Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04

Auteur Topic: Faller car system.  (gelezen 7080 keer)

W. Dagevos

• Offline Offline
Faller car system.
« Gepost op: 05 April 2010, 21:11:00 »
Beste.

Ik zou willen beginnen met FCS (faller car system).
Als hier al info / topic van is dan graag even te vermelden.
Ik heb totaal geen ervaring met FCS.
Ik zie het vaak op beurzen en op internet, in ik ken ook wel een aantal startsets enzo.
Maar hoe gaat het met zelf inbouwen van motoren in auto's?
is dit mogelijk?
Digitaal maken, zodat ze niet botsen. en dat soort "realistishe dingen."
en als laatste waar? Treinenwinkel, modelbouwwinkel?
De prijs, wat ben ik al gauw kwijt voor een compleet verlichte "vrachtauto".
Dan moet je denken aan de auto, verlichting, remlicht (hierover uitleg graag), knipperlicht (hierover uitleg graag).
remmen, vertragen. en dat soort zaken.

Alle tips zijn welkom, en als zoiets dergelijks al bestaat, mijn excuses ervoor.

Mvg. waylon

A3

• Offline Offline
Re:Faller car system.
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2010, 21:23:44 »
Hallo Waylon,

Ik ben er zelf nog niet aan toe maar hier enkele links, ik hoop dat je er wat mee kunt.

Groeten Adrie  8)

http://www.miniatuura.nl
http://www.1op87.nl
http://www.car-system.de.tl
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2010, 21:30:58 »
Hoi Waylon,

Citaat

Maar hoe gaat het met zelf inbouwen van motoren in auto's?
is dit mogelijk?

Ja hoor dat is mogelijk maar ik zou er zeker niet gelijk mee beginnen, koop eerst eens een startsetje om kennis te maken met het systeem.

Citaat
Digitaal maken, zodat ze niet botsen. en dat soort "realistishe dingen."
Is zeker mogelijk, kijk eens naar het MCC systeem van Leon van Perlo: http://dinamo.vanperlo.net

Citaat
en als laatste waar? Treinenwinkel, modelbouwwinkel?
Startsets etc zijn in de winkel te krijgen, maar meestal goedkoper bij webshops, bijv anw-modeltreinen im medemblik is een goed adres.

Citaat
De prijs, wat ben ik al gauw kwijt voor een compleet verlichte "vrachtauto".
Dan moet je denken aan de auto, verlichting, remlicht (hierover uitleg graag), knipperlicht (hierover uitleg graag).
remmen, vertragen. en dat soort zaken.
Denk aan een 200-250 euro, compleet digitaal met een LEDje of 40.

Citaat
Alle tips zijn welkom, en als zoiets dergelijks al bestaat, mijn excuses ervoor.

Kijk ook eens op www.spoorh0.nl

Grtz,

Gerard

Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

W. Dagevos

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2010, 21:56:05 »
en wat heb ik allemaal nodig als ik zoiets zelf zou willen maken?

een vrachtauto bijvoorbeeld, uiteraard SMD ledjes, en lakdraad, maar verder?

Welke decoder, is allemaal wel nederlands maar ik snap er eigelijk niet echt veel van  :-X

Bedankt voor de informatie alvast.

Mvg.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2010, 22:20:27 »
Hoi!

Je heb inderdaad een faller Car System vrachtwagen nodig, een boel ledjes, een decoder voor de vrachtwagen, een computer om de benodigde software op te draaien, een speciale kaart om op de computer aan te sluiten, draad om  signaal op de baan te zetten, reedcontacten om terugmelding naar de PC te regelen. Het meeste moet je allemaal zelf in elkaar solderen en zelf inbouwen c.q. verbouwen.

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2010, 11:35:26 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2010, 23:59:32 »
Waylon,

Aangezien je nooit luisterd, t volgende (misschien lees je wel ;)

Bij t ombouw van voertuigen naar welk systeem dan ook is ervaring met solderen (smd solderen met name) onontbeerlijk.  Als 14 jarige zou het goed kunnen dat je of de apparatuur of vaardigheid misschien niet tot je beschikking hebt.
Zit  je op t MBO Electronica, dan lijkt me dit een gelopen race. Tweede jaars MBO moeten dit zonder al te veel moeite kunnen doen. Zit je echter op het VWO of lyceum zonder praktijk ervaring wordt het al een stuk moeilijker. De theorie is niet moeilijk, de praktijk zal een stuk lastiger zijn. Overigens met wat ervaring kom je dan ook wel veel verder.

