Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29

Auteur Topic: Kruipruimte onder modelbaan  (gelezen 11393 keer)

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Kruipruimte onder modelbaan
« Gepost op: 21 April 2010, 22:21:03 »
Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste topic op dit forum als (her)beginner. Na 20 jaar niets met de hobby gedaan te hebben, heb ik het modelspoorvirus weer te pakken gekregen nadat ik op een opendag bij de modelspoorvereniging Venlo geweest was. In de loop van de tijd is er echt veel veranderd door het digitale tijdperk en ben ik erg enthousiast geworden. Nu ben ik nogal vrij ambitieus aangelegd en wil uiteindelijk een vrij grote baan bouwen met van alles erop en eraan. De ruimte op zolder is echter zodanig dat ik een rechthoek kan maken van 1,2m x 4m x 2,3m. Deze rechthoek wil ik uiteindelijk helemaal benutten maar is aan drie zijden helemaal ingesloten door muren. Ik ben dus ook druk aan het tekenen geslagen met Wintrack en heb een tevreden plan ontworpen. Voor wie het wil kan ik ook hier plaatjes van uploaden. Nu is het niet erg handig om achteraan de baan veranderingen aan te brengen over een lengte van 1,5m dus wil ik openingen in mijn scenery en plan ontwerpen om altijd bij moeilijk bereikbare plaatsen te kunnen komen.

Plaatje van het plan (Tresland) met afmetingen. (Links 1,2m - boven 4m - en rechts 2,2m zijn opgesloten door muren. Aan de schuine kant is vrije ruimte.)

Heeft iemand hier ervaring mee en of tips voor mij hoe deze openingen of evt. luiken in te bouwen in de scenery?
« Laatst bewerkt op: 21 April 2010, 22:51:07 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
Re:Kruipruimte onder modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2010, 23:11:49 »
Hoi Harrie,

Allereerst: welkom terug bij het virus  ;).

Als ik de baan bekijk die je getekend hebt, zou ik luiken ten zeerste afraden. Er is nergens plek genoeg dat je tussen sporen naar boven kunt kiekeboe-en, en een luik met stukken spoor optillen en dan van onder weer precies goed tussen de andere sporen terug leggen kan niet, dan wordt het risico op ontsporingen veel te groot; tenminste dat verwacht ik.
Is het niet mogelijk om de hele baan een stuk naar "onder" (van de tekening gezien) te verplaatsen zodat je eronderdoor en dan erachter komt?
Wel een mooi plan, overigens!

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2010, 08:06:42 »
Hallo Harry,

Welkom op het forum! Mooi baanplan... Het is al wel een flinke baan! Zelf zou ik wat meer ruimte houden om bijvoorbeeld de baan op wieltjes te zetten zodat je hem naar voren en achteren kan halen. Voor meer informatie over modelspoor kan je terrecht bij onze encyclopedie Daarnaast kan je hier veel informatie vinden over het ontwerp van baanplannen:  Encyclopedie: Ontwerp baanplan

En over hoeveel ruimte je onder de baan moet hebben om er onderdoor te kruipen :) Lees mijn draadje maar over de bouw van mijn eigen baan. Ontwerp en bouw baan Ronald K

Succes!

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

m de deugd

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2010, 08:53:04 »
Hoi Harrie.

Alereerst namens mezelf,een heel hartelijk welkom op Beneluxspoor.Net.

Ik heb gezien wat de plannen zijn,dat ziet er goed uit.
Als je de tafels gaat bouwen kun je het best kiezen voor open frame construtie.
Dan is de baan op alle plaatsen berijkbaar via de onderzijden.
Dan de hoogte voor de tafels,dat is een punt.
Wat is de maximale hoogte waar deze baan gebouwd gaat worden.
De hoogste delen van de baan spelen daarbij een rol.
Ik heb bij mijzelf de tafels op 60cm van de vloer gebouwd.
Dit was nodig i.v.b.m. schuin dak.
Maar als je ruimte voldoende hebt zou ik voor 70 a 80 cm hoogte gaan.
Als je onder de baan bezig gaat,moet het daar ook makelijk werken zijn.
Want werkzaamheden onder de baan gaan beslist komen,kijk maar eens bij mij.
De bouw van de Gotthardbahn in N spoor is gestart
Daar staat mijn complete bouw verslag.
Welke spoor keuze gaat het trouwens worden.
Sucses,als er vragen zijn stel deze gerust.

Martin.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2010, 09:30:03 »
Alvast bedankt voor de reacties die ik ontvangen heb. Het geeft toch een warm gevoel.

