Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 12:15:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 11:57:19
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08

Auteur Topic: Nieuw baantje  (gelezen 4263 keer)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Nieuw baantje
« Gepost op: 07 May 2010, 10:37:58 »
Hallo,
Mijn vorige baantje, Hüllendorf, heb ik na ruim drie jaar trouwe dienst gesloopt. In het draadje over H. had ik al wat eerste probeersels voor een nieuw baantje laten zien. Inmiddels heb ik de "tafels" vernieuwd/vervangen en ben begonnen met wat eerste pas- en meet werkzaamheden. De nieuwe baan heeft nog geen naam, ik twijfel wat tussen een aantal varianten: Dür(n)stadt of -heim, Türnheim of Bes(s)ingen. In elk geval, eerst een nieuwe voorraad flexrails aan laten rukken en een lijstje maken met andere zaken. Ik wil deze baan met armseinen beveiligen. Gezien het inbouwgemak zullen het wel Viessman seinen worden: gat boren en klaar. Ook moeten er nieuwe huizen en een perron gebouwd worden. Aangezien het om een station in een (voor)stad gaat, moeten het er voor mijn doen veel worden. Op internet heb ik al wat inspiratie gevonden en omgezet in wat testbouwsels van cornflakespakken. Zoals bij mij gebruikelijk zal het wel geruime tijd duren voor een en ander wat meer vorm krijgt, het gaat nou eenmaal langzaam.

Het toekomstige kopstation

Overzicht. De foto is niet helemaal scherp, om er goed bij te kunnen heb ik die van buiten door het raam genomen.

Zo zal het hele "wisselcomplex" er uit gaan zien.

En van boven.

Voorlopig heb ik weer werk aan de winkel.

Groeten,

Gerard

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re:Nieuw baantje
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2010, 10:44:10 »
Altijd leuk om opnieuw te beginnen.
Ik wens je veel succes (y)

PS goed idee om eerst uit te testen met karton ed.
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #2 Gepost op: 07 May 2010, 10:48:52 »
Hallo Gerard.
Geen wissel achteraan met omloop spoor? ga je hier met keertreinen rijden.
Wat is je beschikbare oppervlakte en schaal?.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

GD

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 May 2010, 10:58:05 »
Hallo Matheus,
Inderdaad geen wissels. Ik ga ook niet met keertreinen rijden. Het idee is een kopstation, niet ver (1 km of zo) van een hoofdstation af. Treinen die binnenkomen moeten uiteen worden gehaald, de wagens worden weggerangeerd om de locomotief te bevrijden. Die rijdt terug naar het hoofdstation en wordt daar gedraaid en eventueel van verse voorraden voorzien. De trein wordt gereed gezet, locomotief komt terug en de trein kan vertrekken. Er is beperkt goederenverkeer, wat post en expresgoed, eventueel wat steenkolen of zo. De baan is in H0, een L van 1.90 meter x 1.60 meter. Op het korte gedeelte komt een mogelijkheid om cassettes met complete treinen uit te wisselen.
De inspiratie voor het geheel komt o.a. van het station Lübeck Travemünde Strand en van een baantje van Ian Futers, zie filmpje.

Groeten,

Gerard

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2010, 11:14:00 »
Hoi Gerard,

Dit zijn nou de baantjes die zo leuk zijn! Klein, redelijk snel te bouwen en leuk om mee te rijden. Je hebt er duidelijk en goed over nagedacht ;).
Heb je ook een plan/tekening zoals het worden moet?

GD

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2010, 12:02:46 »
Hallo Ronald,
Ik heb geen tekening. Het meeste zit in mijn hoofd of staat wat de huisjes betreft op een vlug schetsje. De wisselstraat is het meest cruciale deel. Na wat passen en meten heb ik een oplossing gevonden die optimaal binnen de beschikbare ruimte past. De rest is flexrail, een beetje heen en weer schuiven tot iets wat redelijk vloeiend loopt. Van het baantje van Ian Futers staat wel een tekening in zijn boek: modelling scotland's railways (santone publications). Trial and error dus, maar zo heb ik het altijd gedaan.