Dan komen we tot de prijzen van het bv MCC systeem:
Een decoder kost 49Eur, dat is dus per voertuig.
Eenmalig 75\95 Eur voor de centrale,
En eventueel 209/230/290Eur voor kant en klare voertuigen.

Ik kan me voorstellen dat dat een beetje veel is voor een krantewijk, of een zaterdag helpen bij de slager.
Tot dat je een baan of goed verdienende bijbaan hebt zal t handiger zijn om oefennen met smd solderen en lakdraad, bv in huisjes of hobby locomotieven.

Vriendelijke groeten, én succes Jan-Peter.

10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 06 April 2010, 02:12:14 »
Zit je op t MBO Electronica, dan lijkt me dit een gelopen race. Tweede jaars MBO moeten dit zonder al te veel moeite kunnen doen.
Oef... Dit is geen verwijt richting jou of de topicstarter... maar het niveau van tegenwoordig is schrikbarend laag: dat gaat tweedejaars echt niet lukken, of beter gezegd: de gemiddelde tweede-jaars-leerling: De hobby-'gekken' die er hier en daar tussen zitten haal (p*k mag dus niet) je er zo tussen uit, maar je moet niet gek opkijken als vierde-jaars nog met hun oren staan te klapperen als je over bits en bytes en ingangen en uitgangen begint...

Voor de topicstarter: dat mooi optrekken en afremmen inclusief richtingaanwijzers en remlichten is leuk, maar heel hoog gegrepen: toen ik nog een inkomen had heb ik er wel eens over lopen denken, maar ik ben afgehaakt op de enorme kosten: een gewoon car-system voertuig kost al snel 60 euro, en dat beschouwde ik toen al (en nu natuurlijk helemaal) als een rib uit m'n lijf.
Vergeet daarnaast de electronica naast de baan/in de baan niet: de computer moet weten waar een bepaald voertuig zich bevind, om het niet op andere voertuigen of obstakels te laten botsen.

Daarnaast moet de weg goed egaal en zonder al teveel hobbels aangelegd zijn...

Even ter illustratie: ik heb een jaartje of 10 geleden een startset gekocht: 8 jaar later, toen ik 20 was heb ik een testbaantje gebouwd: man wat was ik blij dat ik dat gedaan had, want toen bleek dat alles veeel nauwkeuriger kwam dan ik verwacht had.

Met alle respect, maar ik denk toch echt dat dit te hoog gegrepen is.

W. Dagevos

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 April 2010, 14:04:15 »
Beste.

1 Qwa ervaring zit ik toch wel redelijk, Ik zit op een technische school in maaseik.
Solderen heb ik al jarenlang ervaring mee, aangezien mijn leeftijd.
Ik doe de hobby al vanaf mijn vierde, veel sleutelen aan treintjes, reparaties uitvoeren.
En ik was vaak aanwezig op open dagen, modelspoorbeurzen, workshops, enz.
solderen is het probleem niet en ik heb al het goed gereedschap tot beschikking.

2 Dat dit een dure hobby is, heb ik al door vanaf ik zelf treinen begon te kopen, Werken doe ik niet eens :).
Ik heb wel ouders met een goed inkomen, die altijd wel bereid zijn een steentje bij te dragen.
Dit topic heb ik ook geopend om wat informatie te verschaffen van ervaren "FCS kenners".
Aangezien ik helemaal geen ervaring heb hiermee, en de termen nog een beetje moet leren kunnen site's soms onbegrijpelijk zijn :P.
Uiteraard probeer ik jullie een beetje te volgen, maar duitse site's hoef je me niet te geven  (y).

3 Pc. Dit is wel mogelijk, maar aangezien mijn pc onder staat en de baan op zonder komt, is dit geen oplossing.
Er is toch ook een mogelijkheid om dit te bereiken zonder pc? dan heb je toch van die sensoren overal? of heb ik dit verkeerd.

