Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: koppelen Intelliboxen  (gelezen 4272 keer)

michelzeeland

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
koppelen Intelliboxen
« Gepost op: 24 March 2010, 23:35:34 »
Hallo medespoorders,

ik ben even het spoor bijster. De situatie is als volgt: we hebben 2 volwaardige Intelliboxen (met IR), en deze worden gekoppeld aan Loconet middels de trottle (Loconet-T) aansluiting. Zodra er op 1 van de IB's een wissel wordt omgegooid gebeurt dit ook, maar zodra we een trein willen invoeren en laten rijden, geeft hij de foutmelding "error", de beide statusledjes gaan dan pas ook uit (go/stop). Nu weet ik dat er natuurlijk 1 master op de loconetbus aanwezig mag zijn, en eigenlijk dus ook 1 stroombronnetje. Ik heb lopen speuren, en met name ook in de lijst van Speciale Opties, maar daar staat dus niets over beschreven, hoe ik een IB master of "slave" mag laten zijn, tevens staat er niets hoe ik eventueel het stroombronnetje uit kan zetten (nodig om Loconet te laten functioneren en vaak aanwezig op de master). Op Loconet zitten verder alleen originele Uh* bezetmelders.

Zodra ik de manual lees, kom ik tegen dat de IB wel compatible is met bijvoorbeeld de IBswitch en IBcontrol, maar er wordt niet gesproken over een 2de Intellibox (een volledige). De website van Uh* leert mij dat iedere IB aangesloten kan worden op Loconet en ook meerdere. Er staat dus niet dat een IB niet aan een IB kan hangen.... ik citeer: "Zusammenarbeit mehrerer Zentralen: Alle Intelliboxen können miteinander kombiniert werden. Dabei übernimmt eine beliebige Intellibox die Arbeit der Zentrale. Alle anderen übernehmen die Funktionen von Fahrregler, Keyboard und Booster."

Voor de goede orde: de IB-en zijn gewoon 100% in orde, zodra er maar 1 wordt aangesloten, functioneert alles.

wie weet er raad?

groet,
Michel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:koppelen Intelliboxen
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2010, 00:01:06 »
Een Intellibox IR kun je niet aan een andere centrale koppelen.

De Nieuwe Intellibox BASIC wel. Die kun je koppelen aan bijvoorbeeld een Intellibox IR.

De Intellibox IR is altijd de master in het LocoNet(werk).

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

michelzeeland

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2010, 18:03:19 »
Hallo,

@Wim: dat de IB standaard de master is in het Loconet is evident, echter de website van Uh* leert ons iets anders? In de handleiding zijn ze er ook een beetje kort en vaag over.

Overigens weet ik dat de IB basic een uitgeklede versie is van de volledige IB (en diverse opties weggehaald zijn), onder andere door een aanpassing van de interne firmware.

Komt tijd, komt raad.

groet,
Michel

m de deugd

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2010, 18:42:20 »
Hoi Michel.

Even een vraagje,waarom 2 intelliboxen ir ?
Wat is het nut daarvan.

Martin

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2010, 19:22:01 »
Michel,
De informatie op de website van Uhlenbrock geldt voor de Intellibox II.

De mogelijkheid van master en slave met de oudere Intelllibox gaat pas werken als de upgrade naar versie 2 is uitgebracht en is geinstalleerd.
Met de huidige Intellibox IR zal het gewoon niet werken. Deze hebben simpelweg geen Slave of Master mode.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

michelzeeland

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2010, 23:39:18 »
Hallo,

@Martin: toevallig ben ik de gelukkige eigenaar van 3 IB-en, en aangezien mijn modulebaan zo enorm aan het worden is (zeker qua loopafstand) wilde ik ze op strategische plekken neerzetten, zodat ik altijd een "handregelaar" binnen handbereik heb.

@Wim: dan zijn we het waarschijnlijk wel eens, dat ze de producten ook anders hadden kunnen ontwikkelen, temeer als je weet dat Loconet 1 master nodig hebt en verder eigenlijk alleen maar slaves. Volgens mij een kwestie van een stroombron uitschakelen....Als ze idd spreken over een IB2, dan hadden ze dat ook wel even iets explicieter mogen weergeven, vind je niet?

De voorlopige conclusie is dus dat je beter af bent, om 1 dure IB aan te schaffen en vervolgens een paar goedkopere IB basics...dan werkt de zaak wel, ipv allemaal de dure variant. Echt slim en commercieel doordacht is kennelijk een ander verhaal.

groeten,
Michel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2010, 00:04:35 »
Nee, ik ben het niet met je eens, het staat er gewoon duidelijk in. En of ze het anders hadden moeten of kunnen doen zou best wel.

En dat ze het anders doen is ook al aangekondigd, je moet alleen even geduld hebben, en de upgrade naar versie 2 in de oudere Intellibox installeren, dan kan hetgene wat je nu wil.

Voor de bediening op meerdere plekken, zijn er voldoende alternatieven.

Een Daisy, een Fred, een IB-Control, een Profi-Boss, een IB-Basic. Dus maak een keus.
Verder is het denk ik verstandig om de duitse handleiding te lezen, dan heb je ook geen vertaal fouten.

Mvg
Wim.