Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Charles_
Vandaag
om 17:10:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 17:03:43
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ben
Vandaag
om 16:56:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Eric v C
Vandaag
om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:14:02
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:13:35
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:38:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 15:30:53
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:37:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Luud H
Vandaag
om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
Jelmer
Vandaag
om 13:59:17
Bauarbeiten im gange
door
Eric B
Vandaag
om 13:52:03
Modelbaan Beltheim.
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:04:39
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Benelux795
Vandaag
om 11:14:32
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 10:57:07
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:43:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting.
door
bask185
Vandaag
om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 09:46:33
NS Upcycleshop
door
R1954
Vandaag
om 09:23:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Marklin oud en nieuw mob station
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Marklin oud en nieuw mob station (gelezen 4935 keer)
mumpie
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 1
Marklin oud en nieuw mob station
«
Gepost op:
10 May 2010, 21:03:32 »
Hallo allemaal,
Ben net geregistreerd en kom na 25 jaar zonder modelbouwtrein weer terug op dat front.
Nu ga ik een tweedehands mobile station kopen 60652 om wat ervaring mee op te doen in dit nieuwe tijdperk van digi besturing. Als ik daarna een 60653 (mobile station 2) koop, kan ik dan die twee bij elkaar gebruiken op 1 baan?
Misschien ga ik wel over op een ander merk besturing maar zover ben ik nog niet.
Ik ben helemaal blij mijn verhuisdozen weer uit te kunnen pakken (eind 50'er en begin 60'er jaren spul....), een treintafel te kunnen gaan bouwen en weer wat moois neer te zetten. Ben ook heel blij met dit forum. Goed werk mensen !
Groet,
mumpie.
Gelogd
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2356
Bnlx treinendokter.
Re:Marklin oud en nieuw mob station
«
Reactie #1 Gepost op:
10 May 2010, 23:00:21 »
Welkom Mumpie,
Gelijk de eerste vraag beantwoorden: (voorlopig) kun je de oude en nieuwe mobilstations van Marklin niet mixen. De databus is verschillend. Nou zal er misschien wel een modelspoor electronica bedrijf een gat zien in gemixt bedrijf, maar voorlopig heb ik nog niks aangekondigd gezien van de een naar de ander of andersom.
MobilStations 60651, 60652 en de CentralStation (1) zijn 'gezamelijk' door ESU en Marklin ontwikkeld. Marklin en ESU gaan op dit ogenblik niet meer tegelijk door één deur (om het mild te stellen
).
De 60653 (MobilStation 2) is door Marklin 'zelf' ontwikkeld, en bedoeld om later uit te bereiden met de Central Station 2.
Ook voor Marklin zijn er een boel verschillende merken centrales in te zetten, veel ander ondersteunen in iedergeval het 'oude' digitale systeem Motorolla (1 en 2, met de betreffende beperkingen oa 14 snelheidsstappen en max officieel 79 en 80 locomotieven). Andere centrales zijn o.a. (maar niet beperkt tot): Raptor, Ecos (1 en 2), Intellibox (IR, Basic, Com, II), Commander, ...
Veel lees plezier op het forum. En veel succes en plezier bij het plannen en realiseren van de 'droom'baan....
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Robert Stremming
Offline
Berichten: 144
Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
Re:Marklin oud en nieuw mob station
«
Reactie #2 Gepost op:
15 January 2011, 09:19:01 »
Geen reactie op dit topic maar een vraag die aansluit bij de titel ervan. Om onnodig veel topics aan te maken daarom hier mijn vraag, in de hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.
Momenteel heb ik voor een testbaantje een Mobile Station 60652 aangesloten via een aansluitrails 24088. De voeding van de baan loopt ook vanaf de transformator (66191) naar die aansluitrails.
Nu wil ik graag overstappen naar Mobile Station 60653. Kan ik die ook gewoon op de 24088 aansluiten in combinatie met de 66191 of ben ik gebonden aan een aansluitbox 60113? Kan ik in het laatste geval dan nog wel de transformator gebruiken of moet daar dan ook een andere voor worden geplaatst?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Groet,
Robert
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8822
Re:Marklin oud en nieuw mob station
«
Reactie #3 Gepost op:
15 January 2011, 16:47:52 »
Het antwoord staat er eigenlijk al boven. Het mixen gaat helaas niet lukken dus ook niet met de aansluitboxen. Over de trafo durf ik even geen uitspraak te doen. Het mooiste is als je een complete set aanschaft dan weet je zeker dat het werkt.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Robert Stremming
Offline
Berichten: 144
Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
Re:Marklin oud en nieuw mob station
«
Reactie #4 Gepost op:
15 January 2011, 16:51:19 »
Hallo Ronald,
Bedankt voor je antwoord. Dat antwoord had ik al verwacht. Het was mij niet geheel duidelijk en loop al te denken aan een complete nieuwe set. Nogmaals bedankt voor je antwoord!
Groet,
Robert
Gelogd
Albert.H0
Offline
Berichten: 1891
Roco Fccpps vriend
Re:Marklin oud en nieuw mob station
«
Reactie #5 Gepost op:
16 January 2011, 18:55:59 »
Die nieuwe Mobile Station 2 kan overigens voorzien worden van een USB/CAN-bus interface, en heeft dan dezelfde PC-mogelijkheden als de CS-2.
Bij de digitale zelfbouwers in Duitsland lijkt de CAN-bus populairder te worden voor b.v. bchakelpanelen.
Zie het relatief nieuwe Duitse tijdschrift Digitale Modellbahn
http://www.vg-bahn.de/dimo.php4
Gelogd
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Marklin oud en nieuw mob station