Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 19:00:19
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09

Auteur Topic: treinenwinkels in Praag  (gelezen 10158 keer)

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
Re:treinenwinkels in Praag
« Reactie #15 Gepost op: 08 May 2010, 21:07:07 »
Dus ik moet voorstellen om ijsjes te kopen en dat iemand mij een goed adresje om de hoek heeft gegeven.  (y)

Juist! (y) ;D

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 10 May 2010, 21:12:14 »
Dobro Djen weet ik wel. Nazdarovja ook. ;) Ik zoek nog wel wat andere woordjes op. ;D

Hoi Monobrachius,

Het is Dobry den. Dan zeg je "Prosim" (prosiem, betekent "alstublieft"), wijs je naar je zelf en "Nizozemec" (nizzozemmets, betekent "nederlander" of "nederlands"), en dan vraag je of ze engels praten. Dan wordt er vanzelf wel gezegd nee, maar wel duits. Of niet...
Ik heb ooit meegemaakt, in een dorpje, dat een vijftiger heel cynisch zijn schouders ophaalde en zei: Rusky. Alsof hij wilde zeggen: dat heb ik vroeger moeten leren, maar daar heb ik nu helemaal niks meer aan.
En bedankt is dekuji (djekkoejie), tot ziens is Na Skledanou (naskledannoe). Genoeg om punten mee te scoren lijkt me :).
Oh, en het belangrijkste natuurlijk: bier is pivo (piwo)  ;D.

groet en veel plezier,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 10 May 2010, 21:30:45 »
Voor de prijzen hoef je sowieso niet meer naar Praag. De normale spullen zijn er vaak nog duurder dan in Nederland! Ik koop er al jaren niet meer.
Voor eigenbouwmodellen (Tsjechische modellen) kun je wel terecht, maar ook hier: schrik niet van de prijzen. Bouwpakketten zijn dan beter te behappen.

Kijk ook heel goed hoe een model gemotoriseerd is:  op de vraag of er een nieuw onderstel (meestal Piko) onder zit, wordt altijd ja geantwoord. Dat klopt ook wel, gloednieuw, maar wel van een model uit de jaren 70. Dus niet bepaald de standaard die we nu aanhouden/wensen. En dan voor een prijs ....

Naar mijn maatstaf krijg je niet voldoende waar voor je geld, maar zeg dat niet daar, want ze zijn zelf geweldig trots op wat geproduceerd is.
Dus als ik al naar een winkel ga, is het op zijn Hollands: wel kijken, niet kopen. Hooguit wat snuisterijtjes voor aankleding van een baan of een voor mij speciaal automodelletje.

Maar desalniettemin: veel plezier en je komt vast wel iets leuks tegen.

Maarten.

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #18 Gepost op: 10 May 2010, 21:46:27 »
Mwoa, een paar jaar geleden héle leuke rijtuigensetjes gekocht van ADA (niet te verwarren met ADE), omgerekend €30 voor 4 wagentjes, die helemaal compleet zijn qua remwerk, dit moet je echter nog wel 'even' monteren. Geen geld dus. Ook heb ik een M120 gekocht voor weinig, en daar zat een onderstel onder met een starre as en een gecompenseerde as, helemaal nieuw opgebouwd. Dus dat is ook geen probleem. Voor dat soort leuke dingen kun je er nog uitstekend terecht. Voor het standaard Roco gebeuren en Tillig zooi kun je mss idd beter elders terecht, maar juist die aparte dingen maken het de moeite waard.

Ernst-Jan

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #19 Gepost op: 11 May 2010, 00:22:57 »

Oh, en het belangrijkste natuurlijk: bier is pivo (piwo)  ;D.

Krusovice. Dat is al wat je nodig hebt.... ;)

stig

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 11 May 2010, 02:35:37 »
Verkopen ze ook cola?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #21 Gepost op: 11 May 2010, 08:42:11 »
Nee. Dat heb je niet nodig.
;)

Gert1

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 11 May 2010, 17:15:53 »
Leuk artikeltje voor Praag-gangers: http://www.nu.nl/column-dinsdag/2244897/str-prst-skrz-krk.html

mvg,
Gert

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 May 2010, 00:03:00 »
Verkopen ze ook cola?

Natuurlijk, maar als je echt lokaal wil gaan vraag je om Kofola (Koffolla; nadruk op eerste lettergreep). Even zwart, maar nog zoeter en met een vleugje zuur (citroen?). Ook dat wordt in halveliters geserveerd, maar na twee slokjes heb je het wel geproefd :o.
Ik vond het wel lekker, kocht zelfs af en toe een fles (zodat ik het in kleinere porties kon drinken  ;D).
Ik spoor WEL helemaal!

stig

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 May 2010, 00:26:01 »
Ja maar... Ik wil gewoon cola...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 May 2010, 09:45:35 »
Ja maar in Tsjechië moet je toch echt pivo drinken! Dat komt daar ook oorspronkelijk vandaan! (y)

Trouwens Praag is absoluut de moeite van een bezoek waard, ik ben er vorig jaar geweest en het is een erg mooie en levendige stad.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #26 Gepost op: 14 May 2010, 11:45:05 »
Tsjechië, daar ligt Pilzen, meer hoef ik niet te zeggen toch. 8).

