Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Roco Plan T door marco
Vandaag om 16:14:42
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
  

Auteur Topic: Eenop87 - (Baanplan H0)  (gelezen 3022 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Eenop87 - (Baanplan H0)
« Gepost op: 15 March 2010, 21:30:20 »
Na ongeveer 5 jaar ben  ik een beetje uitgekeken op mijn oude baan en loop al maanden te denken aan nieuwe baan.
De kamer is niet al te groot en ik wilde hem beter benutten om een maximaal mogelijke rijlengte te krijgen.
Bij mijn oude baan zijn door de lengte van de stations slechts treinlengtes van 1 meter mogelijk en is het aantal opstelsporen te gering.
In mijn oude baan zaten twee luiken om alles bereikbaar te houden, dit blijkt in de praktijk toch wel erg lastig te zijn.
Dat waren dus de punten die in ieder geval moesten verbeteren.

Na vele ontwerpen in de prullenbak te hebben gegooid ben ik tot het volgende ontwerp gekomen:

De bovenbaan:




Het schaduwstation:



Het hier getoonde ontwerp is gemaakt met Tillig code83 rails.
Met name de wissels vind ik erg fraai. Ik heb begrepen dat materiaal met RP25 wielen hier ook goed op loopt. Iemand ervaring?
Daarnaast moet ook mijn NEM spul (waaronder een paar oude Fleischmanns) er goed mee overweg kunnen.
Hetzelfde ontwerp heb ik ook nog gemaakt met ROCO line en met PIKO-A rails. Omdat ik alle rails nieuw wil aanschaffen, zal de prijs
ook een belangrijke rol spelen.

Met dit ontwerp kan ik een treinlengte tot ongeveer 1,75 m gebruiken.
Er zijn 8 opstelsporen in het schaduwstation, waarvan er vanwege de lengte een paar dubbel gebruikt kunnen worden zodat ik daar theoretisch minimaal 11 treinen kwijt kan. De totale lengte van alle rails is 100m.

Het schaduwstation komt ongeveer 30cm onder de hoofdbaan te hangen.

De verbinding tussen het linker en rechterdeel wordt uitgevoerd met een opklapbare brug.

Bij de rangeer sporen links is wat ruimte voor industrie.
Bovenin komt het station met wat stadse huizen.
Aan de rechterkant komt het onderhoud van de lokomotieven.

Het wordt een digitale baan bestuurd door Koploper en DDW.

Opbouwende kritiek is van harte welkom.

Gerrit
« Laatst bewerkt op: 15 March 2010, 21:55:17 door Hans van de Burgt »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Baanplan H0 3x3,6meter
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2010, 21:41:53 »
Ziet er leuk uit, alleszinds het boven gedeelte, het kan zijn dat ik verkeerd denk wat uw schaduw station betreft. maar gezien de kruising en wissels aan het begin van de railspiraal, herleid u het ganse schaduw station tot een grote keerlus.
Of vergis ik mij.
Matheus.
Wanneer dit alles Marklin is heb ik hier geen opmerking gemaakt hoor!!!!!
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Marcel SZD

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • SZD en FO fan
    • oekraine anders
Re:Baanplan H0 3x3,6meter
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2010, 21:47:47 »
Gerrit,

Leuke baan, hoe had je de opklapbare brug gedacht?

Tillig elite is inderdaad een goede keuze. Om er met RP25 goed overeen te rijden moet het echter goed liggen.
RP25 ontspoort nogal makkelijk als het spoor niet vlak ligt. De wissels geven hier geen problemen.
Volgens mij rijdt vrijwel alles daar overheen, uitgezonderd wat oude Lima's en wat ander oud spul.
Wissels kan je bij hen ook als bouwset krijgen, kan je nog overwegen om kosten te besparen.

groet,

marcel

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Eenop87 - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2010, 22:05:10 »
@Matheus
Het keerlusprobleem is eenvoudig met met 3 keerlusmodules op te lossen: Een module in de onderste poot van het schaduwstation, een module in één van de spiralen, en een in de keerlus aan de linkerzijde van de bovenbaan.

