Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07

Auteur Topic: Hornby Lok decoder DCC met stekker  (gelezen 9407 keer)

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
Re: Lok decoder DCC met stekker
« Reactie #30 Gepost op: 22 January 2007, 00:27:23 »
Net zelf zo'n decoder getest en inderdaad uitlezen is er niet bij (met DCC_Gen overigens). Zeker geen tijd/zin gehad dit in de software te stoppen  :(

Het is een leuk decodertje vooral omdat ie zo klein is maar ik vind 'm wel aardig brommen. Mijn ervaringen met een andere budget DCC decoder met lastregeling, de Lokpilot Basic, zijn een stuk beter. Rijdt haast geruisloos.

- Eddy

Heb zelf nog niet de Lokpilot Basic uitgeprobeerd. Weet ook eigenlijk niet wat hij kost. Was het niet een Euro of 19? ESU ben ik qua programmeren zeer tevreden mee. Veel handige functies die makkelijk in te stellen zijn. Locomotieven rijden ook goed ermee, alleen staan de locs zo snel stil. Elk dwarreltje stof lijkt voor problemen te zorgen, meer dan bij andere locs. En dan had je natuurlijk ook nog een tijdje dat ze decoders produceerden die een zoemend geluid maakten. Dus ESU, aan de ene kant zeer content mee, soms heb ik het gevoel "jammer".
Zo zie je maar, de perfecte decoder bestaat niet.

P.s. Kan een moderator de naam van dit draadje veranderen in "(goedkope) hornby decoder" lijkt me iets duidelijker dan hoe hij nu heet.
K.Bay.Sts.B

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #31 Gepost op: 22 January 2007, 00:39:07 »
henk,
Ik heb ook de lokpilot basic getest maar de prijs weet ik niet meer laatstin Houten gekocht.
Heb deze in een Fleischmann stoomlok gemonteerd met niet zo goed resultaat ,moest veel sleutelen met cv 53-54-55.
Nu rijdt hij redelijk voor een fleioschmann.Voordeel van deze decoder goed in te stellen en breder toepasbaar gezien de 700 ma .en totaal verbruik van 350 ma funktie uitgangen.
Ja ik denk dat enige euro die hij meer kost dan de Hornby wel waard is.

willem.

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 28 January 2007, 00:59:49 »
Recentelijk twee hornby decoders gekocht. De eerste had ik al een week in huis en aanvankelijk geprogrammeerd op 605. Bij rijden op clubbaan reed de loc niet meer. Dacht dat het lag aan het feit dat ik de waarde boven de 99 had gezet, dit omdat het systeem van de clubbaan niet verder kan dan 99.

Vandaag voor mijn roco 215 ook zo'n decoder aangeschaft en beide locs nogmaals op mijn baan gezet om deze om te nummeren.

Ik heb beide locs verschillende malen geprobeerd op een andere waarde in te stellen, ze blijven echter hardnekkig op 3 staan. Daarnaast heb ik nog iets vreemds opgemerkt, als ik de rijrichting van mijn roco 215 omzet van vooruit naar achteruit functioneert de gehele verlichting, front- en sluitseinen, ga ik weer vooruit dan houdt het feest weer op. Decoder is correct aangesluiten, oranje draad zit bij de *.

Mijn andere loc is een Atlas Union Pacific 605, bij deze loc functioneert de verlichting wel zoals het moet.

Nu was er eerder al door mij gemeld dat een bepaald systeem de decoders niet kon programmeren. Volgens mijn lokale treinenzaak was het of Fl* of Roco systemen die er problemen mee hadden.

Ik vindt het in ieder geval wel opmerkelijk dat van de week alles functioneerde op code 605 voor mijn Amerikaanse loc en dat deze, inclusief de 215, weigert om naar commando's van de multimaus te luisteren.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
Re: Hornby Lok decoder DCC met stekker
« Reactie #33 Gepost op: 28 January 2007, 02:16:09 »
Probeer eens bij CV 29 waarde 6 in te vullen. De ervaring dat de decoders het niet zouden doen op Fleischmann- en Rocosystemen, kan ik niet delen. Fleischmann allicht, maar op de IB doet hij het hier prima. Ik kan me niet voorstellen dat de Twincenter dan problemen zou opleveren. Ook met de Lokmaus werkt het goed.
K.Bay.Sts.B

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 28 January 2007, 21:22:50 »
Programmeren op zich lukt wel, loc stopt zodra ik cv2 of 3 probeer te wijzigen via snelmenu multimaus. Echter, 29 op 6 zetten haalt bij de roco niets uit. Ik vermoed zelf dat de lampjes stuk zijn. Is dit na te meten?

Het locnummer wijzigen lukt nog steeds niet. ik ga dit eens proberen op de clubbaan te doen.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #35 Gepost op: 28 January 2007, 21:38:16 »
Hmmm, ik heb er net een ingezet in de reeks 15 van Olarts-Heljan, en alles werkte in 1 keer. Ook het programmeren gaat prima.
Op zowel de Intellibox als de Piko centrale.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #36 Gepost op: 29 January 2007, 01:02:20 »
Echter, 29 op 6 zetten haalt bij de roco niets uit. Ik vermoed zelf dat de lampjes stuk zijn. Is dit na te meten?
Je kan het meten, maar je kan ook gewoon de oude analoog-stekker terugstoppen en kijken of hij op een analoge baan rijdt. Heb je die helemaal niet meer, dan kan je een 9V batterij tegen de wielen houden, of de loc even op een digitale baan zetten. Branden de lichten bij de laatste optie (fel), dan doen ze niet kapot. Haal de loc wel snel van de digitale baan af, want de motor wordt er warm van. Eventjes kan geen kwaad, maar het is eigenlijk niet de bedoeling dat je dit soort praktijken uithaalt.

