Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 21:38:47
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706  (gelezen 53350 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #30 Gepost op: 25 March 2010, 10:22:22 »
Hoe kom je aan een screendump van mijn buroblad Stig? Heerlijke plaat, zeker schermbreed.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #31 Gepost op: 26 March 2010, 00:11:52 »
Hoi,

Zo... nog even een uurtje gehad na het werk vanavond  ;D



... na de hele lok goed ingepakt te hebben, met een slijpstiftje in de Proxxon de frameplaat ter hoogte van de voorwielen van de bogie ...



... en de achterkant van de trapjes een stukje dunner gemaakt. Frameplaat is an 0.8 naar 0.2 gegaan, trapjes zijn zover afgeschuind, dat de zijkant nu messcherp is.  :P

Gisteravond had ik het er al over.... nagellak...  ::)



... ik dacht aan transparante, maar kijk wat ik ook vond: Zwart  ;D (y)



... daarmee het blanke messing weer afgedekt en na een half uurtje drogen, een mooie, keiharde isolatie laag :)

Hier ook te zien, dat de frameplaat rond het boutgat blank is gemaakt. Doel hiervan is om ook de bogie, betrouwbaar, in de stroomafname mee te laten doen...  :P



... en dan is dit ook een voorwaarde: de gisteren zorgvuldug aangebrachte lak er weer met het glasvezelpotlood afgeschuurd ;)


En nu de vraag, heeft het geholpen ???  Antwoord JA !  ;D Model draait op dit moment z'n proefrondjes op de testbaan met... juist, PIKO R2 = 422mm, inclusief meegebogenwissels, engelsman ( afbuigend !! ) en gewone wissels.

Stroomafname is drastisch verbeterd door de bogie-en-frame-blank-schuur-truuk. Natuurlijk had dit niet geholpen met het originele veertje en dito ringetje, dat bleek van kunststof te zijn...  :-\
Enige jammere op dit moment is, dat de 'massa' nog steeds alleen maar van de tender wordt afgenomen... maar eens verder over nadenken ;)

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #32 Gepost op: 26 March 2010, 01:14:50 »
Juist de tender is toch wel redelijk gemakkelijk van extra stroomafname te voorzien? Maarre, goed werk hoor, en gedurfd! Je bent al een echte waaghals aan het worden...  ;)

Je beseft toch wel dat je model nu waardeloos is geworden he? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #33 Gepost op: 26 March 2010, 01:37:52 »
Thnx,

ben er zelf ook wel tevreden mee ;)

En ach, waardeloos is een relatief begrip :) Voor mij heeft ie veel meer waarde alstie goed rijdt  :P

Dat iemand anders er dan minder voor wil betalen om hem in een vitrine te zetten, waarbij je al mijn modificaties toch niet ziet.... dan zij dat maar zo ;) Had hem zowiezo niet gekocht als belegging ;)

En trouwens, bijna anderhalf uur perfect gereden  (y)

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #34 Gepost op: 26 March 2010, 02:46:52 »
Stook hem nou niet op op je testbaantje...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #35 Gepost op: 26 March 2010, 08:07:52 »
Is die nagellak harder dan verf ?
Groet jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #36 Gepost op: 26 March 2010, 08:27:34 »
Hoi Jan,

Harder is niet echt het goede woord. Veel eerder slijtvaster, taaier.

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #37 Gepost op: 26 March 2010, 11:13:02 »
Je ben helaas te laat geboren ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #38 Gepost op: 26 March 2010, 11:52:48 »
Klopt, om 20:00. :)

Maar, snap hem dus niet echt  :-\ Waarom te laat ?

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #39 Gepost op: 26 March 2010, 11:57:03 »
Je hebt de hoogtijdagen van de Philo productie gemist! Als chef ontwikkeling nieuw model had je niet misstaan :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #40 Gepost op: 26 March 2010, 18:30:14 »
Hoi,

Ook het laatste obstakel uit de weggeruimd !...