@Marcel
Ja die zelfbouw wissel zijn behoorlijk kostenbesparend. (y)
De uitvoering van de brug ligt nog niet vast, zal wel iets van metalen profielen worden denk ik.
mvg

Gerrit
« Laatst bewerkt op: 15 March 2010, 22:08:16 door eenop87 »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Eenop87 - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2010, 22:10:42 »
Hoi Gerrit,
Alweer wat bijgeleerd, ja ik sta ook nog maar pas aan de beginfase van digitaal, maw.nog een hele boel te leren.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Eenop87 - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2010, 23:02:35 »
Hoi Gerrit
Altijd leuk om weer met een nieuwe baan te beginnen
Een paar opmerkingen van mijn kant

Links van het station heb je een stukje enkel spoor , is  dit bewust?
Als je het dubbelspoor laat doorlopen vergroot dit je rijmogelijkheden (treinen gelijktijdig binnenkomen en vertrekken)

Je geeft aan boven in een stations gebouw te willen plaatsen
Ik ben benieuwd waar dit moet komen
Ik vind de rangeersporen hiervoor bij het station onlogisch
Als het stationsgebouw onder de rangeer sporen moet komen vind ik het raar om tussen het stationsgebouw en de perronsporen eerst nog rangeersporen te hebben

Voor de afwikkeling van binnen komende goederentreinen neem ik aan dat je altijd van links binnen komt op het onderste doorgaande spoor je kunt dan de loc afkoppelen en door laten rijden naar het locdepot
Hiervandaan kan dan een rangeerloc de goederentrein oppikken en naar de rangeersporen aan de linkerkant duwen
Tot zover niets aan de hand
Maar hoe wil je nu wagons brengen naar de rangeersporen bij het station zonder je loc klem te zetten
Hiervoor zul je een omloopspoor moeten maken

Gerrit hierbij laat ik het
MVG Bart


eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Eenop87 - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 15 March 2010, 23:46:22 »
@Bart

Bedankt voor het meedenken.
Het stationsgebouw(tje) dat ik nu heb is 10x20cm en dat past links bovenin (asymetrische opstelling). Er is dan ook nog plaats voor een weg. Eventueel kan ik nog wat ruimte winnen door een beetje boven de vensterbank te bouwen. Je moet soms toch wat water in de wijn doen :-\

Oorspronkelijk had ik het geheel als een enkelspoor ontworpen en heb later het spoor vanuit de spiraal wat verder door laten lopen. Je hebt gelijk dat ter plaatse een dubbelspoor meer mogelijkheden biedt om het verkeer wat soepeler te laten verlopen, zal hier nog eens op broeden maar zal lastig worden door gebrek aan ruimte.

Je opmerking over het omloopspoor is zeer juist, had ik zelf nog niet gezien en zal daar zeker naar kijken.

mvg

Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Eenop87 - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2010, 00:36:48 »
Inmiddels de opmerkingen van Bart in het plan opgenomen:




Gerrit

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Eenop87 - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2010, 10:05:31 »
Het schaduwstation komt ongeveer 30cm onder de hoofdbaan te hangen.
Dat is in ieder geval qua ruimte genoeg om overal goed bij te kunnen komen om bij calamiteiten alle sporen te kunnen bereiken.   (y)

