Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
RTM in 0m
door
Jan den Haan
24 August 2025, 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West
door
Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI
door
Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding
door
Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
24 August 2025, 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronald Halma
24 August 2025, 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
24 August 2025, 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte
door
Frank 123
24 August 2025, 20:40:18
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Herb73
24 August 2025, 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
24 August 2025, 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Wim Vink
24 August 2025, 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Benelux795
24 August 2025, 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
Frank 123
24 August 2025, 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels
door
AlbertG
24 August 2025, 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim Vink
24 August 2025, 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Dave.......
24 August 2025, 16:37:20
Artitec goederenwagen
door
henk
24 August 2025, 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
24 August 2025, 15:42:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Modelspoormagazine 91
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Modelspoormagazine 91 (gelezen 1194 keer)
Marty
Het Achtergrondmannetje.nl
Modelspoormagazine 91
«
Gepost op:
05 April 2010, 12:17:47 »
Ten eerste, mijn excuses dat er geen stukje geschreven is van nummer 90.
Ik was voor even een ZMZP ( Zelfstandige Mét Ziek Personeel) en gelukkig vliegt de crisis mijn deurtje nog steeds voorbij, maar dat houd wel in dat er even aangepoot moet worden.
Tel daarbij een weekendje Ontraxs bij op en een bezoek aan rail en wat bouwdagen van Mitropa op, dan speel je dus al met de spreekwoordelijke voortanden van je huwelijk
En met 91 ben ik ook alweer rijkelijk laat, aangezien 92 over 2 weken al in de winkel ligt.
Maar gezien de paar vrije dagen, ben ik zaterdag nog even snel door de stromende regen een exemplaar gaan halen puur voor jullie vermaak
, met de volgende inhoud:
Als de inhoud net zo is als de voorpagina, gaat het weer om een zeer geslaagd nummer.
Uiteraard wordt er weer begonnen door een voorwoord, dit keer door een andere Guy, en is het eigenlijk een zeer lange aanhef naar de vraag toe, of verenigingen even hun gegevens willen mailen voor een update van het bestand.
Vervolgens weer 16 pagina's nieuws, vaak wat achterhaald maar soms met leuke nieuwe dingen, voor mijn geval een paar leuke old timers voor op mijn vooroorlogse baantjes.
Schaal N krijgt speciale aandacht met een paar pagina's nieuw N materieel, zeer interessant voor de n-spoorders, smikkelen voor Jeroni en gevolg, en dus niet verder gelezen door mij
.
Maar na al die nieuwsflitsen gelijk een topstuk van 10 pagina’s over een modelbaan ergens in Zwolle naar Luxemburgs voorbeeld.
Op een of andere manier verschilt de Nederlandse bouwstijl met de de manier van bouwen van onze zuiderburen, en dan met name het gebruik van kleuren. En ook hier valt dat weer op.
Deze man is echt een bouwer naar mijn hart: “koop een lok minder en besteed dat aan je scenery…” .
Dat is een statement die ik 1000% kan ondersteunen, en het zal dan niet verbazen dat de bouwer hoofdzakelijk met Mininatur werkt.
Wederom is er ook weer een baanplan met de nummering van de foto’s bijgevoegd, dit is echt een pluspunt vergeleken met vroeger in de eerdere MSM’s.
Persoonlijk vind ik het alleen jammer dat er veel wordt gesproken over details, van welk merk, en hoe ze gebouwd zijn, maar dat deze details nergens op de foto te zien zijn.
Verder wordt er nog aangegeven hoe de achtergrond gemaakt wordt, en wordt er weer gesproken over geprint papier, en bobbels……..wanneer wordt de betere manier nou eens beschreven ?
In ieder geval een schitterende baan, alleen daarvoor zou je de MSM al aan moeten schaffen
Vervolgens een reportage van de nieuwe uitgave van Olaerts, een messing lok van de serie 36.
Schitterend model , denk ik, want echte close ups zitten er niet bij, en die er wel bij zitten zijn slecht belicht en vallen de details weg, of ze zitten er niet, en is het expres zo belicht.
Opvallend bij de min punten: de hoge kostprijs, voor degene die dit kunnen betalen, zal dit geen min punt zijn denk ik
, voor een krappe € 1500 heb je een in mijn ogen aardig lokkie, en neem je hem in het geel, heb je er 1 met een hoog “Thomas the tankengine”gehalte
Dan komt er een beschrijving van een baanplan welke uit de 60-jaren komt en is bewerkt naar deze tijd.
Nou ja bewerkt, het is een ovaal, waarbij tussen het wissel van station 1 en wissel van station 2 welgeteld 20 cm zit, leuke speelmogelijkheden, maar verre van realistisch.
Zelf ben ik niet zo’n fan van een artikel van een baanplan van een ongebouwde baan, maar aan de andere kant, er zullen zat lezers zijn die hier hun inspiratie van weghalen, of in ieder geval een deel van het plan.
Vervolgens het zoveelste stukje van de “Rembrandt in de modelspoordelaarij” Emmanuel Nouaillier.
In dit stukje geen how-to maar meer een samenvatting van 1 van zijn kunstwerken met hier en daar een uitleg, maar geen stap voor stap deze keer helaas.
In mijn ogen is deze man samen met Marcel Ackle de top van Europa, met dit verschil, dat Emmanuel zo gedetailleerd te werk gaat dat het met het blote oog niet meer te zien is, en ik zijn werk liever op de foto zie, dan in real live, maar dat is een persoonlijke mening, maar het blijft elke keer weer turen en opnemen en hopen dat je ooit in de buurt kan komen.
Doorbladerend kom ik op een “Floris” Artikel, hoe slacht ik een Anna en maak er een Belgische lok van.
