Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrun am Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 18:24:56
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156189 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #330 Gepost op: 11 July 2014, 07:51:53 »
Niks ongerijmd, maar gewoon een logisch principe. Je vergelijkt alleen die kosten die van belang zijn.
Als je aan de vooravond staat om een nieuwe auto te kopen, moet je inderdaad alles meerekenen, zowel vaste lasten als te verwachten variabele lasten.
Bij die berekening zal het OV bijna altijd voordeliger uitkomen dan een auto.
Maar als je de auto eenmaal hebt en, moet je voor iedere rit die je maakt alleen nog met de variabele kosten rekenen. De vaste kosten zijn in de afweging voor die rit dan niet relevant meer.
Hier nog wat meer uitleg.
Binnen de overheid overigens redelijk ongebruikelijk om zo te denken, daar wordt bij de vraag of projecten moeten worden voortgezet of afgebroken wel rekening gehouden met kosten die al gemaakt zijn. Maar dat is vermoedelijk omdat de rekening niet bij diezelfde overheid komt.

Over de OVC. Dat ik mijn abonnementen bij NS een paar jaar geleden heb opgezegd, heeft te maken met de in mijn ogen te zeer verslechterde betrouwbaarheid en comfort.
Dat ik nu ook voor incidentele ritten het OV nauwelijks meer overweeg, heeft te maken met de OVC. Het in- en uitchecken, maar met name het feit dat je bij iedere fout die jij of de vervoerder maakt, het risico loopt financieel benadeeld te worden, maakt de kaart voor mij tot een no go area. En aangezien de losse kaartjes op die punten niet wezenlijk verschillen van de OVC, acht ik de kans miniem dat ik de komende jaren nog wel eens in de trein zal zitten.

Huub
« Laatst bewerkt op: 11 July 2014, 08:12:07 door hubertus »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #331 Gepost op: 11 July 2014, 08:48:12 »
Volgens mij maken wij hier een foutje in de berekening.
Je betaald maar 1x per maand vaste lasten voor je auto.
Die moet je niet elke rit meetellen.

We beginnen met rekenen door maar 1x de vaste lasten te nemen.
De benzineprijs en eventuele slijtage moet je wel per rit meenemen.
Als je eenmaal een auto hebt zul je je toch in enorme bochten moeten wringen om met het OV goedkoper te zijn.

Maar ik heb het getest met de auto van mijn vriendin.
Eerst is ze een maand van Gulpen naar haar werk in Brunssum gereden met de auto kosten geheel voor haar rekening incl tax en onderhoud.
kom ik uit voor een ritje van 21 Km per dag uit op: 4,18
Maar ze moet ook nog terug, dus komen we op: 8,36

De 2e maand met het OV (bus)
En om objectief te blijven via mijn rekening. (aan het einde van de maand komen zowel haar als mijn kosten toch op één hoop uit)
Kom ik op een ritje van 33 Km uit 0p 4,93
En terug: 9,86

Opgeteld over een hele maand:

Auto : 133,76
Reistijd :25 minuten
OV: 157,76
Reistijd: 1 uur en 2 minuten

Tel uit je winst.
Dus ze gaat nu lekker met het autootje werken, dat 2,5 tiendje per maand wat je over houd wordt aan het einde van het jaar 288 euro.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2014, 09:05:24 door NS 1607. Reden: Rekenfoutje hersteld, retour ook meegerekend »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #332 Gepost op: 11 July 2014, 09:26:50 »
De redenering van Dirk is niet onbegrijpelijk of onnavolgbaar, maar er zit iets ongerijmds in. Voor iedere rit van iedere autobezitter geldt dat de vaste lasten er niet hoger of lager van worden. De vaste lasten op de ene rit wel en op de andere rit niet van toepassing verklaren, is altijd willekeur en bovendien subjectief. Waar de een vindt dat er geen keuze is, ziet de ander dat heel anders. De redenering van Dirk volgt uit het autobezit en nergens anders uit.
........


