Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:03:25
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 15:54:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:36:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 15:14:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 15:02:27
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door tijgernootje
Vandaag om 14:49:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Eric B
Vandaag om 14:33:42
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Rheinburg, TP V/VI door defender
Vandaag om 14:10:27
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:09:34
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Seuthe gaat stoppen door hervé
Vandaag om 13:42:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:40:29
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
  

Auteur Topic: NS Eanos  (gelezen 9213 keer)

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
NS Eanos
« Gepost op: 04 May 2010, 19:44:00 »
Momenteel ben ik bezig een stel Fleischmann NS Eaos naar Eanos te verbouwen.
Deze wil ik ook beladen maar ik weet niet precies wat erin moet.
Ja oké, bieten of schroot maar is het grof schroot of fijngemalen en hoe ziet dit er precies uit.
Foto's van deze wagens van bovenaf ben ik nog niet tegen gekomen.
Verder ben ik ook op zoek naar grootspoor foto's van NS Eanos die er op zijn zachtst gezegd niet nieuw meer uitzien.

Alvast bedankt.
Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:NS Eanos
« Reactie #1 Gepost op: 04 May 2010, 20:06:33 »
"De jaren tachtig bij de NS in kleur" zijn wat plaatjes van Eanos te vinden, ook met kolenvervoer...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:NS Eanos
« Reactie #2 Gepost op: 04 May 2010, 20:23:28 »
Precies 9 jaar geleden gefotografeerd als Ealnos in houtafvaltrein ook wel houtsnippertrein genoemd.
foto van trein en nog een foto
Foto van de bovenzijde heb ik niet. Zitten groene netten over de wagons heen getrokken.

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:NS Eanos
« Reactie #3 Gepost op: 04 May 2010, 20:52:14 »
@Fissy,

Heb het boek niet, toevallig weet ik iemand die hem vast wel in zijn kast zal hebben dus die ga ik dan maar es lief aankijken. ::)

@Blausee-Mitholz,

Zijn dat nou NS Eanossen die verhoogd zijn dan?
Of was dit een aparte serie wagens?
Op de eerste foto links staat wel een mooi exemplaar, ietwat verroest...

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:NS Eanos
« Reactie #4 Gepost op: 04 May 2010, 20:56:11 »
Roland heeft ook eens foto's van appelvervoer vanuit de Betuwe in blauwe Ea(n)os'en op z'n site gehad. Die kun je ook nog even vragen, was wel grappig om te zien!

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:NS Eanos
« Reactie #5 Gepost op: 04 May 2010, 21:05:28 »
Heeft idd een verhoogde rand gekregen en werden dus Ealnos.
Reed destijds naast SBB en DB stammen een volledige NS stam in de houtsnipper op Italië.
2 jaar geleden trof ik hier en daar een verdwaalde blauwe Ealnos aan in de houtsnipper met gewijzigde opschriften (lees andere eigenaar).


Eventueel andere toepassing voor je Eanos is opleiding mcn 6400. Tijden lang gereden tussen Zwolle en Onnen maar ook op de lijn van Tilburg naar Breda. Ze reden altijd met 10 bak leeg
Deze foto is van Zwolle naar Onnen

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:NS Eanos
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2010, 21:28:44 »

Ik heb nog wel een foto van een beladen DB Ealnos met houtafval.
In de uitvergroting kun je zien dat de wagons met dunne groenen netten zijn overtrokken om het uitwaaien van het houtafval te voorkomen

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:NS Eanos
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2010, 22:09:00 »
@Blausee-Mitholz,

Uit hoeveel wagens bestonden deze houtsnippertreinen?
Ik dacht nl altijd dat er maar iets van 20 wagens in het blauw waren afgeleverd, maar als ik de lengte van die treinen zie zijn het er wel meer. :o
Het ziet er wel leuk uit, beladen met houtsnippers en in model ook wel aardig na te maken.
Effe een plaat triplex aan bonken zagen en het zaagsel is gelijk goed op maat voor schaal N.
Al moet ik dan de randen nog wel verhogen zeker?