Henk
K.Bay.Sts.B

WillemNS

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 29 January 2007, 09:01:13 »
Hallo,

Ik ga m'n loks digitaliseren.
Ik heb er al een paar gedigitalseerd, met decoders van treinelektronika.com
Nou wil ik eigenlijk ook de hornby eens proberen.
Ik rij met een Fleischmann Twin Center, en de loc's waar die in moet zijn de lima koploper, piko br rallion, liliput 6520.

Iemand hier ervaring mee, en is het een goede keuze?

Willem

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #38 Gepost op: 29 January 2007, 09:09:46 »
De rijeigenschappen van een digitale lok staan of vallen met de kwaliteit van de decoder. Dus geef een paar euro meer uit en koop iets goeds.

Zimo MX64
Kuehn T125 of T145
Tran DCX51

Vanaf 25,-- Euro.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #39 Gepost op: 29 January 2007, 13:47:53 »
Wim,

Ben het zelf wel met je eens. Beter iets meer geld voor een "betere".

Maar wil toch niet uit het oog verliezen, dat we niet allemaal de zelfde beurs hebben. Kijk niet graag in iemand anders zijn beurs.
De 10 euro meer kan toch wel een grens zijn voor mensen.

Het is een goede zaak dat er een goedkoper alternatief is. Dit heeft uiteraard zijn voor en nadelen.

Laat graag ieder zijn eigen keuze maken. Ik doe die aan de hand wat ik te besteden heb.

Mis echter in je rijtje de lenz silver voor ongeveer het zelfde bedrag.

Groeten

Dion
groetjes Dion

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #40 Gepost op: 29 January 2007, 15:23:23 »
Ben het er gedeeltelijk mee eens. Het is maar wat voor eisen je aan je decoder stelt. Kijk, als je bijvoorbeeld alleen rond rijdt, licht aan en uit wilt doen en geen adressen onder de 127 gebruikt, is het een beste goede decoder, die ook nog eens een tientje goedkoper is.
Verwacht je ook maar iets meer, dan kan je beter een duurdere decoder kopen.
En dan is het ook maar de vraag of de verwachtingen die je nu hebt voor een decoder, ook later nog hetzelfde zijn. Ik heb veel locs waar ik later de front- en sluitverlichting laat werken. Handig voor bijvoorbeeld trekduwtreinen. Met een Lokpilot is dat makkelijk instellen. Met de Hornby-decoder is dat gewoon niet mogelijk. Zelfde met lange adressen. Vroeger niet aan begonnen, tegenwoordig gebruik ik het. Met de Hornby niet mogelijk. Wil dat zeggen dat de Hornby-decoder slecht is, zekers niet. Voor veel mensen die een decoder van 25 euro in een Roco 1600 stoppen en daarna hem met adres 16 laten rijden, is het eigenlijk onzin om een decoder te kopen die meer kan, omdat ze het toch niet allemaal nodig hebben.
Kortom, wat verwacht je van je decoders, wat wil je er over een paar jaar nog mee kunnen doen, wat betekent "goed" voor je?  "Goed genoeg" of "perfect"
K.Bay.Sts.B

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 29 January 2007, 20:12:10 »
Als ik een loc heb staan waarvoor ik een aardig bedrag heb afgetikt doe ik er geen goedkope decoder in. Alles wat digitaal is heeft of een esu (loksound/basic) of Uhlenbrock decoder. Alleen mijn Amerikaanse loc en de 215 hebben deze decoders, simpelweg omdat ik voor beide geen grote investering ga maken totdat ik A) Amerikaanse wagons heb en B) de roco 215 eindelijk eens digitaal gaat rijden zonder dat de verlichting op een Abba reunie lijkt  ;)

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #42 Gepost op: 29 January 2007, 22:12:45 »
Kan je met deze decoders bijvoorbeeld

optrek en afrem vertraging instellen?

maximale snelheid instellen

dat zijn de dingen die ik zelf het belangerijkste vindt...

wil deze namelijk in mijn MDDM motorwagen prikken
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #43 Gepost op: 29 January 2007, 23:29:07 »
Optrekvertraging en remvertraging zijn CV3 en CV4 (of CV4 en CV3, ik onthoud die CV's niet).
De maximum snelheid valt niet in te stellen.
K.Bay.Sts.B

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #44 Gepost op: 30 January 2007, 00:23:23 »
Monobrachius,

Met jou uitleg kan ik ook wel leven. Is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen. Alleen wat uitgebreider.

In het begin alleen rondjes rijden en verlichting aan/uit. Zijn mensen zo uitgekeken, tenminste ik wel.
Wordt er dan niet sneller naar meer verlangt of meer verwacht. Want de wat duurdere en uitgebreidere geven deze opties wel.
Vind het dan persoonlijk weg gegooit geld om een decoder te kopen die minder mogelijkheden heeft.
Gebruik zelf veel extra opties wel. Dus de keuze is zo gemaakt.

Zal niet zeggen dat de hornby slecht is, want dat zal zeker niet het geval zijn. Hij heeft zijn beperkingen, maar daar komt de prijs dan weer bij kijken.

De keuze is aan ieder zelf en afhankelijk wat men wil uitgeven.

bij de laatste regel van je stukje sluit ik mij bij aan.

Dion

groetjes Dion