De stelling dat de redenering van Dirk alleen uit autobezit volgt is veel te kort door de bocht, en gaat uit van de valse veronderstelling dat met het OV dezelfde vervoersprestatie gehaald kan worden als met de auto (wat absoluut niet het geval is).
De wijze van kostentoerekening zoals door Dirk aangehaald wordt is valide, geeft een duidelijk beeld welke keuzes leiden tot welke kosten. Voor het nemen van gefundeerde beslissingen heeft de benadering van Dirk als voordeel dat je eenvoudiger kunt zien welke beslissingen werkelijk invloed hebben op je uitgaven.
Daar is niets willekeurigs aan.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Gestopt met sporen!
« Reactie #333 Gepost op: 11 July 2014, 09:35:46 »
....
@ Tjalling: de verkeerscamera's van Rijkswaterstaat nemen NIET op. Die zijn puur observatief, om in te kunnen grijpen bij files en ongelukken.
....

Ik had het niet over de camera's die je langs drukke wegen ziet.
Bij iedere op- en afrit staat een hoge paal waarmee iets geregistreerd wordt, ik vermoed het kenteken. Dit systeem is landelijk uitgerold.

Vorig jaar is de overheid door Brussel op de vingers getikt dat de regels overtreden worden omdat het binnenlandse monitorings-systeem gekoppeld is aan de camera's die aan de grens staan. Volgens Europese regels is dat niet toegestaan. Dit is in de pers geweest.

De overheid houdt wel degelijk bij wie waar is, het lukt alleen niet die informatie in te zetten ten behoeve van de bevolking.  ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #334 Gepost op: 11 July 2014, 10:34:34 »
Trans Link Systems, de organisatie achter de ov-chipkaart, beheert ruim 100 miljoen euro aan borg. Dat zegt Eric Janse de Jonge van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad donderdag in dagblad Trouw. Volgens De Jonge willen alle vervoerders af van de borg en gaan reizigers binnen twee jaar achteraf betalen.
Reizigers moeten nu minimaal 20 euro borg betalen om met de trein te kunnen reizen. Alleen vaste klanten van NS betalen minder borg (10 euro). Bij de bus, tram en metro is de borg een stuk lager: 4 euro. Al het geld wat op de ov-chipkaart staat wordt beheert door Trans Link Systems, het gaat totaal om ruim 100 miljoen euro.
TLS mag niet aan dat geld komen, maar vangt er wel rente over. "Leuk voor TLS zo'n buffer, maar niet voor de reiziger. Het kan bovendien wel wat transparanter. Ook de vervoersbedrijven hebben weinig zicht op wat er met dit geld gebeurt", stelt Janse de Jonge in de krant.
Met de kosten van de aanschaf van de ov-chipkaart is die borg een hele investering. "Ik voorzie dat we binnen twee jaar een systeem hebben waarin de reis achteraf wordt afgerekend. Dat is eerlijker voor de reiziger. De NS business card werkt nu al zo", zegt Janse de Jonge. Ook bij de RET in Rotterdam loopt nu een proef met betalen op rekening.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #335 Gepost op: 11 July 2014, 10:38:31 »
Citaat
De overheid houdt wel degelijk bij wie waar is, het lukt alleen niet die informatie in te zetten ten behoeve van de bevolking.

Het is immers allemaal omwille van 'verantwoordelijkheid', 'algemeen belang' en 'veiligheid'?


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #336 Gepost op: 11 July 2014, 10:46:26 »
@Sobat Kras,

Ook de bankwereld kijkt naar een aanpak van het 20 euro borg systeem. AbnAmro is inmiddeld een proef gestart waarbij de gewone bankpas als Chipkaart kan worden gebruikt. Je hebt dan geen aparte storting van de borg meer nodig, je gewone bankrekening moet wel voldoende saldo hebben om als borg te kunnen fungeren.

Voor zover ik weet loopt die proef van de bank op dit moment bij een kleine groep testpersonen in de regio Amsterdam.

Sander

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #337 Gepost op: 11 July 2014, 10:49:03 »
Het is immers allemaal omwille van 'verantwoordelijkheid', 'algemeen belang' en 'veiligheid'?

Je vergeet "terrorismebestrijding" en "belastingontduiking"  ;D
modulebaan.nl

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #338 Gepost op: 11 July 2014, 10:49:55 »
Een regelmatig terugkomende discussie, wel of niet de vaste lasten mee nemen. Wel of niet alles berekenen.
Maar het blijft een feit dat het OV niet op kan tegen de auto in veel gevallen.