... nu kunnen we ook rechtsom door 484mm  ;D 8) (y) Uiteraard niet nadat de boel weer netjes met de nagellak afgelakt was  :P

@sobat

Je moest eens weten wat ik een tijdje geleden overwogen heb om te doen met m'n spaarcentjes...
Helaas was het bedrijf niet te koop...  Maar da's nu allemaal verleden tijd. Het huis en mijn eigen Atelier hebben het merendeel opgeslokt ;)

Grtzz,

Karst


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #41 Gepost op: 26 March 2010, 20:27:47 »
Je moest eens weten wat ik een tijdje geleden overwogen heb om te doen met m'n spaarcentjes...

Ja, en met de spaarcentjes die je nog niet hebt... (Gister lekker een stukje proefvaren met een bootje...) :P
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #42 Gepost op: 28 March 2010, 01:09:34 »
Hoi,

Vanochtend in alle vroegte, ver voordat deze enerverende dag echt begon, dankzij mijn onbenullige ritme van afgelopen week dus promt veel te vroeg wakker :(

Maar... gelukkig is m'n nieuwe 'werkplaats' vergenoeg van de 'slaapvertrekken' dat ik ongestoord m'n gang kan gaan.

Welke gang dan ?? nou, ik was zo eens m'n PIKO coupe rijtuigen achter de 1706 aan het bekijken ( waarvan iedereen zegt dat ik ze niet meer zou moeten willen :P ) en toen viel dit als eerste op...



... een behoorlijk ( na nameten 1.55mm ) hoogteverschil tussen de 1706 en de rijtuigen. Niet dat de 1706 te laag is, maar de rijtuigen te hoog ! ( nagemeten aan wel NEM conform materieel ;) )
Ik had dit ook al geconstateerd tijdens de bouw van de DJH/ML 6000. Maar had daar de verdenking bij de witmetalen NEM schacht gelegd...

Dus... draaistellen er af...



... en daar zit de draaistel tap ! Daar kan makkelijk 1.55 mm af  ;D (y)

Makkelijk, want...



... mijn nieuwe speeltje, de Proxxon frees, stond nog steeds te wachten op de eerste inzet.  :P Dus machine klem overgebouwd van de boorstandaard, alles mooi haaks uitgelijnd en frezen maar. Man wat een genot zo'n stabiel apparaat.  (y)



... ook een stukje van de rangeertreden moest er aan geloven.




... nu netjes op gelijke hoogte ( buffers van het coupe-rijtuig zitten los en wijzen nu naar boven. Moeten eigenlijk wel een drupje PlasticWeld krijgen ;)



... en zie daar ook de 6000 blijkt correct te zijn  ;D (y)



... mooi te zien, dat een verlaagde ( links ) en een originele bak ( rechts ) compleet anders ogen. Ook achter de lok oogt het nu veel meer en beter zoals ik op allerlei foto's aantref !

Er is maar 1 klein probleempje, de verlaagde bak wil niet meer ( met 1 draaistel ) door het 484mm circuit. Maar dat is op te lossen  ;D

Als er nog mensen zijn die wat tips hebben om deze rijtuigen verder te verfraaien, hoor ik ze graag. Zelf zit ik metname aan de treeplanken te denken, daar deze wel erg lomp voor de dag komen ;)

Grtzz,

Karst





« Laatst bewerkt op: 28 March 2010, 01:11:21 door Karst Drenth »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #43 Gepost op: 28 March 2010, 03:22:12 »
Mogen deze wagentjes überhaupt in de buurt van je mooie 1700 komen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #44 Gepost op: 28 March 2010, 12:56:07 »
Hoi,

@stig

Ja hoor, misschientotdat ik wat beters vind, is het me nu optisch naar de zin ;) Maar mezelf kenende, zal ik me nu wel gaan verdiepen in wat er nou echt reed aan couperijtuigen tussen Almelo en Marienberg ;)


En dus...



... treintje compleet. Nu ook het andere rijtuig verlaagd. Echt een wereld van optisch verschil die 1.55mm  ;D


En nog eentje...



... gewoon omdat ie zo mooi is  :P


En...





... in de fotografie, zoals ik ze alleen ken ;)


Grtzz,

Karst