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:NS Eanos
« Reactie #8 Gepost op: 04 May 2010, 23:04:45 »
@Blausee-Mitholz,

Uit hoeveel wagens bestonden deze houtsnippertreinen?
Antwoord staat in de tweede gegeven link ............

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:NS Eanos
« Reactie #9 Gepost op: 05 May 2010, 10:38:42 »
Volgens mij hebben ze ook voor bieten vervoer gebruikt samen met de E-tjes.

Dus weer een mogelijkheid om je Eanos te beladen. ;)


Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:NS Eanos
« Reactie #10 Gepost op: 05 May 2010, 12:42:28 »
Hallo Oscar,

Hier een mooie Eanos c.a. 10 jaar geleden op Sloehaven gefotografeerd op negatief film en nu met een Canoscan van negatief gescand.
Plezier er mee.

Let wel op de afmetingen, een Eanos is volgens mij langer dan een Eaos. Ze hebben ook meer verstevigingsribben op de zijkant.
Groet, Albert.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:NS Eanos
« Reactie #11 Gepost op: 05 May 2010, 14:12:29 »
Dat klopt helemaal. ;)
Over beladingslengtes:
Eaos en Ealos hebben een lengte van tussen de 12792 mm en de 12800 mm, afhankelijk van de versie.
Eanos heeft een lengte 14492 mm. In jip en janneketaal: Dit scheelt krap 2 meter! Nou is een Eanos weer 40 mm smaller hoor ;D ;)
Verder hebben we nog Eas, varierend tussen 12710 en 12800 en Eans, 14500.

Over de buffers is Eaos varierend van 14040 mm tot 14290 mm en Eanos 15740 mm tot 15990 mm.
Bij Eas is dit 14040 mm en bij Eans 15740 mm.

Doe er je voordeel mee! ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:NS Eanos
« Reactie #12 Gepost op: 05 May 2010, 16:29:35 »
Antwoord staat in de tweede gegeven link ............

Ik zeg, goedemorgen.... ;D

@Laurent en Albert Bas,

Mooie foto!
En ik altijd maar denken dat al die wagens dezelfde lengte hebben en dat het verschil enkel in het aantal ribben zit.
De wagens in N komen op 8cm uit (12800) dus dan is het eigenlijk een Eas.
Maar met nieuwe ribben erop gelijmd lijken ze best aardig op een Eanos.
Dus ik doe het er maar mee. :)

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:NS Eanos
« Reactie #13 Gepost op: 05 May 2010, 16:53:47 »
De wagens in N komen op 8cm uit (12800) dus dan is het eigenlijk een Eas.
Nee, dat zie je verkeerd. De Eaos verschillen in lengte, varierend van 12792(kortste) tot 12800 (langste). In RL is dit maar 8mm!, dus in model is dit niet te meten ;) Overigens verschilt dit ook nog per fabriek en per spoorbedrijf. Ik maak voor deze gegevens gebruik van DB Schenker gegevens.
Je weet ook dat een Eanos zwaardere lading aankan dan Eaos? Het maximale laadgewicht van Eanos ligt ergens rond de 65,5 ton, terwijl het maximale laadgewicht van een Eaos zo rond de 58 ton ligt. De n in Eanos betekend dan ook dat hij meer dan 60 ton mag dragen bij 4 assen. Bij twee assen is dit meer dan 30 ton.
Even een paar afkortingen:
E: Normale open wagen of stortwagen met platte bodem
a: vier assen
n: Maximaal laadgewicht > 60t
o: Vaste zijschotten
s: Maximale snelheid 100 km/h
« Laatst bewerkt op: 05 May 2010, 17:08:58 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:NS Eanos
« Reactie #14 Gepost op: 05 May 2010, 17:37:00 »
De n staat voor 22,5 ton aslast.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.