In de stad met trein/tram/metro/bus heb je meestal wel een keuze. Op het platte land met enkel een bus verbinding 1 keer per uur of alleen tijdens de spits wordt dat al een heel ander verhaal. En het is maar goed dat niet iedereen in de stad wil wonen zodat ze toch maar met het OV kunnen.

komt bij dat in een stad de auto vaak nog extra in het nadeel is. Als ik voor mezelf kijk. met OV ben ik, afhankelijk van welke combinatie ik pak die afhangt van welke tijd ik er zou willen zijn, 50 tot 1:06 bezig voor mijn ww rit.
Met de auto ben ik een kleine 20 minuten bezig. Bespaard mij de helft van de tijd. Kosten, met OV heb ik puur de OV kosten.
Met de auto heb je benzine kosten, Nog wat extra. Maar een deel van die extra heb ik ook als ik met OV ga en de auto niet de deur uit doe. Dus is het dan eerlijk die wel mee te nemen bij de berekening voor de auto, maar niet bij de berekening van het OV? Zolang die keuze er niet is, of die niet gemaakt kan/wil worden zou je voor de berekening dus je vaste kosten die je in beide gevallen hebt niet mee moeten nemen in de vergelijking.

Wegenbelasting is onafhankelijk van het aantal gereden kilometers, dus buiten beschouwen laten. Afschrijving is maar ten dele afhankelijk van het aantal kilometers. Een auto van 10 jaar oud heeft een bepaalde rest waarde, die is iets lager als de auto 100.000 gereden heeft ten opzichte van 10.000. Maar ook bij die 10.000 of zelfs bij 1000 is de restwaarde niet gelijk aan de aanschafwaarde. Het verschil door die kilometers is maar beperkt, en alleen dat deel zou je dan mee moeten nemen.
Ook verzekering is een beetje afhankelijk van de gemaakte kilometers. Dus ook daarvan moet je dan een deel en niet alles meenemen.
Dan heb je nog onderhoud. Dat is op basis van gereden kilometers, maar ook weer niet alleen. Bij ons geven ze tenminste altijd aan, volgende beurt bij X aantal km of uiterlijk een datum van meestal 1 jaar later. Keuring kosten zijn er ook als de auto een jaar heeft stilgestaan. Dus veel vaste kosten kun je buiten beschouwen laten als je niet de extreme keus kan of wilt maken. OV en de auto weg, of met de auto. En in die gevallen is het OV toch meestal wel duurder/trager/minder vriendelijk.


Iets dat in veel van deze discussies dan weer niet naar voren komt is een nog goedkoper vervoermiddel, de fiets.
Zowel de vaste kosten als de variabele kosten daarvan zijn vele malen lager dan die van de auto. en afstanden tot een 30 km enkele rit zijn in veel gevallen prima met een fiets te doen. Je bent misschien iets langer onderweg, maar je kunt je wel weer de tijd besparen om naar de sportschool te gaan.
In mijn voorbeeld boven, ik ga dagelijks met de fiets, zomer en winter, regen of zoneschijn, koud of warm. Elke dag pak ik de fiets. Rijstijd tussen de 25 en 30 minuten. Onkosten aan de fiets afgelopen jaar, 1 buitenband, 1 binnenband, en regelmatig paar druppels olie op de ketting. Ben er zelf niet meer door gaan eten, dus dat zijn geen extra kosten geweest. Wel iets meer gaan drinken, zeker in de warme zomermaanden.
En als ik dan de abonnementskosten van de sportschool die ik bespaar mee reken dan levert het me zelfs geld op :). Ok, aanschaf van de fiets, zeker als je een beetje goede wilt kan wel in de buurt komen van een kleine auto, maar het geeft veel voordelen.

Eerst is ze een maand van Gulpen naar haar werk in Brunssum gereden met de auto kosten geheel voor haar rekening incl tax en onderhoud.
kom ik uit voor een ritje van 21 Km per dag uit op: 4,18
Maar ze moet ook nog terug, dus komen we op: 8,36

De 2e maand met het OV (bus)
En om objectief te blijven via mijn rekening. (aan het einde van de maand komen zowel haar als mijn kosten toch op één hoop uit)
Kom ik op een ritje van 33 Km uit 0p 4,93
En terug: 9,86

Jos.