Groeten,

Gerard

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #6 Gepost op: 07 May 2010, 12:13:26 »
Gerard, ik doe niet anders.... en dat werkt prima voor mij ;D ;) En voor jou ook zo te zien.

Ik ben benieuwd naar wat het gaat worden :)

Rubedino

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 07 May 2010, 13:48:43 »
idem

kj
« Laatst bewerkt op: 07 May 2010, 21:30:58 door Peter van der Leek »

GD

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2010, 16:02:44 »
Hoi,
omdat ik nog geen nieuwe rails heb gehaald, ben ik eerst maar met wat andere dingen verder gegaan. Het is de bedoeling dat het baantje achter een oude gasfabriek verdwijnt. Dat lijkt me een mooi stadsthema. Ik ben begonnen met de bouw van een bescheiden gashouder. Het is wordt een model van een telescopische houder: hoe voller, hoe hoger de binnenste tank uitschuift. Aan de hand van afbeeldingen op internet heb ik gekozen voor een doorsnede van 12 cm. De buitenste tank wordt 7,5 cm hoog. Omdat de houder niet meer in gebruik is, zie je van de binnenste tank alleen het dak. De geleiders waarlangs de binnenste tank omhoog loopt, wil ik uit H-profiel maken, maar ik moet eerst nog uitzoeken of dat klopt. Deze geleiders komen tot een hoogte van 15 cm, 10 in totaal. Nog veel priegelwerk voor de boeg. De basis staat in elk geval, gemaakt uit 30 staanders van 1 mm dik karton, en een buitenwand van 0,5 mm karton. De plaatjes:

De naad in de achterkant werk ik nog min of meer weg, maar komt toch aan de achterkant van het bouwwerk, dus zal niet zichtbaar zijn.

Ongeveer op de toegedachte plek, even ter vergelijking met een lok en de bedachte bebouwing.

Groeten,

Gerard

GD

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 May 2010, 13:12:05 »
Hoi,
De laatste dagen rustig verder gewerkt. De rails liggen nu tot het "schaduwstation". De wisselmotoren moet ik nog aansluiten, maar verder is het geheel berijdbaar. Ook nog wat verder geëxperimenteerd met de bebouwing. Naast de gashouder komt een fabrieksgebouw waarachter het spoor verdwijnt. Het terrein van de gashouder sluit ik af met een muur, om zo de toch wel scherpe bocht in het spoor wat te maskeren. Als je niet ziet hoe ver een 4-asser van zo'n 25 cm overhangt, lijkt het al een stuk minder. Wat bebouwing op de voorgrond, en misschien nog een boom, maskeren de rest verder. Even wat getest met wat karton:

Links de fabriek, die een plat dak krijgt. Een eerste poging met een schuin dak maakte het geheel te hoog. Verder wat losse bouwsels die ik ga vervangen door wat schuren of iets dergelijks. Op de achtergrond wil ik de bebouwing doortrekken, maar daar is alleen ruimte voor platte gevels, dat vraagt om nog wat denkwerk.

Groeten,

Gerard

GD

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2010, 11:28:40 »
Hoi,
Nieuw baantje is al niet meer. Ergens bleef het gevoel er bij ontbreken. Inmiddels zijn alle Duitse modellen voorlopig in een doos verdwenen. De rails is opgebroken en de in aanbouw zijnde gebouwen grotendeels in de prullenbak verdwenen. Als ik alle ballast en lijmresten weg zijn komt er een nieuw project. Het wordt een Inglenook rangeerpuzzel, maar dan in een L-vorm. Aangezien ik een roco br204 heb en wat bijbehorende goederenwagens heb, zal het losjes gebaseerd worden op Zeeuws Vlaanderen. Met een grote knipoog naar de werkelijkheid zal ik er waarschijnlijk ook af en toe één van mijn Duitse stoomlocs laten rijden, in het kader van museumactiviteiten. Zodra er wat te zien valt, zal ik wel een nieuw topic openen.

