Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Modelwensen 2026 door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:28:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:05:45
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:57:18
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:21
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 21:30:34
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:50:32
Yamorc 7001 dood door Menno
Vandaag om 20:33:08
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 20:19:42
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
  

Auteur Topic: staal transport coilwagens met drie huiven  (gelezen 4435 keer)

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
staal transport coilwagens met drie huiven
« Gepost op: 08 April 2010, 11:44:34 »
Ik ben in het bezit van een aantal NS coilwagens met drie huiven, het gaat om:

Roco nr.44059 set van 4 coilwagens blauw met witte ringen
Roco nr.47427 coilwagen blauw met witte ringen
Roco nr.46516-1 coilwagen turquoise

Mijn vraag is nu of deze wagens passen binnen de door mij gehanteerde periode van 1972 tot en met 1982?
Zo ja, dan kan ik ze gebruiken in een Hoogoven staaltrein...
Zo nee, dan gaan ze in de verkoop...

Graag reacties, Rob
Rob Moerkerken

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4870
    • Filmpjes op YouTube
Re:staal transport coilwagens met drie huiven
« Reactie #1 Gepost op: 08 April 2010, 12:21:01 »
Vind je de wagens die je in bezit hebt mooi?

Zo ja, zet ze dan in in je Hoogovens trein. Dat is de vrijheid van je hobby, je krijgt geen bekeuring als je zondigt met een model wat een paar jaar later heeft rondgereden.

Als je je daarentegen volledig wilt houden aan de door jou genoemde periode, bekijk dan met een loep de revisiedata op de modellen waar je over spreekt.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re:staal transport coilwagens met drie huiven
« Reactie #2 Gepost op: 08 April 2010, 13:06:58 »
Ik vind de stalen huif wagens prachtig, met name de turquoise uitvoering!
Maar ik wel wel enigzins vasthouden aan mijn tijdperk 1972-1982, als nu blijkt dat de bauwe coil wagens voor het eerst in 1983/'84 reden oke dan geen punt, maar reden zij voor het eerst vanaf 1990 dan gaan ze gewoon weg.

Voor de staaltrein komt een blauwe 1300 (1310 met A-sein en NS-vignet) en daar moeten de wagon's wel bij passen.
Rob Moerkerken

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Online Online
  • Berichten: 5911
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:staal transport coilwagens met drie huiven
« Reactie #3 Gepost op: 08 April 2010, 13:10:59 »
Die turquoise uitvoering zijn volgens mij gehuurde exemplaren van de Zwitsers.


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:staal transport coilwagens met drie huiven
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2010, 13:29:52 »
Inderdaad even de revisiedata nakijken, volgens mij zijn ze te nieuw. NS had namelijk eerder stalen huifwagens die niet uit drie, maar uit vier delen bestond. Die wagens waren bruin.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re:staal transport coilwagens met drie huiven
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2010, 14:02:30 »
Die turquoise uitvoering zijn volgens mij gehuurde exemplaren van de Zwitsers.
Dat klopt, die werden in 1996 gehuurd, tot ergens in de laatste jaren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re:staal transport coilwagens met drie huiven
« Reactie #6 Gepost op: 08 April 2010, 14:05:16 »
Kijk dit zijn reacties waarop ik zit te wachten, goede info...

Krijg steeds meer het idee dat de blauwe en turquoise huifwagens in de verkoop kunnen.

De bruine vier en zes assers kunnen waarschijnlijk wel...

Rob Moerkerken

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:staal transport coilwagens met drie huiven
« Reactie #7 Gepost op: 08 April 2010, 14:21:48 »
De blauwe exemplaren zijn inderdaad te nieuw. En kloppen wat maatvoering ook niet. Dacht na 1989 dat ze in dienst kwamen en de turquoise uitvoeringen die overigens gehuurd waren van de sbb-cff kwamen ergens in 1996 in dienst, wat Rick ook schreef.
De vier- en zes assige bruine DB varianten kan je wel makkelijk plaatsen in je tijdperk mits ze het oude DB logo hebben.  ;)


Jeroen
We're all riders on this train.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re:staal transport coilwagens met drie huiven
« Reactie #8 Gepost op: 08 April 2010, 14:50:27 »
Mooi zo ik weet genoeg...

de zes wagens gaan in de verkoop, iemand interesse?

Rob Moerkerken

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:staal transport coilwagens met drie huiven
« Reactie #9 Gepost op: 08 April 2010, 19:48:52 »
De blauwe NS-huifwagens zijn dezelfde als de bruine met 4-delige huiven.
Deze huiven zijn (dacht ergens eind jaren 80) vervangen door 3-delige exemplaren.
De blauwe modellen kloppen zoals gezegd niet, zijn te kort.

Huub


j.peel

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re:staal transport coilwagens met drie huiven
« Reactie #10 Gepost op: 08 April 2010, 21:29:13 »
De blauwe wagens hadden ook uitsparingen (5) in het brede deel van de chassisbalken. Een soort geperforeerde vissenbuik dus.
Groet Jan.