Cola  :P.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #27 Gepost op: 18 May 2010, 13:09:03 »
Zo, Henk is weer terug.

Pivo is gedronken, Kofola ook (ik zag een auto rondrijden en toen herinnerde ik het me weer, had het ooit bij een vriend gedronken, helaas vergeten een flessie mee te nemen).
Ik heb drie winkels bezocht. Deze winkels liggen allemaal in het centrum, de rest van de winkels van de Piko-website moet je echt speciaal gaan opzoeken en voor reizen. Kleine winkeltjes. Leuke ervaring.
Als eerste naar Zerba gegaan (de winkel zit niet aan de kant van Na-prikope, maar bij de ingang van Panska, eerste verdieping). Nette winkel met vitrines, maar niet erg bijzonder. Wel relatief veel TT (nog altijd erg aanwezig, ook in de andere winkels) en ook nog een geinige collectie blikken treinen. Verder alleen het gebruikelijke Roco, Fleischmann en Brawa wat je ook hier kan vinden. De aardige mevrouw spreekt overigens ook Engels.
Later naar Classic Model gegaan. Wat mij opviel is dat er erg veel Hornby (Rivarossi, Lima, Jouef, Electrotren) aanwezig was. Loks en rijtuigen die je hier bijna nooit ziet, stonden daar in de vitrine. Zelfs de Italiaanse huisjes van Hornby waren er.
Ook nog twee ETR 500'en staan bewonderen. Het is dus blijkbaar wel verkrijgbaar. Nog zitten twijfelen, maar toen besloten om later nog een keertje langs te komen. De eigenaar is buitengewoon vriendelijk, alleen zullen de meeste Nederlanders die een praatje met hem willen maken wat moeite hebben. Na wat rondkijken, toch geprobeerd met hem te praten, maar het was zo van 'English?'-'No'-'Deutsch'-'Nein, Český?'-'Uh-uh'-'Ruský?'-'Я не говорю очень хорошо. (Ik spreek niet erg goed)'-'Ах да (Ah ja). :)' Helaas ben ik er niet aan toe gekomen om later nog binnen te vallen, omdat de winkel op zaterdag van 9:30 tot 12:30 open is... (en ik was er om 15:35).
Als laatste Pragomodel. Wat zal ik zeggen... In de tijd blijven stil blijven staan is een héééle goede omschrijving. Met vijf klanten is de winkel stampvol. Aan de muur hangen mooie portretten van Josef Stalin en een paar (Tsjechische?) leiders uit de communistische tijd, zag nog een aardig boekje liggen over een andere dictator uit een westerlijk buurland van de periode daarvoor en blijkbaar is er zoiets als 'Eisenbahn Sexy Shop'. :o Binnenin vind je een grote collectie aan Tsjechische modeltreinen aan, veel zelfgebouwde locomotieven (van kits, dikwijls staande op oude Piko/Gützold aandrijvingen), ik heb mijn ogen uitgekeken, hier heb ik veel respect voor.
Ook veel oude magazines en occasions, maar bij het laatste moet je je niet veel voorstellen. Mocht je de winkel verlaten, zonder iets te kopen, dan kan je wat geld in een hoge hoed gooien. Zover heb ik het niet laten komen, want ik zag een aantal bouwpakketjes voor trammetjes en voor 560 kronen (22 euro of zo) moest ik er één meenemen. Het is een oud trammetje geworden, waar ik een aandrijving in wil bouwen. Hij had ook Tatra's, maar die zijn me te modern en te specifiek (ik wil een mediteraans baantje bouwen en daar passen Tatra's gewoon niet op). En zoals al is gezegd, ik sprak daar Duits. Zo zie je maar, alles behalve Nederlands en Frans is aan bod gekomen.
En als bonus nog een plaatje en nog één. En hoeveel locomotieven heb je nodig voor twee rijtuigen?

Iedereen heel erg bedankt voor de tips. Ik heb mijzelf erg vermaakt!

Groetjes,

Henk
K.Bay.Sts.B

stig

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 18 May 2010, 14:33:20 »
Tsjechië, daar ligt Pilzen, meer hoef ik niet te zeggen toch. 8).

Cola  :P.

Daar ben ik al eens geweest. Ook in een brouwerij (rondleiding). Ik kreeg tussen de middag gewoon cola! ;D

Gert1

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 18 May 2010, 14:47:58 »
Leuk verslag Henk.

En Floris, gauw kijken:
en nog één.

mvg,
Gert