Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855  (gelezen 12072 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
  • Team Mitropa - OHMB
De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Gepost op: 22 April 2010, 16:07:14 »
Voor mijn TPIII avontuur heb ik besloten 1 van mijn favoriete loc's (de P8) in NS dienst te laten rijden. Dat het origineel maar 2 jaar in dienst is geweest neem ik een beetje ruimer, maar ik wil er wel de goede versie van maken.
Uit de info die ik heb gevonden haal ik dat verschillende versies in dienst zijn geweest, de 3851 met dubbele dom en verhoogd cabinedak, de 3853 met dubbele dom en rond dak (zoals de Fl* versie dus) en de 3854 met enkele dom voor de zandkast. Wie heeft er voor mij info over de andere nummers en evt aangepaste opschriften, of een tip waar te vinden (behalve Utrechts Archief en het boek Stoomlocomotieven in Nederland- die heb ik al bekeken).
Met mijn huidige info is alleen nummer 3853 geschikt voor de versie zoals Fl* hem maakte, en dan vraag ik me af of het onderstel wel zwart moet zijn, of dat dat een gevolg is van beperkt onderhoud na de oorlog.

Bij voorbaat dank voor het delen van uw kennis (y)

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Lokpaint

  • Gast
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2010, 16:13:58 »

.. en dan vraag ik me af of het onderstel wel zwart moet zijn, of dat dat een gevolg is van beperkt onderhoud na de oorlog.


Ja, dat heeft me bij die GFN loks ook altijd een beetje verbaasd.
Ik zou zelf geen reden weten waarom de onderstellen zwart zouden zijn. Het waren toch gewoon "geannexeerde" DB loks?

Bart

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2010, 16:25:08 »
Was dat ook niet een lok waar je verschillende transfers bijkreeg, zodat je er een luxemburgse, franse, whatever lok van kon maken of heeft deze eigen bedrukking? Een BR 94 in het zwart had dat namelijk ook.

Groeten

Bas

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2010, 16:48:46 »
Wel als je hem nieuw kocht ;D
Op de site van Nico Spilt heb ik inmiddels (na een tip, dank u) in de categorie Duits materieel ook kleurenfoto's van de P8 gevonden uit begin jaren '70 waar alleen de bufferbalk nog min of meer rood was en de rest zwart van de roet en olie. Zo zal midden jaren '40 het materieel er ook wel ongeveer bij gereden hebben dus hier en daar een veegje rood op het onderstel is meer dan genoeg. Alleen de versies en opschriften wil ik nog eens precies weten. En de voorste cabineramen dicht maken.
RETROBAHN A.G.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Modelspoor is emotie...
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2010, 16:50:50 »
Volgens mij waren de varianten met zwarte wielen ideeën van de oude heer Fleischmann. Was niet gestoeld op enige werkelijkheid. De frames waren origineel ook rood, dus... trek zelf uw conclusies. Het is alleen jammer dat er (voor zover ik weet) geen originele kleurenplaatjes zijn van die Duitse karren in NS-dienst net na WO2. Zou de bewijslast een stuk makkelijker maken... ;D
Tbinnebarretije…

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2010, 17:15:20 »
Volgens mij waren de varianten met zwarte wielen ideeën van de oude heer Fleischmann. Was niet gestoeld op enige werkelijkheid. De frames waren origineel ook rood, dus... trek zelf uw conclusies. Het is alleen jammer dat er (voor zover ik weet) geen originele kleurenplaatjes zijn van die Duitse karren in NS-dienst net na WO2. Zou de bewijslast een stuk makkelijker maken... ;D

Weatheren met rode verf ipv met zwarte. Ook weer opgelost  :)

MvG, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Lokpaint

  • Gast
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #6 Gepost op: 22 April 2010, 17:45:18 »
Hoi

Nou...in het begin van tijdperk III werd er over het algemeen nog goed onderhoud aan de loks gepleegd.
De geheel "zwarte" drijfwerken zijn meer iets van vlak voor de buitendiensstelling.

