Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
  

Auteur Topic: inzet duitse hecht rijtuigen in NL  (gelezen 15252 keer)

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #15 Gepost op: 11 June 2010, 21:59:26 »
Dennis,

Kan je in plaats van die WL niet beter een DSG restauratierijtuig er tussen zetten? Dat past volgens mij veel beter in een samenstelling met een Hecht.

Grtz,
Ton

Ton,

Ik begrijp uit modelspotter zijn verhaal hieronder dat dat niet kan....
@Dennis
Tot mei 1955 was alles van de CIWL, dus geen rood op NS gebied en in Duitsland geen rood transiet, wel nationaal. Na 1955 vond verdeling plaats tussen CIWL en DSG. Rheingold en Loreley werden van de DSG om het zo maar te formuleren.

Modelspotter



Uiteraard komt deze citaat uit een oud draadje..... helaas kunnen wij niet meer putten uit de kennis van modelspotter :-\

Grtn,
Dennis

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #16 Gepost op: 11 June 2010, 22:40:12 »
De Hecht-rijtuigen (Gruppe 23 en dus niet de 'Poolse Hechten') belandden vanaf de 50'er jaren al snel in ondergeschikte diensten. Immers de 26.4 meter rijtuigen deden hun intrede in vele treinen. Incidenteel kwam er begin jaren '60 ongetwijfeld nog wel eens een ouwe Hecht in Arnhem en via Kranenburg naar Nijmegen.
Hun rol in hoogwaardige internationale treinen was toen wel uitgespeeld.

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 11 June 2010, 22:42:51 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #17 Gepost op: 11 June 2010, 22:53:01 »
Wim,

Mijn kennis van het duitse materieel is nog niet heel erg hoog.
Heb ik een Gruppe 23 of een pool?

Wat ik probeer na te bootsen is dus een trein die gereden zou kunnen hebben.
Ik ben er achter dat een bestaande trein exact nabootsen redelijk onmogelijk is.
Zeker in het tijdperk van deze trein, begin jaren 50.

Als je nog aanvullingen hebt zijn ze zeker welkom.

Grtn,
Dennis

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #18 Gepost op: 11 June 2010, 23:33:16 »
Beetje off-topic, maar ik heb hier een foto van de Holland-Scandinavië express blijkbaar ergens begin jaren '50 in Amersfoort. Ooit ergens gekocht. De CIWL-restauratie is duidelijk in positie 2 (maar of hier later DSG-restauraties liepen weet ik niet).
Ook vind ik dat petite bagagerijtuig achter de loc intrigerend, lijkt wel Engels profiel. Iemand een inval wat dat kan zijn?

« Laatst bewerkt op: 11 June 2010, 23:36:33 door janw »

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #19 Gepost op: 11 June 2010, 23:40:51 »
Mooie foto jan (y)

Het is heel moeilijk te zien wat voor bagagerijtuig het is.
Je zou bijna zeggen dat het een snelgoedwagen E4100 is, maar dat lijkt mij sterk.

Misschien kunnen de kenners duidelijkheid geven?

Grtn,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #20 Gepost op: 11 June 2010, 23:48:19 »
Mijn kennis van het duitse materieel is nog niet heel erg hoog.
Heb ik een Gruppe 23 of een pool?

Dennis,

Je hebt een Gruppe 23. Lees het draadje op Drehscheibe er maar op na, welke op de vorige pagina van dit draadje is genoemd.

Ik blijf de indruk houden dat een Hecht in NL begin jaren '50 al een uiterst zeldzame verschijning was. Ik heb de indruk dat eerder de Einheitsbauart 1928 of 1932 regelmatig in D treinen reed. En de Schürzenwagen en daarna de 26,4m rijtuigen die we allemaal kennen.

Maar er is een Hecht gespot (geen pool, want daarvan loopt het dak anders aan de kop) in HvH, dus het kan wel. Of dat er een was of een kleine stam is helaas niet te zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #21 Gepost op: 11 June 2010, 23:57:38 »

Ik blijf de indruk houden dat een Hecht in NL begin jaren '50 al een uiterst zeldzame verschijning was. Ik heb de indruk dat eerder de Einheitsbauart 1928 of 1932 regelmatig in D treinen reed. En de Schürzenwagen en daarna de 26,4m rijtuigen die we allemaal kennen.

mvg,
Ivo

Dat is interessant.
Ik geloof dat Roco de Einheitsbauert 1928 had...
Verder zal ik mij eens verdiepen in die rijtuigen.
Heb jij eventueel wat meer info?
Het blijft een lastig tijdperk hoor ;D


Nu heb ik mijn tijdperk van de week al geschonden met de aanschaf van een Ram.....
Dus ik kan altijd nog kijken naar een mooie samenstelling met 26,4 rijtuigen.