Ik heb inmiddels jullie reacties en draadjes gelezen en heb hier inderdaad al wat tips uit kunnen halen. Mooie baanplannen hebben jullie trouwens welke ik zeker ga volgen.

Het is echter geen optie om mijn plan van de muren los te maken. Ik zal echt alles van onder de baan moeten aan kunnen passen. Het is een HO-baan met Roco-line rails zonder bedding. deze wik ik graag zelf aanbrengen. Het hoogste punt wordt ca 1m van de vloer en het schaduwstattion ligt op ongeveer 70cm. Ik verwacht dus 65cm ruimte onder het schaduwstation te hebben. Daarnaast ben ik inderdaad van plan om een open frame constructie te bouwen. Daar ik voornamelijk de diepte in ga met mijn plan. Basisniveau ligt op 1 m. Niveau -1 ligt op 91cm. Niveau -2 ligt op 82cm. Ik maak in dit plan gebruik van 3 klimspiralen welke ik van onderen en erboven geheel vrij hou van opstakels (Plan heb ik iets aangepast). Wellicht te gebruiken als "luik". Is dit mogelijk?

Als iemand het complete plan wilt zien dan hoor ik dat graag.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2010, 09:40:01 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2010, 09:43:03 »
Hallo Harrie, welkom op het forum.
Leuk plan hoor.
Slechts een overweging.
De modelspoorhobby moet leuk zijn, daar kunnen we het denk ik wel over eens zijn. Krappe kruipruimtes onder de baan of luiken om erbij te kunnen dragen in mijn beleving niet bij aan de lol. Ik heb er in ieder geval slechte ervaringen mee. Verkrampt onder een baan werken, vind ik niet leuk. In een luik werken vind ik ook geen lolletje.
Na 30 jaar modelbanen heb ik dus twee eisen wat de constructie betreft: ik moet eronder kunnen zitten (baan staat hier op 1,30 meter) en de hele baan moet vanaf de rand bereikbaar zijn (staat hier dus aan 3 kanten vrij van de muur).
Als je de baan zo inbouwt als je nu van plan bent, dan kan het een vrij frustrerend gebeuren worden en dat kan niet de bedoeling zijn.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2010, 10:28:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 April 2010, 09:44:35 »
Uiteraard willen we het complete plan zien.  ;D

Ik heb toch zo mijn twijfels over de bereikbaarheid van het geheel.
Je schrijft dat de schaduwstation op resp 9 en 18 cm onder het maaiveld liggen. Dat zijn krappe maten want daar moet je de dikte van je plaat, je frame en je railhoogte en eveentuele isolatie onder de rails nog vanaf trekken. Dan blijft er bar weinig ruimte voor je treinen over om maar niet te spreken over de ruimte die je nodig hebt om er bij te komen met je handen als er iets gebeurt. Zoals je weet is Murphy een treinliefhebber  ;D ;D
Dit samen met je opmerking dat je het alleen vanaf anderen wilt/kunt bereiken zou ik het geheel nog eens goed bekijken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #7 Gepost op: 22 April 2010, 10:31:10 »
Bedankt voor de tips. Zeker het overwegen waard. Welke maten kan ik het beste aanhouden tussen de onderlinge niveau's? Het zijn geen drukke trajecten op de onderliggende niveau's met uitzondering van het schduwstation. Aangezien het een open constructie wordt kan ik wellicht de niveau's ophangen. Ik hou van uitdagingen en dit wordt er denk ik wel 1.

Voor de duidelijkheid zal ik nog wat plaatjes op het forum zetten.

Maaiveld (Niveau 0)

Niveau -1

Niveau -2

Schaduwstation met 2 keerlussen (Niveau -3)

Klimspiralen
« Laatst bewerkt op: 22 April 2010, 10:43:09 door Harrie Denessen »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 April 2010, 10:38:44 »
De plaatjes van niveau -2 en -3 laten het nivaeu -1 zien bij het aanklikken. Kun je dit even aanpassen.
EDIT: Aangepast zie ik.

Let er ook op dat je op niveau -3 twee keerlussen hebt. Dat is op zich geen probleem want die zijn met de juiste middelen op te lossen maar denk er wel aan.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #9 Gepost op: 22 April 2010, 10:40:53 »
Hallo Remunj (Uit Roermond neem ik aan),

Ik heb de plaatjes aangepast. Je kunt ze nu aanklikken. Ik ben bekend met de keerlussen en wil graag deze oplossen met een eigengemaakte print waarbij géén kortsluiting optreed.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2010, 10:44:26 door Harrie Denessen »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 April 2010, 10:44:59 »
Hoe wil je gaan rijden? analoog of digitaal?