Een T3 wordt geslacht om er een belgische lok van de serie 59 van te maken.
Zeer veel foto’s geven aan wat er gesloopt moet worden en dan houd het artikel opeens op…… het is een vervolg artikel zonder dat ik er erg in had, dus ook bij het vervolg moet ik dus dit artikel erbij houden omdat ik deel 1 voor de helft alweer vergeten ben..
Dit wordt bwezen door het volgende artikel; deel 3 van de bovenleidingsportalen van MSC de kempen.
Deel 1 en 2 ben ik alweer vergeten en moet ik er weer bij pakken.
Ergo, dit is wel een heel erg lang artikel om te vertellen hoe je een protaal maakt.
Naar mijn mening kan dit makkelijk in 1 artikel van 3 a 4 pagina’s kwijt, en hoef je dit artikel niet te gebruiken, als je de slaap niet kunt vatten.
Dit valt mij overigens vaker op in de voor de rest voortreffelijke MSM nummers, de soms langdradige beschrijven van een artikel ( zegt ie in een langdradige bespreking
)
Over langdradig gesproken, de volgende 10 pagina’s worden vergeven aan de nieuwe Viessmann Commander dus voor diegene die wat meer willen weten of dit wat voor hun is, aanschaffen zou ik zeggen, want een advertentie van 10 pagina’s is niet voor niets zou je zeggen.
Ik heb het niet gelezen omdat een Multimaus voor mij al gevaarlijk is, maar zo aan de 30 foto’s te zien wordt elke mogelijkheid ervan besproken.
Vinger natmaken en doorbladeren, een artikel over het gebruik van de gasbrander door de J van PAJ.
Een waterkraan in spoor 1 geheel in gedraaid en gegoten messing.
Een artikel wat je zeker moet lezen als je weer wat wil leren in solderen van messing, omdat hier de zwaardere onderdelen aan bod komen, waar wij met ons 40 Watt boutje of WSS nog geen deuk in een pakje messing solderen, dit is het echte hete werk.
En dan weer een baantje naar mijn smaak, ze weten dit keer echt wat mijn smaak is , een smalspoor trambaantje uit de jaren 1900 ergens, inclusief een echte backert , alles in schaal 1/50 ste.
Een baan die al een tijd geleden gebouwd en weer afgebroken is.
Maar conform de Nederlandse strijdkrachten waren de foto’s en de negatieven zoek, alleen in dit geval zijn ze toevalligerwijs weer terug gevonden.
Een schitterend zelfgebouwd baantje met 1 groot minpunt naar mijn eigen smaak: veeeeeeeel te schoon.
Deze baan is met veel liefde en kennis gebouwd, maar hierbij wordt pijnlijk duidelijk hoe sfeer of het ontbreken aan sfeer een bouwwerk kan beïnvloeden.
Zeker banen uit de tijd waar er alleen nog sepia foto’s van zijn, moet je het menselijke oog wat bedonderen en de kleuren wat afvlakken, en in ieder geval ietwat vervuilen.
Maar nogmaals, dat is mijn mening, en neemt niet weg dat het verder prachtig gebouwd is
Zal nu wel klaar zijn met de mooie artikels….. Nee niet hoor, nu is P van PAJ aan het woord over het verbouwen van wagens in schaal 1/32 waarbij ijzeren modellen van Siku aangepakt worden , maar ook de kunsstof modellen van VK flink verbouwd worden.
Vooral het roestig maken van een trekker, heeft mijn aandacht, en bij de volgende beurs ga ik Patrick even tackelen over het door hem gebruikte materiaal “rostset “van Lokführer Lukas. Nooooit van gehoord, maar een subliem resultaat, hebbe hebbe hebbe..
Pffffff, nog een leuk artikel, het houd niet op voor die € 7.95. Nu van Lennart van de Baanbrekers, “Rust roest” is de naam en is een reportage van een diorama van een vervallen station gebaseerd op het station Pondrôme.
Heel leuk diorama die een echte sfeer uitsraald, het gras had ik anders aangebracht , want met name het Heki flor ligt er nogal dik op inplaats van “erin” , maar bij de het zien van de eerste foto zit je gelijk in de sfeer, en dat is voor mij persoonlijk dé essentie van modelbouw.
Gelukkig, ik ben er doorheen, want zoveel in 1 blad, dat valt bijna niet meer te beschrijven en leest niemand deze recensie meer .
Er staat nog een pagina met een klein verslag van de forum meeting nieuwjaarsbijeenkomst, en dan rijst bij mij gelijk de vraag, waarom dit nog nooit geopperd is in de beneluxspoor kringen, en dan heb ik het niet over een kroketten meeting in Houten, maar een echte Bijeenkomst voor alle BNLS bezoekers…….
O ja nog 1 pagina over privaat materieel in België, inspiratie misschien voor de geïnteresseerde om tye kijken of je exoot geloofwaardig is als je een Belgische baan bouwt, maar na zoveel modelbouw geweld, geen puf meer om te lezen.
Laatste pagina…. Een advertentie van Rail…… ik werd dus als laatst met mijn naze op de feiten gedrukt dat ik inderdaad rijkelijk laat ben met deze recensie, waarvoor nogmaals excuses.
ook excuses dat het een lang stuk is geworden, maar er stond gewoon weg teveel in wat ik niet weg kon laten, ergo:
FLINKE AANRADER
, dus heb je 91 nog niet in huis?? renne joh
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2010, 12:47:49 door marty
»
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Modelspoormagazine 91
«
Reactie #1 Gepost op:
05 April 2010, 13:40:36 »
Wat een schrijver is die man!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|