Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.  (gelezen 3823 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Gepost op: 03 April 2010, 17:55:24 »
Deze iets wat misleidende titel verwijs ons naar een nieuw artikel op www.sleutelspoor.nl wat gaat over het transport van een tramrijtuig uit het museum naar de RTM op de Brouwersdam.
“Dit is geen museum meer, maar een pretpark”, “waar zijn onze mooie locomotieven gebleven” en “waar gaat het materiaal heen wat niet meer in de collectie past?!” Deze kreten en de daarop volgende discussies kunnen we ons waarschijnlijk allemaal nog herinneren. In de nieuwe visie van het spoorwegmuseum was o.a. geen plaats meer voor de (inter)lokaletram. Door deze visie van enkele snelle jongen en meisjes moesten deze stukken uit het museum verdwijnen en ergens anders onderdak zien te vinden. Enkele van deze “ongewenste”stukken waren de stoomtramlocomotief RTM57, de motorwagen M67, de tramrijtuigen B364 (kindertram) en AB417 en twee goederenwagen 458 en 635 die vroeger tot de metersporige RTM behoorden. De “stichting voorheen RTM Ouddorp” was bereid deze stukken, die zij eerder aan het museum geschonken had, weer terug in haar collectie op te nemen en beloofd er goed voor te zorgen!. Anno 2010 is de RTM57 een goed geconserveerd staties object geworden, het rijtuig B364 is onlangs in al zijn glorie, net als de 458, opnieuw in gebruikgenomen en de M 67 heeft nog niet zolang geleden zijn eerste meters over de Brouwersdam gemaakt. In de nazomer van 2003 vond het transport van de voertuigen van Utrecht naar de Brouwersdam plaats Hier volgt een verslagje van de aankomst, en het afladen van de 417.
SK

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2010, 18:32:52 »
van enkele snelle jongen en meisjes

Jammer dat het nou toch weer op dit niveau moet.
Ik vind het terecht dat je als museum rondom de spoorwegen een museum zonder trams wil. Dit stukken dateren nog uit de periode dat het Spoorwegmuseum een openbaar vervoersmuseum zou worden. Nu het NSM een nieuwe koers heeft gekozen die 100% voor de spoorwegen gaat, is het logisch dat de museumstukken rond de tram worden afgestoten. In de meeste gevallen zijn deze stukken op betere plekken terecht gekomen, ipv wegkwijnend in een hoekje van het NSM.
Dit RTM rijtuig is daar een mooi voorbeeld van, maar ook de NZH tram en de LTM tram hebben onderdak gevonden op plekken waar ze daadwerkelijk thuis horen.

Eelco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #2 Gepost op: 11 May 2013, 19:25:53 »
Ik heb ze van de week nog zien rijden!!!!!op de 57 na dus.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #3 Gepost op: 11 May 2013, 19:36:09 »
De RTM rijdt/reed niet op Meterspoor maar op Kaapspoor. Het scheelt maar 67 mm....

Op schaal h0m staat bij mij RTM 49 te wachten op de bijpassende rijtuigen. Ook de M67 en een Backertje staan in de wachtlijst. Voorlopig wordt h0e rijdend materieel vervaardigd. Beelden volgen.

Groet, Rob


Herman2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2013, 08:41:11 »
Het Spoorwegmuseum heeft een goede zet gedaan met die mordernisering. In plaats van een stoffige opstelling waar voornamelijk "ouderen" rondlopen is er nu een levendig museum dat een divers publiek trekt.

De collectie blijft ondertussen gewoon in tact, deels bij anderen en deels in het NSM zelf. Als we dat interactieve ooit zat zijn en de verpakking gesloopt wordt, dan staat die stoomloc er gewoon nog. 

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5337
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2013, 09:18:18 »
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb de foto's nog waar ik als kind in de jaren '70 het museum bezocht en langs de afgezaagde mat'46 kop en de grote stoommachine geleid werd door een hal vol displays met voor kinderen nietszeggende bouwwerkjes. Dan naar buiten waar een onsamenhangend assortiment railvoertuigen op een rijtje stond met een grote glimmende stoomloc als hoogtepunt. Die herinner ik me dus nog goed, de rest was niet zo de moeite waard op die leeftijd. En kijk nu maar eens wat een diversiteit aan bezoekers er steeds te zien is: zonder deze modernisering had het museum nauwelijks nog bestaansrecht gehad anno 2013. Dus in detail zal er voor iedereen wat op aan te merken zijn, maar het gemiddelde is voor elke bezoeker interessant. En de trams en bussen hebben veel specifiekere liefhebbers, dus die moet je hun eigen plek geven. Zoals de perfecte integratie van de tram in het Openluchtmuseum in Arnhem.
RETROBAHN A.G.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #6 Gepost op: 13 May 2013, 10:22:43 »
Dat was een felle discussie toen!

Achteraf/op dit moment gezien kun je wel stellen dat het een hele goede zet is geweest. Het spoorwegmuseum heeft nu duidelijk bestaansrecht en weet steeds weer de aandacht te vestigen op de spoorweggeschiedenis in Nederland. En het is een leuk dagje uit met (jonge) kinderen geworden, ook als deze niet zo veel met treintjes hebben.

Verder heb ik de indruk dat er nu vaker wisselingen zijn in de stukken die in het museum staan, waardoor een groter deel van de collectie bereikbaar wordt voor het grote publiek.

Voor de modernisering was dat toch een stuk minder.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #7 Gepost op: 13 May 2013, 11:15:39 »


Hmm, als ik het verhaal van Sobat Kras lees dan heb ik het RTM-materieel in het spoorwegmuseum kort voor het vertrek op de foto kunnen zetten. Te zien zijn de rijtuigen AB417 en B364 en achteraan stoomtramlokomotief 57.
Achter de rijtuigen, nog net rechts op de foto te zien, stoomtramlokomotief 7/607 van de Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik.

Martijn

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #8 Gepost op: 17 May 2013, 10:22:33 »
Als ik het huidige spoorwegmuseum bekijk, dan zie dan men bij de inrichting hiervan heeft gekeken bij collegq's in York (GB). Ook herken ik elementen uit het musuem in Odense (DK). Al en met al vind ik het een verbetering. En met een wisselende collectie blijft het aantrekkelijk. Misschien komt er ooit nog wel een speciale tentoonstelling over de tram en lokaalspoor.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17897
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.
« Reactie #9 Gepost op: 17 May 2013, 15:50:52 »
Als ik het huidige spoorwegmuseum bekijk, dan zie dan men bij de inrichting hiervan heeft gekeken bij collegq's in York (GB). Ook herken ik elementen uit het musuem in Odense (DK). Al en met al vind ik het een verbetering.

Klopt, York heeft een sterke overeenkomst. Maar ze hebben ook aan de ander kant van de plas gekeken. Het museum in Sacramento CA lijkt ook sterk dezelfde opzet te hebben.