Grts,
Dennis

Grtn,
Dennis


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #22 Gepost op: 12 June 2010, 00:12:36 »
Klopt,

Roco heeft ze in DRG, DB en DR uitvoering. DB uitvoering lijkt me dan de beste, maar daar zit dan weer de vraag aan vast wanneer dat DB logo er nu op is gezet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #23 Gepost op: 12 June 2010, 00:50:45 »
de DB-keks dateren van 1955. Vanaf '56 verscheen het op het materieel.

Begin jaren '50 had je wel blauwe Schürzenwagen in Nederland; ze reden in de F10 Rheingold  en in de F163/164 Loreley Express. Deze rijtuigen droegen een kobaltblauwe kleur met op de zijwanden zilverkleurige letters DEUTSCHE BUNDESBAHN.

Trix en Marklin hebben ze in H0 gehad.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2010, 00:54:44 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #24 Gepost op: 12 June 2010, 11:32:37 »
Dennis, Ik heb een incomplete Roco Hecht in mijn knutseldoos liggen (m.n. de los aan te zetten delen als dakluchters en ladders ontbreken); die mag je hebben. Moet je wel wat willen knutselen.

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #25 Gepost op: 12 June 2010, 16:34:48 »
Klopt,

Roco heeft ze in DRG, DB en DR uitvoering. DB uitvoering lijkt me dan de beste, maar daar zit dan weer de vraag aan vast wanneer dat DB logo er op is gezet.

mvg,
Ivo

Het probleem van de logo`s is een terugkerend probleem.
Daarom ben ik zo blij met de bagage wagen in deze trein.
Geen logo`s, maar wel de juiste revisie data`s.
Ik zou eigenlijk de juiste tranfers moeten zien te vinden voor de Einheitswagens.
En dan gewoon overspuiten..... Iemand idee waar te vinden?

Dennis, Ik heb een incomplete Roco Hecht in mijn knutseldoos liggen (m.n. de los aan te zetten delen als dakluchters en ladders ontbreken); die mag je hebben. Moet je wel wat willen knutselen.

Jan, zie pb (y)

Grtn,'
Dennis

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #26 Gepost op: 12 June 2010, 20:00:02 »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #27 Gepost op: 20 June 2010, 23:26:27 »
In de recent uitgekomen extra-Ausgabe van Eisenbahn Journal (1-2010) over de elocs type E10, een grote foto met de D 412 in juni 1957 met achter de loc achtereenvolgens een CIWL-rijtuig (WR? of toch een slaaprijtuig?, in elk geval zo'n klassiek donkerblauw stalen jaren '20 en '30-type), dan twee turkooise plan D's, en verder zo te zien vooral Duitse rijtuigen.
D 412 staat niet in de dienstregelingen die ik bezit.

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #28 Gepost op: 21 June 2010, 21:59:39 »
transfers in overvloed;

http://www.gassner-beschriftungen.de/E3_DB_Personenwagen.html


succes,
Wim

Maar daar zie ik geen gruppe 1928 en/of 1932 tussenstaan.

In de recent uitgekomen extra-Ausgabe van Eisenbahn Journal (1-2010) over de elocs type E10, een grote foto met de D 412 in juni 1957 met achter de loc achtereenvolgens een CIWL-rijtuig (WR? of toch een slaaprijtuig?, in elk geval zo'n klassiek donkerblauw stalen jaren '20 en '30-type), dan twee turkooise plan D's, en verder zo te zien vooral Duitse rijtuigen.
D 412 staat niet in de dienstregelingen die ik bezit.

Jan heb je daar een scan van?
Klinkt heel erg interessant.

Grtn,
Dennis

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #29 Gepost op: 21 June 2010, 22:32:12 »
Het ging je toch om Hechte-rijtuigen Gruppe 23?

Daar heeft Gassner wel degelijk nummers voor:

P 333 Einheits-Schnellzugwagen Gruppe 23, 29     
P 334 Einheits-Schnellzugwagen Gruppe 23 („Hechte“)
A4üe26    11311    Lima 309099, Rivarossi HR4046    A4ü(A)23    11305    Roco 44444                 Lüfterklappen
B4üwe26    16172    Lima 309085, Rivarossi HR4048    A4ü(AB)23    11216    Roco 44450                           auf
B4üwe26    16129    Lima 309085, Rivarossi HR4048    B4üw(C)23    16089    Roco 44439                    Abteilseite
PW4ü30    105481    Märklin 4278    B4üw(C)22    16044    Roco 44439                       (Z 202)
Pw4üe28    

105002
   Liliput 382101 (ex Rheingold)    Pw4ü23    

115109
   Roco 44449
PwPost4üe    100009    Liliput 329201, Fleischmann 5636    Post4ü    4021    Roco 44454
WR4ü(e)    1086    Liliput 382701    WLB4ü(e)    36002    Roco 44452


En de E10-spezial van Eisenbahn Jounal ligt momenteel in elke (stations)-kiosk.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie