Wat een idiote vorm van reizigertje pesten is het begrip 'maandtrajectabonnement' geworden zeg!Het kan per internet (wat ik dus niet wil omdat ik de NS niet vertrouw) en per telefoon. Per telefoon duurt het maar liefst 10 werkdagen voordat het abonnement ingaat (en natuurlijk kon niemand me uitleggen waarom dat in vredesnaam zolang duurt) maar het ergste: ik MOET die gasten dan maandelijks gaan bellen om het te verlengen. Dat kan ik, zonder het internet, op geen enkele manier. Ik kan het niet bij de automaat, ik kan het niet bij zo'n geel blok (dat zou wat zijn, ALLES kunnen regelen bij zo'n ding) alleen bij hun...
Je vertrouwt blijkbaar dit forum wel dat je hier via internet reageert. Hoeveel zekerheid heb je dat hier achter de schermen ook niet met je privacy gerommeld wordt. Let wel ik zeg niet dat het gebeurd maar we vertrouwen er wel op.
Dat is niet zo moeilijk en weet jij gezien je achtergrond zelf ook wel. Ik weet niet hoe het ingeregeld gaat worden, maar in het algemeen is het voor veel mensen niet verstandig als ze op de pof kunnen kopen.
De nieuwe betaalvorm voor het reizen in het ov is een doorbraak in de ontwikkeling van de ov-chipkaart, meent RET-directeur Pedro Peters. Hij voorspelt de komst van nieuwe en vooral eenvoudige en overzichtelijke manieren van betalen voor de bus, tram, metro en trein. “In- en uitchecken met een bankpas of mobiele telefoon komen nu snel dichtbij”, verwacht Peters.“Bij een telefoonabonnement is het heel vanzelfsprekend om maandelijks achteraf te betalen, maar niet in het ov. De hele betaaltechnologie zit nu letterlijk in de chipkaart. De kaartlezer ziet: dit is deze klant, die checkt in of uit en er moet zoveel af of terug op de chipkaart. Dit maakt de kaart complex. Nu ziet het centrale systeem: het is deze klant en die checkt hier in en uit. Aan het einde van de maand wordt de rekening opgemaakt. Nooit meer saldo laden op een kaart, nooit meer dichte poortjes.”Een dit jaar gehouden proef van een halfjaar met tweehonderd klanten in het Rotterdamse stadsvervoer bewees dat het nieuwe betaalsysteem foutloos en betrouwbaar werkt, zegt Peters. Administratief gedoe na vergeten uit te checken behoort volgens hem straks tot het verleden. “Als je dit vergeet dan kun je dit tot een halfjaar na dato corrigeren op de site abcinhetov.nl. En in de maandelijkse rekening wordt zelfs bij de rit vermeld dat je vergeten bent uit te checken.”