Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Communicatie met stoomlocs jaren zestig  (gelezen 2843 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Communicatie met stoomlocs jaren zestig
« Gepost op: 24 April 2010, 16:01:30 »
Hallo spoorliefhebbers,

Kon een machinist op een stoomloc in de jaren zestig in contact komen met het seinhuispersoneel? Zo ja, hoe dan? Radiografisch, telefonisch, met een portafoon?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Communicatie met stoomlocs jaren zestig
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2010, 16:03:44 »
Ik heb ze toen ik klein was  ;D wel eens met rode vlaggen bezig gezien......

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Spoorrelais

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2010, 16:09:49 »
Vroeger stond er voor elk sein of seingroep een telefoon die automatisch uitkwam bij de seinhuiswachter die het sein bediende. Op emplacementen werd gebruik gemaakt van zogenaamde praatpalen
De bouw van Berkendam is begonnen.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 24 April 2010, 17:11:38 »
Rammelen met de trekdraden van de op onveiligstaandepaal waar voor de lok gelopen was, wilde ook nog wel eens helpen ;D (echt waar)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Janse

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 April 2010, 17:21:37 »
Sobat,

was dit nog communicatie met het seinhuispersoneel, of was dat meer een kwestie van
"ik wil door, dus ik doe 't zelf wel" ??

Wim

guest7823

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 24 April 2010, 17:36:32 »
Kon een machinist op een stoomloc in de jaren zestig in contact komen met het seinhuispersoneel? Zo ja, hoe dan? Radiografisch, telefonisch, met een portafoon?

In Nederland was dat nog al makkelijk: NIET  :-[

Maar dat was meer omdat we na 1958 (de jaren vijftig) geen stoomloc's meer hadden  ;D

Maar goed: Tot de komst van Telerail ging het in Nederland met telefoon(kasten) bij de seinen, geluidsseinen (zou ik moeten opzoeken, maar er waren officiele seinen om aan te geven dat een trein voor een rood tonend sein tot stilstand was gekomen) en op (grotere) emplacementen met praatpaal installaties. Verder waren er inderdaad nog een paar truccen zoals Sobat aangeeft. Inmiddels wordt Telerail volledig vervangen door GSM-R. Hoever dit is weet ik niet. Volgens mij zag ik laatst nog wel een bord wat een overgang van Telerailsectie aangaf, maar ik kan me vergissen

Op het emplacement in Hoorn heeft de SHM nog een werkende praatpaal installatie staan. Hiermee kan het seinhuis een of meerdere praatpalen bedienen of kan vanaf één praatpaal contact worden opgenomen met het seinhuis. Alle rangeerbewegingen bij de SHM worden (indien het seinhuis bemand is) vooraf gegaan door overleg en toestemming  tussen loc en seinhuis. Ik weet even niet uit mijn hoofd of we bij het inrijsein in Hoorn een telefoonkast hebben staan. Net zo min als ik weet of er bij de seinen in Wognum een telefoonkast aanwezig is. Zal ik de volgende keer eens op letten.

Met name tijdens de SHM evenementen in Hoorn wordt de praatpaal installatie intensief gebruikt.

Er waren vroeger wel beperkingen in het gebruik van de praatpaal installaties omdat dit op de grotere emplacementen (IJsselmonde e.d.) nogal wat (aanvullende) overlast voor de bewoners kon veroorzaken. Met name tijdens het nachtelijke rangeerwerkzaamheden. Hierbij moet je ook bedenken dat op rangeeremplacementen zuinig werd omgegaan met het plaatsen van seinen. Hierdoor bediende seinen vaak meerdere sporen. Het was dan van belang om te weten wie wat ging doen indien er meerdere loc's bezig waren om zo efficient mogelijk te kunnen werken.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 24 April 2010, 20:56:10 »
Sobat,

was dit nog communicatie met het seinhuispersoneel, of was dat meer een kwestie van
"ik wil door, dus ik doe 't zelf wel" ??

Wim
Dit was zeker wel een vorm van communicatie met het seinhuis. Het kon wel eens gebeuren dat het seinhuispersoneel een trein te lang voor de paal liet staan. Het trein personeel gaf dan uiting van zijn ongenoegen door even aan de trekdraden te rammelen. Mocht het seinhuis de trein even "vergeten"te zijn, dan werdt het op deze manier weer onder de aandacht gebracht.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

René 4312

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 April 2010, 21:30:32 »
Ik heb ze toen ik klein was  ;D wel eens met rode vlaggen bezig gezien......

Groet Jaap

Rode vlag: was dat niet het maakt niet uit hoe, maar stop zo snel mogelijk?

Mijn vader was in de begin jaren 80 groepsschef op de (oude) betuwelijn, Arnhem, Nijmegen de vork tot gorinchem. Ik ben toen diverse keren mee geweest om de kousje van de seinverlichting te vervangen of een nieuwe gasfles in een sein te hijsen als er 's avonds een "storing" was. Hij had toen al een "mobiele" telefoon, die kon je op de schakelkast van een overweg inpluggen, even aan de slinger draaien en je had kontakt met de VL. Dit ging bij de automatische overwegen tijdens het omschakelen van handbediening naar geautomatiseerd. Was wel een leuke tijd dat ik mee kon met dat soort dingen. En dan dat rangeerterrein in Elst, daar kon ik mij ook prima vermaken!

