Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 21:12:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
  

Auteur Topic: Baanplan Enschede. Graag commentaar.  (gelezen 3324 keer)

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Gepost op: 26 December 2006, 19:53:15 »
Ik zou graag opbouwende kritiek ontvangen van onderstaand baanplan.

Zie http://www.hbouman.scarlet.nl/baanplan/baanplan.htm

Liggen de wissels goed, denkfouten misschien ??, of onlogische situaties
« Laatst bewerkt op: 30 December 2006, 10:16:56 door NS1100 »

okki

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • winterswijk
    • http://www.freewebs.com/arno-modeltreinen/index.htm
Re: Baanplan Enschede. Is dit wel het juiste forum ??
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2006, 09:36:59 »
Hallo ns 1100

IK vind het een mooi plan
het station geeft de mogelijkheid tot veel rangeerwerk
jou site ziet er ook mooi uit

mvg  arno

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Baanplan Enschede. Is dit wel het juiste forum ??
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2006, 10:02:39 »
Hoi NS 1100. Dit topic had ik dus inderdaad niet gelezen. Maar ik heb zojuist uitgebreid je site zitten bestuderen en dat ziet er prima de luxe uit. Goed idee van dat tempex behang trouwens 8)
Volgende keer alles in dit forum met hoofdletters schrijven ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Baanplan Enschede. Is dit wel het juiste forum ??
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2006, 10:11:46 »
Over het station heb weinig aan te merken. Over je site wel: Super.
Ik hoop dat je meer foto's van je baan zal laten zien als het vorderd.

Ga zo door.

Richard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2006, 11:10:07 »
Hallo NS 1100,
 Het ziet er logisch en "spoors" uit,ruime bochten,niet te groot station.
 Maarrrr.. Je komt nooit meer terug in Enschede als je er eenmaal uit bent,je blijft rondrijden in het grote, gedeeltelijk enkelsporige ovaal.
Of heb je de bedoeling,in het station links onder de treinen te laten keren?
Dan heb ik niets gezegd.  :D
    -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re: Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2006, 11:17:21 »
Je hebt gelijk je komt nooit meer terug in Enschede. Ik had zelf gedacht aan een pendeldienst tussen de twee stations. Dus eigenlijk zijn beide stations eindstations maar het onderste station kan tevens als doorgangsstation dienen voor de treinen die rondjes rijden. Om zo'n trein weer terug te laten keren in Enschede gaat hij dus vanuit het onderste station weer terug. Ik heb dit voor een deel bewust gedaan omdat ik de rijmogelijkheden interessanter vindt dan rondjes rijden. Ook de beperkte ruimte heeft mij op dit idee gebracht. Maar als iemand betere cq. leukere ideeen heeft, die zijn echt welkom want station Enschede is dan wel klaar, de rest zit nog in een denkfase.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2006, 11:22:19 »
Het is me niet geheel duidelijk wat voor schaal de tekening heeft, met andere woorden wat zo'n recht stukje rails voor lengte heeft. Zo optisch lijkt de lengte van de uithaal-/opstelsporen wat aan de magere kant met 4 van die stukjes, maar misschien zie ik dat wel heel verkeerd omdat ik een verkeerde schaal voor ogen heb.

Verder ziet het ontwerp er netjes uit, persoonlijk ben ik niet zo weg van driewegwissels maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Volgens mij kun je wel een wisselsetje uitsparen: tussen het tweede en derde perronspoor van onderen heb je eerst een wisselkruis liggen en even later nog een driewegwissel-setje. De in de tekening 'bovenste tak' van dat setje kan vervallen als je in plaats van een kruising rechtsonder bij dat wisselkruis een Engels wissel toepast.

Groet, Julius

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2006, 11:26:14 »
 Ja, rondjes rijden is niet natuurlijk,maar anders ben je binnen een paar minuten alweer aan het rangeren met dezelfde trein.En wegstoppen in een schaduw station is ook niet alles.
 Maar ik zou het emplacement links onder  (Hengelo?) wel wat meer aankleden met een perron of zo,of heb je dat stuk baanvak in gedachten ri Delden?
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re: Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2006, 11:38:52 »
Julius,

De vierkanten in de tekening zijn 1 bij 1 meter. De schaal is HO. De opstelsporen zijn inderdaad wat kort maar helaas is er niet meer ruimte, weer die compromis he. Ik heb getracht in ieder geval Enschede zo goed mogelijk na te bouwen en daar liggen driewegwissels, dus vandaar. De rest neem ik mee in het verder uitwerken.

Peter,

Die aankleding is wat lastig in die bogen. Ik ben hier wel mee bezig maar dat lukte nog niet zo direct. Het is inderdaad richting Hengelo wat ik in gedachten heb.

Bedankt voor het commentaar, Henny

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2006, 12:25:20 »
Leuk baanplan
Alleen het doorgangsspoor voor het station langs dat gaat omhoog of omlaag? Ik zou zelf voor omlaag kiezen want anders zit je tegen een spoordijk aan te kijken, en je station wordt slecht bereikbaar zeker als je bovenleiding plaatst op de spoordijk. Je bedient de baan op de plaats waar de tekst staat toch?
Wordt het blauwe spoor naar Glanerbrug nog verder uitgewerkt? De koppeling d.m.v. de 2 wissels is zeker om extra rijlengte naar Glanerbrug te krijgen door een extra rondje te rijden.

Groeten Stephan.

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re: Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2006, 13:04:25 »
Beste Prutser,

De bediening komt voor station enschede te liggen dus niet voor het onderste station. Het spoor gaat inderdaad omhoog met 55 mm en er komt bovenleiding op maar komt op gelijke hoogte met de andere sporen die 55 mm dalen dus is daar geen spoordijk meer, wel in het aanloopstuk maar daar loopt het blauwe spoor deels lager.

Het blauwe spoor naar Glanerbrug wordt inderdaad nog verder uitgewerkt maar ik weet nog niet hoe.

Als je de 2 wisselverbindingen rechts bedoeld? Die zijn er om elke trein op elk perron te kunnen laten aankomen en weer te laten vertrekken via het rechtse spoor.

Bedankt voor het commentaar. Henny.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2006, 13:09:13 door NS1100 »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2006, 14:02:51 »
Ah, nee nu zie ik het, het spoor loopt lang de muren en je staat in het midden.
Met het doorgangsspoor omhoog/omlaag bedoelde ik dan het achterste spoor  bij station Enschede maar die kan dan omhoog want die loopt langs de muur.

Ik bedoelde de 2 wissels die het blauwe spoor aan de rondgaande baan koppelen links boven.
 
mvgr. Stephan.

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re: Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2006, 14:35:44 »
oh maar dat zijn geen wissels hoor, hier zit nog een hoogteverschil van 110 mm dus lopen ze over elkaar heen. Het blauwe spoor stijgt hierna 55 mm en het andere daalt 55 mm zodat ze op hetzelfde niveau uitkomen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Baanplan Enschede. Graag commentaar.
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2006, 15:01:46 »
Okee, dan heb ik eigenlijk verder geen commentaar.

Succes met de bouw en ik zie op je homepage wel hoe het er uit gaat zien.

groet Stephan.