Groeten,

Gerard

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2010, 11:52:55 »
... ... Zodra er wat te zien valt, zal ik wel een nieuw topic openen.

Groeten,

Gerard

Maar wel met een nieuwe titel?  ;)  :D
Succes alvast!
Ik heb al een trein

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2010, 12:41:56 »
Hoi Gerard,
Een Inglenook is een goede keuze als je wat meer wilt dan alleen heen en weer rijden. Ik heb een tijdje terug ook een rangeerbaan gebouwd met een 2 tal inglenook gebaseerde eindstations en een doorgangstation van een timesaver. (is jou vast ook bekend.)
De wagonsamenstelling ging bij mij via een dobbelsteen.

Beide eindstations waren gemaakt als inglenook waar ik 2 poten middels een wissel aan elkaar had gemaakt zodat een lok kan omlopen.

Het middelste station had de vorm van een timesaver waar aan de langst uitstekende stukken rails een stukje landschap en vervolgens het eindstation aan vast was geknoopt.

De trein was 3 wagons lang, altijd, en in een eindstation stonden altijd 2 wagons. Met een dobbelsteen werd, na het omlopen van de lok, geselecteerd welke wagens de trein in moesten. Als de trein samengesteld was werd voor elke wagon met de dobbelsteen bepaald of de wagon naar het middenstation of het eindstation moest. (even of oneven)

Bij het 2e station, de timesaver, waren op elk uithaalspoor 2 posities. Er stonden dus 6 wagons. Met de dobbelsteen werd voor elke wagon die in het middenstation moest zijn met 1t/m6 bepaald tegen welke wagon hij uitgeruild moest worden. Deze nieuwe wagon moest op dezelfde plaats in de trein komen.

Het eindstation werkte weer zoals het eerste station. Er waren 2 posities buiten het station voordat het rangeerverbod van kracht werd (2 wagons of 1 wagon en lokomotief).
Rails was Trix C rail, maar dat kan natuurlijk van alles zijn.

De baan is nooit afgekomen omdat ik veel te veel met het spel bezig was, wat van begin tot eindstation soms wel anderhalf uur duurde. Ik heb de baan uiteindelijk afgebroken omdat ik een grotere ruimte kon gebruiken en daar een droom kon uitvoeren: een baan die met opdrachtkaarten werkt (waybills) en een volledige lijn als voorbeeld heeft.
de bregenzerwaldbahn

Met een rangeerbaan ben je nooit uitgespeeld, ook als je landschap klaar is!

groet daan.

GD

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2010, 12:47:38 »
Huub,
Die is er al. Het idee is langs de korte zijde van de L een dijk te laten lopen, grotendeels parallel aan het spoor. Je raad het al...."achter de dijk" wordt de nieuwe titel. Hiermee pin ik me niet vast op meer speciale plaatsen. Met wat kleine dingen moet het een vleugje Zeeuws Vlaanderen krijgen. Wat ik zo op internet en youtube heb gezien zijn dat polders met suikerbieten of aardappels, dijkjes, rijen populieren en wat moderne industriële elementen. Klanten in Zeeuws Vlaanderen zijn o.a. DOW, Outukumpu, Cerestar, Ovet (?) en nog wat meer. Dus industrie en overslag.
Daan, zag net je reactie binnenkomen toen ik dit verzenden wou. Daar ging het met het vorige baantje een beetje mis, het rangeerelement kwam toch niet zo uit de verf als ik bedoeld had. Tijdens de Nederlandse smalspoordagen had H. Reijnders een Inglenookje meegenomen. Mijn oudste kinderen waren daar erg weg van. De kogel was toen snel door de kerk. Als de boel enigszins rijdt, mogen ze ook wel met pa z'n treinen rangeren (onder toezicht).

Groeten,

Gerard

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2010, 13:21:23 »
..."achter de dijk" wordt de nieuwe titel. ,,, ...

Dan toch wel "Achter de Dijk" hoop ik?  :)
Ik heb al een trein