Maar om dat niveau verschil te kunnen overbruggen heb je wel een flinke klimspraal nodig.
Zoals jij het nu getekend hebt kun je vanaf de opklapbare brug afbuigen naar het schaduwstation en wil je na een kwartcirkel al onder de 5 kopsporen doorgaan. Dat geeft op zich al een flinke helling. Als je die 5 sporen daar wat op laat lopen win je al wat ruimte maar blijft het krap.
Vervolgens kom je na een volledige cirkel bij de kruiswissel voor het schaduwstation uit.
Als dat echt zo bedoeld is moet ik je teleurstellen. In één volledige cirkel 30 cm dalen zal toch echt te veel van het goede zijn. Dan kan je alleen met tandradtreinen gaan rijden. Een gebruikelijk hellingspercentage is 3% (3 cm dalen op een meter).
Toevallig heb ik een zelfde situatie dat 1 van mijn schaduwstations op -35 cm ligt. Ik had daar in eerste instantie een spiraal gebouwd die dat in 2 windingen overbrugde. Nou dat werkte dus niet.
Ben daar nu een nieuwe spiraal (eigenlijk een ovaal) aan het bouwen die dat in 3 windingen gaat overbruggen en aan de lange zijde een recht stuk krijgt van 80 cm. Dat geeft een gemiddelde van +/- 3%.

Verder zie ik de functie van het kruiswissel voor het schaduwstation niet. Je kunt toch gewoon via het inrijspoor naar rechts rijden en dan 1 van de opstelsporen kiezen. Komt de betrouwbaarheid alleen maar ten goede.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Eenop87 - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 16 March 2010, 10:55:57 »
@Eric

Misschien niet zo goed te zien, maar komend van de brug richting schaduwstation hoeft de trein maar 2cm te dalen om onder de kopsporen te komen en dat is minder dan 1,5%. De brug ligt n.l. al op het -6cm niveau.
Kopsporen wil ik absoluut vlak hebben liggen om spontaan rijdende wagonnetjes te voorkomen.

Vanwege de overzichtelijkheid heb ik maar 1 spiraal getekend. In werkelijkheid komen er drie boven elkaar te liggen en zal het hellingspercentage niet boven de 3% uitkomen. Een tandrad is dus niet nodig. ;D

De kruiswissel in het schaduwstation is nodig om hier een keerlus te maken. Ik heb in de bovenbaan ook een keerlus en kan zodoende een wat levendiger treinenloop krijgen. Een paar wissels meer of minder zal niet veel invloed hebben op de betrouwbaarheid.

mvg

Gerrit

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Eenop87 - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 16 March 2010, 11:15:19 »
Vlakke kopsporen kan ik me voorstellen.  ;D
Zie nu inderdaad dat in de tekening van het bovenniveau er hoogtes vermeld zijn. Had ik even over het hoofd gezien.

3 windingen lijkt me ok. Zeker als je al op -6 begint. Dan hoef je nog maar 24 cm te dalen. Weet niet welke radius je gebruikt maar denk dat je inderdaad aardig rond de 3% blijft zo.

Let alleen nog even op met de ruimte helmaal onderaan daar waar je spiraal op -11 ligt gaat die onder sporen door die al op -3/-4 liggen. Daar gaat dan ook nog het hout van je onderbouw, eventuele isolatie en de hoogte van de rails zelf vanaf. Houdt je dan voldoende ruimte over?
Gezien de lokloods met draaischijf ga je niet elektrisch rijden en kan je met wat minder ruitme toe maar ik zou die ruimte daar nog even controleren. Houdt het profiel van vrije ruimte in de gaten. Zie NEM 102 en NEM 103.

Gr.
Eric

Gr.
Eric

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Eenop87 - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 16 March 2010, 11:59:48 »
@Eric

De situatie bij de draaischijf had ik al aangepast (is nog niet op de tekening te zien). Wat lokomotieven betreft ben ik een "omnivoor" ;D
Ik rij zowel stoom als elektrisch en diesel. Alles,nou ja "alles" ;), wat ik leuk vindt koop ik en komt op mijn baan.

De ruimte links bij het -11 niveau is inderdaad wel krap, maar denk dat het in combinatie met dun plaatmateriaal (5mm triplex) wel op te lossen is. Heb dezelfde situatie op mijn huidige baan en is daar ook gelukt.

mvg
Gerrit