Bart

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #7 Gepost op: 22 April 2010, 19:06:17 »
Dat is ongetwijfeld waar, maar geldt niet voor de periode net daarvoor: De tweede wereldoorlog en de eerste jaren daarna.
Als je foto's bekijkt zie je dat goed onderhoud in die tijd echt een luxe was. Zeker voor de Duitse locs die in Nederland waren achtergebleven, leek men geen andere eisen te stellen dan dat het moest rijden.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #8 Gepost op: 22 April 2010, 19:56:41 »
De 3851, 3852 en 3853 hadden twee dommen en een zandkist ertussen. De 3854 miste de voorste dom; de 3855 daarentegen miste juist de achterste dom. De 3851 was de enige met een verhoogd dak. Alle vijf loks hadden windleiplaten.
Bronnen: Statius Muller - De Nederlandse stoomlocomotieven p.331,332(2x), Waldorp - Onze Nederlandse stoomlocomotieven (5e druk) p.220 (2x), Andre Weijts - Tussen vuur en stoom p.137, Jacob Veen - De verbindende schakel p.24, v.Wijck Jurriaanse - Stoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen.
Alle foto's zijn zwart-wit dus geen uitpraak over rode of zwarte wielen mogelijk.

Als je me mailt (mijn mailadres staat in mijn profiel) kan ik je eventueel wel wat scans toesturen.
M.vr.gr.
Willem Wensink 

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #9 Gepost op: 01 May 2010, 10:34:12 »
In "Stoomtractie bij de Nederlandse spoorwegen, 1944 - 1958" van H. van Poll staat op pag. 50 een foto van de 3855 in Hengelo met een trein naar Enschede. Uit de foto is helaas niet op te maken wat de kleur van de wielen is, ik weet niet of NS de moeite heeft genomen om ze direct na de oorlog zwart te schilderen. Ze zullen wel andere prioriteiten hebben gehad, lijkt me. Overigens staan in hetzelfde boek foto's uit de late jaren '50 met loks van de reeks 64 van de NMBS (voorheen P8) met zowel een D-trein als een goederentreinen in Zuid-Limburg.

Groeten,

Gerard

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #10 Gepost op: 08 July 2010, 12:26:00 »
Volgens mij waren de varianten met zwarte wielen ideeën van de oude heer Fleischmann. Was niet gestoeld op enige werkelijkheid. De frames waren origineel ook rood, dus... trek zelf uw conclusies. Het is alleen jammer dat er (voor zover ik weet) geen originele kleurenplaatjes zijn van die Duitse karren in NS-dienst net na WO2. Zou de bewijslast een stuk makkelijker maken... ;D
Zie ik dus net op de site van Nico Spilt dat het aanbrengen van kleur op stoomloc's uit de jaren '40 en '50 überhaubt verspilde moeite is: zie deze 3900 in full color zonder kleur

(bron: Nico Spilt/ artikel dia's van Mike Morant)
RETROBAHN A.G.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #11 Gepost op: 08 July 2010, 12:33:52 »
Ik heb deze foto voor je, ooit ergens uit een doos opgediept. Moet een beproeving van een herstelde brug zijn (ben even vergeten welke). In elk geval gaat het duidelijk om twee in Nederland achtergebleven P8-en.


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #12 Gepost op: 08 July 2010, 12:57:30 »
Zie ik dus net op de site van Nico Spilt dat het aanbrengen van kleur op stoomloc's uit de jaren '40 en '50 überhaubt verspilde moeite is: zie deze 3900 in full color zonder kleur

je weet dat op oude kleurenfoto's alleen lichte kleuren goed herkenbaar worden?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #13 Gepost op: 08 July 2010, 13:07:49 »
Dat is me bekend, maar als ik het groen op de achtergrond bekijk heb ik het idee dat deze 3900 behoorlijk stoffig is geworden...
Oftewel, een tot dit niveau geweatherde NS loc zal niet heel erg opvallen naast een door en door zwarte Fl* poging.
Is wel leuk om dan een werkplaatsje te maken met een fris opgepoetste NS stomer als contrast.
En zo'n stukje scenery met brug en vlaggetje is ook wel aardig, inspiratie genoeg voor het komende seizoen.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:De BR 038 (P8) in dienst van de NS 3851-3855
« Reactie #14 Gepost op: 08 July 2010, 13:40:40 »
als het een wat grotere brug is ook nog dennenloof op de loc he  (y)