Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 22:59:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
Vandaag om 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:26:16
Common ground en Yamorc door JoopSpoort
Vandaag om 22:19:47
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
Vandaag om 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
Vandaag om 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
Vandaag om 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.  (gelezen 3885 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Gepost op: 03 April 2010, 17:55:24 »
Deze iets wat misleidende titel verwijs ons naar een nieuw artikel op www.sleutelspoor.nl wat gaat over het transport van een tramrijtuig uit het museum naar de RTM op de Brouwersdam.
“Dit is geen museum meer, maar een pretpark”, “waar zijn onze mooie locomotieven gebleven” en “waar gaat het materiaal heen wat niet meer in de collectie past?!” Deze kreten en de daarop volgende discussies kunnen we ons waarschijnlijk allemaal nog herinneren. In de nieuwe visie van het spoorwegmuseum was o.a. geen plaats meer voor de (inter)lokaletram. Door deze visie van enkele snelle jongen en meisjes moesten deze stukken uit het museum verdwijnen en ergens anders onderdak zien te vinden. Enkele van deze “ongewenste”stukken waren de stoomtramlocomotief RTM57, de motorwagen M67, de tramrijtuigen B364 (kindertram) en AB417 en twee goederenwagen 458 en 635 die vroeger tot de metersporige RTM behoorden. De “stichting voorheen RTM Ouddorp” was bereid deze stukken, die zij eerder aan het museum geschonken had, weer terug in haar collectie op te nemen en beloofd er goed voor te zorgen!. Anno 2010 is de RTM57 een goed geconserveerd staties object geworden, het rijtuig B364 is onlangs in al zijn glorie, net als de 458, opnieuw in gebruikgenomen en de M 67 heeft nog niet zolang geleden zijn eerste meters over de Brouwersdam gemaakt. In de nazomer van 2003 vond het transport van de voertuigen van Utrecht naar de Brouwersdam plaats Hier volgt een verslagje van de aankomst, en het afladen van de 417.
SK

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11778
    • Mijn fotoarchief
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2010, 18:32:52 »
van enkele snelle jongen en meisjes

Jammer dat het nou toch weer op dit niveau moet.
Ik vind het terecht dat je als museum rondom de spoorwegen een museum zonder trams wil. Dit stukken dateren nog uit de periode dat het Spoorwegmuseum een openbaar vervoersmuseum zou worden. Nu het NSM een nieuwe koers heeft gekozen die 100% voor de spoorwegen gaat, is het logisch dat de museumstukken rond de tram worden afgestoten. In de meeste gevallen zijn deze stukken op betere plekken terecht gekomen, ipv wegkwijnend in een hoekje van het NSM.
Dit RTM rijtuig is daar een mooi voorbeeld van, maar ook de NZH tram en de LTM tram hebben onderdak gevonden op plekken waar ze daadwerkelijk thuis horen.

Eelco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #2 Gepost op: 11 May 2013, 19:25:53 »
Ik heb ze van de week nog zien rijden!!!!!op de 57 na dus.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #3 Gepost op: 11 May 2013, 19:36:09 »
De RTM rijdt/reed niet op Meterspoor maar op Kaapspoor. Het scheelt maar 67 mm....

Op schaal h0m staat bij mij RTM 49 te wachten op de bijpassende rijtuigen. Ook de M67 en een Backertje staan in de wachtlijst. Voorlopig wordt h0e rijdend materieel vervaardigd. Beelden volgen.

Groet, Rob


Herman2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2013, 08:41:11 »
Het Spoorwegmuseum heeft een goede zet gedaan met die mordernisering. In plaats van een stoffige opstelling waar voornamelijk "ouderen" rondlopen is er nu een levendig museum dat een divers publiek trekt.

De collectie blijft ondertussen gewoon in tact, deels bij anderen en deels in het NSM zelf. Als we dat interactieve ooit zat zijn en de verpakking gesloopt wordt, dan staat die stoomloc er gewoon nog. 

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5455
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2013, 09:18:18 »
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb de foto's nog waar ik als kind in de jaren '70 het museum bezocht en langs de afgezaagde mat'46 kop en de grote stoommachine geleid werd door een hal vol displays met voor kinderen nietszeggende bouwwerkjes. Dan naar buiten waar een onsamenhangend assortiment railvoertuigen op een rijtje stond met een grote glimmende stoomloc als hoogtepunt. Die herinner ik me dus nog goed, de rest was niet zo de moeite waard op die leeftijd. En kijk nu maar eens wat een diversiteit aan bezoekers er steeds te zien is: zonder deze modernisering had het museum nauwelijks nog bestaansrecht gehad anno 2013. Dus in detail zal er voor iedereen wat op aan te merken zijn, maar het gemiddelde is voor elke bezoeker interessant. En de trams en bussen hebben veel specifiekere liefhebbers, dus die moet je hun eigen plek geven. Zoals de perfecte integratie van de tram in het Openluchtmuseum in Arnhem.
RETROBAHN A.G.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
    • modulebaan.nl
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #6 Gepost op: 13 May 2013, 10:22:43 »
Dat was een felle discussie toen!

Achteraf/op dit moment gezien kun je wel stellen dat het een hele goede zet is geweest. Het spoorwegmuseum heeft nu duidelijk bestaansrecht en weet steeds weer de aandacht te vestigen op de spoorweggeschiedenis in Nederland. En het is een leuk dagje uit met (jonge) kinderen geworden, ook als deze niet zo veel met treintjes hebben.

Verder heb ik de indruk dat er nu vaker wisselingen zijn in de stukken die in het museum staan, waardoor een groter deel van de collectie bereikbaar wordt voor het grote publiek.

Voor de modernisering was dat toch een stuk minder.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #7 Gepost op: 13 May 2013, 11:15:39 »


Hmm, als ik het verhaal van Sobat Kras lees dan heb ik het RTM-materieel in het spoorwegmuseum kort voor het vertrek op de foto kunnen zetten. Te zien zijn de rijtuigen AB417 en B364 en achteraan stoomtramlokomotief 57.
Achter de rijtuigen, nog net rechts op de foto te zien, stoomtramlokomotief 7/607 van de Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik.

Martijn

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #8 Gepost op: 17 May 2013, 10:22:33 »
Als ik het huidige spoorwegmuseum bekijk, dan zie dan men bij de inrichting hiervan heeft gekeken bij collegq's in York (GB). Ook herken ik elementen uit het musuem in Odense (DK). Al en met al vind ik het een verbetering. En met een wisselende collectie blijft het aantrekkelijk. Misschien komt er ooit nog wel een speciale tentoonstelling over de tram en lokaalspoor.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18660
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #9 Gepost op: 17 May 2013, 15:50:52 »
Als ik het huidige spoorwegmuseum bekijk, dan zie dan men bij de inrichting hiervan heeft gekeken bij collegq's in York (GB). Ook herken ik elementen uit het musuem in Odense (DK). Al en met al vind ik het een verbetering.

Klopt, York heeft een sterke overeenkomst. Maar ze hebben ook aan de ander kant van de plas gekeken. Het museum in Sacramento CA lijkt ook sterk dezelfde opzet te hebben.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule