekende stuk van 5 kilometer om de havenspoorlijn (lijn 11) aan te sluiten op het Nederlandse spoornetwerk ter hoogte van het voormalige station van Woensdrecht en zo toegang te krijgen tot de ‘Zeeuws-Brabantse lijn' en de stations van Bergen op Zoom en Roosendaal. Dit zou de bestaande spoorlijn Antwerpen-Rotterdam ontlasten.
SK

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.