Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:11:19
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13

Auteur Topic: paar dagen Berlijn, wat te doen  (gelezen 4397 keer)

RICROO

• Offline Offline
Re:paar dagen Berlijn, wat te doen
« Reactie #15 Gepost op: 26 July 2011, 12:35:03 »
Nee Mispoes,

Loxx zit in het winkelcentrum Am Alex, bij de Alexanderplatz. Dat is hun nieuwe locatie. Die overdekt vuilnisbelt zoals jij dat noemt zit in de Nürnbergerstrasse en ik ben het niet helemaal met je eens. Het is een wat rommelige zaak maar als je goed zoekt kun je aantrekkelijke zaken tegen komen.

Overigens is Berlijn als modelspoorstad niet bepaald de meest handige keuze als het om de prijzen gaat. Wil je van lagere prijzen genieten, dan zul je het in de buitenwijken moeten zoeken en dat is al een hele toer.

De winkel bij Loxx is eigenlijk een soort "tourist trap". Met wat geluk kun je een goede slag slaan, maar ik heb tot nu toe geen succes gehad. Dat was op de oude locatie van dezelfde winkel in combinatie met Loxx wel het geval.

Richard

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #16 Gepost op: 26 July 2011, 13:01:46 »
Het is een wat rommelige zaak maar als je goed zoekt kun je aantrekkelijke zaken tegen komen.

Ik ga daar de laatste jaren niet eens meer naar binnen want ik ben daar alleen nog maar troep tegen gekomen maar wellicht zit er tussen ons verschil in opvatting van de begrippen troep en rommel.   

Niet ver daar vandaan zit overigens wel een aantrekkelijke zaak waar je lekker kunt kijken (en kopen uiteraard). Tubor, Todor o.i.d. Eveneens met Fundgrube (aan de overkant met beperkte openingstijden), een stuk kleiner maar veel meer geordend.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 26 July 2011, 13:10:30 »
Hallo Mispoes,

Dat laatste is weer nieuw voor mij, ga ik dus ook even kijken. Een verschil in opvatting is natuurlijk mogelijk. Ik heb de laatste keer voor weinig geld een berg MB O405 en MAN bussen mee genomen voor de ombouw. Zag ook achter in de zaak nieuwe loks etc. Er staat ook tweede hands spul en dat spul raak ik ook niet aan, ziet er nogal vies uit. Maar zoals gezegd, het lukt altijd wel om bepaalde zaken te bemachtigen.

Richard

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 26 July 2011, 13:17:13 »
Turberg (Lietzenburger Straße 51) heet die tent. Een nette en grote winkel die tegenover de hoofdvestiging ook een fundgrube/outlet heeft.

Overigens herken ik de kwalificatie van Micha's door Mispoes wel. Toch vind ik het altijd wel geinig om even door de zooi te neuzen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #19 Gepost op: 26 July 2011, 14:22:38 »
Hoe zit het eigenlijk met de S en U-bahn museums, zijn die de moeite waard?
Vr. groeten,
Bob

Ed van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 July 2011, 22:38:51 »
Nog niet genoemd: Hauptbahnhof, absoluut de moeite waard als het om schaal 1:1 gaat ;)

Anoniem

• Gast
Re: paar dagen berlijn, wat te doen
« Reactie #21 Gepost op: 28 July 2011, 08:17:25 »
Nog niet genoemd: Hauptbahnhof

Ahum... ;D

Voor leuke grootspoorplaatjes is er natuurlijk de verplichte stop op de Jannowitzbrücke (waar de Stadtbahn pal langs de Spree loopt) alhier, en het nieuwe Hauptbahnhof.

Ed van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 28 July 2011, 09:47:47 »
je kon er zowat op wachten dat ik er overheen gelezen had  ;)
Maar zo brengen we het nog maar eens onder de aandacht  (y)

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 28 July 2011, 11:08:34 »
S- en U Bahn museums de moeite waard? Als ze open zijn waarschijnlijk wel, maar er zijn beperkte openingstijden. Als je dan toch iets wil zien waar je bek van open valt, ga dan even naar het Technologie museum (laat dat even maar weg). Daar kun je een hele dag zoet zijn en met name voor ons spoorweg liefhebbers staat er een het ander in de loc loodsen. Ik vond het leuk, het geeft wel een apart gevoel als je naast een stoomloc staat waarvan de grote wielen groter dan jijzelf.

Ook de rest van het museum is leuk, erg groot en het restaurant bood toendertijd een heerlijke Curry worst in zelf gemaakt Curry saus aan, in combinatie met een heerlijk glas bier echt geen straf. En in tegenstelling tot Nederlandse musea en pretparken, trekt men het vel NIET over de oren bij het afrekenen. Ik was qua kwaliteit en prijs zeer aangenaam verrast.

Als je er dan toch bent, loop dan via de voetgangersbrug het water over, onder de U-Bahn door en loop het terrein van het voormalige Abhalter bahnhof even op. Tussen al het groen vindt je de perrons en sporen terug met als hoogte punt natuurlijk het stukje voorgevel van het station. Overigens staat tussen de voorgevel en de genoemde sporen nog een ander (wit) gebouw. Dat is van latere datum en heeft niets met het station te maken.

Voor een beetje extra muur cultuur kun je van het Hauptbahnhof naar het Hamburger bahnhof lopen en dan vervolgens over de brug links langs het water lopen. Aan de linkerzijde (van het hauptbahnhof gezien) liep de muur en de grensstrook. De sporen zijn overduidelijk aanwezig en als je tijd en zin hebt, blijf dan de muur volgen om op de meest verrassende plekken terecht te komen. Tijden de wandeling pak je dan bijvoorbeeld aan DDR zijde nog een zeer fraai eindpunt van een tramlijn op, keerlus om een blok huizen heen. De straten ademen nog een aparte sfeer. Daar in de buurt zit ook nog een leuk koffie tentje. Vervolgens kun je naar een kerkhof lopen dat begrensd wordt door de Nordbahn (S-Bahn) en als je aan het eind het kerkohof weer agaat en rechtsaf loopt, kom je bij de bruggen van de Nordbahn uit, een deel was vroeger in gebruik bij de DR voor de treinen naar het Nordbahnhof.

Als je bij de bruggen het spoor naar rechts volgt, kun je het oude spoorweg terrein op en dan lopend richting het Nordbahnhof de Innen Deutsche Grenze volgen, die staat daar nog in vol ornaat. Aan het eind op het Nordbahnhof weer trams, bussen en S-Bahn treinen kijken en foto's maken.

Er is genoeg te zien.

Richard