4 En natuurlijk moet dit een hobby blijven, voor 100 euro heb je een auto die je kunt blijven uitbreiden.
Ik zeg toch niet dat ik meteen een complete auto wil?
eerst eens een testbaantje  met een eigen vrachtauto met motor en (goede) decoder, die later met geld teveel nog altijd aangevult kan worden.
Mijn verzameling treinen is ook niet mis als je bekijkt dat ik 14 ben, heb nog heel wat jaartjes te gaan, en zoals ik al vermeld had, de lol van de hobby is eruit als ik alles in een keer ga doen.

Allemaal bedankt voor deze informatie, Hopelijk snappen jullie mijn verhaal? :)

Informatie is nog altijd welkom , ben mischien een beetje onduidelijk geweest, maar zonder pc graag.

Mvg. Waylon

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 April 2010, 19:50:39 »
Beste Waylon,

Als je een vrachtwagen realistisch wil laten rijden met ledjes, knipperlichten enzovoort en zonder computer dan kan ik je uit een droom helpen: Dat kan niet! Je moet dat met een computer doen. Want hoe moet de decoder in de vrachtwagen weten wanneer hij wat moet uitvoeren (knipperlicht aan/uit, remmen enz...)? Daarvoor moet je in de baan reedcontacten, extra draden in de baan maken, computerprogramma en computerinterface hebben.

Een gewone Faller Car System auto / vrachtwagen kan je ook een leuke baan maken. Maar als je later meer wil dan zal je je FCS-baan moeten aanpassen en ook je vrachtwagens. Dan moet je dus in het begin zonder langzaam optrekken, mooi stoppen, knipperende ledjes, enzovoort. Een goede FCS-baan aanleggen is al moeilijk genoeg.

Lees nog eens de stukken door op het internet bij de MCC / Dinamo website. Daar staat veel uitleg en als het te moeilijk is... Je bent pas 14 jaar dus dat is niet erg. Het begrijpen zal misschien op latere leeftijd komen. Het is niet altijd anders... dat heeft iedereen gehad. Je kan niet leren lopen zonder eerst te kruipen en vallen en opstaan :)

Succes ermee!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim S.

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2010, 22:00:55 »
Hallo Waylon

Ja het kan wel zonder computer !!
Kijk maar eens bij :  www.miniatuurA.nl
Daar staat duidelijk aangegeven wat mogelijk is.
Dit natuurlijk in nederlands zodat jij het ook kan lezen.
Deze auto's rijden bij mij ook (6 stuks) en zijn super.
Als je nog meer wil weten dan hoor ik het wel.

Mvg
Wim S

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 April 2010, 22:28:38 »
@Wim S,

Ik heb even gekeken op de genoemde website. Het is inderdaad nog een mogelijkheid :) Leuk maar zonder computer is het niet meer dan een uitgebreid Faller Car System? Het ziet er belovend uit. Met de computer is het even uitgebreid als met het andere dinamo-systeem... Zo te zien werkt dit systeem op basis van Infrarood. En met welke software werkt het allemaal? En heb jij het al rijdend met software? Of gewoon als "FCS-baan"?

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2010, 11:24:18 door ronaldk »

W. Dagevos

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 April 2010, 11:21:22 »
Wim,

Had je bijna mijn droom verpest :P.

Ik ga die site eens helemaal doorploegen, en als ik iets wil weten dan vraag ik het wel ;).

Zou je mischien wel eens wat foto's willen uploaden? die helpen meestal al heel veel.

Mvg. Waylon

Wim S.

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 April 2010, 23:13:56 »
Ronaldk en Waylon

Dit systeem kan veel meer .
Het kent geen blokken(onnatuurlijk bij auto's) maar zenders en ontvangers in de auto's.
Hierdoor kunnen de auto's dan ook echt file rijden.
Zonder pc rijden is mogelijk door de DCC Cars met zenders (infrarood net als bij een TV)aan te sturen.
Dit kan met een hand zender.
Maar ook met een pc en windigipet software.
Alles is mogelijk lees de side maar eens door.

Wim S