Aanvulling mbt de keerlussen. Wil je die goed kunnen schakelen dan zullen de blokken in de keerlus minimaal de lengte moeten hebben van je langste trein. Ik denk zo dat je dat links niet gaat redden.

Je schrijft het in je eerste bericht zelf al dat je ambitieus aangelegd bent en dat blijkt ook wel uit je baanplan. Ik wil je niet ontmoedigen maar je zult de eerste niet zijn die vol goede moed aan zo'n plan begint en er vervolgens niet meer uitkomt. Grote banen bij verenigingen scheppen wat dat betreft hoge verwachtingen in de treand van "dat wil ik ook op mijn beperkte ruimte"  8)

Ik zou toch met een iets eenvoudiger plan beginnen. Misschien is beginnen met een module wel iets voor je zodat je gaandeweg je baan kunt uitbreiden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #11 Gepost op: 22 April 2010, 11:05:21 »
Eric,

Bedankt voor al je reacties.

Vroeger dus gewoon analoog gereden maar met de huidige technieken en mogelijkheden wil ik dus zeker digitaal gaan rijden. Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar tijdperk IV. Ik zit te denken om eerst een startset van Roco aan te schaffen. Wat betreft het plan ben ik mischien toch koppig. Ik wil me voorlopig toch vasthouden aan dit plan en me helemaal verdiepen in welke problemen ik tegen kan gaan komen en hoe deze in dit plan op te lossen. Er zijn meer wegen die naar rome leiden. Toch? Ik ben ook zeker niet van plan om dit in korte tijd te realiseren. Ik wil het ook echt stukje bij beetje doen. Beter langzaam, degelijk en uitgedacht dan snel en slecht.

Mocht de lengte van de keerlus inderdaad te kort zijn, zou ik deze toch kunnen verlengen?

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 April 2010, 11:23:03 »
Als dat stukje inhaalspoor weghaalt uit de linker keerlus, is het probleem denk ik al opgelost.

Verder wat betreft grote ambitieuze banen en het telkens terugkerende advies (op dit forum) om kleiner te beginnen: ik denk dat dit sterk afhangt van wat je zelft wilt. Als je een baan echt helemaal tot in de puntjes wilt afwerken, en dat ook nog ooit af wilt krijgen, dan is zo'n groot baanplan inderdaad gedoemd te mislukken. Als je het echter vooral leuk vindt om lange treinen te laten rijden, en bezig te zijn met de aansturing van dat alles, dan kan een grote baan (met wellicht een lager afwerkingsniveau) juist misschien wel meer plezier bieden. En om eerlijk te zijn: zo'n overdreven groot / complex baanplan is dit toch ook weer niet?

Groeten, Marcel

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #13 Gepost op: 22 April 2010, 11:39:05 »
Hallo,

Voor de duidelijkheid. Ik vind het geweldig als een baan er mooi uitziet en ik zal hier ook zeker naar streven. Echter mijn passie gaat uit naar de techniek en dat "alles" gewoon goed werkt. Dus ja, het bouwen, aansluiten en aansturen verdient bij mij de voorkeur. Voor mij is het momenteel wel een groot project omdat ik eigenlijk weer na 20 jaar toch een beginner ben. Dus alle hulp is welkom en adviezen neem ik graag ter harte.

Groet,

Harrie

m de deugd

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 22 April 2010, 12:02:48 »
Hoi Harrie.

Dat zijn belangrijke drijfpunten voor een sucsesvolle hobby
Prima,maar leg de lat meteen niet te hoog voor jezelf.
Het moet makelijk uitvoerbaar blijven.
Niet alles in eens willen,dat gaat niet lukken,al zou je het willen.
Je plan is groots en mooi van opzet,daar ga ik niet aan twijfelen.
Het is wel belangrijk,bekijk je plannen goed.
Ga bij jezelf na,is het ook uit te voeren.
Het moet voor jezelf plezier geven,er aan te werken.
Wat gaat dit gehele project mij kosten,is het haalbaar.
Start klein en bouw het uit naar wat je van plan bent.
Dat is niet verkeerd,en heel goed mogelijk.
Het eerste wat je kunt gaan maken is de tafels,het frame.
Dan pas kun je rails gaan leggen.
Heb je al iets van modeltrein spullen in bezit.
Dan kan je dat uitwerken stap voor stap,naar dit mooie project.
Sucses
Ik blijf dit volgen.

Martin.