Deze zou je dus nog eens een keer moeten doen, 1 maand met de fiets. 21 km is prima te doen met de fiets. Je zult het niet redden binnen de 25 minuten, maar de tijd van het OV moet je wel kunnen verslaan, zeker na een beetje training waardoor de conditie beter wordt, en eventueel met een e-bike. Ik rij niet in een e-bike, en rij met gemiddeld ruim boven de 30 mijn ww ritten. Dit is wel heel afhankelijk van je route natuurlijk. Veel verkeerslichten zijn niet goed voor je gemiddelde. Maar regelmatig is de fietsroute ook wel korter dan die met de auto. Dus misschien kom je dan nog wel onder de 21 uit.

En het heeft nog een voordeel, registratie palen langs de weg volgen de fiets niet want die heeft geen kentekenplaatje.

Roelco



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #339 Gepost op: 11 July 2014, 10:52:27 »
Citaat
Je vergeet "terrorismebestrijding" en "belastingontduiking"

terrorismebestrijding valt onder 'veiligheid' en belastingontduiking onder 'verantwoordelijkheid'.  ;D ;)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #340 Gepost op: 11 July 2014, 11:01:54 »
.......
En het heeft nog een voordeel, registratie palen langs de weg volgen de fiets niet want die heeft geen kentekenplaatje.

Roelco

Twee jaar geleden kwam het bekende tweedekamerlid Atsma van het CDA met het idee om iedere fiets te voorzien van een chip, zodat deze gevolgd kunnen worden ("diefstalbestrijding" was het argument  8) )
Gelukkig is op dat moment het voorstel afgeschoten, maar ook dat komt nog wel weer een keer terug.....

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #341 Gepost op: 11 July 2014, 12:51:14 »
Twee jaar geleden kwam het bekende tweedekamerlid Atsma van het CDA met het idee om iedere fiets te voorzien van een chip, zodat deze gevolgd kunnen worden ("diefstalbestrijding" was het argument  8) )
Gelukkig is op dat moment het voorstel afgeschoten, maar ook dat komt nog wel weer een keer terug.....

Groet,
Tjalling

Klopt, maar gezien het totaal aantal fietsen dat er rondrijden in het land is dit niet echt iets dat praktisch ook opgepakt kan gaan worden. Misschien met nieuwe fietsen, maar voordat dan alle fietsen in Nederland van z'n chip zijn voorzien zijn mijn fietsdagen wel geteld. Mijn huidige fietsen hebben er geen, en die kunnen nog jaren mee, zeker als nieuwe alleen met chip verkrijgbaar zijn :).

En tegen die tijd maar de benen wagen nemen, kijken met welke argumenten ze dan komen om ook van die chips in alle schoenen te krijgen :).

Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #342 Gepost op: 11 July 2014, 13:30:32 »
Dus veel vaste kosten kun je buiten beschouwen laten als je niet de extreme keus kan of wilt maken.

Blij dat mijn baas er anders over denkt bij de declaratie van een dienstreis met mijn eigen auto. "Je krijgt alleen de benzine vergoed hoor, want de vaste lasten heb je toch al betaald en die worden niet hoger of lager door een dienstreis." Ken niet veel mensen die zo'n redenering redelijk zouden vinden. Nu gaat het om een vast bedrag per kilometer, maar dat is wel degelijk gebaseerd op een soort gemiddelde voor benzine (te weinig voor mijn auto) en vaste lasten (te veel).
« Laatst bewerkt op: 11 July 2014, 13:34:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #343 Gepost op: 11 July 2014, 13:49:11 »
Behalve het kaartje om gerbruik te mogen maken van het openbaarvervoer is er ook nog een verborgen kostenpost.
Het openbaarvervoer ontvangt jaarlijks subsidie van de Rijksoverheid en die subsidie wordt verstrekt vanuit de belastingpot die door ons gevuld wordt.

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #344 Gepost op: 11 July 2014, 14:15:34 »
En waarvan worden de boetes betaald die de NS opgelegd krijgt door de staat? Om ook nog even te reageren op het niet meer anoniem kunnen reizen, dan zul je ook je mobieltje thuis moeten laten of uit zetten. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er nog veel (jonge) mensen zijn die dat doen.

PeterC