René
René

DelticPower

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 April 2010, 22:04:18 »
In de tijd van de armseinen werden ook geluidssignalen gegeven als een trein tot stilstand kwam voor een armsein.
Lang -kort-kort.  Dus trein = lang, staat (kort) stil (kort).
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 April 2010, 12:38:28 »
Hallo,
 In Hoek van Holland (Daar  in ieder geval ) hadden de rangeerders draagbare zend/ontvangers bij zich in 1961-62 .Dat waren zgn Stornofoons, genoemd naar de Deense fabrikant.
 Op de rangeerloks  serie  600 en 700  in Rotterdam Zuid Goederen hadden de machinisten op de lok een zend/ontvanger  voor verbinding met de heuvelpost 3.
 Hoe het toen een paar jaar ervoor  met stoomloks ging weet ik niet.
 Vr gr ,Peter .
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 25 April 2010, 13:08:40 »
En dat was nou juist de vraag :P

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #11 Gepost op: 25 April 2010, 13:18:28 »
Zwaaien is ook een vorm van contact maken.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 25 April 2010, 13:30:53 »
 Je hebt gelijk, Sobat,dat was de vraag nou juist. ;)
 Eigenlijk hadden de machinisten die personentreinen reden ,alleen eenrichtingsverkeer met de Sh wachters.
 Zij konden alleen de lok laten fluiten ,wat hier al gemeld is ,als ze voor de paal stonden b.v.
 Je had ook nog de rangeerders  voor de rangererende loks, die een rangeerhoorn hadden ,waarmee ze  seinen konden geven, en hand opzwaaien.
De laatste stoomloks reden in januri 1958, maar daarna ging het nog wel een poosje ook zo met de dieselloks .Praatpalen kwamen er in het begin van de jaren 50, toen de NX beveiliging werd ingevoerd, als eerste bij Den Bosch
   Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bart.v.Eldik

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 25 April 2010, 17:11:47 »
De communicatie op baanvakken met lichtseinen gebeurde door telefoons die bij elk lidhtsein stond. Op baanvakken met de klassieke beveiliging (armseinen) gaf de machinist een fluitsein als hij voor het sein stond (Lang Kort Kort). De wachter op de post had een rode een gele en een groene vlag of lamp waarmee ook deze kleuren gegeven konden worden. Als een trein voor het sein stond en deze was niet te bedienen of de wachter had een melding voor de machinist dan zwaaide de wachter met de gele vlag hierop mocht de machinist het sein passeren, hierna toonde de wachter de rode vlag zodat de machinist wist tot hoever hij op mocht rijden. Had de wachter de machinist ingelicht en de trein mocht weer vertrekken dan toonde de wachter de groene vlag. Deze seingeving is in oude seinregelementen nog terug te vinden. Er was ook nog comunicatie die niet in het sein regelment stond maar toen bij ieder bekend was bv: als een trein een verkeerd frontsein voerde dan wees de wachter  naar zijn ogen, de machinist wist dan dat zijn frontsein een foutief seinbeeld gaf.

Bart

Rudolfph

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 May 2010, 17:37:37 »
In Duitsland bestonden ook nog de K-tafel (K-bord) en de L-tafel (L-bord). Seinhuiswachters konden met deze borden aan treinen een snelheidsadvies geven: met de K-tafel kon een trein opdragen worden om de kortst mogelijk rijtijd aan te houden, terwijl met de L-tafel juist opdracht werd gegeven om wat rustig aan te doen. Voorbeeld: een vertraagde D-trein, welke natuurlijk de kortst mogelijke rijtijd aanhoudt om de vertraging in te lopen, kan op deze manier verteld worden om, ondanks de vertraging, toch wat rustiger aan te doen, bijvoorbeeld vanwege een goederentrein voor hem op het traject. Diezelfde goederentrein kan dan met de K-tafel opgedragen worden om de kortste rijtijd aan te houden zodat de D-trein niet verder vertraagd wordt. Erg handig als die goederentrein om de een of andere reden niet aan de kant genomen kan worden.

En dan zijn er nog de lokale gebruiken, een voorbeeld is de Blockstelle Wasserscheide in Duitsland (welke lijn weet ik zo niet), waar de machinist van goederentreinen door middel van handgebaren aan de blokwachter duidelijk maakte of hij op het volgende station (15 minuten verder) water wilde nemen. Als er geen behoefte aan water was, dan reed de trein volgens dienstregeling verder, was er wel behoefte aan water, dan belde de blokwachter het betreffende station op zodat de goederentrein op het zijspoor binnengenomen kon worden en tijdens het waternemen dus niet het hoofdspoor bezet hield. Een en ander hing samen met de helling voor de Blockstelle, waardoor het watergebruik wel eens wat hoger was dan normaal.

In Duitsland zijn overigens ook nog stoomlocs uitgerust geweest met mobile communicatieapparatuur (Rangierfunk), geen idee of dat in andere landen ook nog gebeurd is.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271